پیام آذری

آخرين مطالب

مسیر زیبایی تبریز باحذف صندوق‌های امداد و داربست‌ها هموار می‌شود؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز -اقدامات اخیر شهرداری تبریز درباره جمع‌آوری صندوق‌های کمیته امداد و بنرهای داربستی در سطح شهر به بهانه «رویداد تبریز2018» حرف و حدیث‌های زیادی را در پی داشته است.

 شهرداری تبریز در مدت اخیر تصمیم‌های قاطعی گرفته که اغلب با مخالفت برخی ادارات و چهره‌های سیاسی و فرهنگی مواجه شده است. تصمیاتی که از نظر شهرداری برای «حذف زوائد بصری» از سطح شهر بخاطر رویداد بین‌المللی «تبریز 2018» بوده است.
تبریز از طرف سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی انتخاب شده است. این انتخاب حاشیه‌های بسیاری را بین مردم و مسئولان تبریز و آذربایجان شرقی به ‌وجود آورده و عده کثیری از شهروندان معتقدند که تبریز را برای این رویداد آنطور که می‌بایست آماده نکرده‌اند.
با اینکه متولی اصلی این رویداد سازمان میراث فرهنگی می‌باشد، اما انگشت‌های انتقاد، شهرداری تبریز را نشانه رفته‌اند. مسئولان شهرداری نیز بارها سعی کرده‌اند که به مردم بگویند این رویداد بیش‌تر جنبه فرهنگی دارد و «تبریز2018» نباید به مسائل ظاهری خلاصه شود.

«دست به‌ کار نشدند، دست به کار شدیم»
با این‌حال شهرداری تصمیم‌هایی می‌گیرد که ظاهر شهر را بیش‌تر از جنبه‌های فرهنگی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. «ساماندهی و حذف صندوق‌های کمیته امداد» و پس از آن ممنوع کردن «نصب بنر و داربست» از جمله مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی را به همراه داشته است.
مسعود برزگر جلالی، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز در مصاحبه‌های متعدد گفته که طبق صورتجلسه‌ای در 15 آذرماه، کمیته امداد متعهد به ساماندهی صندوق‌های صدقات و جمع‌آوری صندوق‌هایی که در فضای سبز و فواصل اندک از هم بودند در مدت10 روز شده بود.
او تاخیر 45روزه کمیته امداد در انجام این تعهد را دلیل موجهی می‌شمارد برای اینکه شهرداری تبریز راسا اقدام به جمع‌آوری صندوق‌ها کرده اما باز نماینده‌های کمیته امداد که در عملیات حضور داشتند شهرداری را همراهی نکرده‌اند.
در جزئیات این صورتجلسه آمده است که موضوع صندوق‌های صدقات تنها مربوط به صندوق‌های کمیته امداد نبوده و هیچ موسسه‌ای از این قاعده مستثنی نیست.
جلالی با استناد به توافقنامه شهرداری با کمیته امداد اعلام کرده که صندوق‌ها می‌بایست با حفظ فواصل 200 متر از یکدیگر نصب شوند درحالی‌که در برخی نقاط در فواصل 15 متری از هم نصب هستند.

سهم فقرا از رویداد «تبریز2018» چیست؟
محمدکلامی، مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی با جمع‌آوری صندوق‌ها از سطح تبریز مخالف است. او توضیح می‌دهد که «تبریز2018»یک مقصد نیست بلکه یک آغاز برای مسیر توسعه گردشگری باید به‌شمار بیاید.
کلامی می‌گوید وقتی تبریز به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب می‌شود به این معنا نیست که در این حوزه از کشورهایی مثل دبی هم باید جلوتر باشیم و با معیارهای آنان خودمان را بسنجیم.
بنظر او انجام‌دادن کارهای سطحی به بهانه «تبریز2018» کار غلطی است و نهادها و ارگان‌ها باید روی ارتقا شاخص‌های فرهنگی مثل افزایش امنیت، درآمد و رفاه مردم متمرکز شوند.
«سهم فقرا از تبریز 2018 چیست؟» این سوالی‌ست که مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) از شهرداری تبریز می‌پرسد.
اینکه این‌روزها برخی صندوق‌ها به‌جای قبلی خود بازمی‌گردند، نشان می‌دهد که مدیرکل کمیته امداد تاحدودی جواب خود را گرفته است.
در این‌حال که هنوز تب و تاب ماجرای صندوق‌ها جریان دارد، ممنوع کردن نصب داربست و بنر در سطح شهر موضوعی بود که در فضاهای مجازی و سایت‌های خبری نصب شد. آشفتگی بصری، مخاطرات ایمنی و تاثیرات مخرب زیست‌محیطی از دلایلی هستند که شورای شهر تبریز با توجه به آن‌ها ممنوعیت نصب بنر و داربست در سطح شهر را به‌ تصویب رسانده است.

محمدباقر بهشتی از اعضا شورای شهر تبریز پیشنهاد کرده که بنرهای داربستی، حتی در ایام محرم نیز جمع‌آوری شود. کلیات این موضوع در صحن علنی شورای شهر تبریز، یکشنبه 12آذر به تصویب رسید و تنها موضوعی که اعضا درباره آن به بحث و چالش پرداختد، تعیین تکلیف ممنوعیت داربست و بنر در ایام محرم بود.
محمدباقر بهشتی از اعضا شورای شهر تبریز پیشنهاد کرده که بنرهای داربستی، حتی در ایام محرم نیز جمع‌آوری شود.
او افزوده که مردم در ایام عزاداری، به شوق ائمه اطهار(ره) روانه دستجات می‌شوند؛ نه به خاطر جذابیت داربست‌ها و بنرها؛ به همین خاطر از کمیسیون فرهنگی و اجتماعی می‌خواهم در این خصوص طرح‌های جایگزین را بررسی کند.
سونیا اندیش، دیگر عضو شورای شهر تبریز در همان جلسه به جنبه‌های زیست‌محیطی داربست‌ها و بنرها اشاره کرده بود: «حفظ محیط زیست، از مهم‌ترین تاکیدات دینی است و این صحیح نیست که به خاطر مسایل مذهبی و مساجد، بنرها و داربست‌هایی نصب کنیم که سلامت و ایمنی شهروندان را به خطر بیندازد؛ خواهشمندم نصب بنرهای تبلیغاتی را دست‌کم تا فاصله زمانی 2018 متوقف کنیم.

«حتی تشکل‌های مردمی از نصب بنر در مقابل مساجد، ادارات به دلیل بازکردن آنها ابا می‌کنند و به همین خاطر این قضیه امسال باعث کمرنگ شدن دهه فجر شد.» شهرام دبیری و فریدون بابایی اقدم در جلسه خواسته بودند که حتما برای داربست‌ها و بنرهای تبلیغاتی جایگزینی تعیین شود و گرنه چنین تصمیم یک‌باره‌ای ممکن است حاشیه‌هایی در پی داشته باشد.
نبودن جایگزین برای بنرهای تبلیغاتی و داربستی موضوعی است که صدای رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را در دهه فجر درآورد و اعتراضش را به همراه داشت.
حجت‌الاسلام حسین تقی‌زاده گفته که چنین تصیمیمی نباید در آستانه جشن پیروزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی اتخاد می‌شد.
«حتی تشکل‌های مردمی از نصب بنر در مقابل مساجد، ادارات به دلیل بازکردن آنها ابا می‌کنند و به همین خاطر این قضیه امسال باعث کمرنگ شدن دهه فجر شد.» تقی‌زاده با بیان این مطلب افزوده که به مسئولان استانی و شهری نامه نوشته و خواستار تعیین جایگزینی برای داربست‌ها و بنرها شده.
طبق شنیده‌ها ادارات و مساجد نیز پس از تصویب این موضوع نتوانسته‌اند بنر یا داربستی نصب کنند بی‌آنکه با دخالت سازمان زیباسازی که متولی ممانعت از آن است، مواجه نباشند.

مخالفت شدید امام جمعه تبریز با جمع‌آوری صندوق‌ها و بنرها؛
«صندوق‌های کمیته امداد یا داربست و بنر چه ربطی به تبریز2018 دارد؟» این سوالی بود که امام جمعه تبریز  2بار تکرار کرد.
حجت‌الاسلام والسملین آل‌هاشم با کنایه گفت که آیا واقعا تنها زوائد بصری شهرمان همان صندوق‌های کمیته امداد و بنرها و داربست‌هایی بودند که مناسبت‌های ملی و مذهبی ما را منعکس می‌کردند!؟
او از مسئولان شهرداری خواست که در تصمیم‌گیری‌هایشان دقت و تفکر کنند: «در ایام دهه فجر یا شهادت حضرت فاطمه (س) اگر بخواهیم در سطح شهر بنری بزنیم چه مخالفتی با رویداد تبریز2018 خواهد داشت واقعا؟»
عبداللهی، رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی آذربایجان شرقی هم اعتراض خود نسبت به تصمیم‌های جدید شهرداری تبریز را درمیان گذاشت.
بیش از یک ماه از آغاز رویداد «تبریز2018» می‌گذرد. عده‌ای معتقدند شاید بهتر بود هزینه‌ها و نیروهایی که برای جمع‌آوری صندوق‌های کمیته امداد یا داربست‌ها و بنرها صرف می‌شود، برای ساماندهی خیابان‌ها یا پیش‌بردن پروژه‌ه‌های عمرانی که نیمه‌کاره مانده‌اند صرف می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/34263/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

قتل یک مرد به دست همسر سابقش در اردبیل

دستگیری زنی که شوهر خود را با سلاح سرد به قتل رساند

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

افزایش 45 درصدی کرایه تاکسی در پارس آباد

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

مراسم معارفه امام جمعه بخش سردشت دزفول

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

تاریخ و ساعت بازی استقلال و تراکتور

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در آذربایجان شرقی

واگذاری 30 هزار قطعه زمین روستایی در آذربایجان غربی

(ویدئو) اعتراض ارامنه به توافق مرزی با جمهوری آذربایجان

دیدار رئیس بنیاد مسکن کشور با نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی

تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED

250 زندانی در آذربایجان‌غربی آزاد می‌شوند

حضور دانشگاه بوعلی سینا در رتبه‌بندی نیچر ایندکس 2024

تلاش بی وقفه برای توسعه و ترویج دانش در حوزه وب پژوهی

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات تتلو که بود؟

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار/ ویدئو

آذربایجان‌ غربی گرم‌تر می‌شود

حکم قطعی پرونده فساد مدیریت شهری تکاب صادر شد

افزایش تدریجی دمای هوا در استان اردبیل

نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت

افزایش 32 درجه‌ای دمای هوا در اردبیل

حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی

آبرسانی به 6 روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود

حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو

نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

«در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد

یحیی گل‌محمدی سکوتش را شکست؛ مشکلی برای کار ندارم و آماده خدمت به جوانان کشورم هستم!

واکنش یحیی به حضور در تراکتور و ممنوعیت کار کردن

سکوت گل‌محمدی درباره مذاکره با تراکتور شکست

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تغییر چهره «مریم افشار» سریال در پناه تو بعد 29 سال در 58 سالگی

محمد صادقی از ایران خارج شد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید