پیام آذری

آخرين مطالب

عدم‌النفع 600 میلیون دلاری ایران از کشتی‌سازی در منطقه سياسي

عدم‌النفع 600 میلیون دلاری ایران از کشتی‌سازی در منطقه
  بزرگنمايي:

پیام آذری - آفتاب‌‌نیوز :
احسان موحدیان درباره امکان ساخت نفتکش برای کشور‌های همسایه اظهار داشت: بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین شاهد برخی تحولات ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز و آسیای میانه هستیم که بی‌توجهی به آن‌ها باعث می‌شود. ایران هم منافع اقتصادی و هم در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی و روابط با کشور‌های دیگر مزیت‌های رقابتی را از دست بدهد، با آغاز این جنگ مسیر‌های تجاری چین و کشور‌های آسیای میانه از طریق روسیه به اروپا بسته شد بنابراین کشور‌های آسیای میانه و چین برای تجارت با کشور‌های اروپایی باید از راه‌های دیگری استفاده کنند، یکی از مسیر‌ها می‌تواند از ایران عبور کند و از جمهوری آذربایجان و ترکیه به اروپا برسد، اما، چون مسیر‌های ریلی ما از شرق به غرب کشور تکمیل نیست و ریل‌ها قدیمی و ظرفیت حمل بارشان محدود است، بخصوص در مسیر‌های کوهستانی تونل‌ها و زیرساخت‌ها توان حمل بار را ندارند، مثلا مسیر رشت به آستارا تکمیل نیست و از آن سو در استان اردبیل مسیر ریلی کامل‌شده نداریم، از این سو ریل مرز اینچه برون تا گنبدکاووس به مسیر‌ها وصل نمی‌شود، در واقع مسیری برای انتقال کالا از آسیای میانه و چین به اروپا نداریم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما مسیر جایگزینی که برای حمل کالا و انرژی وجود دارد مسیری است که به بنادر ترکمنستان و یا قزاقستان برسد و از آنجا با شناور، فله‌بر و نفتکش؛ بار، کالا و انرژی را به بندر باکو، گرجستان، ترکیه و اروپا برساند.
وی افزود: در شرایط جدیدی که پیش آمده نیاز به سفارش شناور و نفتکش در کشور‌های همسایه افزایش پیدا کرده، اما ما غفلت کردیم و در بازار‌های این کشور‌ها حضور پیدا نکردیم، در حالی که اکنون باید شرکت‌هایی که در ایران کشتی‌سازی می‌کنند، دفاتری را در این کشور‌ها ثبت و بازاریابی کنند و افراد ذی‌نفوذ را شناسایی و لابی و قرارداد‌هایی را امضا کنند.
معاون دپارتمان مطالعات کریدور‌ها و سیاست‌پژوهی راه اندیشکده جهان معاصر گفت: اکنون کشور‌هایی که همسایه دریای کاسپین هم نیستند از این فرصت استفاده کردند و در بازار‌های جدید حضور پیدا کردند، در چند ماه گذشته قزاقستان قرارداد‌هایی با شرکت‌های اماراتی برای ساخت شناور در آب‌های کم‌عمق امضا کرد چند روز قبل ترکمنستان قرارداد‌هایی برای ساخت کشتی و انواع شناور امضا کرد و از طرفی برای توسعه بنادر و ایجاد زیرساخت تعمیر و ساخت کشتی هم هر دو کشور در حال برنامه‌ریزی هستند، اگر این اتفاق بیفتد و تلاش نکنیم بخشی از بازار این کشور‌ها را بدست بیارویم. درواقع یک بازاری که حداقل 600 میلیون دلار ارزش دارد را از دست می‌دهیم و، چون کشتی‌های تجاری متعددی ساخته خواهد شد کشور‌هایی مثل ترکمنستان و قزاقستان برای حفظ امنیت و کنترل سفارش ساخت کشتی نظامی هم بدهند و درواقع دریای کاسپین تبدیل به یک دریای نظامی و امنیتی خواهد شد که این موضوع تبعاتی برای امنیت ملی ایران خواهد داشت، بخصوص اینکه کشور‌های کره‌جنوبی و امارات که با ترکمنستان و قزاقستان همکاری می‌کنند، پیوند‌های نزدیکی با امریکا و رژیم صهیونسیتی دارند. تداوم این وضع حتی می‌تواند به جمع‌آوری اطلاعات از منطقه و آسیب دیدن امنیت ایران منجر شود. حتی ممکن است این کشور‌ها بر روی کشتی‌هایی که برای قزاقستان و ترکمنستان می‌سازند تجهیزاتی نصب کنند که قابلیت شنود و جمع‌آوری اطلاعات داشته باشد.
وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان نفوذ دارد و اخیرا اذعان کرده در مرز‌های این کشور و ایران نیرو‌ها و تاسیسات برای شنود مستقر کند این رویه در بندر باکو هم وجود دارد، تجهیزاتی را نصب کردند، کشتی‌های غیرنظامی هم تلاش می‌کنند برای جاسوسی از ایران مجهز شوند؛ بنابراین در صورت بی‌توجهی ما برای حضور در بازار‌های ترکمنستان و قزاقستان خطر به این کشور‌ها هم سرایت می‌کند، نکته دیگر در بحث اقتصادی این است که وقتی با ساخت شناور، کشتی و نفتکش توسط کشور‌هایی مثل کره جنوبی و قزاقستان مسیر کریدوری از چین به آسیای میانه، دریای خزر و سپس باکو ترکیه تثبیت شود، تلاش برای تغییر مسیر و جلب مشتری جهت عبور کالا و انرژی از مسیر ایران کار دشواری خواهد شد. درواقع اگر این اتفاق بیفتد و سهمی از این بازار نداشته باشیم و همچنین مسیر‌های کریدوری خودمان را از مسیر‌های ریلی و تجهیز بنادر تکمیل نکنیم، ایران از کردیدور‌های مهم انتقال کالا و انرژی حذف خواهد شد و این حذف شدن ضرر‌های اقتصادی دارد و کشور از میلیارد‌ها دلار درآمد سالانه محروم می‌شود و از طرف دیگر ایران به یک کشور کم‌اهمیت تبدیل می‌شود که هیچ بندر و مسیر ریلی مهمی ندارد.
موحدیان خاطرنشان کرد: به خطر انداختن امنیت و ایجاد درگیری نظامی برای کشوری که در معادلات بین‌المللی اقتصادی، امنیتی و سیاسی جای مهمی نداشته باشد، کم‌هزینه خواهد بود و می‌توان اتحاد‌های جدی علیه این کشور تشکیل داد، این مسئله‌ای است که ما باید به آن توجه کنیم و اجازه ندهیم این مسیر‌های کریدروی بدون حضور ایران شکل بگیرند.
وی گفت: ما شاهد هستیم کریدرو‌های مختلفی در کشور‌های همسایه ایران در حال شکل‌گیری است یک مسیر کریدوری از چین و از طریق آسیای میانه و دریای کاسپین به باکو، ترکیه، گرجستان و اروپا می‌رسد، کریدور لاجورد از افغانستان شروع می‌شود و به ترکمنستان، خزر، باکو و ترکیه می‌رسد، مسیر‌های کریدوری از چین و ازبکستان و قزاقستان علیرغم ناامنی افغانستان؛ در مسیر افغانستان، پاکستان و دریای آزاد تعریف می‌شود، از سوی دیگر مسیر‌های کریدوری داریم که از جنوب ایران در حال طراحی هستند و از هند به سواحل امارات می‌رسند، بندر فاو قرار است با سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری توسعه پیدا کند و بار را از مسیر ریلی عراق به ترکیه برساند، در حقیقت تکمیل این مسیر‌های کریدروی باعث حذف ایران از معادلات اقتصادی و امنیتی می‌شود، بنابراین همه کریدور‌ها ما را دور می‌زنند و این مسئله خطرناکی است که باید توجه شود.
معاون دپارتمان مطالعات کریدور‌ها و سیاست‌پژوهی راه اندیشکده جهان معاصر خاطرنشان کرد: هنوز دیر نشده یعنی ما باید تلاش کنیم بخشی از بازار ساخت و تعمیر کشتی کشور‌های آسیای میانه بخصوص قزاقستان و ترکمنستان را در دست بگیریم، می‌توانیم این کشور‌ها را با خودمان وابسته کنیم و باتوجه به همسایگی می‌توانیم با هزینه کمتر نسبت به کشور‌های غیرهمسایه؛ کشتی بسازیم، این دانش فنی در داخل کشور ما وجود دارد، اما باید تلاش برای بازاریابی را بیشتر کنیم تا این بازار از دست ایران خارج نشود و شرکت‌های رقیب که دولت‌هایشان پیوند‌هایی با دشمنان ما مثل اسرائیل و امریکا دارند؛ نتوانند جای پای خود را در آسیای میانه محکم کنند و ما را از نظر اقتصادی امنیتی و اطلاعاتی تهدید کنند، وقتی ما بازار ساخت این کشور‌ها را بدست بیارویم بعد‌ها برای تعمیر و نگهداری این کشتی‌ها هم کشور‌ها به ما نیاز خواهند داشت، بنابراین می‌توانیم حضور آن‌ها را در خزر مدیریت کنیم و از توسعه ناوگان نظامی جلوگیری و تحت‌نظر داشته باشیم و همچنین دغدغه امنیتی در خصوص نصب دستگاه شنود و تجهیزات را هم به حداقل برسانیم.
وی یادآور شد: امید است کشور رویکرد سنتی خود را در قبال کشور‌های آسیاسی میانه کنار بگذارد و به جای اینکه منتظر سفارش باشد، همچون کشور‌هایی مثل کره و امارات که در زمینه اقتصاد دریامحور فعال هستند، در این کشور‌ها حضور پیدا کند و برای ایجاد دفاتر نمایندگی و ارتباط مستقیم تلاش کند و برای ارتباط با این کشور‌ها رفتار انعطاف‌پذیر داشته باشد تا در این بازار‌ها حضور پیدا کند.
منبع: خبرگزاری ایلنا

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/529957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران

موج گرانی به لوازم یدکی رسید/ زمین‌گیری خودروها در نمایندگی‌ها

من هم می‌خواهم کارت ملی‌ام را اجاره دهم

قیمت شانس در بازار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: باید فرمول و دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت تنظیم شود/ نباید خودرو در بورس عرضه می‌شد

تعلیق فروش خودروی بورسی

صف 9 میلیونی خرید خودرو

رئیس بورس: «قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی به تمام معناست» / ورود سازمان بازرسی به عرضه خودرو در بورس

کارت ملی مادران مشمول خودرو صد میلیون تومان قیمت پیدا کرد

فروش رنو برای چهارمین سال متوالی سقوط کرد

ورق واردات خودرو برگشت

سخنگوی وزارت صمت: آمار تقاضای اعلامی خودروها جای تأمل دارد/ موضع وزارت صمت و اقتصاد عرضه در بورس است

هزینه عجیب کم کردن کیلومتر خودرو / خریداران مدل‌های کارکرده مراقب باشند!

شرط جدید حضور در لاتاری اعلام شد/ ورود ممنوع قرعه‌کشی خودرو

واردات خودرو روزی کمتر از یک دستگاه

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

شورای رقابت خواستار توقف عرضه شاهین، پژو207 و دنا در بورس شد+ نامه

اعمال شرط جدید شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو | سایت سایپا از دسترس خارج شد

هرج و مرج در سیاست‌ خودرویی

تعرفه واردات خودرو اعلام شد+ جدول

سود دولت از واردات هر خودرو چقدر است؟

تعرفه جدید واردات خودرو اعلام شد

سهمیه‌بندی عرضه خودرو

لغو عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

قائم مقام بورس کالا: برخی دستگاه‌ها بدون نوبت و قرعه کشی، برای کارکنانشان خودرو دریافت کرده‌اند

تعرفه‌ واردات خودرو کاهش یافت/ نرخ‌ها از 6 تا 31 درصد

موافقت با واردات خودرو‌های کارکرده کمتر از 5 سال

نیش‌ترمز تولید خودرو

معادله املاک خودروسازان

وزیر صمت: ورود خودروهای با پلاک مناطق آزاد به داخل کشور آزاد می‌شود

قیمت‌های فرانجومی در بازار خودرو

خودروهای 3 میلیاردی مشمول مالیات شدند

معمای ترمز تولید خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان: قیمت‌ها در بازار خودرو کاهشی می‌شود

فرش قرمز برای خودروی دست‌دوم؟

اعطای امتیاز خارج از نوبت خودرو به کارکنان حج

عرضه خودرو در بورس کالا متوقف می‌شود؟

شوک شورای رقابت به بورس و بازار خودرو | قیمت خودروهای داخلی چگونه محاسبه می شود؟

شیر کنترل رانت خودرو دست کیست؟

خودرو به بورس برگشت/ تصویب مصوبه واردات خودروهای دست دوم خارجی در کمیسیون تلفیق

فرمول سوم قیمت خودرو