رئیس دانشگاه تبریز:
مشروطیت یک رنسانس تجدید حیات ایرانی است
اجتماعي
بزرگنمايي:
آذری آنلاین - رئیس دانشگاه تبریز گفت: مشروطیت یک رنسانس تجدید حیات ایرانی است که قانون اساسی آن اولین قانون اساسی ایران محسوب میشود و 110 سال پیش نیز، هم تراز با قانون اساسی کشورهای پیشرفته بود.انقلاب مشروطیت، انقلابی بود که هدف آن تاسیس حکومتی براساس قانون مداری بود.
محمدرضا پور محمدی در "همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در ایران" با بیان اینکه ما علی رغم تمدن فاخر خود، از گذشته فاصله گرفتهایم، افزود: این همایش قانون اساسی دوران مشروطه را بازخوانی میکند.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب مشروطیت درسها و عبرتهای زیادی برای آموختن دارد، افزود: حدود دو دهه از انقلاب مشروطیت نگذشته بود که استبداد رضا خان در کشور آغاز شد، ما باید بررسی کنیم که کاستیها از کجا بود که در این راستا بازخوانی تاریخ میتواند آیندهای بسیار خوبی برای مردم و کشورمان رقم بزند.
پورمحمدی با بیان اینکه این همایش در تبریز همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تبریز در زادگاه انقلاب مشروطیت برگزار شده است، اظهار کرد: دانشگاه تبریز جزو افتخارات حوزهی علم و اندیشه و پیشرفت های علمی و جزو دانشگاههای سطح برتر کشور محسوب میشود و امیدوارم بتواند نقش خود را در روشن گری دینی، اجتماعی و فرهنگی به شایستگی ادا کند.
وی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته ی دنیا، نقش و رسالت اصلی دانشگاههای بزرگ معرفت محوری است، افزود: در جامعه ما به دلیل مشکلات فنی و تکنولوژیک بیشتر روی مهارت آموزی تاکید می شود در حالی که این رسالت در کشورهای دیگر بر عهده ی پلی تکنیک هاست و ما اگر در کشور خود به دانشگاه ها نگرشی ماموریتگرا داشته باشیم، این اقدامات جزوی از وظایف دانشگاه های علمی و کاربردی محسوب می شود.
وی رسالت اصلی دانشگاه های بزرگ مانند دانشگاه تبریز را تولید علم، معرفت و نظریه عنوان کرد و افزود: طبق آخرین سطح بندی دانشگاه ها توسط وزارت علوم کشور، دانشگاه ها به چهار سطح بین المللی، ملی، منطقه و محلی تقسیم شده است که دانشگاه تبریز به همراه 13 دانشگاه با رسالت تولید دانش و بین المللی، جزو دانشگاه های بین المللی است.
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه براساس آخرین گزارش تایمز، دانشگاه تبریز و تهران رتبهی نخست را به خود اختصاص دادند، گفت: دانشگاه تبریز به عنوان بزرگترین قطب علمی شمال غرب کشور دارای 24 هزار نفر جمعیت دانشجویی بوده که 45 درصد آنها شامل تحصیلات تکمیلی هستند و از 23 دانشکده، شش دانشکده مختص به علوم انسانی و اجتماعی است.
وی افزود: اگر ما درصدد توسعه هستیم، این توسعه میتواند از حوزهی علوم انسانی آغاز شود، معتقدم مشکل جوامع در حال توسعه نظیر ایران، بیشتر فقر تئوریک در حوزه ی الگویابی و الگوی پیشرفته است.
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/34357/