بزرگنمايي:
آذري انلاين- احداث راهآهن از تبريز به ميانه يکي از مهمترين و قديميترين پروژههاي حملونقلي کشور است که از سال 1379 عمليات احداث آن آغازشده و طي 15 سال گذشته سه رئيسجمهور وعدههاي متفاوتي براي بهرهبرداري از آن دادهاند، ولي هيچ وعدهاي به سرانجام نرسيده و همچنان اين پروژه نيمهتمام است.
راهآهن دوخطه ميانه - بستانآباد- تبريز از ايستگاه موجود ميانه واقع در مسير راهآهن موجود تهران - تبريز شروعشده و با گذر از مسيري کوهستاني که از شهرهاي ترکمانچاي، بستانآباد و باسمنج عبور ميکند، به ايستگاه موجود تبريز متصل ميشود.
سرعت قطارها در اين خط به لحاظ مشخصات هندسي فوقالعاده کم است و درنتيجه با احداث خط آهن ميانه- بستانآباد- تبريز که 100 کيلومتر کوتاهتر از مسير موجود است زمان سفر نسبت به خط ريلي موجود براي قطارهاي مسافري از ميانه تا تبريز از هفت ساعت و نيم به کمتر از سه ساعت و براي قطارهاي باري در حدود پنج ساعت کاهش خواهد يافت.
اين خط آهن به طول 200 کيلومتر در 12 قطعه طراحيشده است که هفت قطعه ابتدايي آن از ميانه تا بستانآباد به طول 132 کيلومتر قرار دارد و پنج قطعه پاياني در محدوده بستانآباد- تبريز واقعشده است.
بهرهبرداري از راهآهن تبريز - ميانه بهعنوان حلقه مفقوده اتصال راهآهن سراسر به راهآهن شمال غرب باعث پيوستگي بيشتر شبکه ريلي کشور ميشود و بدون شک رشد صنعت حملونقل ريلي در شرايطي که افزايش قيمت حاملهاي انرژي باعث رشد تورم شده است، ميتواند باعث حل برخي مشکلات حملونقل در اين منطقه شود.
لازم به ذکر است اين مسير ريلي 200 کيلومتري داراي هفتدستگاه تونل، 21 دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحي 160 کيلومتر در ساعت براي قطارهاي مسافري و 100 کيلومتر براي قطارهاي باري است.
پروژه راهآهن تبريز - ميانه بايد هرچه سريعتر به بهرهبرداري برسد
نائب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي بابيان اينکه پروژه راهآهن تبريز - ميانه بايد هرچه سريعتر به بهرهبرداري برسد، گفت: مردم منتظر اين طرح بزرگ و ملي هستند تا افتتاح شود، بدون شک افتتاح اين پروژه باعث توسعه و تحول اقتصادي در استان و شمال غرب کشور خواهد شد.
مسعود پزشکيان بابيان اينکه تأخير بيش از اين در اين پروژه جايز نيست، ادامه داد: بايد بستري فراهم شود که اين پروژه حملونقل ريلي کشور به بهرهبرداري برسد، همچنين دولت نيز بايد نگاه ويژهاي به اين مسير ريلي داشته باشد.
اين نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اهميت اين پروژه گفت: راهآهن ميانه- تبريز ريل ترانزيتي کشور به شمار ميرود و راهآهن ايران را به آذربايجان و ترکيه وصل ميکند و داراي اهميت فراواني است.
وي سپس اظهار داشت: بهرهبرداري از راهآهن ميانه – تبريز و اتصال آن به راهآهن نقاط ديگر دنيا ازجمله به نخجوان، ايروان، تفليس و ديگر مرزهاي آبي و خاکي ميتواند باعث تعاملات اقتصادي بيشتر شود و رونق استان و کشور را به همراه داشته باشد.
ناکافي بودن اعتبارات تخصيصي مشکل اصلي اين پروژه است
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي بابيان اينکه ناکافي بودن اعتبارات تخصيصي مشکل اصلي پروژه راهآهن تبريز - ميانه است، گفت: باوجود کمبود اعتبارات ولي تاکنون زيرسازي 130 کيلومتر از راهآهن ميانه ـ تبريز انجامشده است.
محمدصادق پور مهدي با تأکيد بر اينکه روسازي و ريلگذاري اين مسير 130 کيلومتري آغازشده است، افزود: اين پروژه يکي از طرحهاي ملي و مهم حملونقل ريلي کشور است و اميدواريم با اختصاص اعتبارات لازم شاهد تسريع در روند اجرايي اين پروژه بزرگ باشيم.
وي با تأکيد بر اينکه با احداث راهآهن ميانه - تبريز شاهد کاهش چشمگير مسير قطارهاي مسافربري خواهيم بود، اظهار داشت: همچنين مسافت قطارهاي باري و ترانزيتي کشورهاي آسياي ميانه و حاشيه خليجفارس به اروپا و بالعکس نيز به همين ميزان کاهش مييابد.
پور مهدي سپس در همين خصوص با تأکيد بر اينکه اين پروژه فرا منطقهاي و مهم است، ادامه داد: پيشرفتهاي خوبي در مسير ميانه به بستانآباد مشاهده ميشود و تلاش ميکنيم ادامه مسير نيز به همين صورت تکميل و به بهرهبرداري برسد.
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي سپس گفت: کارشناسان صنعت حملونقل در خصوص اين پروژه معتقد هستند که در صورت بهرهبرداري از راهآهن تبريز – ميانه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزيت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزيابيشده حداقل به 20 درصد افزايش خواهد يافت.
پيشرفت 76 درصدي پروژه احداث راهآهن تبريز - ميانه
نماينده شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور در آذربايجان شرقي نيز در اين خصوص گفت: اين پروژه از سال 79 شروعشده و داراي 12 قطعه است که در حال حاضر زيرسازي قطعات 1،4 و 5 تحويل دادهشده و زيرسازي قطعه 2 و 3 در شرف تحويل است.
حميد عليمحمد زاده سپس ادامه داد: هدفگذاري شده که در دولت تدبير و اميد يک خط از ميانه تا بستانآباد ريلگذاري شود.
وي با اشاره به اينکه پيشرفت فيزيکي کل اين طرح 76 درصد است که البته از ميانه تا بستانآباد در حدود 90 درصد است، افزود: تاکنون بالغبر 856 ميليارد تومان تا پايان سال 94 براي اين پروژه تخصيص اعتبارشده است و براي اينکه طرح بهصورت کامل به اتمام برسد بايستي در حدود يک هزار و 100 ميليارد تومان ديگر تخصيص اعتبار شود.
محمد زاده عمده مشکل اين طرح را ناکافي بودن اعتبارات تخصيصي عنوان کرد و ابراز داشت: براي اتمام کامل طرح حدود يک هزار و 100 ميليارد تومان بايستي تخصيص يابد، درحاليکه اعتبار مصوب سال 95 حدود 262 ميليارد تومان است. درصورتيکه اگر اين اعتبار بهموقع تخصيص يابد کمک شاياني به هدفگذاري سال جاري اين پروژه خواهد کرد.
نماينده شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل کشور در آذربايجان شرقي در خصوص اهميت اين طرح نيز گفت: اين طرح اولويت دارترين طرح راهآهن کشور است، هم از اين نظر که مسافت سفر بين تهران و اروپا را حدود 140 کيلومتر کاهش ميدهد و در شرايط فعلي ناوگان مسافري و باري عبوري در اين مسير حدود 3.5 تا 4 ساعت زمان سفر را کاهش خواهد داد و هم از اين نظر که امکان استفاده از ناوگان پرسرعت نظير قطار مغناطيسي يا قطار برقي را که حداقل سرعت 160 کيلومتر در ساعت و حداکثر 250 کيلومتر در ساعت است را فراهم ميسازد.
راهآهن تبريز ـ ميانه بهعنوان شريان ارتباطي کشور با اروپا مطرح است که سالهاست حسرت بهرهبرداري از آن بر دل مردم آذربايجان شرقي مانده است و اميدواريم وعدههاي مسئولان براي اتمام اين پروژه بالاخره بعد از 15 سال محقق شود.