پیام آذری

آخرين مطالب

پایان وعده امروز و فردای بازسازی مقبره الشعرای تبریز در دولت سیزدهم مقالات

  بزرگنمايي:

پیام آذری- مجموعه فرهنگی، تاریخی، ادبی و گردشگری «مقبره‌الشعرا» تبریز با قدمت حدود 800 سال در محله قدیمی «سرخاب» تبریز و در ضلع شرقی خیابان ثقه الاسلام و شمال محله قدیمی «ششگلان» واقع شده و بر اساس منابع تاریخی، پیکر حدود 400 شاعر و ادیب ایرانی ادوار مختلف تاریخی کشور را در خود جای داده است و با توجه به قدمت و اهمیت این مجموعه و علاقه مندی گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آن، دولت آیت الله رئیسی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهتمام و توجه ویژه ای به بازسازی آن در شان و جایگاه عظمت فرهنگی و تمدنی این خطه نشان می دهند طوری که در دور دوم سفر آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی از مقبره الاشعرا تبریز بازدید و در این مکان با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب استان دیدار کرد.

این مجموعه از مکان های ارزشمند و مهم گردشگری کهن شهر تبریز و منطقه و از غنی ترین یادمان های حوزه فرهنگ، هنر و ادب کشور است، آرامگاه شاعر پرآوازه و جهانی استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی معروف به شهریار و شاعران دیگری همچون اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشابوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مغربی تبریزی، مانی شیرازی، لسانی شیرازی و شکیبی تبریزی است.

در سالیان گذشته محوطه این مجموعه فرهنگی تاریخی به علت بی توجهی دولت های گذشته و نهادهای محلی در وضع نابسامانی قرار داشت و حصارهای گالوانیزه پیرامون آن را محصور کرده بود که با همت دولت سیزدهم و تلاش دستگاه ها و سازمان های متولی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تبریز، از سال گذشته این حصارها برچیده شده و محوطه مقبره الشعرا برای بازدید گردشگران، دوستداران آثار تاریخی و اهل فرهنگ و هنر به شکل زیبایی ساماندهی و بازسازی شده است.

برای تکمیل طرح ساماندهی مجموعه فرهنگی تاریخی «مقبره الشعرا» در بازه زمانی سه سال، یک هزار و 200 میلیارد ریال در سفر استانی دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی تصویب شد و با تزریق این اعتبار روند اجرای این طرح با شتاب بیشتری در حال اجراست.

برای تکمیل طرح ساماندهی مجموعه فرهنگی تاریخی «مقبره الشعرا» در بازه زمانی سه سال، یک هزار و 200 میلیارد ریال در سفر استانی دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی تصویب شد و با تزریق این اعتبار روند اجرای این طرح با شتاب بیشتری در حال اجراست.

ساماندهی بخش شمالی (صفه شمالی) مقبره الشعرا با هشت هزار و 500 مترمربع مساحت و صرف 250 میلیارد ریال در هشتم شهریور سال گذشته به بهره برداری رسید.

ساماندهی بخش جنوبی (صفه جنوبی) این مجموعه با 2 هزار و 500 مترمربع مساحت نیز با اعتبار بیش از 400 میلیارد ریالی در حال اجرا بوده که پس از ساماندهی و تکمیل کامل، به پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا الحاق می شود.

 

 

 

 

 

مقبره الشعرا به بهترین شکل بازسازی می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد شهریار در تبریز، مقبره الشعرا را گواه عظمت خطه آذربایجان دانست و گفت: تدفین پیکر 400 شاعر و ادیب در این مجموعه، عظمت فرهنگی این شهر را به رخ جهانیان می کشد.

مهدی اسماعیلی با بیان اینکه طرح های فرهنگی عمرانی آذربایجان شرقی از جمله بازسازی مقبره الشعرا در دولت سیزدهم با شتاب خوبی در حال اجراست، افزود: یک مکان باشکوه در شان و جایگاه بلندای شعر در تبریز در حال آماده سازی بوده و امید است به زودی مقبره الشعرا به بهترین شکل بازسازی شود.

 

مقبره الاشعرا از فاخرترین مجموعه های فرهنگی و گردشگری ایران است

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: این مجموعه از فاخرترین مجموعه های فرهنگی و گردشگری ایران است که مورد توجه دولت سیزدهم است.

محسن منصوری با بیان اینکه رئیس جمهور شخصا عنایت ویژه ای به آذربایجان شرقی دارد و جزئیات پروژه ها را پیگیری می کند، در خصوص پروژه محوطه سازی مقبره الشعرا گفت: این پروژه از لحاظ فرهنگی پروژه مهمی در استان است و گره های مدیریتی داشت که اکنون این گره ها رفع شده و منابع لازم برای اجرای آن اختصاص یافته است.

 

 

پروژه مقبره الشعرا روبه اتمام است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در سفر استانی سال گذشته آیت الله رییسی به تبریز یک هزار و 200 میلیارد ریال در بازه زمانی سه ساله و برای هر سال 400 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی مقبره الشعرا تصویب شد، گفت: در سال جاری با تلاش ها و پیگیری های انجام شده علاوه بر 400 میلیارد ریال، 25 درصد نیز بیشتر از مبلغ مصوب و در مجموع 500 میلیارد ریال برای بازسازی مقبره الشعرا هزینه شد. در سال جاری با تلاش ها و پیگیری های انجام شده علاوه بر 400 میلیارد ریال، 25 درصد نیز بیشتر از مبلغ مصوب و در مجموع 500 میلیارد ریال برای بازسازی مقبره الشعرا هزینه شد.

سیدمحمدحسین بلاغی، با بیان اینکه سال مالی جدید از اول مهر ماه امسال شروع می شود، افزود: قبل از آغاز سال مالی جدید هم اکنون 100 میلیارد ریال برای سال دوم این پروژه تخصیص یافته و پیش بینی می شود این مبلغ به 400 میلیارد ریال افزایش یابد.

وی اظهار کرد: اعتبارات اجرای پروژه تکمیل مقبره الشعرا تبریز از منابع ملی و استانی تامین می شود و شهرداری تبریز نیز اقدامات لازم برای بهسازی خیابان های پیرامون مجموعه، سنگفرش پارک امامزاده سیدحمزه، بهسازی محوطه و اجرای آبنما در این پارک را انجام می دهد که این طرح ها دارای حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ایجاد کریدور (مسیر عبور) از جنوب پارک سیدحمزه به مقبره الشعرا نیز در حال اجرا است، گفت: بازطراحی فضاهای فرهنگی، هنری و ادبی زیر مجموعه در سه طبقه نیز از سوی این اداره کل در حال انجام است.

بلاغی، ادامه داد: بازسازی و تکمیل مجموعه مقبره الشعرا پروژه بزرگی بوده و تکمیل آن نیاز به زمان بیشتری دارد ولی با توجه به اهتمام ویژه استاندار آذربایجان شرقی و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلاش می شود این پروژه با سرعت بیشتری اجرا و تکمیل شود تا کارهای نرم افزاری و فرهنگی در این مجموعه آغاز شود.

 

 

ظرفیتی مانند مقبره الشعرا را در هیچ جای دنیا نمی توان یافت

شهردار تبریز نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه مقبره الشعرا و تدفین پیکر حدود 400 شاعر، عارف و نامی در این مجموعه تاریخی و فرهنگی، گفت: ظرفیتی مانند مقبره الشعرا را در هیچ جای دنیا نیم توان یافت.

یعقوب هوشیار، با بیان اینکه شهرداری تبریز پروژه بازسازی بخش جنوبی و شمالی (صفه شمالی و جنوبی) مجموعه مقبره الشعرا را اجرا می کند، افزود: بخش شمالی این پروژه با هشت هزار مترمربع مساحت و صرف 250 میلیارد ریال برای اجرای عملیات کف سازی، نصب سردیس شعرا و عرفای مدفون در مقبره‌ الشعرا، نصب باکس‌های گل، تامین روشنایی و نیمکت‌ برای استراحت شهروندان در شهریور ماه سال گذشته به بهره‌ برداری رسید.بخش شمالی این پروژه با هشت هزار مترمربع مساحت و صرف 250 میلیارد ریال برای اجرای عملیات کف سازی، نصب سردیس شعرا و عرفای مدفون در مقبره‌ الشعرا، نصب باکس‌های گل، تامین روشنایی و نیمکت‌ برای استراحت شهروندان در شهریور ماه سال گذشته به بهره‌ برداری رسید.

وی اظهار کرد: بخش جنوبی این پروژه نیز به مساحت 2 هزار و 500 مترمربع در مرحله کف سازی محیط، ساماندهی ورودی مقبره، تامین روشنایی محیط، نصب نمادهای شهری و باکس های گل است.

شهردار تبریز گفت: مرحله اول این پروژه در 200 مترمربع با 85 درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار 14 میلیارد ریال در حال تکمیل است و فاز دوم آن به زودی اجرایی و فاز سوم نیز در حال نصب تاسیسات برقی و مکانیکی است.

هوشیار، ادامه داد: سنگفرش صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی با پنج هزار مترمربع مساحت و 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی یادآور شد: نورپردازی بنای مقبره الشعرا در 2 جبهه جنوبی و شمالی از اقدامات شهرداری تبریز در حوزه زیباسازی محیط است که بخشی از آن انجام شده و در دست تکمیل است.

شهردار تبریز گفت: سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره‌ الشعرا به مساحت 12 هزار مترمربع و با اعتبار 210 میلیارد ریال در راستای ساماندهی مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره الشعرا اجرا می شود.سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره‌ الشعرا به مساحت 12 هزار مترمربع و با اعتبار 210 میلیارد ریال در راستای ساماندهی مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره الشعرا اجرا می شود.

 

هوشیار، افزود: با اتمام پروژه های مرمتی شهرداری تبریز در مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌ الشعرا، این بنای فرهنگی تبدیل به مرجع گردشگری تبریز و منطقه می‌شود.

 

 

 

پیشرفت 70 درصدی سنگفرش صحن جنوبی مقبره الشعرا

عضو شورای اسلامی تبریز نیز با بیان اینکه سنگفرش و کف سازی معابر صحن جنوبی مجموعه تاریخی و فرهنگی مقبره الشعرا حدود 70 درصد پیشرفت کرده است، گفت: از سوی حوزه عمران منطقه 10 شهرداری تبریز سنگفرش صحن جنوبی مرکزی مقبره الشعرا، ضلع شرقی، غربی و جنوبی پیرامون موزه احد حسینی با پنج هزار مترمربع مساحت در حال اجراست.

غلامرضا احمدی، با اشاره به اینکه مجموعه مقبره الشعرا از جایگاه خاصی در بین گردشگران و اهالی فرهنگ و ادب کشور برخوردار استمجموعه مقبره الشعرا از جایگاه خاصی در بین گردشگران و اهالی فرهنگ و ادب کشور برخوردار است، افزود: سنگفرش این بخش با استفاده از سنگ حکمی اسپراخون و همچنین ترکیبی از سنگ قرمز آذرشهر و سنگ کوبیک در حال اجرا است.

وی بر ضرورت تسریع روند اجرای پروژه مذکور جهت استفاده مطلوب از فضاهای شهری توسط شهروندان تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به محدودیت فصل کاری و در پیش بودن فصل سرد سال، باید اقدامات لازم برای بهره برداری از این پروژه با سرعت بیشتری انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/610916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف و ضبط داروی قاچاق و تاریخ گذشته

نجات جوان اهل گرمی اردبیل از چوبه دار

واریز 57 میلیارد تومان از سوی دولت به شهرداری‌های پیرانشهر

فیلم| کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان!

درخشش ورزشکار مراغه‌ای در مسابقات شنای آزاد

حوزه انتخابیه شیراز و ورزقان

70 مدرسه هشترود نیازمند نوسازی هستند

تکمیل مجتمع فرشته جنوبی تبریز تا پایان امسال

تصادف شدید جاده سلماس در آذربایجان غربی (فیلم)

5 مصدوم بر اثر برخورد پراید با مزدا دوکابین در محور ارومیه به تبریز

فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت شد

از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم

فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی

روش تهیه ترشی سیر به روش سنتی آذربایجانی

پیشرفت 62 درصدی مصوبات سفر استاندار به بخش‌های 5گانه ارومیه

پیشرفت 78 درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی

مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در ساخت مسکن ملی در آذربایجان غربی

5 مصدوم بر اثر برخورد پراید با مزدای دوکابین در محور ارومیه به تبریز

بصیرت و ایمان شهدا عامل عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است

گشایش دومین نمایشگاه بین‌المللی ابزار و یراق‌آلات ساختمانی ایران در تبریز

پل استر، نویسنده آمریکایی محبوب در ایران، درگذشت

افشاگری سلیمی نمین علیه مهدی نصیری

تأمین آب 7500 هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان

برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس

حوزه انتخابیه میانه

رالف رانگنیک و تایید خبر جنجالی؛ پروفسور آلمانی به خاطر بایرن مونیخ، اتریش را ترک نمی‌کند

افزایش 2.5 برابری تشکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌ غربی

مذاکره هیئت‌های تجاری کشورهای مختلف با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان اتاق تبریز و فدراسیون اتاق‌های سوریه

روز پر اتفاق اتاق تبریز در نمایشگاه ایران اکسپو

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

خدمت بدون واسطه هدف سفرهای استانی رییس قوه قضائیه است

سلیمی نمین: همه حواسشان باشد فریب تندروها را نخورند / هدف تندروها بالاکشیدن خودشان است /نیاز به مجلس عقلانی داریم نه شعاری

انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور

نجات جوان اهل گرمی از چوبه دار در تهران

انبار احتکار لوازم خانگی در محمودآباد لو رفت

افتتاح مجتمع فرهنگی و رفاهی معلم در ملکان

بررسی روند عملیات اجرایی آبرسانی به 2 روستای بوکان

تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در ساخت مسکن در آذربایجان غربی

نگاه ویژه به تشکل‌های فرهنگی، اقدام تحولی بنیاد شهید در دولت سیزدهم

ساخت 46 واحد مسکن محرومان در 2 بخش سنگر و کوچصفهان

معلم باید الگوی جامعه باشد

ورود سامانه ناپایدار جوی به استان اردبیل از روز جمعه

حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز

مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان

تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب

کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون خروجی توسط ماموران گمرک بازرگان (فیلم)

وجود 14 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه

قهرمانی بهنمیر در مسابقات هندبال دختران آموزشگاه‌های مازندران