پیام آذری

آخرين مطالب

تسریع در پروژه های بهسازی و عملیات مرمتی اماکن و محوطه های تاریخی آذربایجان شرقی فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - سرپرست معاونت میراث فرهنگی از تسریع در پروژه‌های بهسازی و عملیات مرمتی محوطه‌های تاریخی آذربایجان شرقی خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه اذربایجان شرقی، محمد فتحی با اشاره به اهمیت حفظ و صیانت از اماکن و محوطه‎های تاریخی و آمادگی هر چه بیشتر برای میزبانی از گردشگران، گفت: در این راستا طی سال جاری، هشت کارگاه در مرکز و 22 کارگاه در شهرستان‎ها ، در جهت بازسازی و مرمت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی مشغول به فعالیت بوده اند.
وی ادامه داد: در اجرای این پروژه می‎توان به مرمت بخش‎هایی از موزه آذربایجان، موزه قاجار، مسجد کبود ، پشت بام بازار، مسجد جامع اهر، عمارت اربابی وینق، مسجد شیخ شهاب الدین اهری، گنبد کبود مراغه و ... اشاره کرد.
فتحی با تاکید بر اهمیت رسیدگی به ابنیه تاریخی و قرارگیری اصلاحات حرایم بناهای حاضر در اولویت کاری معاونت میراث فرهنگی استان، تعداد حرایم ثبتی استان را طی سال جاری، چهار مورد اعلام کرد و از خانه سلطان قرایی، خانه لاله ای، خانه کمپانی و میدان چایی، از طرح‎های مطالعه و اصلاح حریم شده یک سال اخیر نام برد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان، مرمت و بازسازی مساجد تاریخی تبریز را بخش مهمی از فعالیت‎های معاونت میراث فرهنگی استان دانست و گفت: بی شک «مسجد کریم خان» تبریز را با قدمتی 200 ساله، می‎توان یکی از ارکان مهم تاریخی تبریز در حوزه معماری و طراحی اسلامی بیان کرد و با توجه به این‎که این مسجد، طی پروژه قطار شهری تبریز در میدان شهید بهشتی، دچار خساراتی شده بود، اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای مرمت و بازسازی آن اقدام کرده و در سال جاری مراحل این پروژه را به پایان رساند.
فتحی در ادامه، بررسی طرح جامع تبریز و طرح تفضیلی مناطق را طی 30جلسه در کمیته فنی ماده 5 تبریز، بازدید 200موردی از استعلامات شهرداری و اداره گاز، بررسی بافت ‎های شهری و تفکیک ابنیه ثبتی و حفاظتی، برگزاری 20جلسه در ارتباط با تغییرات طرح‎های هادی استان و برگزاری جلسات کارگروه تخصصی امورزیربنائی و شهرسازی استان را از اهم فعالیت‎های معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در سال جاری عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: در راستای حراست و حفاظت از آثارارزشمند تاریخی،فرهنگی و جلوگیری از وقوع جرائم عرصه میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی استان طی سال 96، استعلامات، کارشناسی و بررسی حفاری‎های غیر مجاز خود را طی بازدید از 350 مورد، انجام داده و زیرساخت‎های لازم را جهت ایجاد فضایی امن در راستای کاهش جرائم حوزه میراث فرهنگی، فراهم ساخته است.
وی تاکید کرد: هم‎چنین در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه و محوطه‌های تاریخی، 10 اثر تاریخی غیرمنقول از جمله کلیسای انجیلی‌ها، پناهگاه صخره‌ای روستای خلجان و رونق، حمام تاریخی لیقوان، حمام قدیمی باسمنج شهرستان تبریز، حمام دیزج خلیل شهرستان شبستر، حمام قدیمی متنق شهرستان بستان آباد، گورستان تاریخی النجق شهرستان مرند، مقبره امامزاده سلطان پیراحمد (مقبره قتانلو) شهرستان هوراند، حمام قدیمی روستای هفت چشمه و کاروانسرای آلقو شهرستان آذرشهر پس از طرح در شورای ثبت استانی و تایید شورای ملی ثبت آثار تاریخی غیرمنقول، در فهرست آثار ملی جای گرفت.
فتحی با اشاره به اهمیت ثبت آثار طبیعی استان در راستای حفظ گونه‌های ارزشمند طبیعی گفت: در حوزه ثبت طبیعی، پرونده شش درخت کهنسال از شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، مراغه و ورزقان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی افزود: حفظ و نگهداری از آثار معنوی و غیر ملموس استان، همپای دیگر آثار و ابنیه تاریخی و باستانی ارزشمند و ضروری است و به طور قطع ثبت این گونه آثار، به باز‌شناسی هویت فرهنگی و حفظ آن‌ها کمک شایانی خواهد کرد و هر کدام از این مهارت‌ها و دانش‌ها، از پیشینه‌ای کهن و ارزشمند برخوردار است و در نوع خود حائز اهمیت فراوان است و ثبت ملی این آثار معنوی اقدامی شایسته در راستای حفظ و انتقال آیین‌های کهن و بومی استان به نسل‌های آینده به شمار می‌رود.
فتحی در ارتباط با ثبت آثار معنوی و غیر ملموس استان، اظهار کرد: در این راستا پرونده 12 اثر معنوی اعم از داستان عاشیقی "عاشیق غریب و صنم"، مهارت ساخت ساز "قوپوز" تبریز، مهارت سنتی منبت چوب تبریز، مهارت سنتی آهنگری بازار تبریز، مهارت فنون سنتی چاقو سازی در شهر بناب، تبریز خاستگاه خط نستعلیق، رسم چهارشنبه خاتون چهارشنبه ننه در روستای آق منار شهرستان ملکان، مهارت پخت نان محلی "کوکه" شهرستان خامنه، مهارت پخت فطیر سنتی بستان آباد، مهارت سنتی پخت آش قوروت قیله، مهارت تهیه کفش سنتی و دست دوز تبریزو ثبت "عاشیق سلجوق شهبازی" به‌عنوان گنجینه زنده بشری در موسیقی ایرانی در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران)، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی با بیان این‌که موزه‎ها نماد رشد و کمال فرهنگی مردم است، گفت: امروزه وجود موزه‎ها در هر شهر، نماد و مظهر رشد و کمال فرهنگی مردم آن شهر محسوب می‎شوند و نقش بسیار مهمی در معرفی تجارب فکری، فرهنگی و هنری و القا و انتقال احساس و بینش ایرانی و هویت ملی دارند.
وی یاد آور شد: با توجه به نقش ارزنده موزه‎ها در رشد و تعالی فرهنگی و معرفی تاریخ و هویت هر جامعه، برگزاری نمایشگاهی از آثار تاریخی، موجب آشنایی بیشتر مردم با میراث فرهنگی، آثار مشاهیر و مفاخرکشور می‎شود و در همین راستا معاونت میراث فرهنگی استان، طی سال 96 با برگزاری چهار نمایشگاه با موضوعات "آب عنصر مقدس حیات"، "سکه های ضرب تبریز"، "آثار میزرا اسماعیل طبیب اهری پزشک مخصوص مظفرالدین" و "آثار استاد اسماعیل دیباج"، درصدد تحقق این امر مهم بوده است.
معاون میراث فرهنگی استان هم‎چنین با اشاره به اهمیت و ارزشمندی فعالیت‌های مجموعه داران در راستای حفظ و صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی استان، اظهار کرد: مجموعه‌داران حافظ مواریث فرهنگی‌اند و مجموعه‌داری درحقیقت مسئولیت و رسالتی بزرگ برای حفظ مواریث فرهنگی است، معاونت میراث فرهنگی استان نیز در راستای ارج نهی به فعالیت‎های مجموعه داران، با بررسی آثار و مستندات گردآوری شده با صدور مجوز مجموعه داری در تلاش است تا در حفظ صیانت از مواریث تاریخی آذربایجان نقش موثری داشته باشد، از این رو در سال 96 مجوز اولین مجموعه "چاپ و دستگاه های صحافی دوره معاصر" در تبریز صادر شد.
فتحی در پایان با اشاره بر افزایش 69 درصدی بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز 96، از روند افزایشی بازدید از موزه ها طی سال جاری خبر داد و تعداد بازدید موزه های استان را در 9 ماهه نخست امسال بالغ بر 553 هزار نفر، اعلام کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/33818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

شاخص کیفی 22 شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

کشف کالا‌های قاچاق 56 میلیاردی در اردبیل

برگزاری 55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل

پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

آعاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل

مسابقات بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان در اردبیل آغاز شد

پلمب مرکز غیرمحاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت‌وساز شد

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی در شهرستان اردبیل در دست اقدام است

تجلیل از خانواده شهید مدافع سلامت در پیرانشهر

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

معرفی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان پیرانشهر

پویش کاشت یکهزار و 500  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر

بررسی روند اجرای مصوبات سفر استاندار به باروق

برگزاری دومین کنگره بین‌المللی سالمندی سالم در تبریز

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

یحیی با «کریم» به تبریز می‌رود

داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند

گره عجیب نهضت ملی مسکن

ساخت 500 کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم

غفلت از سرکشی به خانواده‌های شهدا پذیرفتنی نیست

ساخت 50 مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها

اینفوگرافیک | مقدار کالای اساسی حمل شده از مبدا بندر امام خمینی (ره) به استان آذربایجان غربی (12ماهه سال 1402)

کوهپیمایی کارکنان سپاه شهدای آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی 1803 اثر ثبت شده ملی دارد

دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه

گرامیداشت یاد و خاطره شهید شفیع زاده در تبریز

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز