پیام آذری

آخرين مطالب

طرحی که معطل آب مانده است / خلف وعده نسبت به یک تعهد مقالات

طرحی که معطل آب مانده است / خلف وعده نسبت به یک تعهد
  بزرگنمايي:

پیام آذری -   مدیریت و کنترل آب‌های روان و زیرزمینی در عصری که مناقشه‌ها نه بر سر گسترش سرزمین که برای داشتن حجم آب بیشتر شکل می‌گیرد، وظایف دولت‌ها را دشوارتر کرده است. بارش و ایجاد سیلاب‌ها با مدیریت می‌تواند بخشی از آب سفره‌های زیرزمینی در هنگام کم بارشی را جبران کند به این ترتیب پدیده خشکسالی با گرم شدن کره زمین در مقاطع زمانی آسیب کمتری به همراه خواهد داشت.
ایران کشوری 4 فصل است و از جنوبی‌ترین استان‌ها تا شمالی‌ترین مناطق دارای آب و هوایی بسیار متفاوت است. دما از غرب تا شرق تغییر می‌کند و این مساله هم فرصت است و هم تهدید. مدیریت آب‌های روان ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده که با تأخیر زمانی مواجه شده است.
«طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی» پروژه‌ای بزرگ بوده که 6 استان کردستان، کرمانشاه، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را در بر می‌گیرد. این طرح آبی شامل 227 هزار هکتار از اراضی این استان‌ها بوده و در راستای مدیریت آب 550 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در حال پیگیری و انجام است. در طرح نخست 295 هزار از اراضی دو استان خوزستان و ایلام مشمول مدیریت آب‌های روان شده و شیوه آبیاری نوین با سنتر پیوت ها (آبفشان دوار) اجرایی شد. در ادامه این مدیریت کلان آبی، طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی کشور سال 94 آغاز شد که از سوی صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد. طرح در استان اردبیل با 3 پروژه برای 5 شهرستان با مساحت بیش از 42 هزار هکتار در حال انجام است. پروژه‌های سد خداآفرین، عمارت و احمد بیگلو در راستای ساماندهی آب‌های روان این استان بوده که سد احمد بیگلو جز شبکه اصلی بوده و به وسیله وزارت نیرو به بهره برداری رسیده و سد عمارت جز شبکه فرعی است که از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری بوده و 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سد خداآفرین شامل شبکه‌های اصلی و فرعی بوده و پروژه مشترک وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی است. به گفته مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی در صورت بهره برداری کامل سد خدا آفرین و آب رسانی یک میلیون تن به محصولات زراعی و باغی این استان افزوده شده و پیش بینی می‌شود برای 20 هزار نفر ایجاد شغل کند.
سد عمارت دارای دو ناحیه بوده که امسال از سوی وزارت نیرو آبگیری شده و کار را در دو شهرستان استان اردبیل به مساحت 770 هکتار زمین قابل کشت جلو می‌برد. به گفته مجری طرح، این پروژه در راستا بهبود وضعیت تولید و افزایش راندمان بوده و هدف توسعه کشت نیست. در صورت تأمین اعتبار و آب اظهار امیدواری شده این پروژه تا پایان سال به بهره برداری کامل برسد و 28 روستا با جمعیت 2500 نفر از آن بهره مند شوند. پیشبرد پروژه در دو بعد سخت‎افزاری و نرم‎افزاری بوده و با مشارکت دادن مردم و توانمندسازی آنها پس از اتمام، کار به تشکل‌ها واگذار خواهد شد. گفتنی است آورده پروژه آبگیری سد عمارت سالانه 200 میلیون مترمکعب خواهد بود.
عبداله فاتحی، قائم مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی در نشست خبری با خبرنگاران در تور رسانه‌ای بازدید از این طرح، گفت: بر اساس تاکید رهبری باید آب‌های روان مدیریت و کنترل شده و در نهایت با برنامه به مزارع هدایت شده و در اختیار کشاورزان قرار گیرد. این موضوع در دو طرح کلان در حال اجرا است که 550 هزار هکتار از 7 استان خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را مشمول طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی می‌کند. دستاورد اجرای پروژه نخست در خوزستان و ایلام، زراعت و برداشت حدود 2 میلیون تن گندم در خوزستان بود.
وی با اشاره به طرح دوم در غرب و شمال غربی کشور افزود: استان اردبیل زمین‌های مستعد کشاورزی زیادی داشته که نیاز به توجه دارد. این هدف در تعریف 3 پروژه برای این استان در حال پیگیری و انجام است.
قائم مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به انجام برخی پروژه‌هایی که تأمین آب نشده‌اند، عنوان کرد: در اجرای برخی پروژه‌ها در راستای طرح شبکه فرعی آبیاری و زه کشی جلوتر از شرکت آب و فاضلاب استان‌ها بوده‌ایم. در بسیاری موارد مشکل نبود آب در شبکه موجب شده تا پروژه‌ها انجام شود اما به دلیل نبود آب به مرحله اجرا نرسد.
فاتحی اظهار کرد: تأمین نشدن آب از سوی وزارت نیرو در نهایت منجر به مستهلک شدن تأسیسات و تجهیزات پروژه‌ها شده یا از سوی سارقان سرقت می‌شود. در نتیجه با وجود تأمین زیرساخت‌ها به اهداف دست نمی‌یابیم.
وی با بیان اینکه در برخی پروژه‌ها وزارت نیرو به تعهدات خود عمل نکرده است، عنوان کرد: محدودیتی به لحاظ تأمین مالی وجود ندارد اما ضرورت دارد منابع مالی در جایی هزینه شود که مطمئن باشیم آب در شبکه اصلی وجود دارد؛ از این رو مذاکرات اولیه انجام شده و برآورد می‌شود پروژه‌های در حال انجام در استان اردبیل برای تکمیل و به بهره برداری رسیدن به حدود 2,200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین مجموع اعتبار برای طرح آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی کشور 7 هزار میلیارد تومان است.
وی تاکید کرد: با توجه به موافقت اخیر وزرای جهاد کشاورزی و نیرو فقط برای شبکه‌های فرعی تأمین مالی می‌شود که در موعد مقرر آب در شبکه اصلی تأمین شده باشد. در حال حاضر شبکه‌های فرعی زیادی ایجاد شده اما آب در شبکه اصلی تأمین نشده و تجهیزات بدون استفاده در حال فرسایش یا سرقت هستند. در واقع بخشی از هزینه‌ها برای نگهبانی از این تجهیزات بوده که گاهی به اندازه دستمزد افراد در کل انجام پروژه می‌شود.
قائم مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی گفت: درخواست ما از وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل این است که به تعهدات خود پایبند باشند.
فاتحی با اشاره به تغییرات اقتصادی و تحولات بافت اجتماعی، اظهار کرد: مدیریت و کنترل آب‌های روان با اجرای الگوی کشت منجر به افزایش تولید بدون توسعه اراضی کشاورزی می‌شود. افزایش تولید وضعیت معیشت کشاورزان را بهبود داده و پدیده مهاجرت به شهرها کاهش می‌یابد. حتی در برخی استان‌ها از جمله کرمانشاه گزارش شده با اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی، کشاورزان مهاجر به روستاهای خود بازگشته‌اند.
وی افزود: اجرای کامل پروژه‌ها به تأمین نهاده‌های دامی عشایر نیز کمک کرده و 11 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی استان اردبیل مربوط به این موضوع است.
قائم مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زه کشی غرب و شمال غربی اظهار امیدواری کرد بخش اعظمی از پروژه‌های در دست انجام استان اردبیل تا شهریور 1403 به بهره برداری برسد.
گفتنی است مجری طرح در پاسخ به این پرسش مهر که آیا در این طرح عمرانی در حوزه آب به مسائل زیست‎‌محیطی توجه شده است گفت، پیش آغاز پروژه باید مجوزهای لازم از سازمان‌های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی اخذ شود؛ علاوه بر اینکه کارشناس میراث فرهنگی تا پایان ساخت این شبکه‌ها حضور دارد.
یکی از 3 پروژه در دست اقدام استان اردبیل سد خدا آفرین بوده که مشترک بین ایران و کشور آذربایجان است. مسؤولیت کنترل و مدیریت آب برای این سد با وزارت نیرو بوده و بهره برداری از آن در پایاب سدها با وزارت جهاد کشاورزی است؛ اینکه چقدر آب برای کشاورزی از آن برداشت شود بر اساس مطالعات وزارت نیرو خواهد بود. یکی از گلایه‌هایی که کشاورزان این منطقه به آن اشاره کردند کاشت برنج در بالادست این سد به وسیله کشاورزان استان آذربایجان شرقی بوده که سهم کشاورزان استان اردبیل را کاهش داده و سبب شده تا در سال جاری کشت دوم کشاورزان در برخی محصولات انجام نشود.
بنا بر این گزارش، مدیریت جزیره‌ای سبب شده تا بخشی از هزینه کردها بدون استفاده هرز رفته و ما را از اهداف تعیین شده حتی دورتر از قبل کند. اختلاف نظر بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و نیرو سبب شده تا طرح‌های کلان ملی با تأخیر بسیار همراه شود. زمان از دست می‌رود در حالی که می‌توان با بخش کوچکی از این زمان اختلافات را حل و فصل کرده و مانع هدر رفت منابع ملی چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ غیرمادی شد.
کد خبر 5904299

پیام آذری

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/613043/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی کوئیک در جاده مهاباد - یزد 6 مصدوم برجای گذاشت

برخورد با ترک فعل‌ها درباره خدمات دهی سلامت به والدین شهدا

کشف 25 تن شکر قاچاق در مراغه

جان‌باختن 788 نفر بر اثر تصادفات رانندگی در آذربایجان‌غربی

بهسازی آسفالت آزادراه تبریز زنجان آغاز شد

انحراف مینی بوس در اتوبان پبامبر اعظم 8 مصدوم برجای گذاشت

مبلغ بن نمایشگاه کتاب چقدر است؟

برکناری شهردار ارومیه رای نیاورد

استیضاح شهردار ارومیه رای نیاورد

فیلم هندی در پایان پرسپولیس - سپاهان (عکس)

تصویری از محل تلاقی رودخانه گادار و کانال انتقال آب کانی‌سیب در آذربایجان‌ غربی

مشاور املاک جاعل در اردبیل بازداشت شد

از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

185 هزار نفر از ایثارگران در سال گذشته تبدیل وضعیت شده‌اند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

ماجرای قتل هولناک دو برادر در نمایشگاه خودرو

نیاز 70 مدرسه شهرستان هشترود به نوسازی

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه

مصدومیت 4 نفر بر اثر انفجار گاز شهری در مراغه

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند

مصدومیت 4 نفر بر اثر انفجاری گاز شهری در مراغه

گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز

استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند

گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

تغییر چهره بهت آور «کیدامن» سریال یوسف پیامبر بعد 17 سال

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

عکس| کاپیتان استقلال در تبریز شکار شد!

سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

30 کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد

ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد

ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه

انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه

تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق 5گانه ارومیه

تلاش 3ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز ؛ اگر طرفداران تراکتور بودند ...

واژگونی یکدستگاه  خودروی ساندرو در محور  ارومیه _ تبریز 2مصدوم برجای گذاشت