پیام آذری

آخرين مطالب

آغاز ناامید کننده سال آبی / 79 درصد حجم مخازن سدهای آذربایجان شرقی خالی است گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام آذری- «یوسف غفارزاده» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: متوسط بارش در استان تا چهارم مهرماه سال آبی جاری 3.3 میلیمتر ثبت شده که این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 50.7 درصد و نسبت به دراز مدت 81.4 درصد کاهش داشته است این داده ها نشان دهنده این است که مصرف بهینه آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و خانگی بسیار حایز اهمیت است و باید مراقب مصرف آب باشیم.

وی با بیان اینکه بیشترین بارش در پنج ایستگاه در سال جاری به ترتیب بستان آباد با 16.7 میلی متر، اهر با 10 میلی متر، هریس با 7.2 میلی متر، سراب با 6.8 میلی متر و کلیبر با 4.8 میلی متر بوده است، افزود: در ابتدای سال گذشته آبی در مهرماه میزان بارندگی در استان 6.7 میلیمتر و 3.4 میلیمتر بیشتر از متوسط بارش های امسال بود و در واقع بارندگی ها با 50.7 درصد کاهش آغاز شده است.

غفارزاده ادامه داد: در دراز مدت نیز متوسط بارندگی در آغاز سال آبی 17.7 میلیمتر ثبت شده است که این رقم در مقایسه با بارندگی های سال آبی جدید 14.4 میلیمتر بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: در مدتی که از سال آبی جدید سپری شده بیشترین بارندگی در بستان آباد با 16.7 میلیمتر و کمترین بارندگی در ایستگاه های مرند، جلفا، میانه، ترکمن، هشترود، مراغه، بناب و عجب شیر با صفر میلیمتر بوده است.

کاهش میزان بارندگی در سه حوضه اصلی آبریز آذربایجان شرقی

غفارزاده به کاهش میزان بارندگی در سه حوضه اصلی آبریز استان شامل ارومیه، ارس و قزل اوزن اشاره کرد و گفت: میزان بارندگی در سال آبی جاری در حوضه ارومیه 4.2، ارس 3.2 و قزل اوزن 1.5میلیمتر بوده که به ترتیب نسبت به سال قبل 2.6، 2.8 و 5.1 میلیمتر و نسبت به دراز مدت به ترتیب 12، 19.2 و 13 میلیمتر کمتر شده است.

وی افزود: میانگین کاهش بارندگی در سال آبی جاری در این سه حوزه در مقایسه با سال قبل 54.4 درصد و در مقایسه با دراز مدت 83.9 درصد کمتر شده است.

21 درصد حجم مخازن سدهای 10 گانه استان پر است

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه حجم کل در تراز نرمال سدهای 10 گانه استان 576 میلیون متر مکعب است گفت: به طور میانگین، 21 درصد حجم سد های علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، تاجیار، قلعه چای، زنوز، کردکندی و ارسباران پر شده و در حال حاضر بیشترین آب در سد سهند با 67.50 میلیون مترمکعب و کمترین آب در سد زنوز با 230هزار مترمکعب وجود دارد.

غفارزاده اضافه کرد: از نظر درصد پرشدگی نیز سد سهند با 41 درصد بیشترین و نهند با سه درصد کمترین پرشدگی را دارند.

وی ادامه داد: حجم ورودی تمامی سدهای استان در سال آبی جاری کاهش 100 درصدی داشته اما نسبت به سال گذشته آبی 86 درصد کمتر شده است و امسال کمتر از صدهزار مترمکعب آب به سدهای استان وارد شده است.

پرشدگی 2 سد ارس و خداآفرین 14 درصد است

غفارزاده با بیان اینکه پرشدگی 2 سد مرزی خداآفرین و ارس نیز در حال حاضر 14 درصد است گفت: سد ارس در حال حاضر 22 درصد و سد خداآفرین 9 درصد آب دارد.

وی ادامه داد: حجم کل در تراز نرمال این 2 سد 2 هزار و 866 میلیون مترمکعب است اما در حال حاضر 413.7 میلیون مترمکعب در پشت این سدها آب جمع شده است.

وی افزود: در سال آبی جاری نیز میزان آب ورودی به این 2 سد 23.7 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته که 36.9 میلیون متر مکعب بود 36 درصد و نسبت به دراز مدت 100 درصد کمتر شده است.

 

افزایش دما و بالا رفتن میزان تبخیر، تهدیدی علیه منابع آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین به افزایش دما و بالا رفتن میزان تبخیر و تهدید منابع آبی استان در نتیجه این افزایش، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 6 ایستگاه دما و تبخیر سنجی در استان مشغول اندازه گیری دما و میزان تبخیر هستند.

غفارزاده ادامه داد: بر اساس گزارش هایی که از این ایستگاه های وصول شده متوسط دما در استان تا پایان شهریور ماه جاری 12.5 درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال آبی 1401 -1400، 6 دهم درجه و نسبت به دراز مدت 1.3 درجه بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: متوسط تبخیر در سال آبی گذشته یک هزار و 598 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال قبل تر 4.7 و دراز مدت 10.2 درصد بیشتر شده که به معنی از دست رفتن منابع آبی استان به اندازه 10.2 درصد در بلند مدت است.

 

 

 

آغاز ناامید کننده سال آبی /21 درصد مخازن سدهای آذربایجان شرقی آب دارند

ارتباط مستقیم بارندگی با حجم جریان و ورودی سدها

غفارزاده کاهش حجم جریان و ورودی سدها را نتیجه کاهش بارندگی ها اعلام کرد و گفت: مجموع حجم جریان در استان تا پایان شهریور ماه امسال 160 میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با سال قبل 37 و در مقایسه با دراز مدت 73 درصد کمتر شده است.

وی افزود: در سال آبی گذشته ورودی سد ارس نیز 2 هزار و 323 میلیون متر مکعب ثبت شد که در مقایسه با سال آبی قبل تر 16 و دراز مدت 43 درصد کاهش یافت.

کاهش 90 میلیون مترمکعبی ذخایر آب های زیرزمینی

غفارزاده با بیان اینکه 16 محدوده مطالعاتی شامل 25 آبخوان در مورد آب زیرزمینی در استان وجود دارد، افزود: 20 آبخوان در حوضه دریاچه ارومیه، سه آبخوان در حوضه رود ارس و 2 آبخوان در حوضه آبریز سفیدرود بزرگ واقع شده اند که در سال آبی گذشته تنها 90 میلیون متر مکعب آب دارند.

وی اضافه کرد: مساحت این آبخوان ها بیش از سه هزار و 800 کیلومتر مربع است که تراز آبی و حجم 21 آبخوان در سال آبی گذشته منفی و تنها چهار آبخوان ترکمانچای، ملکان، بستان آباد و مهربان مثبت بود.

بیشترین افت تراز آبی مربوط به آبخوان سرای در شهرستان مرند با منفی 281 سانتیمتر است و آبخوان های شیرامین آذرشهر، دوزدوزان و تسوج به ترتیب با منفی 172، 165 و 150 سانتیمتر در رده های بعدی قرار گرفته اند.

غفارزاده گفت: بیشترین افت تراز آبی مربوط به آبخوان سرای در شهرستان مرند با منفی 281 سانتیمتر است و آبخوان های شیرامین آذرشهر، دوزدوزان و تسوج به ترتیب با منفی 172، 165 و 150 سانتیمتر در رده های بعدی قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر کاهش حجم آب زیرزمینی نیز در آبخوان مرند اتفاق افتاده و حجم آب در این آبخوان 30.55 میلیون متر مکعب کاهش یافته است و آبخوان های شبستر - صوفیان و تبریز نیز به ترتیب با 15.76 و 9.47 میلیون مترمکعب در رده های بعدی کاهش حجم آب های زیرزمینی قرار دارند.

غفارزاده افزود: آبخوان هایی که در سال آبی گذشته حجم آبی آنها مثبت بوده ترکمانچای با 9 دهم، ملکان 44 صدم، بستان آباد 62 صدم و مهربان 52 صدم بود و در 25 آبخوان موجود در استان، حجم آب در مجموع 87.71 میلیون مترمکعب کمتر شده که نتیجه اضافه برداشت و افزایش چاه های عمیق و عدم تغذیه آب های زیرزمینی در میانگین بلند مدت است و همین امر موجب نشست زمین در مناطق مختلف استان شده است.

وی متوسط سالانه تغییرات در حجم آبی آبخوان های استان را منفی 38.24 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در متوسط سالانه نیز آبخوان مرند با 14.91 میلیون مترمکعب بیشترین افت را داشته و آبخوان های هادی شهر، سرای و شیرامین در متوسط سالانه، مثبت بوده اند.

غفارزاده افزود: در متوسط سالانه تغییرات تراز آبی نیز، آبخوان های دوزدوزان منفی 59، مرند منفی 49 و ترکمانچای منفی 24 و آبخوان های هادی شهر، سرای و شیرامین به ترتیب مثبت یک، سه و هفت سانتیمتر بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/610927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟