پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

ساعت‌شماري براي توسعه ميدان ساعت/ تبريز فضاي گردهمايي مي‌خواهد مقالات

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- طرح توسعه ميدان ساعت تبريز سال‌ها است که بر سر زبان‌ها بوده و مسئولان شهري نيز وعده‌هاي مختلفي در خصوص آن در طول سال‌هاي اخير داده‌اند تا اينکه اين طرح سال‌هاي پيش مورد تصويب شوراي شهر قرار گرفت.

ميدان ساعت تبريز در يک بافت تاريخي و قديمي واقع‌شده و در ميان آثار تاريخي بسياري همانند مسجد کبود و ارگ تبريز قرارگرفته است و در صورت توسعه آن مي‌توان شاهد کنار هم قرار گرفتن و اتصال اين آثار تاريخي با يک معماري ويژه بود.

علاوه بر اين شهر تبريز از سال‌ها پيش در انتظار يک مکان مناسب براي تجمعات و گردهمايي‌هاي بزرگ در زمان عزاداري‌ها و ديگر مراسم ويژه بوده است که با توسعه ميدان ساعت تبريز مي‌توان اين انتظار چندين ساله را پايان داده و آن را به نمادي تاريخي براي شهر اولين‌ها تبديل کرد.

به گفته معاون معماري و شهرسازي شهرداري تبريز اين طرح هم‌اکنون در فاز مطالعاتي قرار دارد تا پس از کارشناسي‌هاي لازم طرحي درخور نام تبريز و با حفظ اصالت‌هاي تاريخي آن اجرايي شود.

حفظ اصالت ميدان ساعت تبريز با اجراي طرح توسعه

محمد عزتي در خصوص آخرين اقدامات صورت گرفته در اين زمينه مي‌گويد: هم‌اکنون اين طرح در مرحله مطالعاتي قرارگرفته و سعي داريم براي اجراي يک طرح پخته عمراني و معماري با کارشناسان اين حوزه جلسه‌هاي کارشناسي تشکيل دهيم.

معاون معماري شهرداري تبريز ادامه مي‌دهد: در طي اين جلسه کارشناسان ادارات و همچنين مشاور و پيمانکار طرح حضور يافته تا با بررسي همه‌جانبه آن بتوانيم پروژه‌اي درخور نام تبريز اجرايي کنيم.

وي با اشاره به تلاش شهرداري براي اجراي پروژه‌اي بي‌نقص مي‌گويد: در ابتدا زمان زيادي را صرف کارشناسي‌هاي طرح خواهيم کرد و از نظريات اساتيد بنام استان نيز بهره‌مند خواهيم شد تا با ارائه يک طرح مطالعاتي خوب بتوانيم پروژه‌اي را عملي کنيم که اصالت اين ميدان شهر را حفظ کند.

عزتي مي‌افزايد: ميدان ساعت تبريز همواره جزو يکي از مکان‌هاي تاريخي شهر بوده که اصالت خاص خود را دارد که در طرح مطالعاتي نيز توجه ويژه‌اي به حفظ اصالت تاريخي اين ميدان خواهيم داشت و از سويي ديگر طرح موردنظر بايد داراي سبک معماري خاصي نيز باشد.

ميدان ساعت به محل گردهمايي مردم تبريز تبديل مي‌شود

وي با اشاره به ديگر موارد مطالعاتي در خصوص اين طرح نيز مي‌گويد: در جلسات کارشناسي بر روي کنترل بحث ترافيک اين بخش نيز راهکارهايي ارائه‌شده و با توجه به حجم بالاي ترافيک در اين بخش مرکزي تبريز، پروژه‌اي را مدنظر قرار مي‌دهيم که براي روان‌سازي ترافيک بالاي اين محدوده نيز مؤثر باشد.

معاون معماري شهرداري تبريز ادامه مي‌دهد: اما مهم‌ترين موضوعي که در اين پروژه مدنظر است مساحت ميدان و بزرگي آن است تا مردم شهر تبريز نيز مکاني مناسب براي تجمعات و گردهمايي‌هاي مختلف داشته باشند و در مناسبت‌هاي مختلف بتوان از اين بافت تاريخي شهر به‌عنوان محل گردهمايي‌ها استفاده کرد.

وي  بابيان اينکه با اجرايي شدن اين طرح تحول بزرگي در چهره اين قسمت شهر شاهد خواهيم بود، مي‌گويد: زمينه‌هاي لازم براي اجرايي شدن طرح از مدت‌ها پيش فراهم‌شده و ظرفيت‌هاي خوبي همانند ساخت پياده راه در خيابان مقصوديه و در جوار اين ميدان ايجادشده است.

انتظار تبريزي‌ها براي اجراي طرحي با معماري اصيل

اما يکي از شهروندان تبريزي نيز از انتظارات مردم تبريز براي ساخت اين بنا سخن گفته و ادامه مي‌دهد: شهر تبريز همانند ديگر شهرهاي بزرگ کشور نياز به يک مکان بزرگ براي تجمعات و گردهمايي‌هاي خود دارد چراکه هم‌اکنون در زمان برگزاري مراسم‌هاي بزرگ عزاداري  و يا تجمعات مختلف فضاي مناسبي در اين شهر نداريم.

اين دانشجوي معماري ادامه مي‌دهد: اما آنچه انتظار داريم اجراي يک طرح معماري است که با محيط تاريخي ميدان سازگاري داشته و از مصالح به‌کاررفته تا طرح‌هاي معماري آن متناسب با اين بافت از شهر باشد.

مرتضي اکبري مي‌افزايد: در تبريز بناهاي بي‌نظير معماري و عمراني همانند بازار تبريز، مسجد کبود، تفرجگاه ائل‌گلي و ديگر اماکن راداريم که نشان از توانمندي ويژه مهندسان اين شهر در طول تاريخ دارد که هم‌اکنون نيز اساتيد به نامي در تبريز هستند که با اجراي طرح آن مي‌توان يک پروژه درخور نام تبريز اجرايي کرد.

اجراي طرح نامناسب معماري خيانتي براي تبريز

وي بابيان اينکه اجراي طرح نامناسب معماري خيانتي براي تبريز محسوب مي‌شود، مي‌گويد: باوجود کارشناسان خبره تبريزي و تاريخ کهن اين شهر درزمينهٔ‌هاي معماري، انتظار حفظ بافت اصيل اين منطقه همراه با زيبايي‌هاي خاص آن راداريم.

دانشجوي ارشد معماري ادامه مي‌دهد: اين ميدان بايد به يک پياده راه بزرگ و توريستي تبديل شود و نمادي از زيبايي‌هاي اين شهر تاريخي باشد.

وي مي‌افزايد: تلفيق معماري سنتي با معماري جديد و نوين در اين پروژه مي‌تواند از آن طرحي ماندگار براي شهر اولين‌ها بسازد.

ميدان ساعت تبريز به سرنوشت ميدان منصور تبديل نشود

اکبري بابيان اينکه سرنوشت اين ميدان نبايد به سرنوشت ميدان منصور تبريز تبديل شود، گفت: نبايد تنها به فکر سرعت دهي در اجراي پروژه بود بلکه نياز به يک طرح مطالعاتي مناسب در اجراي اين طرح است تا سرنوشت ميدان ساعت تبريز به سرنوشت ميدان منصور تبديل نشود.

با توجه به سابقه طولاني شهر تبريز درزمينهٔ معماري و جايگاه ويژه معماري کهن در اين شهر، مردم تبريز انتظار اجراي يک طرح با زيبايي‌هاي معماري و درعين‌حال وسيع براي گردهمايي‌ها را از شهرداري تبريز دارند و درصورتي‌که شهرداري بتواند پروژه‌اي با رعايت تمامي اصول معماري و عمراني بنا کند، ميدان ساعت تبريز مي‌تواند به نماد جهاني براي شهر تبريز تبديل شود

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟