پیام آذری

آخرين مطالب

گنبدهای چهارگانه، یادگاری از تمدن پرشکوه مراغه فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - مراغه - گنبدهای تاریخی و چهارگانه مراغه با قدمتی به طول تاریخ، یادگارهایی از تمدن پرشکوه و گذشته طلایی این شهر به دلیل برخورداری از سبک معماری خاص و منحصر به فرد، در زمره آثار فاخر تاریخی قرار گرفته و به مقصدی جذاب برای علاقه مندان به تاریخ و تمدن تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، براساس کاوش‌ های باستان ‌شناسی توسط کارشناسان داخلی و خارجی، این شهر دارای هفت گنبد تاریخی بوده که در حال حاضر از این تعداد چهار گنبد یا مزار تاریخی پابرجاست.
گنبدهای دوقلوی کبود و مدور در کنار هم و گنبدهای غفاریه و سرخ هرکدام با قدمتی حدود 700 تا 900 سال همچون نگینی بر انگشتر تاریخ پرشکوه مراغه جای گرفته اند.
این گنبدها در دوران طلایی حکومت های سلجوقی تا ایلخانی در این شهر بنا نهاده شده و در حقیقت یادمان هایی برای آیندگان و نسل های آینده است.
بکاررفتن سبک خاصی از معماری اسلامی در دوران های مختلف در این بناهای ارزشمند تاریخی، آنها را به شاهکاری تاریخی و الگویی برای سایر بناهای دوران های پس از خود در داخل و خارج از این سرزمین کرده است.
گنبدهای تاریخی مراغه، به صورت برج هایی هندسی و منقش به اشکال مختلف اسلیمی و مملو از کاشیکاری ها و تزئینات کم نظیر، نقش بسیار پررنگی برای بازیابی تاریخ معماری آن زمان ایفا می کند.
** گنبد سرخ؛ بنایی ارزشمند و تاریخی از دوران سلجوقی
برج یا گنبد سرخ مراغه که به گنبد قرمز نیز معروف است در بخش جنوب غربی این شهر واقع شده و از قدیمی ترین گنبدهای موجود تاریخی این شهر به شمار می رود.
گنبد سرخ دارای هفت کتیبه بوده و در سال 542 هجری قمری به دستور عبدالعزیز بن محمود بن سعد در دوران سلجوقی بنا نهاده شده و از ارزشمندترین بناهای این دوران از نظر سبک معماری به کار رفته در آن است.
وجود شیوه خاص معماری آجری و تزئینات هریک از طاق نماها، این اثر را برجسته کرده و بر اساس نظر "اریک شرودر" باستان شناس معروف، در کتاب صنایع ایران، تزئینات به کار رفته در ستون های آجری نمای ورودی آن از شاهکارهای معماری آجری جهان است.
تلفیق کاشی و آجر در عصر سلجوقی برای اولین بار از این اثر آغاز شده واستفاده از کاشی به صورت محدود در نمای ورودی و در بالای سردر آن به شیوه هنرمندانه جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.
** گنبد مدور؛ مزار و یادمانی ناشناخته با معماری خاص ایلخانی
برج مدور مراغه از بناهای تاریخی این شهر در دوره سلجوقیان و در فاصله ده متری شمال گنبد کبود مراغه در مرکزی ترین نقطه این شهر بنا شده است.
گنبد مدور مراغه مزار و یادمانی ناشناخته بوده که بر اساس کتیبه موجود، این بنای تاریخی در سال 563 هجری ساخته شده لیکن درباره نام بانی و مدفون داخل آن هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.
این گنبد دارای ساختاری استوانه ای و مدور بوده و شامل دو طبقه سردابه و نمازگاه با استفاده از مصالح سنگ های آهکی و حجاری شده و آجرهای خشتی و ساروج ساخته شده است.
بنای گنبد مدور مراغه ظاهری ساده داشته و فاقد تزئینات بوده و فقط درب ورودی آن با نقوشی مشابه نمای اصلی گنبد سرخ تزئین شده است.
از ویژگی های خاص این بنا می توان به بکارگیری آجرچینی زیبای ضلع بیرونی سردر ورودی با تزئینات تخمیری پرکاری زینت یافته با تلفیق کاشی و آجر در آن اشاره کرد.
این گنبد تاریخی با وجود نمای مدور بیرونی خود، در قسمت داخلی برج دوازده ضلعی بوده لیکن تزئینات گچی آن به مرور از بین رفته است.
** گنبد کبود؛ بنای زیبا و منحصر به فرد از دوران سلجوقی
گنبد کبود یا مقبره منسوب به مقبره مادر هلاکوخان از زیباترین بناهای اواخر دوره سلجوقی در مرکز شهر تاریخی مراغه و در کنار برج مدور قرار گرفته است.
با وجود برخی گمانه زنی ها درباره دفن مادر هلاکوخان ایلخان مغول در زمان پایتخت بودن این شهر، زمان احداث آن بر اساس بقایای کتیبه سردر ورودی آن و نظر "آندره گدار" باستان شناس معروف فرانسوی 593 هجری قمری بوده و متعلق به دوران سلجوقی است.
گنبد کبود بنایی زیبا و بدیع به صورت برجی 10 ضلعی بوده ودر تزئینات تخمیری آن تلفیق کاشی فیروزه ای با آجر به صورت گره چینی اجرا شده است.
در این بنای تاریخی، از مقرنس کاشی، قطار بندی وتزئینات استامپی در میان آجرها با نقش الله به خط کوفی در داخل سردابه استفاده شده است.
وجود کتیبه هایی با خط ثلث بصورت نواری در سرتاسر بنا و بالای هر یک از طاقنماها جلوه خاصی به این بنای منحصر به فرد بخشیده است.
** گنبد غفاریه؛ بنایی زیبا و تاریخی در کنار رودخانه همیشه جاری صوفی چای
گنبد غفاریه؛ بنایی زیبا و تاریخی در بخش غربی شهر تاریخی مراغه در کنار رودخانه همیشه جاری صوفی چای واقع شده و از جاذبه های گرشگری و تاریخی این خطه به شمار می رود.
این گنبد در دوره ایلخانان و در بین سال های 725 تا 728 هجری توسط حاکم وقت مراغه بنام امیر شمس الدین ساخته شده و هدف از ساخت آن جلب رضایت ایلخانان بوده است.
گنبد غفاریه بنایی چهارگوش و آجری بوده که زوایای آن با ستون هایی دارای نقش لوزی ساخته شده است.
تزئینات بکار رفته در این بنای تاریخی در قالب نقوش زیبای هندسی و کتیبه هایی با خط ریحان بوده که تنوع رنگ کاشی ها، جلوه زیبایی به این گنبد بخشیده است.
گنبدهای تاریخی مراغه به شیوه معماری ترکی و ایلخانی با گذشت سالیان بسیار و با وجود آسیب های وارد شده به آنها در طول سالها، به عنوان سندی ماندگار از دوراه تمدن ایران زمین در قرون گذشته همچنان استوار و پابرجا ایستاده‌ اند.
این گنبدها از نظر معماری، تزئینات آجر و کاشی از گنبدهای بی ‌نظیر در ایران بوده و علاقه مندان می‌توانند در ایام عید و دیگر فصول سال از این آثار زیبا و بی‌ نظیر دیدن کنند.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی
3077/7487

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/39523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟