پیام آذری

آخرين مطالب

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه گفتگو

مذاکره جمهوری آذربایجان و اروپا برای توسعه کریدور میانه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان اعلام کرد: در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.
به گزارش مشرق، «رشاد نبی اف» وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جمهوری آذربایجان پس از دیدار با «گرت یان کوپمن» مدیرکل بخش توسعه کمیسیون اروپا در تاریخ 4 مه، در شبکه X نوشت: ما با گرت یان کوپمن، مدیرکل مذاکرات همسایگی و گسترش کمیسیون اروپا که در کشورمان به سر می‌برد، ملاقات کردیم.
ما در مورد همکاری اتحادیه اروپا و آذربایجان در زمینه حمل‌ونقل به ویژه توسعه کریدور میانی گفتگو کردیم.
بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپا، حمله روسیه به اوکراین اهمیت یافتن مسیرهای تجاری قابل اعتماد و کارآمد جایگزین بین اروپا و آسیا را که از روسیه عبور نمی‌کنند، افزایش داده است.
بنابراین، در 29 ژانویه سال جاری، مجمع جهانی سرمایه‌گذاران ترانزیت در مورد اتصال حمل‌ونقل اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی در بروکسل برگزار شد که دولت‌ها، مؤسسات مالی، مشاغل و جامعه مدنی را از اروپا و آسیای مرکزی گرد هم می‌آورد.
والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا اعلام کرد که مؤسسات مالی اروپایی و بین‌المللی شرکت‌کننده در این مجمع 10 میلیارد یورو برای حمایت و سرمایه‌گذاری در ارتباطات حمل‌ونقل پایدار در آسیای مرکزی اختصاص خواهند داد.
وی خاطرنشان کرد: بانک سرمایه‌گذاری اروپا تفاهم‌نامه‌هایی را با دولت‌های قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و همچنین بانک توسعه قزاقستان به ارزش کل 1.47 میلیارد یورو امضا کرده است. این وام‌ها با توجه به تضمین‌های کمیسیون اروپا امکان‌پذیر خواهد بود.
به گفته دامبروسکیس، سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تبدیل کریدور حمل‌ونقل ترانس خزر به مدرن‌ترین، چندوجهی‌ترین و کارآمدترین مسیر ارتباطی اروپا و آسیای مرکزی ظرف 15 روز جذب خواهد شد.
کمیسیون اروپا گفت که تعدادی از تعهدات مهم در این مجمع به عنوان بخشی از مجموع 10 میلیارد یورو انجام شده است.
کریدور میانه، شامل حمل‌ونقل بار از چین به ترکیه و همچنین به کشورهای اروپایی و بالعکس است.
کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا یک پروژه در چارچوب کمک‌های فنی ارائه‌شده به کشورهای مشترک‌المنافع است که با حمایت اتحادیه اروپا اجرا می‌شود. این پروژه در کنفرانسی که در ماه می 1993 در بروکسل با حضور 8 کشور (5 جمهوری آسیای مرکزی و 3 جمهوری قفقازی) برگزار شد، به تصویب رسید.
برای اهداف کریدور حمل‌ونقل اروپا-قفقاز-آسیا اعلام شده است: بستری پایدار برای گرد هم آوردن منافع، یافتن راه‌های بهینه برای ایجاد همکاری‌های متقابل و سودمند، از جمله توسعه روابط اقتصادی، تجارت و ارتباطات حمل‌ونقل در مناطق اروپا، دریای سیاه، قفقاز، دریای خزر و آسیا.
جمهوری آذربایجان به توسعه کریدور میانی اهمیت داده و بر اجرای پروژه‌هایی در این راستا متمرکز بوده است.
الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در نشست بین‌المللی «COP29 و چشم‌انداز سبز برای آذربایجان» که در 23 آوریل برگزار شد، تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به کریدور میانه نیاز است و سال به سال محموله‌هایی که از چین وارد می‌شود و از آذربایجان می‌گذرد افزایش می‌یابد. در سفر دولتی ماه گذشته رئیس‌جمهور قزاقستان به آذربایجان، مراسم استقبال مشترک از قطار کانتینری که سیان را ترک کرده و وارد باکو شده بود، برگزار کردیم. بنابراین این یک نمایش مشترک از همکاری مابین کشورهایمان بود. ناگفته نماند که قزاقستان و چین فعال‌تر همکاری می‌کنند. با این حال، آذربایجان و چین نیز همکاری‌های خود را بسیار امیدوارکننده و نتیجه گرا توسعه می‌دهند.
گفتنی است در 3 سال گذشته تعداد کامیون‌های خارجی و آذربایجانی که حمل‌ونقل ترانزیت بار با استفاده از خاک جمهوری آذربایجان را انجام می‌دهند افزایش چشمگیری داشته است. به این ترتیب در سال 2021، 85 هزار و 293 واحد حمل‌ونقل ترانزیتی با وسایل نقلیه خارجی از طریق خاک جمهوری آذربایجان انجام شده است، در سال 2022، 176 هزار و 789 دستگاه و در سال 2023، 229 هزار و 756 دستگاه حمل‌ونقل ترانزیتی انجام شده است.
به این ترتیب در سه سال گذشته مجموع محموله‌های ترانزیتی که از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق جمهوری آذربایجان انجام شده در سال 2021، 94 هزار و 844 بار، در سال 2022، 200 هزار و 155 و در سال 2023، 26 هزار و 6143 بار بوده است. به طور کلی حمل‌ونقل کالای ترانزیتی از طریق جاده در 3 سال گذشته 2.8 برابر شده است.
همه این‌ها نشان می‌دهد که جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر به طور کامل به تعهدات خود برای تحقق کریدور میانه در بالاترین سطح عمل کرده است. این کشور پروژه‌های بزرگی را در رابطه با راه‌اندازی خط راه‌آهن باکو - تفلیس - قارص و افزایش ظرفیت بارگیری بندر تجارت دریایی بین‌المللی باکو و همچنین بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک در این جمهوری اجرا کرده است.
منبع: تسنیم

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/679038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فضای موزه باستان‌شناسی ارومیه افزایش می‌یابد

زمینه اشتغال بیش از 12 هزار نفر در ارومیه فراهم شد

غرفه صنایع دستی در موزه میرزا رسول مهاباد راه‌اندازی شد

تالار افتخارات دانشگاه ارومیه به عنوان تالار افتخارات برگزیده دانشگاه‌های کشور انتخاب شد

انتخاب کارشناس روابط عمومی دانشگاه ارومیه به عنوان کارشناس فعال و برگزیده روابط عمومی‌های دانشگاه‌ها

جام زرین حسنلو نقده در موزه ارومیه رونمایی شد

بازدید مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از روند اجرایی مدول دوم تصفیه خانه آب شرب شهر ارومیه

اجرای طرح ویژه برخورد پلیس با تخلفات موتورسیکلت سواران

هشدار طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی معابر در 10 استان

انتقادات تند و تیز سلیمی نمین از رائفی‌پور

آتش‌سوزی منزل مسکونی در اردبیل یک مصدوم به جای گذاشت

استمرار پایش عوامل خسارتزای در مزارع غلات ارومیه

مزارع گندم پرورشی و مادری شهرستان میاندوآب عاری از آفت پوره سن شناخته شد

مزارع کلزای شهرستان میاندوآب در وضعیت مطلوبی قرار دارند

نمایشگاه نخستین رویداد صدرا در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز افتتاح شد

سود پرسپولیس از تغییرات مدیریتی تراکتور!

ادعای مدیرعامل باشگاه تراکتور نادرست است

عبور یک مقام کارگری صنفی از خطوط قرمز کشور؟!

آغاز طرح برخورد با موتورسواران متخلف در آذربایجان‌غربی

بسیج سازندگی آذربایجان‌شرقی، پیشرو در شبکه‌سازی گروه‌های جهادی

منابع مالی بانک‌ها به سمت توسعه و رونق تولید هدایت شود

لزوم انتقال حساب بانکی شرکت‌ها و واحد‌های بزرگ صنعتی به داخل استان

بررسی روند اجرایی مدول دوم تصفیه خانه آب شرب شهر ارومیه

تاکید بر تسریع در اجرای طرح های آب و فاضلاب در آذربایجان غربی

حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم افتتاح سد قیزقلعه‌سی

کار بزرگی در زمینه مولدسازی در آذربایجان شرقی درحال انجام است

تدوین برش‌های برنامه‌ای مبتنی برآمایش شهرستان‌ها جهت تحقق شعارسال

شرکت‌های آب و فاضلاب دستگاه تخصصی و دنیای دانش، تخصص و اطلاعات هستند

بررسی وضعیت کلی طرح‌های آب و فاضلاب استان

برخی از برنامه‌ها فقط عنوان تحولی بودن را یدک می‌کشند

انتقال سالانه 51 میلیون مترمکعب پساب از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه

تجلیل از منتخبین روابط عمومی های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

افزایش تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها ضروری است

آذربایجان‌غربی سرزمین مجاهدت‌های خاموش است

توسعه زیرساخت‌های دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در آذربایجان غربی

تعامل بین دستگاهی در اولویت راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی

اشتغال‌زایی برای 40 هزار و 500 نفر در بخش کشاورزی در اراضی پایاب سد قیزقلعه سی

احداث 3 مجتمع اداری در آذربایجان غربی

جشنواره منطقه‌ای رسانه و عدالت در سطح 5 استان آذربایجان غربی، شرقی، زنجان، اردبیل و کردستان

فرآیند برداشت و پختن غذای محلی با قارچ در کوهستان‌های آذربایجان (فیلم)

منابع مالی بانک ها به سمت توسعه و رونق تولید هدایت شود

تسریع روند اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب استان نیازمند اعتبارات ملی است

فعالیت 18 موزه در آذربایجان غربی

امضای تفاهمنامه برای آبرسانی به 508 روستای اردبیل

درختانی که سنگ شدند

شاهنامه فرهنگستان همیشه پویای زبان و ادب فارسی است

جدایی زنوزی از تراکتور؛ فرصتی طلایی برای پرسپولیس در حفظ ستاره‌ها؟

آژانس امدادرسانی : هیچ کس در نوار غزه در امان نیست/ 800 هزار فلسطینی ناگزیر به ترک رفح هستند

باحضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان بهره برداری از سد قیزقلعه سی

آذربایجان‌ شرقی دومین استان موزه‌ای ایران