پیام آذری

آخرين مطالب

fiogf49gjkf0d

چهره‌هاي پنهان پشت نقاب‌هاي سنگين آرايش گفتگو

  بزرگنمايي:

آذري انلاين- در کشوري با دين رسمي اسلام، برخي هويت ديني و تاريخي کشور را لکه‌دار کرده و با تقليد از هنرپيشه‌ها و سوپراستارهاي هاليوودي همواره با پوشش ستارگان سينما ور انظار عمومي ظاهر مي‌شوند.

البته اينکه انسان همواره گرايش فطري به زيبايي داشته و با رسيدگي به ظاهر خود سعي در ايجاد شادابي روح و طراوت جسم خود دارد، امري کاملا منطقي و پسنديده است.

هنجارها جزو ارزش‌هاي پذيرفته‌ و دروني‌‌شده‌ي هر فردي هست و تا حدودي اين هنجارها تحت تاثير ساير فاکتورها قرار مي‌گيرند و گرايش به زيبايي نيز در اين زمره قرار دارد.

منظور از رعايت هنجار، حذف واژه‌ي آرايش از زيبايي‌هاي زندگي نيست و تمايل به زيبايي و زيباتر شدن نيز همچون حرص و طمع سيري‌ناپذير نيست و تو گويي با نوشيدن آب شور سعي در برطرف کردن عطش خود داري.

خانواده ها از صحبت بيش از حد از اندام و زيبايي ديگران و مقايسه‌ي فرزندان خود با ديگران خودداري کنند و توجه فرزندانشان را از توجه بيش از حد به ظاهر خود منحرف کنند.

يک روانشناس اظهار کرد: با توجه به اينکه مردم تحت بمباران تبليغاتي در رسانه‌ها قرار گرفته‌اند، امروزه رسانه‌ها نقش بسيار مهمي را در الگودهي به مردم ايفا مي‌کنند.

فرانک رفيع‌زاده افزود: در تبليغات‌ رسانه اي شاهد حضور افرادي بي‌عيب و نقص با پوست شفاف، چهره و اندامي فوق‌العاده در محيط‍‌هايي رويايي هستيم که دغدغه‌اي جز فراهم کردن موضوع مورد تبليغ ندارند.

وي با اشاره به نقش رسانه‌ها در اين مورد گفت: تماشاي دايمي چهره‌هاي جذاب در تبليغات‌ها و شبکه‌هاي مجازي نوعي نياز کاذب در فرد ايجاد مي‌کند که داشتن چهره و اندام زيبا از آن جمله است و افراد و به خصوص نوجوانان و جوانان براي رقابت هر چه بيشتر در اين فضاي رقابتي تنگاتنگ و به منظور زيباتر شدن، دست به هر کاري مي‌زنند.

وي در خصوص نقش خانواده‌ها در آرايش افراد بيان کرد: خانواده‌ها و به خصوص مادرها، مي‌توانند سرمشق خوبي براي فرزندان خود باشند و بايد اين نکته را مورد توجه قرار دهند که از صحبت بيش از حد از اندام و زيبايي ديگران و مقايسه‌ي فرزندان خود با ديگران خودداري کنند و توجه فرزندانشان را از توجه بيش از حد به ظاهر خود منحرف کنند.

اين روانشناس عنوان کرد: نظام‌هاي ارزشي افراد تحت تاثير عوامل مختلفي قرار گرفته و عوض مي‌شود و به نظر من ملتي که کتاب نمي‌خوانند، توانايي تشخيص معيارهاي اخلاقي درست را از دست داده‌اند و و تغيير مثبتي را در زندگي اين افراد نخواهيم ديد.

  همه تمايل به برتري و بيشتر ديده شدن دارند

وي تاکيد کرد: نياز به زيبايي در ذات آدمي است و تاهل يا تجرد، مذهبي و غيرمذهبي نيز نمي‌شناسد و همه تمايل به برتري و بيشتر ديده شدن دارند و امروزه که معيار برتري ميان برخي افراد در آرايش و داشتن چهره‌ي زيبا است، هيچ کس نمي‌خواهد از اين غافله عقب بماند.

رفيع‌زاده با اشاره به راهکارهاي پيشنهادي گفت: اولين راهکار، محدود کردن تبليغات بي‌اماني است که ذهن نوجوانان و جوانان را شست‌شو داده و با تلقين اين که توجه بيش از حد به زيبايي ظاهري، راهکار موفقيت در زندگي و اجتماع است، آنان را به سمت هنجارشکني و انحراف از ساير ارزش‌ها سوق‌ مي‌دهد، است.

وي خاطرنشان کرد: آرايش بيش از حد در نزد برخي افراد، به نوعي زرنگي براي به چنگ آوردن همسر آينده محسوب مي‌شود و بسيار تحقيرآميز است که دختران جامعه‌ي ما با چنين نگرشي به ازدواج و انتخاب همسر آينده‌شان روي مي‌آورند و خود را اسباب لذت و تفريح مردان بي‌تعهدي قرار مي‌دهند که جز لذت ظاهري و لحظه‌اي هدف ديگري از آن رابطه ندارند.

جامعه به عنوان يک نهاد تربيتي، نقش مهمي در نظام‌هاي ارزشي افراد دارد

"موسي نيرومند"، جامعه شناس نيز در اين باره اظهار کرد: انسان موجودي مشاهده‌گر و هوشمند محسوب مي‌شود و ضروري است تا افراد ابتدا خود را ببينند و اگر فردي دچار خودکم‌بيني شود، به طبع به ديگران نگاه کرده و پيرو آنان خواهد شد.

وي افزود: در صورتي که تعادل زندگي فرد به هم بخورد، فرد با استفاده از مکانيسم‌هاي دفاعي سعي در برگرداندن تعادل حيات دارد و از جمله‌ي اين مکانيسم‌ها مي‌توان به پرخاشگري، اعتياد و آرايش بيش از حد نيز اشاره کرد.

وي با اشاره به اين که الگوبرداري‌هاي انسان در بزرگسالي تحت تاثير يادگيري‌هاي او در دوران کودکي و حتي قبل از آن دارد، گفت: با توجه به نظريه‌ي حس دور و نزديک، يادگيري‌ها و تمايلات افراد ريشه در دوران جنيني دارد و در صورتي که پدر و مادر در اين دوران و پس از تولد، با کودک ارتباط عاطفي خوب برقرار کنند و از زبيايي‌هاي او تعريف کنند ، در اين صورت کودک در بزرگسالي به دنبال پر کردن خلاهاي عاطفي در خارج از چارچوب خانواده نخواهند بود.

نيرومند تاکيد کرد:  در اين صورت يادگيري اجتماعي، جزو يکي از راه‌هاي اصلي براي الگوبرداري به شمار خواهد آمد و در کل پس از بنيان خانواده که مهم‌ترين نقش را در شکل‌گيري نظام‌هاي ارزشي افراد دارند، اجتماع نيز افراد را به جذب شدن به برخي ناهنجاري‌ها سوق مي‌دهند و تکميل شدن اين چرخه در قالب خانواده به حس دور معروف است.

وي عنوان کرد: برقراري ارتباط صميمانه و عاطفي والدين با فرزندان خود آنان را از نياز به محبت و تعريف و تمجيد ساير افراد بي‌نياز مي‌کند.

وي با اشاره به علت اصلي آرايش گفت: علت آرايش بيش از حد افراد اين مي‌تواند باشد که اين افراد خود را قبول ندارند و به دنبال تاييد ديگران هستند و با دستکاري صورت ظاهري خود سعي در پوشاندن کمبودهاي روحي و وجودي خود دارند.

بر اساس اين گزارش؛ در صورت بررسي آسيب‌شناسانه از زاويه‌اي ديگر، بدون شک اين مشکل ريشه در خانواده‌ها و کمبودهاي عاطفي افراد نيز دارد و خلاهايي که در بين اعضاي خانواده وجود دارد، به اين مشکل دامن زده است.

رعايت برخي چارچوب‌ها و سنت‌ها در خانواده‌ها منجر به ايجاد ديواري بين آن‌ها شده است و اعضاي خانواده تعريف از زيبايي‌هاي هم و يا محبت به هم را خلاف سنت‌ها دانسته و همواره اين گونه حس‌ها را در دل خود نگه داشته‌اند.

به عنوان مثال اگر پدري با لطافت پدرانه‌ي خود دست نوازش به موهاي دخترش کشيده و از زيبايي‌هاي وجودي او تعريف کند، شنيدن تعريف و تمجيد از زبان غريبه‌ها ديگر برايش عجيب نبوده و به عنوان يک امر عادي جلوه خواهد کرد.

اين نکته به خصوص در مورد نوجوانان که نياز به احساس امنيت در بستري امن و تعريف و تمجيد دارند، صادق است و بايد توجه داشت که با در نظر گرفتن اين اصول، مي‌توان از فاجعه‌ها و بي‌بند و باري‌هاي بعدي جلوگيري کرد.

پس بهتر است فرزندانمان را آنگونه که هستند بپذيريم و کانون گرم خانواده را بهترين بستر براي آموزش و پرورش آنان قرار دهيم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/4790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

استان اردبیل جزو 10 استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود

هواشناسی اردبیل هشدار سطح زرد صادر کرد

صدور موافقت اصولی با اجرای 2 طرح گردشگری در اردبیل

پیمانکار ترمینال بین المللی فرودگاه شیراز تا سوم اردیبهشت ​تعیین می شود

دولت با تسهیل و تقویت تولید در عرصه تحقق شعار سال گام بردارد

3.6 میلیون تن‌کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه

جدال زن 60ساله و خرس در ارتفاعات پیرانشهر

جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

حادثه رانندگی در جاده تبریز - صوفیان یک کشته و 5 مصدوم بر جای گذاشت

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده!/ ویدئو

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

بهره‌مندی 2500 مددجو از خدمات هنری بهزیستی

کشف بیش از 5 هزار عدد بلبرینگ صنعتی قاچاق در خوی

برگزاری یادواره سردار سرلشکر حجازی در باروق

دعوت والیبالیست های آذربایجان شرقی به اردوی انتخابی تیم ملی

وضعیت عجیب ارسلان مطهری در تراکتور

یک کشته و پنج مصدوم در تصادف رانندگی در صوفیان

مهناز افشار : در نوجوانی دوست پسر داشتم/ ویدئو

پله‌هایی که خاک می‌خورند!

افزایش دمای هوا در اردبیل

نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل

رویکرد حراست حفاظت و صیانت از سرمایه‌های اجتماعی و انسانی است

صدور حکم تهیه نوشت افزار واقلام آموزشی جایگزین حبس در دادگاه کیفری 2 ارومیه

دریافت وجه نقد از سوی رانندگان ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه ممنوع است

اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ

پیش بینی تولید بیش از 93 هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب

بهره مندی اهالی روستای هفتوان سلماس از آب سالم و بهداشتی

ثبت جشنواره گیلاس در رویداد گردشگری کشور

ممنوعیت دریافت وجه نقد توسط ناوگان اتوبوسرانی درون شهری ارومیه

ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور

پیش بینی تولید بالغ بر یک هزار و 600 تن محصول کلزا در میاندوآب

پایان مسابقات فوتسال جام رمضان خوی

تولید سالانه 3500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از 15 هزار هکتار از مزارع مهاباد

حل مشکل 32 ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه

3 میلیون و 600 هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد

تصاویر زیبا و چشم‌نواز از حال خوب دریاچه ارومیه + عکس

بازگشت جنجالی گشت ارشاد به خیابان‌ها در میانه تنش ایران و اسرائیل؛ این چه تدبیری است؟ چه کسی دستور داد؟

حذف پیچ‌های خطرناک محور جلفا به سیه‌رود

پیشرفت 90 درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

تصادف تویوتا با پژو در محور مهاباد - سردشت با 2 مصدوم

رگبار باران و رعدوبرق در راه آذربایجان غربی

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

پرورش نیروهای انقلابی در برنامه‌ریزی‌های کلان مدنظر قرار بگیرد

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه