پیام آذری

آخرين مطالب

چرا خرید و فروش کارت ملی به واردات خودرو رسید؟/ خلاقیت دلالان باز هم بازار سیاه ایجاد کرد! اقتصادي

چرا خرید و فروش کارت ملی به واردات خودرو رسید؟/ خلاقیت دلالان باز هم بازار سیاه ایجاد کرد!
  بزرگنمايي:

پیام آذری - یک کارشناس خودرو معتقد است اگرچه جرم‌انگاری و وارد کردن بحث خرید و فروش کد ملی برای فعالیت‌هایی همچون ثبت درخواست خودرو برای جلوگیری از توسعه تخلفات است، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که مشکل عرضه و تقاضا در بازار خودرو برطرف نشود، این رویکرد‌ها و چارچوب‌گذاری‌ها تنها می‌توانند تاثیر موضعی و موقت داشته باشند. به گزارش اقتصاد 24؛ هنوز مدت زمان زیادی از صدور اجازه واردات خودرو‌های خارجی آن هم با شروط و، اما و اگر‌های بسیار نمی‌گذرد که بحث خرید و فروش کد ملی برای ثبت درخواست واردات، بر سر زبان‌ها افتاده است. پیش از این نیز برای بحث ثبت‌نام خرید و دریافت خودرو از درب کارخانه، چنین بحثی وجود داشت و خرید و فروش کد ملی برای خرید خودرو، برای معامله‌گران فرصت درآمدزایی و برای دولت مجالی برای نگرانی فراهم کرده بود. هدف تمام بگیر و ببند‌ها و برنامه‌های مختلف برای عرضه خودرو به متقاضیان، کوچکتر کردن سفره دلالان بازار این کالا بود، اما به نظر می‌رسد همیشه در پس تمامی اتفاقات، راه برای شگرد‌های واسطه‌گری باز است. حال بر اساس اعلام اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، خرید و فروش کد ملی و استفاده از آن برای مواردی همچون ثبت‌نام درخواست خودرو و یا واردات آن، جرم‌انگاری شده و سروکار افراد خاطی را به دستگاه‌های قضایی می‌اندازد. تلاش‌های کم‌ثمر برای سامان‌دهی خودرو رضا آریا راد، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 ، ابتدا به شرایط بازار خودرو اشاره کرد و گفت: زمانی که توازن میان عرضه و تقاضا برای کالایی در بازار وجود نداشته باشد، نوسانات جدی در رابطه با قیمت شکل گرفته و حتی ممکن است در این میان تخلفاتی نیز رخ دهند. برای خودرو نیز سالهاست که میزان تقاضا بیش از عرضه بوده و همین مسئله باعث شده تا شاهد چند نرخی بودن این کالا در بازار و در ادامه ایجاد بازار‌های موازی و غیررسمی برای آن باشیم. آریا راد تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از ایجاد ممنوعیت برای واردات خودرو و در ادامه قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو برای تولید با مشکل مواجه شد و این اتفاقات بستر را برای شکل‌گیری واسطه‌گری فراهم کردند. وی ادامه داد: در شرایط نا‌به‌سامانی، بروز تخلف عادی بوده و این اتفاق برای بازار تمامی اقلام کالایی صادق است. دولت تلاش کرد تا با برنامه‌هایی همچون قرعه‌کشی، ایجاد سامانه یکپارچه خودرو و راهکار‌هایی از این قبیل، بحث عرضه و تقاضای خودرو را سامان بخشد. این کارشناس صنعت خودرو گفت: اما چندان موفق نبود و در همین اقدامات نیز ردپای دلالان به خوبی دیده می‌شد. حال با بهبود شرایط برای واردات خودرو، استفاده از کد ملی افراد برای ثبت درخواست واردات، شمایل جدیدی از تخلف در عرصه واسطه‌گران است. رفع مشکل عرضه و تقاضای خودرو راه حل چالش های صنعت خودرو آریا راد ادامه داد: تلاش‌های دولت در راستای افزایش شفافیت و بهبود نسبی بازار خودرو، پسندیده و ارزشمند است. جرم‌انگاری و وارد کردن بحث خرید و فروش کد ملی برای فعالیت‌هایی همچون ثبت درخواست خودرو (چه برای تولیدات داخلی و چه واردات) از جدیدترین اقدامات انجام شده توسط دولت برای جلوگیری از توسعه تخلفات است، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که مشکل عرضه و تقاضا در بازار خودرو برطرف نشود، این رویکرد‌ها و چارچوب‌گذاری‌ها تنها می‌توانند تاثیر موضعی و موقت داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: پیش از وضع ممنوعیت برای واردات در سال 1395، خودرو‌های وارداتی و خارجی خواهان مختص به خود را داشتند. در حال حاضر نیز متقاضی برای خرید خودرو‌های وارداتی وجود داشته و در نهایت واسطه‌گران به سمت خرید کدملی برای ثبت بیشتر واردات رفتند. مردم ناچار به خرید خودروهای بی‌کیفیت‌ گران به گزارش اقتصاد 24، بی‌مهری بازار خودرو به مردم با نوسانات جدی قیمتی از یک سو و آسیب‌های صنعت خودرو به خریداران از سویی دیگر باعث شده تا هیچ بخش مربوط به خودرو در ایران، خوشنام و امیدوار کننده نباشد. حتی اگر در نظر بگیریم که تولیدات فعلی، نیاز تقاضای فعلی بازار را پوشش نمی‌دهد، بحث کیفیت و قیمتی که برای هر خودروی داخلی در نظر گرفته شده قابل تامل است. زمانی که یک کارگر مجبور باشد برای خریداری ارزان‌ترین ماشین تولید داخل، حقوقی به طور تقریبی 3 الی 4 سال (آن هم بدون در نظر گرفتن سایر مخارج و هزینه‌ها) بپردازد اتفاق مناسبی در بازار این کالا در حال رخ دادن نیست. از سویی دیگر همین ماشین‌های گران، اما ارزان‌نما، کیفیتی قابل قبول نداشته و شاید بتوان گفت ارزش پول پرداختی، بیش از ماشین‌هایی است که خودروسازان داخلی تحویل می‌دهند. در چنین شرایطی امید افراد به واردات خودرو‌های خارجی (هرچند دست دوم و کارکرده) کمی منطقی به نظر می‌رسد. این آشفتگی بازار و صنعت و در نهایت انتظار برای واردات، باعث شده تا واسطه‌گران فرصت را برای بهره‌بری مناسب ببینند. همان‌طور که مشخص است، تمامی اتفاقات و حتی تخلفات اقتصادی، به طور زنجیروار به یکدیگر متصل بوده و تا حل نکردن مشکل اولین حلقه، نمی‌توان انتظار داشت تا تخلفات و مشکلات کاهش یابند. اگر صنعت خودروسازی در داخل به اندازه‌ای قوی و قابل اتکا بود که به طور کامل افراد نیازی برای خرید ماشین‌های خارجی نداشتند، از متقاضیان واردات کاسته شده و در نهایت بحث خرید و فروش کد ملی برای واردات هم کمرنگ‌تر می‌شد.

یک کارشناس خودرو معتقد است اگرچه جرم‌انگاری و وارد کردن بحث خرید و فروش کد ملی برای فعالیت‌هایی همچون ثبت درخواست خودرو برای جلوگیری از توسعه تخلفات است، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که مشکل عرضه و تقاضا در بازار خودرو برطرف نشود، این رویکرد‌ها و چارچوب‌گذاری‌ها تنها می‌توانند تاثیر موضعی و موقت داشته باشند. 
به گزارش اقتصاد 24؛ هنوز مدت زمان زیادی از صدور اجازه واردات خودرو‌های خارجی آن هم با شروط و، اما و اگر‌های بسیار نمی‌گذرد که بحث خرید و فروش کد ملی برای ثبت درخواست واردات، بر سر زبان‌ها افتاده است.
پیش از این نیز برای بحث ثبت‌نام خرید و دریافت خودرو از درب کارخانه، چنین بحثی وجود داشت و خرید و فروش کد ملی برای خرید خودرو، برای معامله‌گران فرصت درآمدزایی و برای دولت مجالی برای نگرانی فراهم کرده بود. هدف تمام بگیر و ببند‌ها و برنامه‌های مختلف برای عرضه خودرو به متقاضیان، کوچکتر کردن سفره دلالان بازار این کالا بود، اما به نظر می‌رسد همیشه در پس تمامی اتفاقات، راه برای شگرد‌های واسطه‌گری باز است. حال بر اساس اعلام اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، خرید و فروش کد ملی و استفاده از آن برای مواردی همچون ثبت‌نام درخواست خودرو و یا واردات آن، جرم‌انگاری شده و سروکار افراد خاطی را به دستگاه‌های قضایی می‌اندازد.
تلاش‌های کم‌ثمر برای سامان‌دهی خودرو
رضا آریا راد، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 ، ابتدا به شرایط بازار خودرو اشاره کرد و گفت: زمانی که توازن میان عرضه و تقاضا برای کالایی در بازار وجود نداشته باشد، نوسانات جدی در رابطه با قیمت شکل گرفته و حتی ممکن است در این میان تخلفاتی نیز رخ دهند. برای خودرو نیز سالهاست که میزان تقاضا بیش از عرضه بوده و همین مسئله باعث شده تا شاهد چند نرخی بودن این کالا در بازار و در ادامه ایجاد بازار‌های موازی و غیررسمی برای آن باشیم.
آریا راد تصریح کرد: در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از ایجاد ممنوعیت برای واردات خودرو و در ادامه قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو برای تولید با مشکل مواجه شد و این اتفاقات بستر را برای شکل‌گیری واسطه‌گری فراهم کردند.
وی ادامه داد: در شرایط نا‌به‌سامانی، بروز تخلف عادی بوده و این اتفاق برای بازار تمامی اقلام کالایی صادق است. دولت تلاش کرد تا با برنامه‌هایی همچون قرعه‌کشی، ایجاد سامانه یکپارچه خودرو و راهکار‌هایی از این قبیل، بحث عرضه و تقاضای خودرو را سامان بخشد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: اما چندان موفق نبود و در همین اقدامات نیز ردپای دلالان به خوبی دیده می‌شد. حال با بهبود شرایط برای واردات خودرو، استفاده از کد ملی افراد برای ثبت درخواست واردات، شمایل جدیدی از تخلف در عرصه واسطه‌گران است.
رفع مشکل عرضه و تقاضای خودرو راه حل چالش های صنعت خودرو
آریا راد ادامه داد: تلاش‌های دولت در راستای افزایش شفافیت و بهبود نسبی بازار خودرو، پسندیده و ارزشمند است. جرم‌انگاری و وارد کردن بحث خرید و فروش کد ملی برای فعالیت‌هایی همچون ثبت درخواست خودرو (چه برای تولیدات داخلی و چه واردات) از جدیدترین اقدامات انجام شده توسط دولت برای جلوگیری از توسعه تخلفات است، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که مشکل عرضه و تقاضا در بازار خودرو برطرف نشود، این رویکرد‌ها و چارچوب‌گذاری‌ها تنها می‌توانند تاثیر موضعی و موقت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: پیش از وضع ممنوعیت برای واردات در سال 1395، خودرو‌های وارداتی و خارجی خواهان مختص به خود را داشتند. در حال حاضر نیز متقاضی برای خرید خودرو‌های وارداتی وجود داشته و در نهایت واسطه‌گران به سمت خرید کدملی برای ثبت بیشتر واردات رفتند.
مردم ناچار به خرید خودروهای بی‌کیفیت‌ گران
به گزارش اقتصاد 24، بی‌مهری بازار خودرو به مردم با نوسانات جدی قیمتی از یک سو و آسیب‌های صنعت خودرو به خریداران از سویی دیگر باعث شده تا هیچ بخش مربوط به خودرو در ایران، خوشنام و امیدوار کننده نباشد. حتی اگر در نظر بگیریم که تولیدات فعلی، نیاز تقاضای فعلی بازار را پوشش نمی‌دهد، بحث کیفیت و قیمتی که برای هر خودروی داخلی در نظر گرفته شده قابل تامل است. زمانی که یک کارگر مجبور باشد برای خریداری ارزان‌ترین ماشین تولید داخل، حقوقی به طور تقریبی 3 الی 4 سال (آن هم بدون در نظر گرفتن سایر مخارج و هزینه‌ها) بپردازد اتفاق مناسبی در بازار این کالا در حال رخ دادن نیست.
از سویی دیگر همین ماشین‌های گران، اما ارزان‌نما، کیفیتی قابل قبول نداشته و شاید بتوان گفت ارزش پول پرداختی، بیش از ماشین‌هایی است که خودروسازان داخلی تحویل می‌دهند. در چنین شرایطی امید افراد به واردات خودرو‌های خارجی (هرچند دست دوم و کارکرده) کمی منطقی به نظر می‌رسد. این آشفتگی بازار و صنعت و در نهایت انتظار برای واردات، باعث شده تا واسطه‌گران فرصت را برای بهره‌بری مناسب ببینند.
همان‌طور که مشخص است، تمامی اتفاقات و حتی تخلفات اقتصادی، به طور زنجیروار به یکدیگر متصل بوده و تا حل نکردن مشکل اولین حلقه، نمی‌توان انتظار داشت تا تخلفات و مشکلات کاهش یابند. اگر صنعت خودروسازی در داخل به اندازه‌ای قوی و قابل اتکا بود که به طور کامل افراد نیازی برای خرید ماشین‌های خارجی نداشتند، از متقاضیان واردات کاسته شده و در نهایت بحث خرید و فروش کد ملی برای واردات هم کمرنگ‌تر می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/675461/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور مجوز ساخت‌وساز در قلعه اولتان پارس‌آباد تکذیب شد

اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد

کنترل جمعیت حیوانات بلا صاحب در ارومیه

1500 زائر عمره‌گزار وارد کشور شدند

برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه

تجلیل از معلمان نخستین مدرسه در زندان تبریز

برگزاری مراسم یادواره شهدا به همت بسیجیان در خوی + فیلم

هشداز نارنجی سازمان هواشناسی برای برخی از مناطق کشور

تولید 5 میلیون و 280 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عضو داوطلب هلال احمر شد/ "کیشوندان در فعالیت‌های داوطلبانه، پیشرو هستند"

تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل

بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را این استان دارد | بیشترین گزیدگی ها مربوط به کدام حیوان است؟

پخش مناظره انتخاباتی دو کاندیدای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای اردبیل

برخورد دستگاه قضا با ترک فعل انجام شده در حادثه امامزاده ابراهیم

بازداشت در انتظار مدیرانی که در آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت ترک فعل کرده‌اند

هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده

رگبار باران و رعدوبرق در 6 استان کشور طی امروز / بارش‌ها در کدام مناطق تشدید می‌شود؟

برگزاری چهارمین همایش معاونان و رؤسای شورا‌های حل اختلاف شمالغرب کشور در تبریز

هشدار نارنجی هواشناسی برای دوشنبه و سه شنبه | کدام استان‌ ها هشدار بارندگی گرفتند؟

جذب حدود 9 میلیارد ریال حمایت مالی و تشویقی از تعاونی‌های آذربایجان‌غربی

سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز

مصدومیت سه تن در سانحه رانندگی محور ارومیه - سلماس

بیش از 90درصد خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان البرز جمع آوری شده

آزادراه تبریز - زنجان بالاخره بعد از 14 سال آسفالت دید!

مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد

برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب

روزهای بهاری دریاچه ارومیه

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای 18 استان

سمپاشی 1816 هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات

تشدید سامانه بارشی در آذربایجان شرقی

کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم

بازدید سلمانی از ایستگاه پاسخگویی به سوالات بیمه‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان‌شرقی

عکس های دکوراسیون سنتی و ایرانی المیرا شریفی مقدم/ تصاویر

اعلام هشدار نارنجی هواشناسی در آذربایجان غربی

اراذل و اوباش قمه به دست در تبریز زمین‌گیر شدند

احداث 6 شهربازی جدید در کلان‌شهر تبریز

هشدار وقوع سیل برای روزهای آینده در بیش از 15 استان کشور

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه

رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد

توانمندسازی مددجویان، مانعی در برابر تولید فقر است

خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است

یزدانی اردوی تیم ملی کشتی را ترک کرد

هواشناسی ایران / هشدار زرد در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور

رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است

قابی تازه و جالب از مهران مدیری در کنار دخترش شهرزاد/ عکس

جذابیت ظرفیت‌های گمرکی کیش برای هیات اقتصادی ترکیه / کیش و آنکارا، شریک تجاری می‌شوند

پرداخت یک‌هزار میلیارد ریال وجوه سیب‌زمینی‌کاران اردبیل

تصادف در جاده اردبیل _ سرچم / 2 فوتی و 8 مصدوم

فوت غم‌انگیز پیرمرد میاندوآبی زیر چرخ‌های نفتکش