پیام آذری

آخرين مطالب

داستان زندگی حافظ قرآن و شاعر جذامی؛ جذام آخر خط نیست مقالات

داستان زندگی حافظ قرآن و شاعر جذامی؛ جذام آخر خط نیست
  بزرگنمايي:

پیام آذری- هر چند سرنوشت زندگی و دست روزگار جذامیان باباباغی را از زندگی دنیوی و لذت در کنار هم بودن با مردم عادی محروم کرده است، اما این بی مهری روزگار هرگز آنها را از معنویت و رویا پردازی های عاشقانه و عارفانه دور نکرده است؛ چه بسا همین روحیات و اعتقادات دینی و مذهبی، آنها را همچنان سرپا نگه داشته و به رغم تعدد مشکلات هرگز در برابر سختی های ناشی از جذام سر خم نکرده اند.

" الیاس خدایی" یکی از 100 بیمار جذامی ساکن در مجتمع درمانی باباباغی تبریز است که هم شاعر و هم حافظ 25 سوره قرآن کریم است و با اینکه جذام بخشی از اعضای بدنش را فرا گرفته و با نقص عضو مواجه است، اما روحیه ای به مراتب زنده تر و پویاتر از بسیاری افراد سالم جامعه دارد.

او برخورداری از این روحیه را ناشی از معنویت و انس با قرآن و اهل بیت (ع) می داند و معتقد است: جذام هرگز در طول زندگی پر مشقت و سخت او، خللی در بارورتر کردن اعتقادات و تعمیق باورهای دینی اش نداشته است.

خدایی با 87 سال سن یکی از مسن ترین جذامیان ساکن در باباباغی است که روزگارش را با گردش در باغ، مسجد، قرآن خواندن و سرودن شعر، بازی و تفریح با نوه هایش سپری می کند و از اینکه خداوند چنین نعمت هایی را برایش ارزانی داشته، بسیار خرسند و راضی است.

خدایی با 87 سال سن یکی از مسن ترین جذامیان ساکن در باباباغی است که روزگارش را با گردش در باغ، مسجد، قرآن خواندن و سرودن شعر، بازی و تفریح با نوه هایش سپری می کند و از اینکه خداوند چنین نعمت هایی را برایش ارزانی داشته، بسیار خرسند و راضی است.

وی داستان زندگی خود را چنین توصیف می کند: در سال 1347 که حدود 32 سال سن داشتم متوجه بیماری جذام شدم، در یکی از روستاهای نزدیک تبریز ساکن بودیم که با اصرار اهالی روستا و خانواده به دلیل شیوع بیش از حد و مسری بودن جذام در آن دوره، به باباباغی آورده شدم.

خدایی ادامه می دهد: ابتدا از ناحیه صورت و سپس 2 دست و پاها جذام بدنم را درگیر کرد و در آن سال ها با تلاش و زحمات خستگی ناپذیر کادر درمان و به خصوص پزشک فقید دکتر «محمدحسین مبین» و تعدادی از پرستاران ایرانی و فرانسوی، بهبود نسبی حاصل شد، اما شاید برای ممانعت از صدمات دیر شده بود، چون تعدادی از انگشتان دست و پایم را از دست دادم.

وی که محروم از سواد خواندن و نوشتن است، درباره نحوه حفظ تعدادی از سوره های قرآن، می گوید: من از نعمت سواد بی بهره ام، چون در آن دوران سخت و محرومیت موجود در روستا و سپس باباباغی هرگز کسی به فکر مدرسه رفتن و سواد نبود، به خاطر اینکه جذام تمام زندگی ما را درگیر کرده بود، فرصتی برای آموختن نداشتیم.

خدایی اضافه می کند: عشق و علاقه موجب شد به تدریج و در گذر زمان با شنیدن آیات قرآنی از رادیو و سایر دوستان، نسبت به حفظ تعدادی از سوره ها اقدام کنم و با وجود کهولت سن هنوز هم به شدت دنبال حفظ بیشتر آیات قرآنی هستم.

وی نقش پیرمردان و پزشکان قبلی مجتمع باباباغی را در حفظ سروده های قرآنی موثر دانست و گفت: سال های جوانی عمرم با ممارست بیشتر از کمک این عده بهره مند شده و قرآن را فرا گرفتم که تعدادی از آنها فوت کرده اند و همیشه و همواره برای آمرزش روحشان دست به دعا هستم.

خدایی که مدیریت تنها مسجد مجتمع باباباغی را نیز بر عهده دارد، بیشتر اوقاتش را این محل می گذراند و وجود این محل مقدس را موجب تقویت روحیه و انس بیشتر اهالی با مسجد،منبر، دعا و نیایش تلقی می کند.

او می گوید: در حال حاضر تعدادی از نوه های جذامیان همراه پدر و مادرهایشان هر از گاهی به باباباغی می آیند و تعدادی هم در همین محل زندگی می کنند که در مسجد برای آنها قرآن یاد می دهم و از این کار خود بسیار خوشحالم.در حال حاضر تعدادی از نوه های جذامیان همراه پدر و مادرهایشان هر از گاهی به باباباغی می آیند و تعدادی هم در همین محل زندگی می کنند که در مسجد برای آنها قرآن یاد می دهم و از این کار خود بسیار خوشحالم.

وی که دارای سه فرزند سالم و پنج نوه است، از زندگی شخصی خود ابراز رضایت کرده و اضافه می کند: خدا را بسیار شاکرم که فرزندان سالم و نوه های عزیز و محترمی به من عطا کرده است و شب و روز به همین خاطر سجده شکر به جا می آورم.

این جذامی کهنسال که دستی در شعر و شاعری دارد، بیشتر مضامین دینی و مذهبی را دنبال کرده و در قالب های دو بیتی و رباعی و به خصوص در ادبیات ترکی آذربایجانی در قالب " بایاتی " می سراید.

خدایی می گوید: بیشتر بایاتی می سرایم و در کنار آن اشعار و دو بیتی های دیگر شاعران را با شنیدن حفظ کرده ام، چون سیر در عالم شعر و شاعری را دوست دارم و آنرا برای دوری از شرایط سخت جذام مفید و موثر می دانم.

وی از عروس خود که باهم در یکی از خانه های سازمانی مجتمع باباباغی زندگی می کند، ابراز رضایت کرده و با اشاره به زحمات بی حد و حصر عروس جوانش، اضافه می کند: او همواره مونس و همدم من بوده و مراقبت از من را بر عهده دارد که بسیار سپاسگذارش هستم.

خدایی با اشاره به اینکه نمی تواند بنویسد، می گوید: گاهی اوقات اشعاری که می سرایم توسط عروسم ضبط می شود تا پس از مرگم خاطره ای باشد و ....

جذامی حافظ قرآن و شاعربا تاکید بر نقش اصل معنویت در زندگی افراد سالم و بیمار، چنین می گوید: در 55 سالی که در باباباغی ساکن هستم، قرآن و معنویت به من آموخت که برخلاف تصور اولیه و سال های جوانی، اینجا آخر خط نیست.

 باباباغی» در زمان قاجاریه با توجه به اینکه تبریز در آن دوره ولیعهد نشین بود، تفرجگاه و شکارگاه ولیعهدهای آن زمان بود، تا اینکه در سال 1312 توسط وزارت بهداری وقت خریداری و بیماران جذامی را که تا آن تاریخ در «آرپا دره سی» واقع در جاده تبریز-اهر ساکن و وضع اسفباری داشتند، با ساخت تعداد 40 اتاق کاهگلی به باباباغی انتقال و در آنجا اسکان داده شـدند.

با گذشت زمان و با مطرح شدن وضع بیماران جذامی در جامعه و زیر فشار افکار عمومی حاکمیت وقت مجبور شد به وضع بیماران جذامی بیشتر رسیدگی کند، تا اینکه در سال 1342 سازمان حمایت از جذامیان تشکیل می شود و تولیت و مدیریت جذامیان را به عهده گرفته و امکاناتی برای جذامیان در نظر گرفته می شود و تعدادی ساختمان خدماتی و درمانی در باباباغی ساخته می شود.

بعد از انقلاب اسلامی و در اجرای سیاست های حمایتی از اقشار مستضعف امکانات رفاهی و درمانی و پشتیبانی در جهت رفاه حال و حمایت از ساکنان باباباغی گسترش می یابد و جیره غذایی مرتب و کامل، احداث ساختمان های رفاهی از جمله حمام 20 نمره ای زنانه و مردانه، تکمیل سالن اجتماعات، ساخت کتابخانه عمومی، اجرای طرح انتقال آب مشروب از شهر، انتقال گاز شهری، ساخت مرکز مخابرات، آسفالت جاده دسترسی، روشنائی محوطه، استخدام رسمی و به کارگیری 50 نفر از فرزندان سالم بیماران در همین مجموعه ایجاد شد.

این مرکز دارای 100 هکتار عرصه با زیربنای 30 هزار مترمربعی است و به 2 صورت آسایشگاهی و بستری اداره می گردد و دارای بخش های پاراکلینیکی بیمارستان شامل درمانگاه عمومی، داروخانه، رادیولوژی، آزمایشگاه، درمانگاه های زنان و زایمان، چشم پزشکی، دندانپزشکی، گوش و حلق و بینی و دندانپزشکی است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/619188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت 46 واحد مسکن محرومان در 2 بخش سنگر و کوچصفهان

معلم باید الگوی جامعه باشد

ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه

حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب

کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان (فیلم)

وجود 14 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه

قهرمانی بهنمیر در مسابقات هندبال دختران آموزشگاه‌های مازندران

لزوم راه‌اندازی خط راه‌آهن جدید ایران و ترکیه از طریق تبریز

نهال‌کاری در 50 هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز

پیشرفت 95 درصدی طرح‌های تامین آب شرب 7 روستای شهرستان چایپاره

کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی در گمرک بازرگان

مکتب شهید مطهری انقلاب را از انحراف مصون نگه داشت

برگزاری یادواره شهدا در بوکان

آتش سوزی در مغازه صافکاری در بوکان

(ویدیو) غذای خیابانی در پاکستان؛ پخت و سرو 500 کیلو آب نخود با مرغ و تخم مرغ

حقوق کارگران و بازنشستگان با تورم همخوانی ندارد

اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد

هشدار زرد رگبار باران و رعد و برق در آذربایجان غربی

مغازه صافکاری و خودروی داخلش در بوکان طعمه حریق شد

هشدار دبیر ستاد انتخابات استان اردبیل درباره جرایم انتخاباتی

محکومیت فروشگاه زنجیره‌ای متخلف در ارومیه

شهردار ارومیه در سمت خود ابقا شد

برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه در 13 اردیبهشت

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی

نوسازی حدود 17 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی

17 کنگره شهدا در سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد

آیین تجلیل از معلمان و اساتید نمونه ایثارگر کرمانشاهی

کاهش زمان بازپرداخت هزینه‌های مستقیم درمانی به کمتر از یک ماه توسط بیمه دی

رییس کل بیمه مرکزی: مجوز قبولی بیمه اتکایی دی به زودی صادر می شود

واژگونی کوئیک در جاده مهاباد - یزد 6 مصدوم برجای گذاشت

برخورد با ترک فعل‌ها درباره خدمات دهی سلامت به والدین شهدا

کشف 25 تن شکر قاچاق در مراغه

جان‌باختن 788 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی

بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد

انحراف مینی بوس در اتوبان پبامبر اعظم 8 مصدوم برجای گذاشت

مبلغ بن نمایشگاه کتاب چقدر است؟

برکناری شهردار ارومیه رای نیاورد

استیضاح شهردار ارومیه رای نیاورد

فیلم هندی در پایان پرسپولیس - سپاهان (عکس)

تصویری از محل تلاقی رودخانه گادار و کانال انتقال آب کانی‌سیب در آذربایجان‌ غربی

مشاور املاک جاعل در اردبیل بازداشت شد

از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

185 هزار نفر از ایثارگران در سال گذشته تبدیل وضعیت شده‌اند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

ماجرای قتل هولناک دو برادر در نمایشگاه خودرو

نیاز 70 مدرسه شهرستان هشترود به نوسازی

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز