پیام آذری

آخرين مطالب

پيمودن خط الراس چاله کوير مرکزي ايران با پاي پياده/ کويرنورد تبريزي به دنبال رکوردزني ورزشي

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- تازه‌ترين پيمايش کوير نورد تبريزي که تنها بازمانده کوير مخوف ريگ جن به شمار مي‌رود از اوايل شهريور آغاز مي‌شود.

او مصمم است مسير 1400 کيلومتري يعني طولاني‌ترين مسير کويرنوردي دنيا را پيمايش کند.

با توجه به اينکه يونس موحد سريعي در رکوردهاي قبلي بخشي از طولاني‌ترين مسير کويري دنيا به طول 450 کيلومتر  را پيمايش کرده است پيش‌بيني مي‌کند پروژه جديد که از ان به عنوان دومين پروژه ملي و جهاني خود نام مي برد در کمتر از يک ماه پيمايش شود.

يونس موحد سريعي در اين پروژه که به نام "حرم تا حرم " مشهور است مسير استان‌هاي قم، کاشان ، سمنان، خراسان جنوبي و خراسان رضوي را  زير گام هاي استوار خود طي مي‌کند.

 

وي با اشاره به اين که در رکوردها و پيمايش‌هاي قبلي شهرداري تبريز و شرکت ايرانسل حامي و پشتيبان وي بودند افزود: با وجودي که مسوولان در قول و عمل خود حمايت‌هاي لازم را انجام نمي‌دهند ولي شرکت ايرانسل و شهرداري تبريز هميشه  مرا حمايت کرده‌اند و در پروژه جديد نيز همراه و پشتيبان من هستند.

هر چند که "سون هيدن سوئدي" و "گارفيلد آلفونزاتريشي" که  سياحان کويرنوردي هستند از رفتن به منطقه ريگ جن  اجتناب کرده و در کتاب خاطرات خود به ساير کويرنوردان پيشنهاد کرده‌اند از رفتن به اين منطقه امتناع کنند اما  يونس موحد سريعي از سختي ها عبور کرده  و از خطرات پيش رو نيز هيچ واهمه‌اي نداشته به دل کوير زده و با عبور از مخوف‌ترين سياه چاله‌هاي نمکي جهان در ريگ جن توانست رکوردهاي قبلي کويرنوردان را شکسته و رکورد جديد را در دنيا  در کتاب رکوردهاي گينس به  نام خود ثبت کند.

سردار شهيد  حسن تهراني مقدم (پدر موشکي ايران)  انگيزه او براي انجام کويرنوردي بوده است.

آنچنان که خودش مي‌گويد" با شهيد تهراني مقدم دوستي نزديک داشتم واين شهيد توصيه کرد  تا در4 پديده هيماليا،کوير، آتشفشان و قطب نوردي که در ايران وجود ندارد کار کنيم  ومن به واسطه سفارش آن شهيد وارد اين حوزه شدم."

کوير ريگ جن براي من که هيچ سررشته‌اي از کوير ندارم  نام آشنايي نيست ولي افرادي هستند که کوير ريگ جن  را که به مثلت  برموداي ايران مشهور است مي‌شناسند، وقتي  به موقعيت جغرافيايي منطقه که يونس موحد آن را تشريح کرده است آشنا باشند به  خوبي پي مي‌برند که کسب  اين رکورد جهاني به اين راحتي به دست نيامده است.

وي منطقه‌اي که قرار است پيمايش کند را در اصطلاح عادي و عمومي دشت کوير مرکزي ايران و اصطلاح علمي آن را نيز چاله کوير مرکزي ايران اعلام کرد و افزود: اين منطقه رتبه يک خطر را دارد.

کوير نورد تبريزي با اشاره به وجود انواع ساختار خاک در کويرهاي مختلف دنيا افزود: کوير صحراي سينا فقط ماسه بوده ، کوير صحراي گپي چين،  فقط سنگ ريزه است اما چاله کوير مرکزي ايران شامل باتلاق، مرداب، شن زار، خاک پفکي و .... است که همه اين عوامل اين منطقه را خطرناک‌ترين کوير جهان تبديل کرده است.

او با عشق و علاقه خاصي از اولين پروژه کويرنوردي  خود سخن مي‌گويد که چگونه  پروژه اول پيمايش کويرنوردي درمسير کاشان به آران بيدگل- چهارطاقي-کاروانسراي مرنجاب، ورود به پارک ملي کويرتا کاروانسراي سفيداب ،کاروانسراي عين الرشيد و پاسگاه سياه کوه و حوزه خاص چهل گدار را پشت سر گذاشته است که طي کردن اين کوير450 کيلومتري پنج و نيم روز طول کشيده  که به عنوان رکورد کويرنوردي ايران محسوب مي‌شود.

يونس موحد سريعي بعد از پروژه اول کار خود را تمام شده حساب نکرد بلکه خود را براي رکوردهاي بعدي آماده کرد به گونه‌اي که پروژه دوم او منجر به کسب رکورد جهاني شد او در مورد  پروژه دوم خود مي‌گويد:"  در پروژه دوم با وجودي که مشاورين اعلام کردند تنها 3ماه از اجراي پروژه اول مي گذرد و نياز به ريکاوري وتجديد قوا مي‌باشد با اين حال در بهمن ماه سال 93 به دل کوير زدم و طولاني‌ترين مسافت بلند دنيا را از مسير غير نرمال و در دماي منفي 20 درجه به تنهايي و انفرادي و بدون حمايت و پشتيباني اجرا کردم .

در اين مرحله کاروانسراي مرنجاب، بند ريگ ،چاه چرخ، دشت بزرگ چاق آباد و بخش‌هايي ازغرب به شرق ريگ جن گذر از 5 کوچه ريگ جن را پيمايش کرده و رکورد اسمي دنيا را شکستم.

با چشم‌هاي پرسشگرم مي‌پرسم که رکورد اسمي دنيا دست چه کسي بود و او با پي بردن به سوالم  از کويرنوردي به نام رينهولد مسترن ايتاليايي نام برده و اضافه مي‌کند "رکورد جهاني  کوير نوردي به نام  "رينهولد مسترن ايتاليايي"  اولين نفر باشگاه 8000 تايي جي ام اس يا صعود‌هاي بلند فرانسه که هيماليانورد، کوير‌نورد و قطب‌ نورد است ثبت شده بود که من توانستم رکوردهاي وي را به صورت ناگهاني تغيير دهم. چرا که او و تيم پشتيبانش مسافت 450کيلومتري را درعرض 6 هفته پيمايش کرده بودند ولي من  بدون تيم پشتيبان مسافت414 کيلومتري را در مدت 8 روز و 18 ساعت طي کردم."

اما روح ناآرام او تنها به شکست رکورد اسمي قانع نبود و او در سومين پيمايش خود به دنبال آن بود تا رکورد جهاني خود را در کتاب رکوردهاي گينس به ثبت برساند بنابراين او دوباره به دل کوير زد  و در پروژه سوم،  پيمايش ريگ جن به مسافت 237 کيلومتربود که  او  طي 4 روز و دو و نيم ساعت به تنهايي و بدون تيم پشتيبان ازغرب به شرق پيمايش کرد و اين رکورد در کتاب گينس صفحه 237به عنوان سرعتي‌ترين  پيمايش درسطح جهان ثبت شد.

شايد جالب باشد که بدانيم يونس موحد سريعي  به  تنها بازمانده ريگ جن مشهور است و علت کسب اين لقب به خاطر اين است که منطقه ريگ جن به مثلث برموداي کوير مشهور است و  انسانهايي که براي ماجراجويي و کويرنورد و کوهنورد وارد اين منطقه شده‌اند به علت نداشتن تخصص کويرنوردي، آب وغذاي کافي تجهيزات ناوبري و خودباختگي محيطي جان خود را از دست داده‌اند.

منطقه ريگ جن در 100 سال اخير 13 کشته داشته است ولي اين کوير نورد تبريزي به لطف و ياري خداوند توانسته است اين پيمايش را با موفقيت انجام داده و تنها بازمانده اين منطقه خطرناک باشد.

حب وطن  در تمام پيمايش‌هاي يونس موحد به او انگيزه مي‌دهد تا بيش از بيش در رسيدن به اهداف تعيين شده خود استوارتر از هميشه گام بردارد،  او خود را سرباز وطن مي‌داند و مي‌گويد" انقلابي بودن در عرصه ورزشي نياز به عمل دارد حتي در اجراي پروژه هاي ملي خاص ورزشي "اهداف ملي و غرور ملي" در تمام رکوردهايم  شعار من  است و خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/7687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

پیگیری و اجرای پروژه‌های شهرستان خلخال در اولویت مدیران باشد

اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

سهمیه یک‌هزار و 700 واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن

تاکید شهرداری بوکان بر استمرار طرحهای عمرانی و توسعه فضای سبز نالشکینه

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نحوه طبخ و سرو سیری پای توسط یک آشپز مشهور خیابانی (فیلم)

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز

2 نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

اجرای آبیاری 2200 هکتاراز اراضی پایاب سد سهند

امحای 1539 کیلو گرم مواد عذایی غیر بهداشتی در هشترود

برگزاری گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

تجلیل از فعالان و سفیران سلامت دانش آموزی آذربایجان غربی

دعوت 9 بازیکن از آذربایجان‌ غربی به تیم ملی والیبال

مبارزه با  بیماری زنگ زرد غلات در 261 هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی

آغاز مسابقات کشتی جام صفوی با حضور کشتی‌گیران 3 کشور

جریمه 23 میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف

نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود

120 روستای سردشت دارای تنش آبی هستند

سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از 15 هزار قطعه فلامینگو بود

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان هوراند و کلیبر

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

پرسپولیس قهرمان در تبریز؛ کریم باقری هم به تراکتور می‌رود؟

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

اختصاص 80 هزار میلیارد ریال اعتبار به حوزه راه و مسکن آذربایجان غربی

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

جدیدترین اخبار از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی/ زهرا مینویی چه نوشت؟

پسر جوانی که متهم به ترغیب زهره فکورصبور به خودکشی بود تبرئه شد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تجلیل از رحیم علی‌آبادی پیشکسوت کشتی اردبیل در جام صفوی

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

21 هزار داوطلب در اردبیل وارد کارزار کنکور شدند

976 میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی واریز شد

976میلیارد تومان اعتبار به حساب دستگاه های اجرایی اردبیل واریز شد

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

نصب 3 کیلومتر نیوجرسی در محورهای مواصلاتی شهرستان خوی

رهاسازی 77 میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه

مهاباد میزبان دو رویداد مهم ورزشی کشور در ماه جاری