پیام آذری

آخرين مطالب

پروازی طنازوار بر فراز تالابهای آذربایجان‌غربی مقالات

پروازی طنازوار بر فراز تالابهای آذربایجان‌غربی
  بزرگنمايي:

پیام آذری -  آذربایجان غربی به لحاظ دارا بودن زیستگاه‌های غنی و مناسب یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت پرنگان بوده که هر ساله تعداد زیادی از انواع گونه‌های پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و عمدتا شامل فلامینگوها و انواع غازها، انواع اردک‌ها، انواع پرندگان شکاری و پرندگان خشکی زی به این استان مهاجرت می‌کنند.
درناها نیز جزو پرندگان مهاجر محسوب می شوند که به گفته رئیس اداره نظارت بر حیات وحش آذربایجان‌غربی دو نوع درنا به این استان مهاجرت می‌کنند که یکی درنای معمولی و دیگری درنای طناز ( کوچک) است.
طول بدن درنای معمولی، 110 تا 120 سانتی متر و گستردگی بالهای آن 220 تا 245 سانتی متر است.جثه ای بزرگ با منقار نوک تیز و گردن و پاهای کشیده دارد که تا حدی شبیه لک لک سفید بنظر می آید.
در پرنده بالغ، رنگ عمومی بدن خاکستری مایل به آبی مات است، جلوی پیشانی، فاصله چشمها تا منقار و جلوی گردن، سیاه و تارک سر، قرمز دیده می‌شود، نوار پهن سفید رنگی از پشت چشمها شروع شده و دو طرف تا پایین گردن امتداد می‌یابد؛ شاهپرهای اولیه سیاه و شاهپرهای ثانویه، خاکستری مایل به سیاه است، شاهپرهای سومین دراز و حجیم بوده به طوری که هنگام بسته بودن بالها به شکل دسته جارویی روی دم آویخته می شود.
پرنده ای اجتماعی و تک همسر است، آهسته ولی موزون راه می رود،به ندرت روی درخت می نشیند و قادر است تا به خوبی شنا کند؛ به شکل گروهی مهاجرت می کنند و نمایش رقص آنها بسیار زیبا و با شکوه است.
درنای طناز نیز، درنایی با جثه کوچک و تا حدی شبیه به درنای معمولی است اما به واسطه جثه کوچک تر، منقار کوتاه‌تر و ظریف‌تر و کاکل سفید بلند از آن تفکیک می‌شود. طول بدن این پرنده 90 تا 100 سانتی متر و گستردگی بالهای آن 165 تا 185 سانتی متر است.
پرنده بالغ دارای روتنه و بال‌های خاکستری مایل به آبی، چشم‌های قرمز، صورت، گردن و سینه سیاه و یک دسته پر بلند سیاه آویخته از سینه است. همچنین یک دسته پر سفید به شکل کاکلی از پشت چشم شروع و تا پشت گردن ادامه می‌یابد.
شاهپرهای پرواز سیاه و شاهپرهای ردیف سوم باریک و بلند و به شکل شنلی بر روی دم آویزان هستند. پرنده نابالغ با بدن رنگ‌پریده‌تر، فقدان کاکل سفید در سر،فقدان رنگ سیاه صورت، گردن و سینه و چشم‌های قهوه‌ای از پرنده بالغ تفکیک می‌شود. پرنده نر و ماده از نظر ظاهر یکسان (نر کمی بزرگ تر) هستند و با تغییر فصل تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد نمی‌شود.
این پرنده زیبا عمدتا در زمینهای باز اطراف دریاچه ها، مردابها، دشتهای سیلابی و علفزارهای باتلاقی زندگی می کند که تالابهای آن همه ساله میزبان پرندگان زیادی است که تالابهای چالدران به عنوان تنها زیستگاه جوجه آوری درنا در کشور است.
آذربایجان‌غربی استانی سراسر زیبایی و طبیعتی منحصربه فرد است، 40 تالاب در سطح استان به طور رسمی در لیست پیوست آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالابها به ثبت رسیده است که 13 تالاب آن دایمی و بقیه فصلی هستند، 6 تالاب نیز تحت 4 عنوان در لیست کنوانسیون بین المللی رامسر به ثبت رسیده اند که وجود این تالابها با ایجاد فرصتی برای زیست گونه‌های مختلف پرندگان، بر جاذبه‌ها و زیبایی‌های این استان می‌افزاید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به مهاجرت و عبور سالانه 20 هزار درنای معمولی از استان گفت: درناها، جزو اولین گروه پرندگان مهاجر بوده که هر ساله از اواسط شهریور تا اواخر مهر ماه بر اساس نوع گونه آنهااز سیبری و قفقازحرکت و به سمت تالاب‌های استان مهاجرت می‌کنند.
شهند افزود: آذربایجان‌غربی تنها استان کشور است که پرنده درنای معمولی در آن زادآوری دارد که هر ساله به طور متوسط تعداد 5 جفت از این پرنده در تالاب‌های شمال غرب استان زاد آوری می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: این پرنده در استان معمولا در حاشیه همه زیستگاه‌های آبی و حتی گاها و بندرت در زیستگاه‌های کوهستانی نیز مشاهده می‌شود.
وی اظهار کرد: شرایط مناسب زیستی و امنیت مناسب زیستگاهی مهمترین دلیل حضور این پرندگان در استان بوده که با کاهش دما، معمولا در اواسط اسفند تا اواخر فروردین ماه این پرندگان به تدریج زیستگاههای استان را ترک و به عرض‌های جنوبی تر می‌روند.
شهند گفت: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به سبب شرایط مطلوب آنها همچنین زیستگاه‌های مهم و حساسی برای پرندگان حائز اهمیت از جمله اردک سر سفید، اردک مرمری، غاز خاکستری، درنای معمولی، آنقوت، کفچه نوک، انواع آبچلیک و سایر پرندگان است.
وی با بیان اینکه تالابهای شهرستان چالدران بعنوان تنها زیستگاه جوجه آوری درنا در کشور بوده است، گفت: طی دو سال گذشته و بر اساس اقدامات حفاظتی و احیایی خوبی که صورت گرفت وضعیت زیستگاهی این تالابها در حال حاضر مطلوب است و با توجه به اینکه زیستگاه مهمی برای پرندگان محسوب می‌شوند، برای ایجاد شرایط مطلوب‌تر، امسال مطالعات تامین نیاز آبی این تالابها در دست انجام است و به زودی نتایج آن جهت تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی آنها منتشر خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به تهیه شناسنامه زیست محیطی تالابها در استان نیز اشاره کرد و افزود: شناسنامه تالاب پیراحمدکندی چالدران با همکاری دانشگاه ارومیه در حال تهیه است و به عنوان یک سند فنی و تخصصی در اختیار کارشناسان محیط زیست برای حفاظت بیشتر از این زیستگاه ارزشمند قرار می گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/618919/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند

مصدومیت 4 نفر بر اثر انفجاری گاز شهری در مراغه

گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز

استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند

گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

تغییر چهره بهت آور «کیدامن» سریال یوسف پیامبر بعد 17 سال

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

عکس| کاپیتان استقلال در تبریز شکار شد!

سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

30 کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد

ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد

ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه

انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه

تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق 5گانه ارومیه

تلاش 3ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز ؛ اگر طرفداران تراکتور بودند ...

واژگونی یکدستگاه  خودروی ساندرو در محور  ارومیه _ تبریز 2مصدوم برجای گذاشت

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

تصادف 2 موتور سیکلت با پراید 132 در محور ماکو به خوی

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه

جستجوی مغروق مفقودی نازلو چای در روز ششم هم ناکام ماند

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد

تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند

مورایس از سوال درباره ستاره های سپاهان عصبانی شد و نشست را ترک کرد

ژوزه مورایس نشست خبری را ترک کرد

طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد

تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود

به همسرم عادت کرده ام، به هیچ عنوان او را دوست ندارم!

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

باران گرفت، صدر از چنگ پرسپولیس 10نفره لغزید!

آیین گرامیداشت حاج حسین ندیم پدر شهیدان احمد و اسماعیل ندیم

افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو