پیام آذری

آخرين مطالب

اربعین «جنت الحسین» روی زمین مقالات

اربعین «جنت الحسین» روی زمین
  بزرگنمايي:

پیام آذری - راهپیمایی اربعین قدم در مسیر عشق به سمت راهی است که غایت آن رسیدن به اهداف حسینی است. عشق به امام حسین(ع) به خاطر انطباق آن با مفهوم پاسداشت مقام انسان و دفاع از آزادگی آن محبتی همگانی و جهان شمول است و در دل هر انسان آزاده ای می شود سراغش را گرفت. عرض ارادت به محضر ایشان به‌عنوان یک سنت قوی باقی‌مانده از نسل های گذشته است.
این سنت در قلب شیعیان بخصوص آذربایجانی ها و تبریزی ها رسوخ کرده است.
آدم ها در جمع و ارتباط با دیگران اند که معنی پیدا می‌کنند و چه جمعی جمع تر از عاشقان امام حسین (ع) که سالی یک بار قرار می گذارند تا بخاطر عشق و محبت به حسین (ع) در یک نمایش به ابعاد میلیونی حماسه یاری و محبت به پا کنند و هر چه دارند را برای حسین (ع) به صحنه بیاورند.
بهانه پیاده‌روی و برپایی موکب‌ از سویی، بودن در کنار هم را معنی‌ می بخشد و هویت‌ واحدی را می سازد که با تمام سلایق مختلف در کنار هم بودن و برقراری اجتماعات گاها با سلایق متفاوت کنار هم جمع می کند و این اتفاق بسیار مهم غنیمتی مهم در عصر غیبت برای شیعیان جهان رقم می زند.
در این گردهمایی بین المللی جمعی از شهروندان شهرمان نیز عزم سفر می کنند و از سویی عده ای از خادمان هم موکب های خدمت رسانی را به پا می کنند. گفته می شود امسال بیش از 70 موکب از تبریز و شهرهای اطراف به خیل خادمان اربعینی پیوسته اند و در این میان موکب جنت الحسین شهرداری تبریز یکی از این موکب هاست که کمر همت به خدمت بر عاشقان اباعبدالحسین(ع) را گرفته است.
رویکرد و نگاه ویژه شهرداری تبریز با هماهنگی های صورت گرفته با ستاد مرکزی اربعین و همچنین مناسبات خواهر خواندگی این شهر با شهر کربلای معلی در حوزه های مختلفی چون تنظیف، پشتیبانی، تدارکات، پزشکی، آشپزی، فنی، تاسیسات و فرهنگی موجبات فراهم آوردن زمینه رشد و فعالیت خدمات متنوعی را حاصل کرده است.
امسال خادمان شهرداری تبریز همچون خیل خادمانی که از اقصا نکات برای خدمت رسانی به زائران کمر همت بسته اند تا با شور و اشتیاق همراه با همدلی و برادری در شکل گیری فضای معنوی و تمرین دوستی بخاطر حضرت اباعبدالله الحسین را بچشند و این تمرین فرهنگ مهربانی فداکار و ایثار را با خود به شهر خود سوغات بیاورند.
از خودگذشتگی‌هایی که میزبانان و زائران در قبال همدیگر انجام می‌دهند، کمک به همدیگر و نوع‌دوستی بهترین شکل ارتباطی است که این ایام تمرین آنها سبک زندگی حسینی را به شکل عمل در خود نشان می دهد.
حوزه های خدمات رسانی فراوانی ماحصل فعالیت خادمان موکب‌ جنت الحسین است چه نیروهای خدماتی تنظیف و نظافت و چه نیروهای اجرایی خدمات رسان و همراه و یاری دهنده زائرین پیاده که در این روزها به صورت شبانه روزی در کربلای معلی حضور یافته و به خدمت رسانی مشغول اند.
موکب جنت‌الحسین(ع)، شور و شوق تبریز و آذربایجان را به همراه دارد. اینجا گویا در کنار خیابانی بنام حضرت عباس گویا محله کوچکی بنام تبریز به پاست. موکب‌های اربعین حسینی(ع) در شارع کم نیستند اما حال و هوای محله تبریزی ها و پیچیدن عطر نان تبریز چیز دیگری است.
امسال واحد پخت نان موکب جنت الحسین شهرداری تبریز، از همان نخستین روز برپایی موکب، با پشتیبانی و حمایت‌های مردمی، کار خود را آغاز کرد و از اولین واحدهایی بود که مورد استقبال قرار گرفت.
برنامه آماری روزانه بیش از 2 هزار قرص نان در انواع مختلف بربری و لواش، روزانه طبخ و در اختیار میهمانان و عزاداران قرار می گیرد در این واحد موکب جنت الحسین طبخ نان، مطابق نیاز روزمره صورت می‌گیرد تا بدین ترتیب، هم کیفیت نان بالا باشد و هم دورریز نان، به حداقل ممکن برسد. این نانوایی ظرفیت پخت روزانه دو هزار قرص نان را دارد که در نوبت‌های مختلف پخت و توزیع انجام می‌شود.
گرمای طاقت‌فرسای کربلا، در کنار تنور نانوایی به هیچ وجه قابل تحمل نیست مگر به عشق امام حسین ع که خادمان موکب جنت الحسین با شور اشتیاق به خدمت رسانی مشغولند.
نظافت و رفت و روب و جمع آوری زباله در شارع العباس منتهی به حرم حضرت ابوالفضل، به مدت 12 روز در دستور کار بخش خدمات شهری موکب جنت الحسین شهرداری تبریز قرار گرفته است.
از طرفی امسال پاکبانان به لباس و کفش متناسب با شرایط کار در هوای گرم مجهز شده اند. بخشی از فعالیت موکب‌ شهرداری‌ها با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی با ستاد کل اربعین در کربلای معلی، مربوط به رفت و روب معابر و مسیرهای منتهی به حرم است.
حجم زباله تولیدی کربلا در این ایام، بسیار بالا، و آمار و ارقام پسماند، متفاوت است، این موضوع، با تلاش مجدانه و مخلصانه پاکبان‌های کشورمان حاصل می شود و در بحث مدیریت پسماندهای ایام اربعین، شاهد یک تجربه خدماتی ارزشمند هماهنگ در کربلای معلی هستیم.
خدمات تنظیف با تجهیزات لازم و مطابق یک برنامه ناحیه‌ای، با هماهنگی شهرداری کربلا و سایر شهرداری‌های کشور با همکاری شهرداری های تبریز تهران، اصفهان و رشت تقسیم‌بندی شده است.
فعالیت پاکبان‌های اعزامی، به صورت شبانه روزی و برنامه زمان بندی شده مشخص در چند فرعی منتهی به حرم نیز ادامه دارد.
اعزام پاکبان‌های داوطلب، از نکات اساسی است و شور و شوق کارگران خدمات شهری تبریز برای حضور و فعالیت آنها غیر قابل وصف است.
از طرفی اقدامات فرهنگی انجام شده بی شک بر تولید کمتر زباله در این ایام کمک خواهد کرد و زائران حضرت اباعبدالله الحسین در همراهی هر چه بیشتر برای سالم و تمیز نگه داشتن مسیر وعرض ارادت و راهپیمایی عاری از زباله کمک خواهد کرد.
دستپخت اصیل تبریزی، زبانزد است و غذاهای تبریز از نظر طعم و کیفیت شهره جهانی دارد. همین کوبیده و قیمه و قرمه غذای قدیم تبریز است که دیگر بعنوان غذای ایرانی در سرتاسر دنیا شناخته می شود. شاید هم از این روست که در موکب جنت‌الحسین شهرداری تبریز، از غذای ایرانی این همه استقبال می شود. سه وعده غذا با حضور آشپزهای تبریزی، در موکب جنت الحسین شهرداری تبریز طبغ و توزیع می‌شود.
از طرفی مشارکت و پشتیانی مردمی موکب، در برنامه ریزی اداره آن در نظر گرفته شده است. بطوری که از چند روز پیش از برپایی موکب، اقلام آشپزی، از برنج و روغن تا انواع حبوبات و پیاز و سیب‌زمینی، در انبار مناسبی جاگذاری شده‌است. به علاوه، گوشت مورد نیاز هم برای اینکه تازه طبخ شود، از برنامه ذبح نذورات، تامین و پس از پاکسازی و بسته‌بندی، راهی آشپزخانه موکب می‌شود. شاید یکی از دشوارترین کارها در موکب همین امورات آشپزخانه باشد که از طبخ در شیفت های مختلف و پخش و توزیع با برنامه خاص میان زائران با برنامه ریزی دقیق و هماهنگ پرسنل رضایت مندی حاصل می شود. آماده‌باش خادمان برای طبغ وعده غذا و برنامه ریزی دقیق به همراه کیفیت غذا نکاتی است که توسط آشپزهای تبریزی داوطلب مورد توجه است.
هر سفری با در نظر گرفتن الزامات آن و پیش‌بینی امورات غیر مترقبه صورت می گیرد و از این رو خادمان شهرداری تبریز امسال گسترده تر از گذشته اقدام به هماهنگی های لازم جهت استقرار اکیپ پزشکی و پرستاری در کنار زائران اربعین نموده اند.
اداره کل سلامت شهرداری طی سال های گذشته نیز حضور چشمگیری در راهپیمایی اربعین داشته است و سعی نموده با ارائه خدمات مختلف بعنوان یاری دهنده مرهمی بر آلام زائران اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام بگذارد.
بخش درمانی موکب جنت الحسین شهرداری تبریز امسال با اعزام یک اتوبوس شامل تجهیزات بیمارستانی و کادر مجرب بعنوان درمانگاه سیار در موکب جنت الحسین شهرداری ایفای وظیفه می کند. تجهیزات بهداشتی و دارویی در حد نیاز به کربلا انتقال یافته و پرسنل تخصصی حوزه درمان نیز در کنار دیگر متولیان نظام سلامت به طور شبانه روزی برای زائران خدمت رسانی می‌کنند.
هماهنگی های لازم با وزارت بهداشت، هلال احمر ایران و عراق و تعامل فی مابین خدمت رسانی در این حوزه را دوچندان کرده است.
تاول‌ پا، تنگی نفس، حساسیت‌های موضعی و تنفسی، گرفتگی عضلات، گرمازدگی و سرماخوردگی، از نارسایی‌های رایج در پیاده‌روی اربعین است که بخش درمانی موکب را درگیر خود کرده است.
با توجه به تراکم جمعیت، گرما و گرد و غبار هوا، زائران اربعین، می بایست در رعایت بهداشت فردی و گروهی دقیق و حساس باشند.
مرمت و دوخت کوله پشتی سفر در بخش خیاط خانه موکب جنت الحسین شهرداری تبریز مهمترین اقدام در کنار دیگر اقدامات است که روزانه به صورت مستمر سفارش می پذیرد. مهارت در این کار حرف اول را می زند و خیاطان مجرب موکب در حال ترمیم مخدوشات البسه و کیف و کوله های سفر هستند.
پیاده‌روی طولانی مسیر اربعین، با ده‌ها پیشامد کوچک و بزرگ، می‌تواند موجب مشکلات ریز و درشتی شود که جبران آن، برای زائر به همین سادگی‌ها نیست. بخشی از خدمات موکب جنت‌الحسین شهرداری تبریز، پاسخ‌گوی همین نیاز است.
ما در موکب جنت الحسین شهرداری تبریز مهارت ها و مشاغل مختلفی را به فراخور تخصص افراد می توانیم سراغ بگیریم که همه با هم و با یک هدف واحد آنهم بخاطر حسین ع در خدمت زائران اربعین حسینی قرار داده اند تا اربعین حسینی را تمرین تعامل و همدلی با یک دیگر نمایند.
«آب» پرسش غریب هر زائر اربعین است و تشنگی هم حکایتی است که تنها در این کرب بلا معنی غریبانه به خود می گیرد. همه جای موکب ها در سرتاسر مسیر پر از آب است و موکب جنت الحسین شهرداری تبریز نیز از نذر آب جدا نیست.
مشتری آب همواره است و کسی به تعارف آب آنهم در این گرمای 40 درجه نه نمی گوید. بساط احسان آب در موکب دایر است اما برای فرونشستن عطش چای چیز دیگر و راهکار اصلی است.
تفاوت چای ایرانی و عراقی، نشان دهنده ذائقه های مختلف است. ما در عراق چیزی بنام قند را نداریم و چایی های پرنگ شاید به مذاق عده ای خوش نیاید. چای ایرانی ‌با قندهای حبه‌ای کوچک به همراه شکر، در موکب جنت‌الحسین(ع) در اختیار زائران است، تا عموم زائران امکان استفاده از این نوشیدنی محبوب را داشته باشند.
توزیع شربت، در لیوان‌های یکبار مصرف شفاف، و توزیع چای در لیوان‌های یکبار مصرف کاغذی است.
اما کفش و بساط واکس در موکب شاید تخصصی است که همگان دانند! اهالی موکب به فراخور در این بخش حضور می یابند. برخلاف سایر خدمات موکب، میز و پیشخوان آن‌چنانی ندارد و کار زمین گذاشتن هر منیت ها را آسان می کند. و این کار علاوه بر افزودن برق کفش‌های زائران دل واکسی و چشم زائر خسته را برق می اندازد.
خالی از لطف نیست گفته شود تنوع فعالیت‌های موکب، باعث شده بیشتر خادمان موکب، در چندین بخش فعالیت کنند.
برخلاف برخی مناسک که شاید در برخی جاها در دنیا وجود داشته باشد نتنها هیچ کدامشان به پای این همایش بزرگ نمی رسد در این گردهمایی بزرگ و جمع عظیم اربعین اصل بر احیای زندگی است، تا عزاداری صرف، روح زندگی و توجه به اصل آن بعنوان آنچه که ادامه راه حسینی نام می گیرد همین معنی‌بخشی به زندگی است و خواهد بود. رفته رفته حتی بهره گیری از ارتباطات انسانی و اجتماعی برای رشد در صدر اهداف همایش بزرگ اربعین قرار خواهد گرفت و هر چه غیر این از خرافات گرفته تا زوائد کاذب پیرامون آن با توجه به آگاهی های مستمر تولید شده از بین رفتنی است.
بی شک با رشد جمعی که یک امر جهانی است این فرهنگ اربعین است که حواشی آن را به نفع خود از بین خواهد برد نه این که راهپیمایی اربعین توسط سیاست و سلیقه های متعدد تغییر خواهد کرد. تکثر حرف اول را در این جمع میلیونی می زند و به هیچ وجه حذف شدنی و یک دست شدنی نیست و نخواهد بود. اما آنچه همه را مجاب به آمدن بر زیر این بیرق می کند هدف است. هدفی که صاحب آن پرچم دار آزادگی و بزرگواری به شیوه آخرین پیامبر جهان است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/603866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویری از محل تلاقی رودخانه گادار و کانال انتقال آب کانی‌سیب در آذربایجان‌ غربی

مشاور املاک جاعل در اردبیل بازداشت شد

از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول

حراست هر دستگاه از ماموریت و وظیفه آن دستگاه نگهبانی می‌کند

185 هزار نفر از ایثارگران در سال گذشته تبدیل وضعیت شده‌اند

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا در مازندران

ماجرای قتل هولناک دو برادر در نمایشگاه خودرو

نیاز 70 مدرسه شهرستان هشترود به نوسازی

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه

مصدومیت 4 نفر بر اثر انفجار گاز شهری در مراغه

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند

مصدومیت 4 نفر بر اثر انفجاری گاز شهری در مراغه

گشایش نمایشگاه بین المللی ابزار و یراق آلات ساختمانی در تبریز

استیضاح شهردار ارومیه ناکام ماند

گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

تغییر چهره بهت آور «کیدامن» سریال یوسف پیامبر بعد 17 سال

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

عکس| کاپیتان استقلال در تبریز شکار شد!

سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

30 کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد

ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد

ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه

انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه

تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق 5گانه ارومیه

تلاش 3ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز ؛ اگر طرفداران تراکتور بودند ...

واژگونی یکدستگاه  خودروی ساندرو در محور  ارومیه _ تبریز 2مصدوم برجای گذاشت

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

تصادف 2 موتور سیکلت با پراید 132 در محور ماکو به خوی

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه

جستجوی مغروق مفقودی نازلو چای در روز ششم هم ناکام ماند

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد