پیام آذری

آخرين مطالب

چندپيشگي داروخانه‌ها به بهانه اوضاع نامناسب اقتصادي گفتگو

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- داروسازي در کنار رشته پزشکي سلامت جامعه را در هر شرايطي تضمين مي‌کند. نياز به دارو وقتي اهميت مي‌يابد که دارويي بنا به هر دليلي در داروخانه پيدا نشود و بيمار براي تامين دارو مجبور به مراجعه به بازار سياه که هيچ نظارتي بر روي دارو وجود ندارد باشد. خوشبختانه اخيراً به دليل رفع بسياري از تحريم‌ها مشکل کمبود دارو در جامعه حل شده است و بيماران مي‌توانند داروي مورد نياز خود را تامين کند.

در اين ميان توجه به اوضاع اقتصادي داروخانه‌ها با توجه به تاثيرگذاري در بخش سلامت ضروري است چرا که امنيت دارويي در جامعه بسيار مهم است چراکه به صورت مستقيم با زندگي انسان‌ها در ارتباط است. در اين ميان افزايش استفاده از محصولات آرايشي و بهداشتي در کشور موجب شده تا بسياري از داروخانه‌ها با ورود به اين بخش، اين اطمينان را به مشتريان بدهند که محصولي مطمئن و بهداشتي را خريداري مي‌کنند.

عدم وجود موضوعيت پرداخت بيمه در مورد کالاهاي آرايشي و به تبع آن وجود گردش مالي سالم و به موقع سبب شده تا داروخانه‌ها به سمت فروش محصولات آرايشي سوق پيدا کنند.

طي سال‌هاي اخير نظام سلامت کشور همواره با مشکلات گوناگوني همراه بوده که سبب بروز نارضايتي مردم و بخش‌هاي مختلف نظام سلامت شده است که پس از روي کار آمدن دولت يازدهم، وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را در راستاي حفاظت مالي از مردم در قبال هزينه‌هاي سلامت، ارتقاي کيفيت و افزايش دسترسي به خدمات درماني تدوين و اجرايي کرد.

اجراي اين طرح گرچه تا حدود زيادي توانست رضايت مردم را در مراجعه به مراکز درماني دولتي تامين کند، اما تداوم آن همچنين مشکلاتي که در حين اجرا براي ارائه‌دهندگان خدمات درپي داشت، سبب شد تا برخي از گروه‌هاي پزشکي از جمله داروسازان گلايه‌هايي نسبت به ناديده گرفتن شدن جايگاهشان در اين طرح و مشکلات مالي که به دنبال عدم گردش نقدينگي برايشان ايجاد شد؛ داشته باشند.

عدم گردش نقدينگي داروخانه‌ها تا جايي پيش رفت که سيد ابراهيم هاشمي عضو هيات مديره صنعت پخش ايران اظهار داشت: گردش مالي داروخانه‌ها و به تبع آن شرکت‌هاي توليد و پخش دارو در حد فاجعه است و اگر فکر اساسي براي تامين نقدينگي نشود با ورشکستگي داروخانه‌ها و شرکت‌هاي پخش مواجه مي‌شويم.

از سوي ديگر بايد به اين نکته توجه شود که طبق بند 2 ماده 2 قانون دارويي، داروخانه‌ها مجاز به فروش محصولات آرايشي و بهداشتي مورد تاييد وزارت بهداشت هستند و داروخانه‌ها مي‌توانند در کنار فروش دارو، مکمل‌هاي غذايي و لوازم پزشکي، لوازم و مواد آرايشي و بهداشتي نيز بفروشند.

وحيد مجيدي مديرکل بيمه سلامت آذربايجان‌شرقي گفت: جمع کل هزينه‌هاي درماني پرداخت شده به مؤسسات درماني استان در سال‌ گذشته 7هزار ميليارد و 875 ميليون ريال بوده و که از 3.3 برابر نسبت به سال 92 برخوردار بوده است.

وي ادامه داد: هزينه بيماران سرپايي شامل داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و مطب‌ها تا آخر دي ماه سال گذشته و در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي نيز پرداخت‌ها تا پايان مهر سال گذشته پرداخت شده است.

مجيدي خاطرنشان کرد: در حال حاضر 300 ميليارد تومان بيمه سلامت به بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها در آذربايجان‌شرقي بدهي دارد.

داروسازان بيشترين توانايي را براي توليد محصولات آرايشي و بهداشتي دارند

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز گفت: از نظر دانشگاه علوم پزشکي و معاونت غذا و دارو، داروخانه بهترين محل عرضه لوازم آرايشي و بهداشتي است. 

محبوب نعمتي با بيان اينکه داروسازان بالاترين اشراف را براي توليد محصولات آرايشي و بهداشتي دارند، افزود: داروسازان بهترين توليدکننده کالاي‌هاي بهداشتي و آرايشي مانند کرم، شامپو و صابون است چراکه توليد محصولات در کارخانه‌ها از ابتدا زير نظر داروسازان بوده و يا داروسازان به عنوان مسؤول فني در کارخانه‌ها حضور دارند.

وي ادامه داد: صنفي که در توليد محصولات آرايشي و بهداشتي بالاترين توانايي را داشته باشد بنابراين داروخانه نيز بهترين مکان براي عرضه اين محصولات خواهد بود. 

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با بيان اينکه داروخانه‌ها نمي‌توانند مطالبه خود را از بيمه‌ها بگيرند و سرمايه‌ داروخانه‌ها در بيمه مي‌ماند، تصريح کرد: چون در فعاليت دارو نقدينگي و سرمايه وجود ندارد بنابراين داروخانه مجبور مي‌شود با کالاهاي آرايشي و بهداشتي اقتصاد خود را بگرداند. 

داروخانه به هيچ‌وجه حق گرانفروشي ندارد/ آذربايجان‌شرقي 329 داروخانه دارد

نعمتي در خصوص تفاوت قيمت درج شده بر روي محصول با قيمت پرداختي از سوي مشتري گفت: داروخانه‌ها براي همه موارد فاکتور شفاف مي‌دهند و مردم قيمت نوشته شده بر روي دارو را مشاهده مي‌کنند در اين ميان تفاوت در قيمت زماني اتفاق مي‌افتد که براي مثال بسته يک دارو پنج سال پيش چاپ شده و قيمتي که بر روي جعبه دارو وجود دارد با فاکتوري که اکنون به داروخانه داده شده تغيير کرده است ولي خريدار در زمان خريد دارو قيمت قديمي را مي‌بيند.

وي با بيان اينکه داروخانه به هيچ‌وجه حق گرانفروشي ندارد، تاکيد کرد: در اين زمينه مردم خيالشان راحت باشد چراکه اين موارد به صورت کامل نظارت مي‌شود.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز با بيان اينکه حدود 329 داروخانه در استان وجود دارد، گفت: از اين تعداد 307 داروخانه در تبريز و 22 داروخانه در شهرستان‌ها فعاليت مي‌کنند.

اعتماد با برچسب اصالت کالا بر روي محصولات خارجي

نعمتي در خصوص تشخيص کالاي تقلبي از کالاي اصل اظهار کرد: محصولات توليد داخل پروانه ساخت دارند و سيب سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت وزارت بهداشت بر روي محصول حک شده است به طوريکه باوجود اين موارد مي‌توان اصالت کالا را تشخيص داد.

وي به نحوه تشخيص کالاهاي وارداتي اشاره کرد و افزود: بر روي اين کالاها برچسب اصالت کالا چسبانده شده يعني خريدار وقتي محصولي را از داروخانه و يا مغازه آرايشي و بهداشتي مي‌خرد برچسب زرد رنگي تحت عنوان برچسب اصالت کالا چسبانده شده که اين نشان مي‌دهد کالا مجوز دارد.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز اضافه کرد: راهنمايي لازم براي کنترل اصالت محصول بر روي برچسب وجود دارد تا خريدار از قاچاق نبودن محصول مطمئن شود.

نعمتي ادامه داد: طرح برچسب اصالت و سلامت کالا اقدام جديدي براي مبارزه با قاچاق و تقلب است که با به کارگيري توانمندي‌هاي حوزه فناوري اطلاعات گام موثري در ارتقاء سلامت جامعه برداشته شده است.

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکي تبريز افزود: پس از اجراي موفقيت‌آميز اين طرح، کليه کالاهاي وارداتي حوزه سلامت از جمله انواع دارو و فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي به ليست محصولات مشمول طرح اضافه شده است.

نعمتي به روش‌هاي استعلام برچسب اصالت و سلامت کالا اشاره کرد و افزود: با ارسال اعداد پشت قسمت پوشيده شده به ترتيب از قسمت اول تا چهارم بدون فاصله به شماره پيامکي 20008822 همچنين با وارد کردن اعداد فوق در سامانه الکترونيکي www.ttac.ir و يا با استفاده از نرم‌افزار ويژه گوشي موبايل مي‌توان از اصالت کالا مطمئن شد.

وي ادامه داد: در صورت مغايرت جواب استعلام‌هاي اخذ شده با جنس خريداري شده و يا تقلبي بودن محصول به معاونت غذا و دارو استان مراجعه کنيد.

اوضاع نامناسب اقتصادي داروخانه‌ها

يک عضو کادر فني داروخانه نيز با اشاره به وضعيت نامناسب اقتصادي داروخانه‌ها گفت: 3 هزار و 500 تومان حق فني براي نسخه‌هاي بالاي 10 هزار تومان در نظر گرفته شده اين در حالي است که همه به اين موضوع معترض هستند. 

ليلا رحماني به هزينه‌هاي زياد داروخانه‌ها اشاره کرد و افزود: در يک داروخانه شبانه‌روزي علاوه بر دکتر داروساز که موسس داروخانه است يک عضو کادر فني نيز بايد 12 ساعت حضور داشته باشد که حداقل بايد ماهانه 5 ميليون تومان حقوق داده شود در حالي که هزينه اجاره محل و سرمايه براي دارو نيز بايد تامين شود.

وي ادامه داد: هزينه جاري يک داروخانه در ماه حداقل 16 ميليون تومان است اين در حالي است که سرمايه داروخانه‌ها به مدت 6 ماه در بيمه مي‌خواهد.

اين عضو کادر فني داروخانه گفت: اگر بيمه بدهي‌ها را به موقع پرداخت کند و يا سوبسيد داروها افزايش يابد شايد مقداري اوضاع داروخانه‌ها بهبود يابد. 

فروش لوازم آرايشي و بهداشتي سود زيادي ندارد

در همين زمينه يکي ديگر از پزشکان داروساز گفت: اوضاع به گونه‌اي شده که اگر حريم جغرافيايي داروخانه‌ها رعايت شود، داروسازان جديد بيکار خواهند ماند اگر رعايت نشود دو داروخانه در کنار هم ضرر مي‌کنند.

علي اصغري با بيان اين که ماليات نوشته شده با ميزان درآمد داروخانه‌ها همخواني ندارد، ادامه داد: سال گذشته براي داروخانه 25 ميليون تومان ماليات نوشته شده در حالي که چنين درآمدي نداريم و در حال حاضر اين شرايط موجب شده تا هيچ‌کس کار نکند چرا که در صورت فعاليت بايد تمام درآمد خود را به دارايي بدهد.

وي با بيان اين که فروش لوازم آرايشي و بهداشتي سود زيادي ندارد، گفت: فروش اين محصولات تنها از لحاظ اين که پول نقد بوده و سرمايه در بيمه نمي‌خوابد، خوب است که حتي براي فروش لوازم بهداشتي و آرايشي يک نفر متخصص نياز است.

از فروش صندل تا لوازم آرايشي و بهداشتي

فروش دارو به بيماران، فرآيندي است که فقط زماني براي داروخانه‌ها صرفه اقتصادي دارد که بيمه‌ها سر موعد مقرر، بدهي‌شان را به داروخانه‌ها پرداخت کنند. در غياب چنين شرايطي، خيلي از داروخانه‌ها مجبور شده‌اند به سمت فروش اقلامي بروند که ربطي به‌ فعاليت واقعي داروخانه‌ها ندارد.

فروش انواع و اقسام لوازم آرايشي و بهداشتي و حتي صندل و آدامس، فقط يک چشمه از اقلامي است که در داروخانه‌ها به‌فروش مي‌رسد. فروش اين اقلام به صورت نقدي انجام مي‌شود و همين موضوع باعث شده تا داروخانه‌ها براي جبران نسيه‌فروشي به بيمه‌ها، به دنبال نقدفروشي در داروخانه‌ها باشند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/8947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس

همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه

اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی

برپایی 5 میز خدمت در نماز جمعه ارومیه

اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در60 هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی

خط کشی 250 کیلومتر از محورهای مواصلاتی شهرستان نقده

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در آذربایجان شرقی

درگذشت پدر شهید سلطانی در مراغه

بلومبرگ: کشتی بهشاد ایران از بیم حمله اسرائیل دریای سرخ را ترک کرد

همسویی بی‌نظیر در توسعه اردبیل

2224 میلیارد اعتبار سفر رئیس جمهور به اردبیل تخصیص یافت