پیام آذری

آخرين مطالب

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:

درب مساجد پرتردد استان در طول روز باز باشد/ ضرورت نصب علائم کافی در شهرها اجتماعي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - دکتر مجید خدابخش در این نشست، حمایت از سرمایه‌گذاری، تسریع در اجرای پروژه‌های پیشران توسعه، جلب مشارکت خیران و حمایت از جوانان مستعد را از مهم‌ترین اولویت‌های خود در جایگاه مدیریت ارشد اجرایی استان عنوان کرد و آخرین وضعیت برخی از پروژه‌های مهم استان از جمله متروی تبریز و احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد.
وی ضمن تبریک فرا رسیدن دهه‌ فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امیدوارم خداوند توفیق محقق کردن منویات امام راحل و اهداف انقلاب اسلامی را به ما عنایت کند تا در پیشگاه شهدا شرمنده نباشیم.
خدابخش با بیان اینکه بعد از 16 سال بار دیگر توفیق خدمت‌گزاری در آذربایجان شرقی را به دست آورده‌ام، عنوان کرد: باتوجه به این‌که زمانی معاون عمرانی استاندار بودم، با شهرها و روستاهای استان آشنا هستم.
وی با اشاره به اینکه در طول چهار ماه گذشته هر هفته از شهرستان‌ها و پروژه‌های مختلف استان بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت آن‌ها قرار گرفته‌ام، اظهار کرد: باید عدم توسعه مطلوب استان را آسیب‌شناسی و برای آن چاره‌اندیشی کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین سند تدبیر توسعه استان، اظهار کرد: این سند توسط اساتید دانشگاهی و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی تدوین شده و بیانگر محورهای توسعه تمامی شهرستان‌های استان است که با توجه به شرایط جدید تصمیم به بازنگری در آن گرفتیم که هم‌اکنون نسخته بازبینی‌شده آن در 12 هسته کلیدی آماده شده و ضروری است با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای تحقق آن تلاش کنیم.
دکتر خدابخش با اشاره به منع قانونی دستگاه‌های دولتی از سرمایه‌گذاری و محدودیت منابع دولتی، استفاده از توان بخش خصوصی و منابع غیردولتی برای توسعه استان را ضروری دانست و گفت: یکی از پیامدهای تکیه بر منابع دولتی، طولانی شدن روند اجرای پروژه‌هاست که پروژه‌های متروی تبریز و خط‌آهن تبریز- میانه از جمله آنهاست.
وی افزود: شاید کمبود منابع مالی یکی از دلایل کندی روند اجرای این پروژه‌ها باشد، اما این توجیه مناسب نیست و امروزه در دنیا، روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی پروژه‌ها وجود دارد.
خدابخش با اشاره به اینکه قرارداد خط 2 متروی تبریز سال 89 منعقد شده اما تاکنون مسکوت مانده است، افزود: مبلغ قرار داد این پروژه 550 میلیارد تومان بود، اما اکنون به دلیل تغییر قیمت‌ها، برای اجرای آن، 2200 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این تفاوت رقم را باید به نحوی حل کرد و ما اخیراً با تلاش زیاد، مصوبه اجرای این پروژه را از شورای عالی فنی دریافت کردیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برای تکمیل خط‌آهن تبریز- میانه باید 2500 اصله درخت در محدوده پارک ائل‌گلی تبریز قطع شود، گفت: برای اتصال این خط‌آهن به متروی تبریز و احداث ادامه مسیر آن تا ایستگاه راه‌آهن تبریز نیاز است که درختان این محدوده را به جای دیگری منتقل کنیم، اما در هر حال اجازه از بین رفتن فضای سبز را نخواهیم داد.
وی، آلودگی هوا را یکی از مشکلات اصلی شهر تبریز اعلام کرد و گفت: تبریز بعد از تهران دومین شهری است که طرح LEZ را علی‌رغم فشارها اجرا کرد و اجرای پروژه‌هایی برای کاهش آلودگی پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه، برنامه‌ریزی برای توزیع سوخت یورو 5، توسعه‌ی فضای سبز، تکمیل خط یک مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با خرید 300 دستگاه اتوبوس برنامه‌ مدیریت استان و شهرداری تبریز برای کاهش آلودگی هواست.
استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران، گفت: باید نحوه تعامل و صحبت با سرمایه‌گذار را بلد بوده و با توجیه اقتصادی و مبانی مالی پروژه‌ها آشنا باشیم و در صورت نیاز دوره‌های آموزشی را به این منظور برگزار کنیم.
وی ادامه داد: باید مشکلات بخش خصوصی را ریشه‌یابی و برطرف کنیم. در احداث راه، مدرسه، بیمارستان و تامین برق استان هم می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد که این فرهنگ در وزارت نفت و بخشی از وزارت نیرو جا افتاده است.
خدابخش با تاکید بر استفاده از تسهیلات کشورهای خارجی و فایناس، بیان کرد: دولت پول کافی برای تامین مالی و اجرایی شدن تمام پروژه‌ها را ندارد؛ از این رو باید با اتخاذ تدابیری به منظور حمایت از سرمایه‌گذار، از صندوق‌های بین‌المللی استفاده کنیم.
وی از تأسیس قریب‌الوقوع دفتر پیگیری‌های ویژه در استانداری خبر داد و گفت: این دفتر موظف خواهد بود وضعیت پروژه‌های مختلف استان را رصد کند تا هیچ پروژه‌ای ناتمام نماند و مردم و سرمایه‌گذاران نیز ناامید نشوند. برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران، سرنوشت پروژه‌های مبهم باید شفاف شود.
خدابخش در ادامه با بیان این که ماشین‌آلات مورد استفاده در واحدهای صنعتی ما به‌روز نیستند، عنوان کرد: مشکلی در صنعت نداریم و تنها مشکل ما، به‌روز نبودن تکنولوژی است. برخی واحدهای صنعتی در استان 35 سال است که دستگاه‌هایشان را به روز نکرده‌اند که آینده چنین واحدهایی جز مشکلات مالی و تعطیلی نخواهد بود.
خدابخش با اشاره به این که مبنای توسعه هر شهری فرهنگ است، تاکید کرد: فرهنگ تعامل، خیرخواهی و فرهنگ ترجیح منافع جمعی به منافع فردی از جمله راهکارهای توسعه است که باید در ادارات و جامعه نهادینه شود.
وی با تاکید بر حمایت از ایده‌ها‌ی خلاقانه جوانان مستعد استان، تصریح کرد: به منظور عملی شدن ایده‌های فناورانه و نوآرانه جوانان نیز می‌توان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بهره‌مند شد و به روش مشارکتی، ایده‌ها را تجاری‌سازی کرد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از پیشنهاد 10 میلیارد تومان بودجه برای رویداد تبریز 2018 در لایحه بودجه سال 97 خبر داد و گفت: نمایندگان استان برای افزایش این بودجه، در کمیسیون تلفیق رایزنی می‌کنند.
وی افزود: برای میزبانی از این رویداد به دنبال معرفی ویژگی‌های تبریز و جذب گردشگر هستیم که برگزاری رویدادهای بین المللی نظیر جام جهان پهلوان تختی به میزبانی تبریز یکی از برنامه‌های آتی برای مطرح کردن نام تبریز در سطح جهانی است.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر فرهنگ و تاریخ غنی تبریز ادامه داد: برای بهره‌مندی گردشگران و بازدیدکنندگان در تبریز 2018 موزه‌ها باید دو شیفته فعال باشند و راهنمایان و توضیح‌دهندگان نیز نقش خود را به درستی ایفا کنند.
وی در خصوص مشکلات فرهنگی استان و نبود سالن‌های استاندارد سینما و تئاتر، اظهار کرد: به منظور تشویق شهروندان به تماشای تئاتر قرار است «تئاتر موزیکال حیدر بابا» که در سال 74 اجرا می‌شد، هفته‌ای دو بار در تبریز اجرا شود. باید مردم را به تماشای تئاتر عادت دهیم و سپس سالن‌های تئاتر را استانداردسازی کرده و از آن پشتیبانی کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی در رابطه با پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: احیای دریاچه‌ از طریق 27 روش یکی از پروژه‌های مهم ملی است که بخشی از این روش‌ها نیازمند منابع مالی است؛ به عنوان نمونه برای انتقال آب از رودخانه‌ زاب به دریاچه ارومیه 34 کیومتر تونل احداث می‌شود که امسال و سال گذشته 700 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و 800 میلیارد تومان هم نیاز است.
وی با بیان اینکه خرید حقابه برخی چاه‌های مجوزدار در اطراف دریاچه ارومیه جزو برنامه‌هایی است که نیازمند منابع مالی است، گفت: براساس جلساتی با آقای کلانتری و جهانگیری مجوز استفاده از فاینانس دو میلیارد دلاری برای دریاچه ارومیه صادر شده و در کنار استفاده از این منابع مالی، الگوی کشت نیز در اطراف دریاچه باید تغییر یابد و با احداث تصفیه‌خانه هم فاضلاب شهرهایی نظیر تبریز و آذرشهر به دریاچه ارومیه سرازیر شود.
خدابخش در خصوص تشکیل کمپین «نامه به مقام معظم رهبری برای احیای دریاچه ارومیه»، اظهار کرد: بنده را هم در این کمپین عضو کردند و این دغدغه‌ مردم برای بنده حایز اهمیت بوده و از این کمپین به طور کامل حمایت می‌کنم. به هر حال هرکس باید در جایگاه خود پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش فضای مجازی در انعکاس حقایق و اخبار به مردم، خاطرنشان کرد: مدیران ما همگی باید در فضای مجازی فعالیت داشته و حقایق را با صداقت تمام از این طریق به مردم بیان کنند.
«محمد صادق پورمهدی»، معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این که سوژه‌های خبرنگاران در فضای مجازی، سوژه‌ پیگیری برای مسئولان نیز هست، بیان کرد: خبرنگاران چشم بینای ما هستند و باید در راستای توسعه تلاش کنند.
وی افزود: رسانه‌ها نباید مطالبی را منتشر کنند که سرمایه‌گذاران را از استان فراری دهد، بلکه باید عملکرد مسئولان را زیر ذره‌بین قرار دهند و به نفع سرمایه‌گذار، از مسئولان توضیح بخواهند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/33852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس