پیام آذری

آخرين مطالب

در میزگرد «گردشگری غذا با محوریت تبریز 2018» مطرح شد

ضرورت صدور مجوز اجرای موسیقی زنده در رستوران‌ها/ تدوین 20 درصد رویدادهای تبریز 2018 با محوریت غذا فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - آذربایجان شرقی غذاهای محلی متنوعی را در خود دارد که می‌تواند به عنوان قطب گردشگری غذا در منطقه تبدیل شود و از طرفی تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی اسلامی در سال 2018 انتخاب شده‌است که به دلیل اهمیت این دو موضوع، ایسنا میزگردی با عنوان « گردشگری غذا با محوریت رویداد تبریز 2018 » برگزار کرد.
  از محورهای این میزگرد می‌توان به «برنامه‌های فعالان عرصه غذا و نوشیدنی در برگزاری رویداد تبریز 2018»، «بررسی مشکلات موجود در حوزه غذا و نوشیدنی در کنار ارائه راهکار عملی»، « برنامه‌ها و انتظارات انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی در عرصه غذا و نوشیدنی» و «برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای توسعه گردشگری غذا در منطقه» اشاره کرد.
این میزگرد با حضور سیدمرتضی سیداکرامی - رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان، محمد علاقبند - رییس انجمن حرفه‌ای واحدهای رفاهی، تفریحی و پذیرایی گردشگری آذربایجان شرقی، آیدین نظافت - عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی، محسن اکبری - پیشکسوت عرصه غذا و آشپز با سابقه تبریزی، سید رامین اسبقی - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تبریز و کارشناس گردشگری و عادل جعفری - رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزار شد.
درج نام محصول و مواد تشکیل دهنده به زبان انگلیسی بر روی بسته‌بندی‌ها
رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در این میزگرد تخصصی، توسعه گردشگری را در منطقه با توجه به مزیت‌های اقتصادی و فرهنگی این صنعت بر جوامع ضروری دانست و اظهار کرد: ورود هر مسافر به این شهر، نعمتی ارزشمند محسوب می‌شود و از این رو همواره مشتری‌مداری و مهمان‌نوازی را به همکارانم توصیه می‌کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر پذیرای گردشگران باشیم. 
سیدمرتضی سیداکرامی در ادامه با اشاره به اهمیت معرفی سوغاتی‌ها و شیرینی‌های استان به گردشگران، بیان کرد: به منظور ایجاد ارتباط موثر بین فروشندگان و گردشگران خارجی و نیز دادن اطلاعات درست در مورد محصولات به آنان، مقرر شده است که نام محصول، مواد تشکیل دهنده آن‌ها به زبان انگلیسی و هم‌چنین تصاویری از آثار تاریخی استان بر روی بسته‌بندی‌ها درج شود.

وی در توضیح بی میلی برخی قنادان و سوغاتی فروشان نسبت به درج لوگوی تبریز 2018 بر روی جعبه‌های خود، گفت: آنان معتقدند که به دلیل بالابودن تعداد جعبه‌های سفارش داده شده، نصب لوگوی 2018 بر روی جعبه‌هاباعث می‌شود که در سال‌های بعد نتوانند از آن‌ها استفاده کنند و از این رو برخی مایل به کار نیستند.
وی ادامه داد: معتقدم که نباید بخش خصوصی و دولتی منتظر یکدیگر برای پیشبرد برنامه‌ها و فعالیت‌ها باشند و هر بخش بر اساس وظایف و توانایی‌های خود و با همکاری یکدیگر در جهت توسعه‌ی گردشگری در منطقه بکوشند.
سید اکرامی توجه به تبلیغات و معرفی گسترده در سطح جهانی، تسهیل‌گری امور از سوی دولت و بازکردن مسیر توسعه، همت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، استفاده از رسانه‌های جمعی و اجتماعی را از ضرویات دانست.
وی یاد آور شد: علاوه بر اصناف و فعالان این حوزه، باید خود مردم هم در مورد آثار تاریخی و سوغاتی‌های تبریز آشنایی کافی را داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را تاحدی به مهمانان و گردشگران معرفی کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که محیط خشک و بی‌روح برای گردشگران و مشتریان خسته کننده است، خاطر نشان کرد: پخش موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها و مراکز پذیرایی در ایجاد جذابیت بسیار موثر است و در بیشتر شهرهای کشور اجازه‌ی این کار را می‌دهند که متاسفانه نمی‌دانم چرا در تبریز این امکان فراهم نیست؟.
اولین جوجه کباب را من ابداع کردم!
آشپز با تجربه تبریز هم در این میزگرد با تاکید بر این‌که احترام به گردشگران داخلی و خارجی در رستوران‌ها مهم است، گفت: گاهی اتفاق می‌افتد که گردشگران نا آشنا به تبریز را با ماشین شخصی به محل اقامتشان می‌رسانم و همواره به فعالان این حوزه و شاگردانم توصیه می‌کنم که به نحو احسن از مهمانان پذیرایی کنند تا آنان با خاطره‌ی خوش تبریز را ترک کنند.

محسن اکبری، با بیان این‌که تبریز پیشینه‌ی غنی در عرصه غذا دارد، یاد آور شد: اولین چلوکباب در تبریز بوده است و هم‌چنین جوجه‌کباب را من برای اولین بار در دهه 60 به صورت بدون استخوان برای مشتریان آماده می‌کردم که بعدها در دیگر رستوران‌ها نیز این روش رایج شد.
وی با اشاره به وجود غذاهای محلی متنوع و رنگارنگ برای انواع ذائقه‌ها در استان، بیان کرد: انواع آش همچون آش میوه و اوماج آشی، انواع کوکو، انواع پلو مثل سبزی پلو، داش کلم پلوسی، انواع کوفته مثل کوفته سیب زمینی که بسیار خوش طعم است و دیگر غذاهای گوشتی در این استان دیده می‌شود که هریک طعم متفاوت و خاصی دارد.
اکبری رعایت اندازه‌ها در تهیه‌ی غذا را بسیار مهم خواند و افزود: توجه به اصولی از جمله رعایت وزن مناسب کباب، استفاده از چاشنی‌های مختلف و پخت درست گوشت و ماهیچه از جمله مواردی است که باید آشپزها به آن توجه کنند تا غذای لذیذ و خوش طعمی را به مشتریان ارائه دهند.
خواستار صدور مجوزاجرای موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها هستیم
رئیس انجمن حرفه‌ای واحدهای پذیرایی، رفاهی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد، نقش پررنگ رستوران‎ها در میزبانی از مهمانان به مناسبت رویداد تبریز 2018، اظهار کرد: در این سال نباید انتظار تحول بنیادینی را داشته باشیم و البته فعالان بخش خصوصی در مراکز پذیرایی بهتر است که خانه تکانی کرده و خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کنند.
محمد علاقبند از برگزاری دوره‎های آموزش رفتاری و سفره آرایی برای کارکنان مراکز پذیرایی خبر داد و تاکید کرد: همان طوری که داشتن کارت بهداشت برای شاغلان این عرصه ضروری است، در نظر داریم که در آینده برای جذب نیروها به گذراندن دوره‌ی آموزشی آن‌ها توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: مقرر شده است که پنج یا شش رستوران زمینه فعالیت خود را جدا کنند و با ارائه غداهای دریایی، گیاهی، سنتی و ... بتوانند نیازهای گردشگران را مختلف را تامین کند.

وی با اشاره به انتخاب چندین نقطه در کشور از جمله تبریز برای توسعه گردشگری از سوی آژانس همکاری‎های بین المللی ژاپن (جایکا)، خاطرنشان کرد: خوشبختانه منطقه آذربایجان با محوریت تبریز به‌عنوان پایلوت برنامه‌های جایکا انتخاب شده است و امیدواریم که نتایج ارزشمندی برای منطقه داشته باشد. 
علاقبند با بیان این‎که وجود برخی قوانین باعث آسیب و گاهی مانعی برای حرفه رستوران‌داری است، گفت: با وجود قوانین دست‌وپاگیر در حال حاضر در حوضه غذا، الان در مسیر بیراهه هستیم و روند توسعه غذا به راحتی و در مسیر آسفالت نمی‌تواند حرکت کند.
وی ادامه داد: وجود مالیات بر ارزش افزوده برای غذاهای تهیه شده و نیز اخذ عوارض نوسازی برای مراکز پذیرایی از جمله مسائلی است که فعالان این حوزه با آن رو به رو هستند.
وی در بخشی از سخنان خود خواستار صدور مجوز پخش موسیقی سنتی زنده در رستوران‌ها شد و گفت: توسعه‌ی صنعت گردشگری و جذب گردشگر نیاز به امکانات و برنامه‌ریزی دقیق دارد و موسیقی محلی هر منطقه جذابیتی خاص برای گردشگران محسوب می‌شود که متاسفانه در استان برای پخش موسیقی محلی زنده در رستوران‌ها با مشکل مواجه هستیم؛ به طوری‌که حتی در شب یلدا اجازه‌ی پخش موسیقی محلی زنده به مدت تنها 20 دقیقه را به سختی می‌دهند و از همین جا خواستار حل این مسئله در استان هستیم.
علاقبند با اشاره به این‎که به مناسبت تبریز 2018 باید برای استان تدابیر ویژه‌ای اندیشید، تاکید کرد: تصور کنید که گردشگری سوار بر ماشین ارس پلاک، می‌خواهد که از رصدخانه مراغه بازدیدی داشته باشد و در بین راه مجبور به تعویض ماشین به دلیل خارج شدن از محدوده‌ی تردد حرکت ماشین‎های ارس پلاک می‌شود.
وی ادامه داد: در راستا بهتر است که محدوده‌ی تردد این نوع ماشین‌ها به صورت استانی باشد که این کار بار مالی زیادی هم برای دولت ندارد.
ضرورت ایجاد رستوران‌های مناسب در کندوان و کلیبر
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی در این میزگرد تخصصی با اشاره به اهمیت سرو غذاهای سنتی و محلی در مراکز پذیرایی استان، گفت: اکثر گردشگران از تکراری بودن منوی رستوران‌ها ابزار نارضایتی دارند و از سویی کمبود مراکز پذیرایی مناسب در مرکز شهر از دیگر مواردی است که در طول برگزاری تور، با آن مواجه هستیم؛ به طوری‌که در وسط روز و برنامه سفر، نمی‌توانیم گردشگران را به خارج از مرکز شهر ببریم چراکه این کار باعث اتلاف زمان می شود.

آیدین نظافت در بخشی از سخنان خود از قنادی و سوغاتی فروشان خواست که اجازه‌ی تست مزه‎ی محصولات را به گردشگران بدهند و ادامه داد: اغلب گردشگران در مورد طعم و مزه‎ی سوغاتی و شیرینی‎های استان، آشنایی چندانی ندارند و علاقمند امتحان مزه‎ی آن‎ها قبل از خرید هستند که متاسفانه گاهی فروشندگان با ما همکاری لازم را ندارند که برای حل این مسئله پیشنهاد داریم فروشندگان برای تست محصولات از ما مبلغی را بدون اطلاع گردشگر درخواست کنند.
وی تاکید کرد: در برخی از نقاط کشور جعبه‎های سه بعدی به همراه تصاویری از اماکن تاریخی آن منطقه برای بسته‎بندی سوغات و شیرینی‎ها دیده می‎شود که برای گردشگران می‎تواند جذاب باشد.
وی هم چنین از کمبود مرکز پذیرایی مناسب در دیگر شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در مناطقی همچون کندوان و کلیبر رستوران آنچنانی نداریم و در بیشتر مواقع مجبور به برگشت به مرکز هستیم و از سویی رستوران هتل‎ها هم در این مناطق نمی‎تواند نیاز مسافران و تورلیدر را تامین کند و با وجود گرفتن مالیات و حق سرویس، با غذای رستوران‎ها برابری نمی‌کند.
نظافت با اشاره به فصل‌های شلوغ گردشگری و ازدحام گردشگر در مراکز پذیرایی استان، بیان کرد: برای جلوگیری از اتلاف زمان در این فصول، بهتر است که غذاها به صورت سلف سرویس ارائه شود تا در سریع‎ترین زمان ممکن، بتوان به درخواست مشتریان رسیدگی کرد.
وی نبود منوهای غذا به زبان انگلیسی و یا با غلط‌های فاحش و نیز نبود رستوران‎ غداهای گیاهی را از دیگر مسائلی دانست که همواره گردشگران با آن روبه رو هستند.
نظافت با تاکید بر تمایل گردشگران خارجی به شرکت در تورهای غذا، یاد آور شد: امروزه گردشگران علاقمند این هستند که در تورهای غذا به صورت مشارکتی از نزدیک با روند تهیه مواد اولیه و شیوه‎ی پخت غذا در کنار آشپزها آشنا شوند.
20 درصد از رویداد های تبریز 2018 با محوریت غذا تدوین شده است
رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تبریز نیز در این میزگرد از وجود 170 رویداد به مناسبت تبریز 2018 خبر داد و گفت: تقریبا 20 درصد از این رویداد‌ها با محوریت غذا، شیرینی محلی و سوغاتی‌ها برگزار می‌شود و به عنوان مثال، شهرستان‌های بستان آباد و هریس که فطیر آن‌ها به ثبت رسیده است، خواستار برگزاری رویداد در این رابطه هستند و البته تلاش می‎کنیم که تبریز 2018 علاوه بر خود تبریز، دیگر شهرهای اطراف را هم پوشش دهد.
سید رامین اسبقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیت‎های دانشگاه تبریز در راستای معرفی جاذبه‌های استان، یادآور شد: کمپین یک دقیقه با تبریز از جمله اقدامات دانشگاه است که مراکز گردشگری استان را در قالب فیلم یک دقیقه‌ای به شهروندان و گردشگران معرفی می‌کند که می‌تواند تاثیر زیادی برای بالا بردن رتبه تبریز داشته باشد.

وی با تاکید بر نصب تصاویر آثار تاریخی در رستوران دانشگاه تبریز، بیان کرد: دانشجویان خارجی متعددی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که استفاده از تصاویری از آثار تاریخی و فرهنگی تبریز و استان در این رستوران‌ دانشگاه، می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی در بخشی از سخنان خود از برگزاری بیش از پنج هزار ساعت دوره آموزشی برای رده‌های مختلف از قبیل عوامل فرودگاه، راه‌آهن، اصناف بازار و... خبر داد.
اسبقی هم‌چنین نبود مدیریت واحد گردشگری را از جمله موانع توسعه این صنعت دانست و افزود: متاسفانه ادغام برنامه‎های پروژه محور و رویداد محور در رابطه با تبریز 2018، باعث دور شدن از اصل قضیه شد در حالی که در شهر قونیه و مدینه که به ترتیب در سال 2016 و 2017 به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شده بودند، 36 برنامه رویداد محور در قونیه و 12 برنامه در مدینه تدوین شده بود.
وی ادامه داد: در جلب مشارکت و یا در ارائه مشارکت دچار مشکل هستیم و در طول دوسال باقی مانده تا رویداد تبریز 2018، افراد معدودی همکاری لازم را داشته‎اند.
وی با اشاره به ثبت ملی تبریز آجیل، یاد آور شد: به دنبال این ثبت، مقرر شد که المانی از آجیل با تقبل هزینه از سوی شهرداری و اتحادیه مربوطه، در شهر نصب شود که بعدها متاسفانه کارها رها شد و ناتمام ماند.
اسبقی تاکید کرد: از سویی امروزه شاهد به وجود آمدن انتظارات از سوی شهروندان در شهر هستیم و باید اقدامات از یک سال قبل آغاز می‎شد و از سویی بارها از تولیدکنندگان خواسته شده است که لوگوی تبریز 2018 را بر روی محصولات خود بزنند ولی آن‌ها، درج لوگو را برای خود هزینه می‎دانند.
مراکز پذیرایی در نقاط مرکزی شهر راه‌اندازی می‌شود
رییس گروه مراکز و خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد با اشاره به این‌که غذاهای متنوع هر منطقه باعث ایجاد تمایز در گردشگری غذا می‎شود، گفت: آذربایجان شرقی انواع غذاهای بومی و محلی را در خود دارد که بیشتر آن‌ها در مراکز پذیرایی عرضه نمی‎شوند؛ چراکه قسمت عمده‎ای از این کار به دوش بخش خصوصی است که متاسفانه به استفاده از شیوه‎های بازاریابی برای غذاهای محلی توجهی ندارند.
عادل جعفری ادامه داد: رستوران‎ها می توانند با تعیین روزهای خاص در هفته، غذاهای محلی را سرو کنند تا علاقمندان به این نوع غذاها هم بر اساس برنامه‎های از پیش تعیین شده به رستوران‎ها مراجعه کنند.

وی استفاده از ظروف سفالی به جای مدرن و طراحی مناسب رستوران‎های عرضه کننده غذاهای محلی را در جذب گردشگران و افزایش سطح رضایت آنان موثر دانست.
وی در خصوص برنامه‎ها و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای رونق گردشگری غذا در این منطقه، گفت: برگزاری جشنواره سفره ایرانی با محوریت غذا، نوشیدنی، سوغات و شیرینی از جمله برنامه‌ها است که در این جشنواره تمامی محصولات با شناسنامه معتبر و مناسب ارائه می‎شود.
جعفری با تاکید بر اهمیت وجود مراکز پذیرایی در مرکز شهر، یادآور شد: در روزهای اخیر رستورانی در بازار سرپوشیده و تاریخی تبریز افتتاح شد و در آینده‎ای نزدیک رستوران دیگری در حیاط امیر بازار تبریز افتتاح می‌شود که می‌تواند به گردشگران داخلی و خارجی غذا عرضه کند.
وی یاد آور شد: هم‎چنین چندین نفر برای راه اندازی رستوران سیار اعلام آمادگی کرده‎اند که در حال پیگیری برای تکمیل فرآیند اخذ مجوز مربوطه هستیم و البته حضور این رستوران‎های سیار از استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری امسال در تهران، با استقبال بی‌‌نظیری از سوی بازدیدکنندگان مواجه بود.
وی با اشاره به توافقات اولیه با شهرداری تبریز در جهت ایجاد مراکز پذیرایی در مرکز شهر، بیان کرد: مقرر شده است که برخی طبقات بالای فروشگاه‎ها از چهار راه شهید بهشتی (منصور) تا سه راه طالقانی به رستوران تبدیل شوند تا بتوان کمبود مراکز پذیرایی را در این مناطق حل کرد که در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی بعد از توافق نهایی اعلام می‎شود.
جعفری تاکید کرد: هر فعالیتی از جمله پذیرایی از گردشگران، نیاز به مکمل دارد که پخش موسیقی سنتی می‌تواند برای مشتریان و گردشگران جذاب باشد و باید به این موضوع توجه شود.
در طراحی جعبه‌های محصولات محلی و سنتی استان خلاقیت داشته باشیم
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تهیه محتوا برای غذاهای سنتی آذربایجان، بیان کرد: بهتر است که مجموعه مستندات و اطلاعات تاریخی در مورد پیشینه‌ی انواع غذاهای استان تهیه شود تا در مجموعه‌ای یکپارچه بتوان در مورد این غذاها اطلاعات کسب کرد.

احد حاجی بلند، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان مراکز پذیرایی، قنادی فروشان، و سوغاتی فروشان و نیز به کاربردن خلاقیت در طراحی جعبه‌های محصولات محلی استان را مهم دانست.
وی خاطر نشان کرد: باید نسبت به داشته‌هایمان در استان ارزش و توجه ویژه‌ای قائل شویم و با همکاری بخش خصوصی و دولتی بتوانیم آن‌ها را به جهانیان عرضه و معرفی کنیم.

 

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/33761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوستی های هالیوودی که هر کدام به دلایلی به پایان رسیدند

تغییر چهره «زهرا زن اوس موسی» سریال پایتخت 3 بعد 11 سال

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم