پیام آذری

آخرين مطالب

گزارش کامل نشست خبري مديران دستگاه هاي ذيربط در طرح احياي درياچه اروميه

پيام اميد بخش مديران دستگاه هاي ذيربط با احياي درياچه اروميه: مراحل احياي درياچه اروميه بدون توقف و با پيشرفت در همه امور در حال انجام است+ آلبوم تصويري گفتگو

  بزرگنمايي:

آذري آنلاين - حکايت درياچه اروميه حکايت غريبي است. خيلي ها به اين درياچه مديون هستند و بايد از آن طلب حلاليت کنند اما امروزه آنهايي که بايد ازدر اول صف توبه و کسب حلاليت از اقدامات کرده و نکرده خود باشند؛ دولتي که هدف اش احياي نگين فيروزه اي آذربايجان است، را به اتهامات گوناگون مي نوازند. مسئولان ذيربط نيز تا کنون در نشست هاي مختلف اقدامات خود را به مردم گزارش داده بودند اما جاي خالي نشستي که همه مديران دستگاه هاي ذيربط با احياي درياچه اروميه يکجا به مردم گزارش دهند خالي بود.
با همه اين اوصاف، پنجشنبه مديران کل دستگاههاي ذيربط در احياي درياچه اروميه گرد هم آمدند تا به همه سوالات بيش از 30 خبرنگار حاضر درنشست پاسخ دهند.
نگاه غير سياسي دولت به احياي درياچه اروميه
اميرعباس جعفري مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي در نشست خبري با اصحاب رسانه در تشريح عملکرد دستگاههاي اجرايي ذيربط با احياي درياچه اروميه اظهار کرد: 100 درصد پروژه هاي محول شده به دستگاههاي اجرايي در روند احياي درياچه اروميه موثر خواهند بود.
وي با بيان اينکه دولت تدبير و اميد نگاه سياسي به احياي درياچه اروميه ندارد زيرا احياي درياچه همدلي همه مسئولان و مردم را مي طلبد افزود: احياي درياچه اروميه احياي زندگي انسانها و محيط زيست بوده و دراين راستا بايد فرهنگ سازي لازم انجام شود.
مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي با اشاره به ارائه 27 راهکار در قالب 6 موضوع براي احياي نگين آبي آذربايجان اضافه کرد: تامين آب از منابع جديد، اقدامات حفاظتي از محيط زيست، تسهيل آب ورودي، کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزي، کنترل و کاهش برداشت آب از منابع سطحي و کاهش برداشت از آب هاي زيرزميني اين 6 موضوع است.
جعفري غربي گفت: توقف طرح هاي سد سازي جز 2 مورد، تامين اعتبار انتقال آب از رودخانه زاب، ساماندهي چاه هاي حوضه آبريز درياچه اروميه، انتقال پساب هاي تصفيه شده، کنترل و کاهش مصرف آب کشاورزي، انتقال آب به جزاير و تالاب ها، تهيه نقشه کاداستر اراضي حوضه آبريز درياچه، انتقال آب رودخانه ها به پيکره آبي درياچه، انجام هماهنگي با قوه قضاييه جهت تسهيل قانون تکليف چاه هاي بدون پروانه، آسيب شناسي اثرات اجتماعي، بهداشتي و زيست شناسي، شناسايي گونه هاي گياهي شورپسند جهت کاشت در حاشيه درياچه، ممنوعيت انعقاد قرارداد و خريد چغندر قند از استان هاي همجوار و پياده سازي برنامه جامع آموزش از جمله اقدامات دولت يازدهم براي احياي درياچه اروميه است.
مديرکل مديريت بحران آذربايجان غربي با بيان اينکه در راستاي تدوين و پياده سازي برنامه جامع آگاه سازي محلي با تمامي دهياران در 9 شهرستان حوزه ابريز درياچه اروميه جلسات متعددي برگزار شده است گفت: جلسات آموزشي و کارهاي فرهنگي براي يک هزار و 500 دهيار و کشاورزان در شهرستان هاي حوزه آبريز برگزار شده است.

انتقال 105 ميليون مترمکعب پسآب تصفيه شده از 14 شهر حوزه آبريز به پيکره درياچه

رسول اکبري مديرعامل آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي نيز در ادامه با اشاره به اينکه در سالهاي گذشته ميزان پساب وارده به درياچه 30 ميليون مترمکعب بوده و اکنون اين ميزان به 40 ميليون مترمکعب درسال رسيده است اظهار کرد: با افتتاح تصفيه خانه گلمان که از پيشرفت 80 درصدي برخوردار است 2 ميليون و 500 هزار مترمکعب پساب به پيکره درياچه وارد مي شود.
وي تغييرات اقليمي و کاهش بارشها و مصرف بي رويه آب را از علل خشکي درياچه اروميه عنوان کرد و افزود: با ارائه راهکارهاي علمي از سوي ستاد احياي درياچه به دستگاههاي اجرايي و شرکت ابفاي شهري آذربايجان غربي انتقال 105 ميليون مترمکعب پساب تصفيه شده از 14 شهر حوزه آبريز به پيکره درياچه انجام داده است.
اکبري با اشاره به احجام انتقالي به درياچه اروميه گفت: احداث 115 هزار متر مکعب در شبانه روز تصفيه خانه، يک هزار و 100 کيلومتر خطوط انتقال و انتقال بعد از احداث تصفيه خانه و احداث 30 ايستگاه پمپاژ در حوضه درياچه اروميه از جمله تعهدات شرکت آب و فاضلاب شهري در راستاي احياي درياچه اروميه است.
وي گفت:از سال 70 تا 92 ظرفيت تصفيه خانه اي استان 200 هزار مترمکعب بود که در 4 سال گذشته به 300 هزار مترمکعب رسيده که نشان از بهبود فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه است.
اکبري با بيان اينکه اعتبار مصوب براي اجراي برنامه هاي اين شرکت در راستاي احياي درياچه 500 ميليارد تومان است افزود: در سال 93 و 94، 44 ميليارد تومان از محل اعتبارات درياچه دريافت و اين رقم در سال 95 به بيش از70 ميليارد تومان رسيد.
مديرعامل آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي با اشاره به پروژه هاي مهم آبفاي شهري آذربايجان غربي در راستاي احياي درياچه اروميه گفت: احداث تصفيه خانه فاضلاب نقده با ظرفيت 23 هزار مترمکعب به بهره برداري رسيده است.
وي با اشاره به اينکه اقدامات موثري در تحويل پساب انجام شده و تاکنون 140 کيلومتر شبکه جمع آوري و خطوط انتقال اجراشده است افزود: 38 هزار و 500 مترمکعب به ظرفيت تصفيه خانه استان اضافه شده است.
مديرعامل آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي درباره تصفيه خانه هاي در دست احداث در آذربايجان غربي درراستاي احياي درياچه اروميه گفت: تصفيه خانه 60 هزار مترمکعبي در اروميه با پيشرفت فيزيکي42 درصد در دست احداث است که با اتمام اين پروژه سالانه 52 ميليون مترمکعب اب در سال از اروميه به پيکره درياچه منتقل مي شود.
مديرعامل آب و فاضلاب شهري آذربايجان غربي ادامه داد: براي انتقال مستقيم 52 ميليون مترمکعبي در سال پساب تصفيه شده از اروميه به پيکره درياچه پروژه خط انتقال 15 کيلومتري با اعتباري بالغ بر 40 ميليارد تومان در دست احداث است .
وي با بيان اينکه عمده پساب تحويلي به پيکره درياچه از اروميه بوده است گفت: 80 هزار مترمکعب پساب تصفيه شده به درياچه انتقال يافته که 40 هزار مترمکعب آن طي 4 سال گذشته انجام شده است.


عملکرد جهاد کشاورزي در احياي درياچه اروميه
اسمعيل کريم زاده مديرکل جهاد کشاورزي آذربايجان غربي نيز در اين جلسه افزود: در 14 هزار هکتار از 9 شهرستان واقع در حوزه آبريز درياچه اروميه روش نوين آبياري اجرايي شده که در اين ميان72 ميليون متر مکعب آب صرفه جويي شده است.
وي با اشاره به 6 راهکار مرتبط با جهاد کشاورزي از 27 راهکار ارائه شده در راستاي احياي درياچه اروميه گفت: کنترل و کاهش مصرف آب کشاورزي، تهيه نقشه کاداسترحوزه درياچه اروميه، تدوين برنامه جامع آموزش براي جلب مشارکت عمومي، بحث الگوي کشت، اجراي روش هاي مصرف بهينه آب در حوزه درياچه اروميه از جمله اين راهکارها است.
کريم زاده با بيان اينکه 414 کيلومتر انتقال آب با لوله در شهرستانهاي حوزه آبريز درياچه انجام شده است خاطر نشان کرد: به ازاي هرهکتار در انتقال آب با لوله 4 هزار و 400 مترمکعب، در روش آبياري قطره اي نزديک به 6 هزار مترمکعب و در روش آبياري باراني و نوار طيف به ازاي هر هکتار 5 هزار و 500 مترمکعب صرفه جويي شده است.
وي افزود: در سه سال اخير 162 ميليارد تومان براي اجراي اين 6 راهکار در احيا درياچه اروميه در حوزه کشاورزي هزينه شد.
مديرکل جهاد کشاورزي آذربايجان غربي با اشاره به اقدامات موثر جهاد کشاورزي اذربايجان غربي در خصوص کشاورزي محافظتي تصريح کرد: در سطح 100 هزار هکتار از اراضي زراعي حوزه ابريز درياچه طي 3 سال گذشته کشاورزي حفاظتي انجام شده است.

افزايش آب درياچه اروميه به ميزان 2 ميليارد و 250 ميليون مترمکعب

پرويز آراسته مديرکل سازمان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه تراز کنوني درياچه اروميه 1270.85 بوده و نسبت به سال 93، 79سانتي متر افزايش وجود دارد افزود: مساحت عرصه آبي درياچه 2 هزار و 400 کيلومتر و ميزان حجم آب موجود 2ميليارد و 250 ميليون مترمکعب است.
وي با اشاره به فاکتورهاي تغييرات اکولوژيکي درياچه و خشکي آن تصريح کرد: تغييرات اقليمي، گرم شدن کره زمين، کاهش روند بارشها، فعاليت هاي انساني درافزايش برداشت از آبهاي سطحي و عدم تخصيص حق آبه به تالاب ها از جمله فاکتورهاي موثر در خشکي درياچه اروميه قلمداد مي شود.
آراسته با اشاره به اقدامات محيط زيست استان در راستاي احياي درياچه اروميه اظهار کرد: تثبيت بيولوژيک در منطقه جبل کندي در 480 هکتار، مالچ پاشي بيولوژيک اولين بار در سطح کشور در پارک ملي درياچه در 45 هکتار، ايجاد 2 سطح آبگير براي تامين آب حيات وحش درياچه، حفاظت فيزيکي بيش از 290 کيلومتر ساحل درياچه از بناب تا سلماس به عمق 1 تا 5 کيلومتر، برنامه آموزش توانمندسازي سازمان هاي محلي زنان روستا و سازمان هاي مردم نهاد و پروژه کشاورزي پايدار به کمک ANDP و کمک ژاپن و تدوين طرح جامع سيپا از جمله اقدامت موثر در اين زمينه بوده است.
مديرکل سازمان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي با بيان اينکه ميله گذاري حريم تالاب ها از جمله کاني برازان در جهت جلوگيري از تعرض افراد سودجو انجام شده است افزود: ميله گذاري پيرامون پارک ملي درياچه نيز به طول 500 کيلومتر انجام شده است.
وي با اشاره به آخرين سرشماري انجام شده از حيات وحش تصريح کرد: 220 قوچ ميش ارمني و 200 راس گوزن زرد ايراني در جزاير درياچه اروميه در وضعيت مناسبي به سر مي برند.
آراسته گفت: 4 تن سيستم آرتميا خريداري و در سردخانه نگهداري مي شود و به محض رسيدن درياچه به حد مطلوب اکولوژيکي به درياچه تخليه مي شود.


مهار کانونهاي بحراني مياندوآب با اقدامات انجام شده
مجيد موسي‌زاده مدير اجرايي پروژه‌هاي احياي درياچه اروميه اداره منابع طبيعي آذربايجان‌غربي گفت: تا کنون و در قالب راهکارهاي 27 گانه ستاد احيا درياچه اروميه 17 ميليارد و 650 ميليون تومان براي مهار ريزگردهاي نمکي از سوي سازمان منابع طبيعي آذربايجان غربي هزينه شده است.
وي با اشاره به اينکه تاکنون چندين کانون گرد و غبار در شهرستان‌هاي اروميه، سلماس و مياندوآب شناسايي و مهار شده‌اند افزود: : عمليات کاشت و نگهداري بوته‌هاي گياهي شورپسند در حدود يک هزار و 418 هکتار از اراضي اطراف درياچه اروميه به انجام رسيده و در 417 هکتار نيز نهال کاري شده است.
موسي زاده با بيان اينکه کانون هاي بحراني مياندوآب به خاطر عمليات احياي درياچه اروميه مهار و اين نويد بخش احياي درياچه اروميه است افزود: هم اکنون در بسياري از کانون‌هاي ريزگرد رطوبت کافي در کف زمين وجود دارد که مانع از بلند شدن طوفان‌هاي نمکي مي‌شود.
وي افزود: در صورت احياي کامل درياچه اروميه، کانون‌هاي گرد وغبار به خودي خود مهار و ديگر نقش منابع طبيعي در روند احيا به انتهاي مي‌رسد.
مدير اجرايي پروژه‌هاي احياي درياچه اروميه در سازمان منابع طبيعي آذربايجان غربي با اشاره به راه اندازي 6ايستگاه هواشناسي در حوزه درياچه اروميه گفت:ايستگاه سنجش و پايش فرسايش بادي در شهرستان‌هاي سلماس، اروميه و مياندوآب احداث مي‌شود و اين ايستگاه‌ها کار پالايش و سنجش گرد و غبار را انجام مي‌دهند.

افزايش ورودي آب به درياچه اروميه علي رغم کاهش بارندگي ها
همچنين ياسر رهبردين معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي گفت: در 96 - 95 با وجود کاهش بارندگي 1.5 ميليارد مترمکعب آب به درياچه وارد شد.
وي افزود: 4 مصوبه از 27 راهکار احيا درياچه اروميه به شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي مربوط است که در اين ارتباط 17 طرح و پروژه به انجام رسيده يا در حال اجرا است.
وي تصريح کرد: در قالب راهکارهاي 27گانه کار احداث کانال انتقال آب جلديان به طور کامل به انجام رسيده و افتتاح شده است که مي‌تواند 95 ميليون مترمکعب آب را به درياچه انتقال دهد.
معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي افزود: تاکنون 124 مورد دستگاه حفاري چاه‌هاي غيرمجاز در حوضه آبريز درياچه اروميه کشف و به واسطه گشت و بازرسي 80 اکيپ 646 موتور پمپ غيرمجاز برداشت از آب‌هاي سطحي و زير زميني جمع‌آوري شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداري شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي گفت: تعداد 60 هزار از چاه‌هاي آب آذربايجان غربي فاقد مجوز قانوني است که عاملي براي استفاده بي‌رويه از آب و در نهايت از اسباب خشکي درياچه اروميه است.
وي افزود: در سال 94 حدود 584 چاه و در سال گذشته نيز يک هزار 540 چاه غيرمجاز در حوضه آبريز درياچه اروميه مسلوب شد.
به گفته وي در 6 رودخانه اصلي حوضه آبريز درياچه اروميه، 65 کيلومتر لايروبي صورت گرفته و با احداث معبري به طول 25 کيلومتر طرح اتصال زرينه رود به سيمينه رود در مياندوآب انجام شده است.
رهبردين اظهار کرد: در سال 93 و 94 افزون بر 701 ميليون متر مکعب و در سال آبي 94 و 95 نيز افزون بر 2 ميليارد و 840 ميليون متر مکعب آب به سمت درياچه اروميه انتقال داده شده است.
رهبردين اظهار کرد: از برنامه مقرر که رهاسازي آب به مقدار 176 ميليون متر مکعب در سال 93 بود 144 ميليون متر مکعب در همان سال رهاسازي شد و اين رقم در سال 94 از 427 ميليون متر مکعب هدف‌گذاري شده به يک ميليارد و 170 ميليون متر مکعب افزايش يافت.
وي گفت: در سال آبي جاري نيز از 355 ميليون متر مکعب مشخص شده 674 ميليون مترمکعب رهاسازي شده که اين رقم نشان از اهتمام شرکت آب منطقه‌اي در روند احيا درياچه اروميه دارد.

اگر در گذشته به درياچه اهميت مي دادند، حال درياچه خوب بود
مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي گفت: تا کنون حدود يک سوم از کار احداث تونل انتقال حوضه به حوضه آب به سمت درياچه اروميه به انجام رسيده است.
وي اظهار کرد: از پروژه 36 کيلومتري انتقال حوضه به حوضه آب افزون بر 11 کيلومتر در جنوب استان انجام شده است و براي اين پروژه تاکنون 620 ميليارد تومان اعتبار تخصيص داده شده است.
سرخوش گفت: اگر از 20 سال پيش همچون همين چهار سال اخير به موضوع حفاظت از درياچه اروميه اهميت داده مي‌شد امروز اين بحران اتفاق نمي‌افتاد.
مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي گفت: از سال 88 تا 92 با داشتن 302 ميليمتر بارندگي 130 سانتي متر کاهش تراز در درياچه اروميه اتفاق افتاده است.
وي افزود: با اين روند از سال 92 تا سال 96 بايد 160 سانتي متر از ارتفاع و تراز درياچه اروميه کاهش مي‌يافت اما با اقدامات دولت از اين اتفاق کاملاً جلوگيري شد.
مدير دفتر استاني ستاد احياي درياچه اروميه گفت: هم اکنون تقريباً در تمام حوضه آبريز درياچه اروميه بيش از 80 درصد ريزگردها مهار شده‌اند.
وي افزود: هيچ رديف تخصيص اعتبار براي خود ستاد احيا نداريم بلکه اين ستاد به مثابه يک سازمان برنامه و بودجه کوچک است که مسائل و طرح هاي مربوط به احيا درياچه اروميه را مديريت مي‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/5800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود

بازداشت یک مشاور املاک جاعل در اردبیل

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

واژگونی تراکتور منجر به فوت کشاورز مهابادی شد

پاشازاده: نکونام در استقلال با صدها مشکل ریز و درشت مواجه بود

گشایش دومین نمایشگاه بین المللی تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی ایران در تبریز

کاشت بیش از 3 هزار درختچه در بلوار آیت الله خامنه‌ای قزوین

عکس| کاپیتان استقلال در تبریز شکار شد!

سم زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار !

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

30 کیلومتراز محور ترانزیتی خوی به رازی آماده بهره برداری شد

ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند

پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان

شهردار ارومیه با چهار رأی موافق ابقا شد

ایمن‌سازی دیواره‌های سنگی کانال‌های مستعد ایجاد حادثه در سطح منطقه پنج ارومیه

انتصابات جدید در مناطق یک و چهار همچنین سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه

تداوم عملیات خط‌کشی محوری معابر مناطق 5گانه ارومیه

تلاش 3ساعته نجاتگران هلال احمر برای دسترسی به مصدوم ارتفاعات حاج ابراهیم پیرانشهر

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

واکنش عجیب هاشمی نسب به فحاشی هواداران حریف در تبریز ؛ اگر طرفداران تراکتور بودند ...

واژگونی یکدستگاه  خودروی ساندرو در محور  ارومیه _ تبریز 2مصدوم برجای گذاشت

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

تصادف 2 موتور سیکلت با پراید 132 در محور ماکو به خوی

در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد

رفع و آشکارسازی 9 نقطه حادثه خیز در محور‌های مواصلاتی شهرستان ارومیه

جستجوی مغروق مفقودی نازلو چای در روز ششم هم ناکام ماند

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟

اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند

باخت تیم جوانان زاگرس مهاباد در مرحله دوم مسابقات فوتبال

کلاهبردار سابقه‌دار اشنویه‌ای دستگیر شد

تبیین سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب/معلمان امیدآفرینی کنند

مورایس از سوال درباره ستاره های سپاهان عصبانی شد و نشست را ترک کرد

ژوزه مورایس نشست خبری را ترک کرد

طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد

تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود

به همسرم عادت کرده ام، به هیچ عنوان او را دوست ندارم!

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

باران گرفت، صدر از چنگ پرسپولیس 10نفره لغزید!

آیین گرامیداشت حاج حسین ندیم پدر شهیدان احمد و اسماعیل ندیم

افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو

«تینر» جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین فر/ ماجرا چیست؟/ عکس

زیبایی دیدنی مادر گوگوش در تهران قبل از انقلاب/ عکس

عکس جدید مرجانه گلچین در فضای مجازی/ عکس

شهردار ارومیه ابقا شد