پیام آذری

آخرين مطالب

پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی:

همراهی فلسفه و معنویت از ویژگی‌های طب اسلامی است علمي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی گفت: توجه به معنویت یکی از ویژگی‌های طب اسلامی است؛ به طوری که طب اسلامی با فلسفه همراه بوده است. طب، علم بدن و فلسفه، طب روح به شمار می‌آید. به طوری که کتاب‌هایی به نام «طب النبی‌ها» و «طب الائمه‌ها» به عنوان یکی از منابع پزشکی در طول تاریخ مطالبی را در خصوص مجموعه فرمایشات و توصیه‌های بهداشتی برای سلامتی افراد جامعه آورده است. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر مهدی محقق در جمع اساتید و دانشجویان طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخ پزشکی در دوره اسلامی اظهار کرد: قدمت طب و ریشه داشتن آن در دوران پیش از اسلام در کتب قدیمی و نسخ خطی موجود در کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه «مرحوم ملک» در تهران موجود بوده و در کتاب اقرابادین «شاپور بن سهل» نیز نام دانشگاه جندی شاپور به عنوان مرکز فعال پزشکی دنیا مشهود است. 
وی افزود: بخشی از ریشه‌ی طب ما به ایران بازمی‌گردد و بخش دیگر آن نیز از هند گرفته شده است. همچنین دانشمندان یونانی همچون بقراط و جالینوس نیز در این طب نقش بسیار موثری داشته‌اند. پیش از بقراط، پزشکی فقط در خانواده‌های اشرافی دیده می‌شد. بعدها بقراط به پزشکان توصیه کرد که شاگردانشان را همچون فرزندانشان تربیت کرده و فضیلت و شرافت خود را با پول عوض نکنند. این بقراط بود که پزشکی را از خرافه هاجدا کرده و علم پزشکی خالص را در آثار خود معرفی کرد. 
محقق با تاکید بر ضرورت توجه به پزشکی در دوره اسلامی اظهار کرد: بر اساس مستندات و ادعای مورخان، مسلمانان 300 نوع داروی جدید برای بیماری‌های مختلف کشف کرده بودند که یونانیان هیچ اطلاعی از آنها نداشتند، اما متاسفانه کتب پزشکی دوره اسلامی اکنون در موسسات و کتابخانه‌های کشورهای خارجی نگه‌داری شده و از آن‌ها استفاده می‌شود، از این رو باید قدر این علم و این تاریخ پرشکوه را دانسته و نسبت به احیا کتاب‌های خودمان در تاریخ پزشکی تلاش کنیم.
وی با بیان این که شاگردان آذربایجانی و تبریزی او همواره یک سر و گردن از سایر شاگردانش بالاتر بوده‌اند، و هم اکنون در بهترین دانشگاه‌ها مشغول تدریس و تحقیق هستند، گفت: بسیاری از کتاب‌های شاگردانم را خود من چاپ کرد‌ه‌ام و حتی کتاب "ظرائف و طرائف" منسوب به شهرهای اسلامی مربوط به مضاف و منسوب‌های ادبیات فارسی را یکی از دانشجویان تبریزی‌ام در 800 صفحه تالیف کرد و به همت موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران – مک گیل کانادا چاپ شد. 
وی با ابراز رضایت از جایگاه ارزشمند رشته طب سنتی در تبریز بیان کرد: یک محقق آلمانی در یکی از کنگره‌ها در پاریس معتقد بود که طب سنتی به جز ایران که خاستگاه این علم است، در همه کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود، بنابراین باید فعالیت‌های تاریخ پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز را به فال نیک گرفت. 
این چهره‌ی ماندگار در ادامه با اشاره به دو موسسه مطالعات اسلامی در کانادا و لندن اظهار کرد: در دوره‌ای که در موسسه تاریخ پزشکی ول کام لندن استاد مهمان بودم و همچنین در شهر مونترال کانادا نگهداری از تمامی کتب تاریخ و کتب تاریخ پزشکی دوره اسلامی به صورت خطی و چاپی در این دو موسسه توجهم را به خود جلب کرد و سعی کردم تا آنجا که در توانم هست به معرفی و احیا این آثار ارزشمند پرداخته و آنها به دنیای علم معرفی کنم. 
وی ریشه‌ی علاقه‌ی خود به طب سنتی را آثار "ناصر خسرو" دانست و عنوان کرد: فصل "رد بر اصحاب هیولی، طبائیان و دهریان" در کتاب "زاد‌المسافرین ناصرخسرو" مرا تحت تاثیر قرار داد و در این کتاب از "ابولعباس ایران شهری" نام برده شده که ظاهرا استاد زکریای رازی بوده است که بنده نیز در سال 43، کتاب "سیره‌الفلسفه‌ رازی" را به چاپ رساندام که در آن به اتهامات نادرست وارد شده بر رازی نیز اشاره شده است. 
وی در ادامه با توضیح طب از نظر تاریخی و لغوی گفت: کلمه‌ی "طب" در عربی به طبیعت اشاره داد و آنان معتقدند خود طبیعت می‌تواند بسیاری از بیماری‌ها را برطرف کند. معنای دیگر طب نیز به معنی مطببی است یعنی کسی که شفا دهنده است. این کلمه در زبان پهلوی به معنی پزشک آمده است. در دوره‌ی پیش از اسلام چهار طبقه‌ی پزشکان، مهندسان، منجمان و دانایان(فیلسوفان) جزو طبقات ممتاز جامعه بوده‌اند. 
مهدی محقق (متولد 10 بهمن 1308 خورشیدی) نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، استاد دانشگاه تهران است. وی دارای مدرک دکتری الهیات و معارف اسلامی و دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. 
محقق، بنیان‌گذار دائرةالمعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ، دانشگاه مک‌گیل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/34520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟