پیام آذری

آخرين مطالب

مقایسه قهوه اسپرسو و ترک؛ کدام بهتر است؟ مقالات

مقایسه قهوه اسپرسو و ترک؛ کدام بهتر است؟
  بزرگنمايي:

پیام آذری - درواقع اینکه قهوه اسپرسو بهتر است یا ترک مساله‌ای کاملا سلیقه‌ای است که نمی‌شود معیاری جدی برای آن سنجید، زیرا با توجه به ویژگی‌های قهوه اسپرسو و ترک، هرکسی یکی از این دو نوع را بیشتر می‌پسندد. پس این بهتر بودن، امری نسبی است که فرد به فرد و بنا به ذائقه متفاوت خواهد بود.
به گزارش روزیاتو، تنها کاری که می‌توان کرد این است که تفاوت قهوه ترک و اسپرسو را در تمامی زمینه‌ها ازجمله قدمت روش، میزان کافئین، خاصیت، طعم، عطر و بو و خاستگاه مقایسه کنیم.
بعد از این مقایسه، شما می‌توانید بسته به ذائقه خودتان تصمیم بگیرید که کدام یکی از این دو قهوه را برای نوشیدن انتخاب کنید.
ابتدا به صورت جداگانه به معرفی قهوه اسپرسو و قهوه ترک خواهیم پرداخت.
آشنایی با قهوه اسپرسو اسپرسو یک مدل دم کردن قهوه است که اصالت آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. این قهوه اولین بار در سال 1901 میلادی به وجود آمد. محصول روش اسپرسو، یک قهوه غلیظ با رنگ مشکی تند است که در حجمی پایین سرو می‌شود.
دانه قهوه برای روش اسپرسو به صورت بسیار ریز آسیاب می‌شود. قهوه اسپرسو به دلیل کافئین بالای خود شهرت دارد. کافئین بالایی که باعث می‌شود اگر نیاز به استراحت، رفع خستگی یا انرژی زیاد برای یک روز کاری سنگین دارید، قهوه اسپرسو را انتخاب کنید.
یکی از نکات جالب اسپرسو این است که این قهوه صرفا به‌تن‌هایی سرو نمی‌شود. بلکه می‌توانید از اسپرسو برای درست کردن دیگر انواع قهوه مانند موکا، کارامل ماکیاتو، آمریکانو، کن پانا و… نیز استفاده کنید؛ بنابراین قهوه اسپرسو یک قهوه پایه به ­شمار می‌آید.
تهیه اسپرسو به این شکل است که باید پودر ریز آن را در قسمت مخصوص اسپرسوساز بریزید. سپس آب جوش بین 90 تا 100 درجه سانتی گراد را با فشار بالای حدود 1000کیلو پاسکال از میان دانه آسیاب شده عبور دهید تا عصاره‌ای غلیظ و خوش‌بو به شما بدهد؛ بنابراین می‌­توان گفت که اسپرسو از تمام قهوه‌های دیگر دارای چگالی بیشتری دارد.
آشنایی با قهوه ترک قهوه ترک برخلاف قهوه اسپرسو، تاریخچه‌ای طولانی دارد. محققان غذا و نوشیدنی، قدمت قهوه ترک را حداقل به سال 1500 مربوط می‌دانند. آنان معتقدند که مردم ترکیه در این سال شروع به تولید دم‌آوری قهوه به روش خود کرده‌اند. ترکیه این روش دم‌آوری را به بخشی از میراث فرهنگی کشور خود بدل و ثبت کرده است.
همان‌طور که برای درست کردن قهوه اسپرسو به اسپرسوساز نیاز دارید، قهوه ترک نیز نیاز به ابزار مخصوص خود دارد. این ابزار که جزوه (به انگلیسی: Cezve) یا در فارسی قهوه‌جوش نامیده می‌شود، نوعی شیرجوش کوچک دسته‌دار است. دانه‌های آسیاب شده مخصوص قهوه ترک را باید در جزوه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و کف کند.
زمانی که قهوه حاضر شد، می‌توانید به دلخواه خودتان از شکر، هل یا دارچین برای طعم بهتر قهوه ترک استفاده نمایید. ضمنا یک شعله گاز ساده برای این دم‌آوری کافی است، اما برخی قهوه‌کار‌های ترک، در حالت حرفه‌ای از شن داغ برای انتقال حرارت غیرمستقیم و طبعا دم آوری حرفه‌ای‌تر قهوه ترک استفاده می‌کنند.
تفاوت قهوه ترک و اسپرسو شاید برایتان جالب باشد بدانید که نه شیر، نه نوشابه و نوشیدنی‌های الکی، بلکه این قهوه است که بعد از آب آشامیدنی، محبوب‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان به‌­شمار می‌آید. مردم دنیا سالانه به طور میانگین، بیش از 400 میلیارد فنجان قهوه مصرف می‌کنند.
مهم‌ترین عواملی که مردم دنیا در نظرسنجی‌ها برای انتخاب نوشیدنی قهوه خود داشتند، محدود به دو چیز بوده است؛ یکی طعم و یکی کافئین قهوه؛ بنابراین ما هم بایستی این دو را عوامل اصلی قرار دهیم تا ببینیم که نهایتا فرق قهوه ترک و اسپرسو چیست؟ و قهوه اسپرسو بهتر است یا ترک؟
میزان کافئین قهوه ترک و اسپرسو برای مقایسه کافئین قهوه ترک و اسپرسو، باید ببینیم که چه معیاری می‌توانیم بگذاریم؟ آیا باید هر قطره از قهوه ترک و اسپرسو را با هم مقایسه کنیم؟ یا هر فنجان قهوه ترک را با قهوه اسپرسو؟ ضمن اینکه در هر دو صورت، مشکلاتی وجود دارد. در مقایسه قطرات با همدیگر، مساله تفاوت غلظت پیش می‌آید؛ چون غلظت اسپرسو به نظر کمی بیشتر است. اما در تفاوت فنجان‌ها با هم نیز مساله تفاوت حجم پیش می‌آید، زیرا هر فنجان قهوه ترک، معمولا کمی حجیم‌تر است.
ما معیار فنجان را انتخاب می‌کنیم. در این مقایسه، باید گفت که فنجان اسپرسو معمولا بین 30 تا 50 میلی‌گرم کافئین دارد. درعوض، فنجان قهوه ترک، حدود 65 میلی­‌گرم کافئین دارد؛ بنابراین از این نظر قهوه ترک برنده به نظر می‌رسد. یکی از دلایل این برتری این است که در دم‌آوری اسپرسو با سرعت بالا، دستگاه به دانه قهوه اجازه نمی‌دهد تا حداکثر کافئین خود را آزاد کند. درصورتی که دم‌آوری قهوه ترک باحوصله‌تر انجام شده و چنین امکانی را خواهد داد.
اما اگر حجم را نزدیک‌تر کنیم و یک شات دبل اسپرسو را با قهوه ترک مقایسه کنیم، کافئین اسپرسوی دبل تا حدود 150 میلی‌گرم بالا رفته و اسپرسو پیروز میدان خواهد شد.
طعم قهوه اسپرسو و ترک مقایسه این یکی از مورد قبلی هم سخت‌تر به نظر می‌رسد، زیرا برداشت هر انسان از طعم خوب یا بد، سلیقه‌ای‌تر و احساسی‌تر است. به طور کل، قهوه ترک، قهوه‌ای تلخ، اما ملایم است که ذرات معلق قهوه هم در درونش دارد و این ذرات زیر زبان شما حس می‌شوند، زیرا قهوه ترک فیلتر نمی‌شود.
اما قهوه اسپرسو صاف و بدون ذرات معلق است، اما تلخی بیشتری دارد. البته همین تلخی بیشتر هم با وجود عمومی بودن، می‌تواند در صورت استفاده از قهوه عربیکا، به ترشی بیشتر بزند که بحثی مجزاست. زیرا تلخ‌ترین اسپرسو، قهوه‌ای است که با دان روبوستا درست شده باشد.
آسیاب قهوه اسپرسو و ترک تفاوت اول دم‌آوری بین این دو قهوه به آسیاب آن‌ها مربوط می‌شود. قهوه ترک نیاز به آسیاب ریزتری دارد و حالتی کاملا ماسه‌ای به خود می‌گیرد. دان اسپرسو نیز ریز آسیاب می‌شود، اما به ریزی قهوه ترک نخواهد بود.
رُست قهوه اسپرسو و ترک قهوه اسپرسو و ترک در رست (برشته سازی) نیز متفاوت هستند. برای اینکه قهوه اسپرسو فوم خوبی به شما بدهد، باید آن را به صورت مدیوم رُست کنید، اما قهوه ترک، می‌تواند به صورت لایت هم رُست شود، زیرا دم‌آوری طولانی‌تری دارد.
دم‌آوری قهوه اسپرسو و ترک در مبحث دم‌آوری، قهوه اسپرسو صد هیچ جلو خواهد بود، زیرا یک فنجان اسپرسو نهایتا بین 20 تا 30 ثانیه زمان می‌خواهد. اصلا شما بگویید یک دقیقه! درصورتی که آماده‌سازی قهوه ترک، حدود 7 تا 10 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/656235/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند

گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

تغییر چهره بهت آور «کیدامن» سریال یوسف پیامبر بعد 17 سال

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

عکس| کاپیتان استقلال در تبریز شکار شد!

سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

30 کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد

ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد

ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه

انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه

تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق 5گانه ارومیه

تلاش 3ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز ؛ اگر طرفداران تراکتور بودند ...

واژگونی یکدستگاه  خودروی ساندرو در محور  ارومیه _ تبریز 2مصدوم برجای گذاشت

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

تصادف 2 موتور سیکلت با پراید 132 در محور ماکو به خوی

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه

جستجوی مغروق مفقودی نازلو چای در روز ششم هم ناکام ماند

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد

تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند

مورایس از سوال درباره ستاره های سپاهان عصبانی شد و نشست را ترک کرد

ژوزه مورایس نشست خبری را ترک کرد

طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد

تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود

به همسرم عادت کرده ام، به هیچ عنوان او را دوست ندارم!

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

باران گرفت، صدر از چنگ پرسپولیس 10نفره لغزید!

آیین گرامیداشت حاج حسین ندیم پدر شهیدان احمد و اسماعیل ندیم

افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو

«تینر» جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز