پیام آذری

آخرين مطالب

اسرار خانه مشروطه اردبیل مقالات

اسرار خانه مشروطه اردبیل
  بزرگنمايي:

پیام آذری -  کهن‌شهر اردبیل از تاریخی قطور و به تبع آن از بناهای قدیمی متناسب با اقلیم آب و هوا برخوردار است به طوری که به گفته رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی اردبیل، قدمت برخی آثار و بناهای تاریخی به قبل از میلاد می‌رسد.
روح الله محمدی با بیان اینکه بافت تاریخی شهر با 245 هکتار وسعت، عمدتا مربوط به محدوده مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی و آثار همجوار است، گفت: اغلب خانه‌های تاریخی اردبیل متعلق به رجال، تجار و شخصیت‌های تاثیرگذار دوران مختلف است که در محدوده بافت کهن اردبیل بنا شده اند.
با این حال طبق اظهارات این کارشناس میراث فرهنگی اغلب خانه‌های تاریخی شهر اردبیل مربوط به دوره قاجار است که در هر دوره بازسازی شده اند و از نظر معماری با اقلیم منطقه تناسب دارند.
خانه اسماعیل بیگ در آذر 1398 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و به طور کلی دو رویداد تاریخی سیاسی مهم در اردبیل به ثبت رسیده، یکی تشکیل حکومت ملی صفوی بوده و شاه اسماعیل صفوی پادشاه 13 ساله در بیرون راندن ازبک‌ها از کشور و شکل گیری حاکمیت یکپارچه نقش قابل توجهی ایفا کرده است که در حوصله این بحث نمی‌گنجد.
در محاصره این خانه توسط روس‌ها، اسماعیل بیگ با تلاش حاج باباخان اردبیلی سیاستمدار و همرزم ستارخان سردار دوره جنبش مشروطه آزاد شده‌است.
رویداد دوم، وقایع دوران مشروطه است که حاج باباخان اردبیلی فعالیت‌ مشروطه خواهی خود را آغاز و نسبت به روشنگری اردبیلی‌ها اقدام کرده است و خانه اسماعیل بیگ نیز به خانه مشروطه معروف شده است.
نمای خانه اسماعیل بیگ به اصطلاح، جنوبی ساخته شده تا در آب و هوای سرد اردبیل به اندازه کافی نورگیر باشد و در پشت پنجره از لنگه درهای چوبی استفاده شده تا داخل بنا از دستبرد سرما در امان بماند و عرض پنجره‌های رو به جنوب، بزرگ ساخته شده تا در زمستان‌ها انرژی بیشتری از خورشید دریافت کند.
گویا ساخت پنجره‌ بناهای قدیمی نشانگر قدرت و مقام صاحبخانه بوده است که با مواد تزیینی نظیر زر و سیم و عاج تزئین می‌یافتند و شکل پنجره‌های عمارت اسماعیل بیگ، بسیار نزدیک به مستطیل نسبت طلایی است که در طراحی و عکاسی کاربرد دارد و این نشانگر ذوق هنری معمار بناست.
در و پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، حفاظی مناسب در برابر آفتاب تابستان بوده و با تابش نور در رنگ‌های متنوع، جلوه ای خاص به اندرون بنا می‌بخشده است؛ در بنای ساختمان از چوب اُرسی استفاده شده و قدیمی ترین آثار ارسی سازی در ایران به عصر صفویه برمی‌گردد و ارسی سازی پس از تلفیق با هنر قواره بُری در عصر قاجار رواج یافته است.
حال و روز این بنای در حال کُما تعریفی ندارد و آجرهای فروریخته از دیوارها، شکاف‌های بزرگ و کوچک در سقف، در و پنجره‌های شکسته و زوار در رفته و پله‌های فروریخته، آن را به خانه اشباح تبدیل کرده و در این ساختمان دو طبقه بجای صدای گفت و گوی مشروطه خواهان و قدم زدن ساکنان آن، اوهام سکنی گزیده اند.
یکی از همسایه‌های عمارت می‌گفت: شبها نور مشعلی از داخل خانه مشاهده می‌شود و برخی نیز ورود و خروج معتادان به آن را دیده اند و بعید نیست ساختمان در یکی از شبها بر اثر آتش سوزی فرو ریزد.
شبها نور مشعلی از داخل خانه مشاهده می‌شود و برخی نیز ورود و خروج معتادان به آن را دیده اند و بعید نیست ساختمان در یکی از شبها بر اثر آتش سوزی فرو ریزد.
همسایه‌ها می‌گویند: مالکان و وراث عمارت اسماعیل بیگ، ساکن اردبیل نیستند و ساختمان بدون متولی به تدریج به خلوتگاه معتادان و تفرجگاه ولگردان تبدیل شده است و مسئولان برای نگهداری یا تخریب و بازسازی آن فکری نمی‌کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل هدف از ثبت ملی شدن بنا را عهده دار شدن این اداره کل برای مرمت و نگهداری آن اعلام کرد و گفت: بنای قجری شرایط کامل ثبت در فهرست آثار تاریخی کشور را داشت و از این‌رو به این امر اقدام شد.
به گفته حسن محمدی ادیب متعاقب ثبت ملی بنا، امکان تامین اعتبار مرمت و پیشگیری از تخریب آن فراهم شده اما چون بنا، مالک خصوصی دارد، شرط مرمت ابنیه تاریخی تحت تملک اشخاص، رضایت آنهاست و متاسفانه وراث این ساختمان به این کار راضی نیستند.
او به این نکته هم اشاره کرد که وراث به تخریب بنا و احداث مجتمع تجاری و مسکونی در زمین آن تمایل دارند اما با توجه به ثبت ملی شدن عمارت، این کار غیرقانونی و غیرممکن است و قیمت پیشنهادی وارثان برای فروش بنا نیز بسیار بالاست و کارشناسان آن را نمی‌پذیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل به قرار گرفتن پرونده خانه قجری در محاکم قضایی اشاره کرد و افزود: حکمیت به قاضی سپرده شده تا برای حفظ و مرمت اثر تاریخی یا اقناع وارثان به فروش با قیمت متعارف، تصمیم‌گیری و رای صادر شود.
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل چندی پیش آگهی مزایده واگذاری هشت خانه تاریخی به بخش خصوصی با هدف حفظ آنها را صادر کرد و این نشان می‌دهد اگر دست این اداره کل باز باشد می‌تواند خانه تاریخی اسمائیل بیگ را مرمت و برای استفاده بهینه و جلوگیری از تخریب آن به بخش خصوصی واگذار کند.
علی نظافت انزابی حتی متولی تعیین حریم‌ خانه‌های تاریخی را اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: اگر در محدوده حریم به عملیات فنی و معماری نیاز باشد، نوع مصالح را هم کارشناسان میراث فرهنگی مشخص می‌کنند.
حکمیت به قاضی سپرده شده تا برای حفظ و مرمت اثر تاریخی یا اقناع وارثان به فروش با قیمت متعارف، تصمیم‌گیری و رای صادر شود.
به گفته او اگر شهروندی متقاضی پروانه احداث ملک در محدوده خانه‌های تاریخی باشد، شهرداری باید از اداره کل میراث فرهنگی استعلام کند و در برخی مواقع به لحاظ حساسیت امر، موضوع در کمیسیونی متشکل از شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی، استانداری و چند دستگاه دیگر مطرح می‌شود.
با این اوضاع، توپ در میدان محاکم قضایی قرار گرفته و وضعیت خانه مشروطه اردبیل مثل حرکت آچمز شطرنج است و هر کدام از طرفین برای اقدام، محدودیت قانونی دارند و تصمیم نهایی را قاضی خواهد گرفت که کدام مهره از بازی خارج شود.
اما گذشت زمان، کار خود را می‌کند و منتظر رای محاکم قضایی نمی‌ماند و روز به روز آجر دیگری از سقف خانه دوره قاجار در اردبیل فرو می‌افتد و قامت عمارت خمیده تر می‌شود و دوستداران میراث فرهنگی و ساکنان محله اسماعیل بیگ نیز برای سر پا ماندن آن اثر ارزشمند حسرت می‌خورند.


لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/623896/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروژه مسکن سازی در اردستان پس از 2 سال آغاز شد

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

یادواره شهدای سنگر سازان بی سنگر مرند

تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی

نجات فرد سقوط کرده از ارتفاعات سخت‌گذر اشنویه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

آئینهای گرامیداشت هفته معلم در آذربایجان غربی

96 هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند

پیست یادگار امام، میزبان بانوان علاقه‌مند به ورزش موتورسواری

پدر شهید جعفر بابازاده آسمانی شد

‌کوهپیمایی کارکنان و پایوران سپاه در خوی

تجلیل ازمربیان برتر پادگان حر سپاه در خوی

ادعای ترکیه مبنی بر کشتن 43 تروریست در یک هفته

سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند

رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»

تیم رباتیک فرزانگان 4 تبریز به جام جهانی هلند راه یافت

تبریک ویژه روز معلم در بخش خبری صداوسیمای آذربایجان غربی

تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده

وزیر فرهنگ و ارشاد با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

تقدیر شهروندان تبریزی از پلیس با اهدای شاخه گل

شکوفه‌های رنگارنگ بهاری در شهرستان کوثر

بسیج سازندگی آب شرب 232 روستای اردبیل را تامین کرد

مطالعات  طرح جامع جنگل کاری نالشکینه بوکان

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت همکاری کنند

رتبه نخست شهرستان پلدشت در نرخ رشد جمعیت

افتتاح یکصد و سی وهفتمین مدرسه خیر ساز در روستای مارکان شهرستان خوی

آئین غبار روبی و گلباران مزار شهدای پیرانشهر بمناسبت روز معلم

رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور

بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم

پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات از شبکه سهند

برخورد بدون اغماض با ترک فعل‌ها درباره خدمات‌دهی سلامت به والدین شهدا

تصویری از بازیگر زن تلویزیون در فرودگاه؛ ترک خاک ایران برای همیشه؟

حوزه انتخابیه شبستر

اصل شایسته سالاری باید در مراکز علمی حاکم باشد

انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) 8 نفر را راهی بیمارستان کرد

دیدار معلمان و فرهنگیان نمونه با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی

دیدار وزیر فرهنگ در سفارت ایران در آذربایجان

وجود 14 نقطه حادثه خیز در جاده‌های ارومیه

اسماعیلی با همتای آذربایجانی خود دیدار کرد

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»

کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»

تصادف پراید با مزدای دوکابین در محور ارومیه به تبریز

جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت

تحقق سند تحول قضایی در اردبیل با جدیت پیگیری می شود

شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه

تقویت فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در شهرستان های جنوبی استان