پیام آذری

آخرين مطالب

حجم ذخیره سدهای استان اردبیل 14 درصد افزایش یافت گفتگو

حجم ذخیره سدهای استان اردبیل 14 درصد افزایش یافت
  بزرگنمايي:

پیام آذری- علی حیدری اناری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح میزان افزایش حجم ذخیره سدهای استان افزود: میزان حجم ذخیره سد یامچی اردبیل به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین آب شرب شهر اردبیل از 18.1 میلیون متر مکعب در سال گذشته به16.2میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که حجم ذخیره آب سد سبلان مشگین شهر از 6.4 میلیون متر مکعب سال گذشته به20.8 میلیون متر مکعب و سد عمارت گرمی بعد از آبگیری جدید هم به 27.4 میلیون متر مکعب رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اظهار کرد: همچنین حجم ذخیره سد گیوی شهرستان کوثر از 4.1 میلیون متر مکعب به 9.3 ،سد احمد بیگلوی مشگین شهر از 6.4 یلیون متر مکعب به 4.5 میلیون متر مکعب، سد تازه کند انگوت از 1.7 به 3.8 میلیون متر مکعب و سد بفراجرد خلخال از 2.3 به 1.9 میلیون متر مکعب رسیده است.

حیدری اناری حجم کل سدهای استان اردبیل را 582 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: امسال حجم ذخیره آب در مخازن سدهای استان اردبیل به 120 میلیون متر مکعب رسیده است این در حالی است که سال گذشته دراین مقطع 81 میلیون متر مکعب آب در مخازن استان وجود داشت.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و افزایش قابل توجه مصرف آب در بخش‌های شرب و کشاورزی، افزایش این مقدار آب در مخزن سدهای استان چندان قابل توجه نیست و شهروندان باید همچنان مصرف بهینه آب را جدی بگیرند تا در فصول سال با کمبود آب مواجه نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به بارندگی های سال آبی جاری گفت: هر چند از ابتدای سال آبی جاری در مجموع میزان ورودی آب در این سدها 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما به علت کاهش بارندگی سال‌های اخیر و همچنین برداشت و مصرف بی رویه آب آشامیدنی شهر اردبیل اردبیل حجم آب پشت سد یامچی به عنوان اصلی ترین منبع آب شهر اردبیل به طور نگران کننده ای کاهش یافته است.

حیدری اناری افزود: در کنار کاهش ادامه‌دار بارش‌ها از چند سال پیش، کاهش شدید روان‌آب‌ها و ذخایر زیرزمینی باعث شده که در سال‌های اخیر این استان با خطر خشکسالی مواجه بوده و از این بابت خسارت قابل‌توجهی به کشاورزان وارد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تنها راه گذر از شرایط خشکسالی و کم آبی را عزم همگانی و همکاری مردم در بخش‌های مختلف عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با صرفه جویی در مصارف مختلف، مردم اردبیل این بحران را پشت سر بگذارند.

خطر فرونشست در دشت اردبیل جدی است

حیدری در ادامه با اشاره به افت محسوس سفره های آب زیر زمینی و کسری 800 میلیون متر مکعبی آبخوان دشت اردبیل گفت: خطر فرونشست دشت اردبیل به دلیل افت سطح آبهای زیرزمینی جدی است که باید پیشگیری‌های لازم به عمل آید.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان خطر فرونشست دشت را مرتفع کرد، گفت: مدیریت مصرف بخش کشاورزی، و جلوگیری از برداشت آب از ابخوان اصلی ترین راهکار است اما تغذیه مصنوعی دشت هم به عنوان یکی از راهکارهایی است که در کشورهای مختلف انجام می شود و با این کار می توان از تخریب سازه آبخوان جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در عین حال گفت:حتی اگر سطح آب زیر زمینی به سطح قبل از فرو نشست برگردانده شود سطح زمین به طورکامل به حالت اولیه برنخواهند گشت و تورم ایجاد شده برابر فرونشست نخواهد بود.

برای جلوگیری از تشدید تبعات منفی افت سطح آب زیر زمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌ های 15 گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق 20 ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

حیدری اناری بیان کرد: افت ناموزون سطح آب زیر زمینی، متغیر بودن ضخامت لایه‌های تراکم پذیر باعث فرو نشست ناموزون سطح زمینی می‌شود که در این صورت شکاف‌هایی در پوسته زمین بوجود می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تشدید تبعات منفی افت سطح آب زیر زمینی در دشت‌های کشور شورای عالی آب، طرح‌ های 15 گانه‌ای را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تصویب کرده که در تمام دشت‌ها از جمله دشت اردبیل اجرا می‌شود تا با ایجاد تعادل بین منابع و مصارف در آب زیر زمینی در یک افق 20 ساله به این مشکل ملی فائق گشت.

وی اضافه کرد: از مهم ترین این طرح‌ها می‌توان به انسداد چاه‌های غیر مجاز، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌ها، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های عمومی، تغییر الگوی کشت فعلی به الگوی کم آب در دشت ها و پایش فرونش دشت‌ها توسط سازمان جهاد کشاورزی اشاره کرد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/623014/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟