در میزگرد «گردشگری غذا با محوریت تبریز 2018» مطرح شد
ضرورت صدور مجوز اجرای موسیقی زنده در رستورانها/ تدوین 20 درصد رویدادهای تبریز 2018 با محوریت غذا
فرهنگي
بزرگنمايي:
آذری آنلاین - آذربایجان شرقی غذاهای محلی متنوعی را در خود دارد که میتواند به عنوان قطب گردشگری غذا در منطقه تبدیل شود و از طرفی تبریز از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی اسلامی در سال 2018 انتخاب شدهاست که به دلیل اهمیت این دو موضوع، ایسنا میزگردی با عنوان « گردشگری غذا با محوریت رویداد تبریز 2018 » برگزار کرد.
از محورهای این میزگرد میتوان به «برنامههای فعالان عرصه غذا و نوشیدنی در برگزاری رویداد تبریز 2018»، «بررسی مشکلات موجود در حوزه غذا و نوشیدنی در کنار ارائه راهکار عملی»، « برنامهها و انتظارات انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی در عرصه غذا و نوشیدنی» و «برنامههای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای توسعه گردشگری غذا در منطقه» اشاره کرد.
این میزگرد با حضور سیدمرتضی سیداکرامی - رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان، محمد علاقبند - رییس انجمن حرفهای واحدهای رفاهی، تفریحی و پذیرایی گردشگری آذربایجان شرقی، آیدین نظافت - عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی، محسن اکبری - پیشکسوت عرصه غذا و آشپز با سابقه تبریزی، سید رامین اسبقی - رئیس اداره میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان تبریز و کارشناس گردشگری و عادل جعفری - رئیس گروه مراکز و خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزار شد.
درج نام محصول و مواد تشکیل دهنده به زبان انگلیسی بر روی بستهبندیها
رییس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان در این میزگرد تخصصی، توسعه گردشگری را در منطقه با توجه به مزیتهای اقتصادی و فرهنگی این صنعت بر جوامع ضروری دانست و اظهار کرد: ورود هر مسافر به این شهر، نعمتی ارزشمند محسوب میشود و از این رو همواره مشتریمداری و مهماننوازی را به همکارانم توصیه میکنیم تا بتوانیم هرچه بهتر پذیرای گردشگران باشیم.
سیدمرتضی سیداکرامی در ادامه با اشاره به اهمیت معرفی سوغاتیها و شیرینیهای استان به گردشگران، بیان کرد: به منظور ایجاد ارتباط موثر بین فروشندگان و گردشگران خارجی و نیز دادن اطلاعات درست در مورد محصولات به آنان، مقرر شده است که نام محصول، مواد تشکیل دهنده آنها به زبان انگلیسی و همچنین تصاویری از آثار تاریخی استان بر روی بستهبندیها درج شود.
وی در توضیح بی میلی برخی قنادان و سوغاتی فروشان نسبت به درج لوگوی تبریز 2018 بر روی جعبههای خود، گفت: آنان معتقدند که به دلیل بالابودن تعداد جعبههای سفارش داده شده، نصب لوگوی 2018 بر روی جعبههاباعث میشود که در سالهای بعد نتوانند از آنها استفاده کنند و از این رو برخی مایل به کار نیستند.
وی ادامه داد: معتقدم که نباید بخش خصوصی و دولتی منتظر یکدیگر برای پیشبرد برنامهها و فعالیتها باشند و هر بخش بر اساس وظایف و تواناییهای خود و با همکاری یکدیگر در جهت توسعهی گردشگری در منطقه بکوشند.
سید اکرامی توجه به تبلیغات و معرفی گسترده در سطح جهانی، تسهیلگری امور از سوی دولت و بازکردن مسیر توسعه، همت بخش خصوصی در حوزه گردشگری، استفاده از رسانههای جمعی و اجتماعی را از ضرویات دانست.
وی یاد آور شد: علاوه بر اصناف و فعالان این حوزه، باید خود مردم هم در مورد آثار تاریخی و سوغاتیهای تبریز آشنایی کافی را داشته باشند تا بتوانند آنها را تاحدی به مهمانان و گردشگران معرفی کنند.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه محیط خشک و بیروح برای گردشگران و مشتریان خسته کننده است، خاطر نشان کرد: پخش موسیقی سنتی زنده در رستورانها و مراکز پذیرایی در ایجاد جذابیت بسیار موثر است و در بیشتر شهرهای کشور اجازهی این کار را میدهند که متاسفانه نمیدانم چرا در تبریز این امکان فراهم نیست؟.
اولین جوجه کباب را من ابداع کردم!
آشپز با تجربه تبریز هم در این میزگرد با تاکید بر اینکه احترام به گردشگران داخلی و خارجی در رستورانها مهم است، گفت: گاهی اتفاق میافتد که گردشگران نا آشنا به تبریز را با ماشین شخصی به محل اقامتشان میرسانم و همواره به فعالان این حوزه و شاگردانم توصیه میکنم که به نحو احسن از مهمانان پذیرایی کنند تا آنان با خاطرهی خوش تبریز را ترک کنند.
محسن اکبری، با بیان اینکه تبریز پیشینهی غنی در عرصه غذا دارد، یاد آور شد: اولین چلوکباب در تبریز بوده است و همچنین جوجهکباب را من برای اولین بار در دهه 60 به صورت بدون استخوان برای مشتریان آماده میکردم که بعدها در دیگر رستورانها نیز این روش رایج شد.
وی با اشاره به وجود غذاهای محلی متنوع و رنگارنگ برای انواع ذائقهها در استان، بیان کرد: انواع آش همچون آش میوه و اوماج آشی، انواع کوکو، انواع پلو مثل سبزی پلو، داش کلم پلوسی، انواع کوفته مثل کوفته سیب زمینی که بسیار خوش طعم است و دیگر غذاهای گوشتی در این استان دیده میشود که هریک طعم متفاوت و خاصی دارد.
اکبری رعایت اندازهها در تهیهی غذا را بسیار مهم خواند و افزود: توجه به اصولی از جمله رعایت وزن مناسب کباب، استفاده از چاشنیهای مختلف و پخت درست گوشت و ماهیچه از جمله مواردی است که باید آشپزها به آن توجه کنند تا غذای لذیذ و خوش طعمی را به مشتریان ارائه دهند.
خواستار صدور مجوزاجرای موسیقی سنتی زنده در رستورانها هستیم
رئیس انجمن حرفهای واحدهای پذیرایی، رفاهی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد، نقش پررنگ رستورانها در میزبانی از مهمانان به مناسبت رویداد تبریز 2018، اظهار کرد: در این سال نباید انتظار تحول بنیادینی را داشته باشیم و البته فعالان بخش خصوصی در مراکز پذیرایی بهتر است که خانه تکانی کرده و خود را برای میزبانی از گردشگران آماده کنند.
محمد علاقبند از برگزاری دورههای آموزش رفتاری و سفره آرایی برای کارکنان مراکز پذیرایی خبر داد و تاکید کرد: همان طوری که داشتن کارت بهداشت برای شاغلان این عرصه ضروری است، در نظر داریم که در آینده برای جذب نیروها به گذراندن دورهی آموزشی آنها توجه ویژه شود.
وی ادامه داد: مقرر شده است که پنج یا شش رستوران زمینه فعالیت خود را جدا کنند و با ارائه غداهای دریایی، گیاهی، سنتی و ... بتوانند نیازهای گردشگران را مختلف را تامین کند.
وی با اشاره به انتخاب چندین نقطه در کشور از جمله تبریز برای توسعه گردشگری از سوی آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن (جایکا)، خاطرنشان کرد: خوشبختانه منطقه آذربایجان با محوریت تبریز بهعنوان پایلوت برنامههای جایکا انتخاب شده است و امیدواریم که نتایج ارزشمندی برای منطقه داشته باشد.
علاقبند با بیان اینکه وجود برخی قوانین باعث آسیب و گاهی مانعی برای حرفه رستورانداری است، گفت: با وجود قوانین دستوپاگیر در حال حاضر در حوضه غذا، الان در مسیر بیراهه هستیم و روند توسعه غذا به راحتی و در مسیر آسفالت نمیتواند حرکت کند.
وی ادامه داد: وجود مالیات بر ارزش افزوده برای غذاهای تهیه شده و نیز اخذ عوارض نوسازی برای مراکز پذیرایی از جمله مسائلی است که فعالان این حوزه با آن رو به رو هستند.
وی در بخشی از سخنان خود خواستار صدور مجوز پخش موسیقی سنتی زنده در رستورانها شد و گفت: توسعهی صنعت گردشگری و جذب گردشگر نیاز به امکانات و برنامهریزی دقیق دارد و موسیقی محلی هر منطقه جذابیتی خاص برای گردشگران محسوب میشود که متاسفانه در استان برای پخش موسیقی محلی زنده در رستورانها با مشکل مواجه هستیم؛ به طوریکه حتی در شب یلدا اجازهی پخش موسیقی محلی زنده به مدت تنها 20 دقیقه را به سختی میدهند و از همین جا خواستار حل این مسئله در استان هستیم.
علاقبند با اشاره به اینکه به مناسبت تبریز 2018 باید برای استان تدابیر ویژهای اندیشید، تاکید کرد: تصور کنید که گردشگری سوار بر ماشین ارس پلاک، میخواهد که از رصدخانه مراغه بازدیدی داشته باشد و در بین راه مجبور به تعویض ماشین به دلیل خارج شدن از محدودهی تردد حرکت ماشینهای ارس پلاک میشود.
وی ادامه داد: در راستا بهتر است که محدودهی تردد این نوع ماشینها به صورت استانی باشد که این کار بار مالی زیادی هم برای دولت ندارد.
ضرورت ایجاد رستورانهای مناسب در کندوان و کلیبر
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری آذربایجان شرقی در این میزگرد تخصصی با اشاره به اهمیت سرو غذاهای سنتی و محلی در مراکز پذیرایی استان، گفت: اکثر گردشگران از تکراری بودن منوی رستورانها ابزار نارضایتی دارند و از سویی کمبود مراکز پذیرایی مناسب در مرکز شهر از دیگر مواردی است که در طول برگزاری تور، با آن مواجه هستیم؛ به طوریکه در وسط روز و برنامه سفر، نمیتوانیم گردشگران را به خارج از مرکز شهر ببریم چراکه این کار باعث اتلاف زمان می شود.
آیدین نظافت در بخشی از سخنان خود از قنادی و سوغاتی فروشان خواست که اجازهی تست مزهی محصولات را به گردشگران بدهند و ادامه داد: اغلب گردشگران در مورد طعم و مزهی سوغاتی و شیرینیهای استان، آشنایی چندانی ندارند و علاقمند امتحان مزهی آنها قبل از خرید هستند که متاسفانه گاهی فروشندگان با ما همکاری لازم را ندارند که برای حل این مسئله پیشنهاد داریم فروشندگان برای تست محصولات از ما مبلغی را بدون اطلاع گردشگر درخواست کنند.
وی تاکید کرد: در برخی از نقاط کشور جعبههای سه بعدی به همراه تصاویری از اماکن تاریخی آن منطقه برای بستهبندی سوغات و شیرینیها دیده میشود که برای گردشگران میتواند جذاب باشد.
وی هم چنین از کمبود مرکز پذیرایی مناسب در دیگر شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در مناطقی همچون کندوان و کلیبر رستوران آنچنانی نداریم و در بیشتر مواقع مجبور به برگشت به مرکز هستیم و از سویی رستوران هتلها هم در این مناطق نمیتواند نیاز مسافران و تورلیدر را تامین کند و با وجود گرفتن مالیات و حق سرویس، با غذای رستورانها برابری نمیکند.
نظافت با اشاره به فصلهای شلوغ گردشگری و ازدحام گردشگر در مراکز پذیرایی استان، بیان کرد: برای جلوگیری از اتلاف زمان در این فصول، بهتر است که غذاها به صورت سلف سرویس ارائه شود تا در سریعترین زمان ممکن، بتوان به درخواست مشتریان رسیدگی کرد.
وی نبود منوهای غذا به زبان انگلیسی و یا با غلطهای فاحش و نیز نبود رستوران غداهای گیاهی را از دیگر مسائلی دانست که همواره گردشگران با آن روبه رو هستند.
نظافت با تاکید بر تمایل گردشگران خارجی به شرکت در تورهای غذا، یاد آور شد: امروزه گردشگران علاقمند این هستند که در تورهای غذا به صورت مشارکتی از نزدیک با روند تهیه مواد اولیه و شیوهی پخت غذا در کنار آشپزها آشنا شوند.
20 درصد از رویداد های تبریز 2018 با محوریت غذا تدوین شده است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تبریز نیز در این میزگرد از وجود 170 رویداد به مناسبت تبریز 2018 خبر داد و گفت: تقریبا 20 درصد از این رویدادها با محوریت غذا، شیرینی محلی و سوغاتیها برگزار میشود و به عنوان مثال، شهرستانهای بستان آباد و هریس که فطیر آنها به ثبت رسیده است، خواستار برگزاری رویداد در این رابطه هستند و البته تلاش میکنیم که تبریز 2018 علاوه بر خود تبریز، دیگر شهرهای اطراف را هم پوشش دهد.
سید رامین اسبقی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای دانشگاه تبریز در راستای معرفی جاذبههای استان، یادآور شد: کمپین یک دقیقه با تبریز از جمله اقدامات دانشگاه است که مراکز گردشگری استان را در قالب فیلم یک دقیقهای به شهروندان و گردشگران معرفی میکند که میتواند تاثیر زیادی برای بالا بردن رتبه تبریز داشته باشد.
وی با تاکید بر نصب تصاویر آثار تاریخی در رستوران دانشگاه تبریز، بیان کرد: دانشجویان خارجی متعددی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که استفاده از تصاویری از آثار تاریخی و فرهنگی تبریز و استان در این رستوران دانشگاه، میتواند بسیار موثر باشد.
وی در بخشی از سخنان خود از برگزاری بیش از پنج هزار ساعت دوره آموزشی برای ردههای مختلف از قبیل عوامل فرودگاه، راهآهن، اصناف بازار و... خبر داد.
اسبقی همچنین نبود مدیریت واحد گردشگری را از جمله موانع توسعه این صنعت دانست و افزود: متاسفانه ادغام برنامههای پروژه محور و رویداد محور در رابطه با تبریز 2018، باعث دور شدن از اصل قضیه شد در حالی که در شهر قونیه و مدینه که به ترتیب در سال 2016 و 2017 به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شده بودند، 36 برنامه رویداد محور در قونیه و 12 برنامه در مدینه تدوین شده بود.
وی ادامه داد: در جلب مشارکت و یا در ارائه مشارکت دچار مشکل هستیم و در طول دوسال باقی مانده تا رویداد تبریز 2018، افراد معدودی همکاری لازم را داشتهاند.
وی با اشاره به ثبت ملی تبریز آجیل، یاد آور شد: به دنبال این ثبت، مقرر شد که المانی از آجیل با تقبل هزینه از سوی شهرداری و اتحادیه مربوطه، در شهر نصب شود که بعدها متاسفانه کارها رها شد و ناتمام ماند.
اسبقی تاکید کرد: از سویی امروزه شاهد به وجود آمدن انتظارات از سوی شهروندان در شهر هستیم و باید اقدامات از یک سال قبل آغاز میشد و از سویی بارها از تولیدکنندگان خواسته شده است که لوگوی تبریز 2018 را بر روی محصولات خود بزنند ولی آنها، درج لوگو را برای خود هزینه میدانند.
مراکز پذیرایی در نقاط مرکزی شهر راهاندازی میشود
رییس گروه مراکز و خدمات گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه غذاهای متنوع هر منطقه باعث ایجاد تمایز در گردشگری غذا میشود، گفت: آذربایجان شرقی انواع غذاهای بومی و محلی را در خود دارد که بیشتر آنها در مراکز پذیرایی عرضه نمیشوند؛ چراکه قسمت عمدهای از این کار به دوش بخش خصوصی است که متاسفانه به استفاده از شیوههای بازاریابی برای غذاهای محلی توجهی ندارند.
عادل جعفری ادامه داد: رستورانها می توانند با تعیین روزهای خاص در هفته، غذاهای محلی را سرو کنند تا علاقمندان به این نوع غذاها هم بر اساس برنامههای از پیش تعیین شده به رستورانها مراجعه کنند.
وی استفاده از ظروف سفالی به جای مدرن و طراحی مناسب رستورانهای عرضه کننده غذاهای محلی را در جذب گردشگران و افزایش سطح رضایت آنان موثر دانست.
وی در خصوص برنامهها و اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای رونق گردشگری غذا در این منطقه، گفت: برگزاری جشنواره سفره ایرانی با محوریت غذا، نوشیدنی، سوغات و شیرینی از جمله برنامهها است که در این جشنواره تمامی محصولات با شناسنامه معتبر و مناسب ارائه میشود.
جعفری با تاکید بر اهمیت وجود مراکز پذیرایی در مرکز شهر، یادآور شد: در روزهای اخیر رستورانی در بازار سرپوشیده و تاریخی تبریز افتتاح شد و در آیندهای نزدیک رستوران دیگری در حیاط امیر بازار تبریز افتتاح میشود که میتواند به گردشگران داخلی و خارجی غذا عرضه کند.
وی یاد آور شد: همچنین چندین نفر برای راه اندازی رستوران سیار اعلام آمادگی کردهاند که در حال پیگیری برای تکمیل فرآیند اخذ مجوز مربوطه هستیم و البته حضور این رستورانهای سیار از استان در نمایشگاه بین المللی گردشگری امسال در تهران، با استقبال بینظیری از سوی بازدیدکنندگان مواجه بود.
وی با اشاره به توافقات اولیه با شهرداری تبریز در جهت ایجاد مراکز پذیرایی در مرکز شهر، بیان کرد: مقرر شده است که برخی طبقات بالای فروشگاهها از چهار راه شهید بهشتی (منصور) تا سه راه طالقانی به رستوران تبدیل شوند تا بتوان کمبود مراکز پذیرایی را در این مناطق حل کرد که در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی بعد از توافق نهایی اعلام میشود.
جعفری تاکید کرد: هر فعالیتی از جمله پذیرایی از گردشگران، نیاز به مکمل دارد که پخش موسیقی سنتی میتواند برای مشتریان و گردشگران جذاب باشد و باید به این موضوع توجه شود.
در طراحی جعبههای محصولات محلی و سنتی استان خلاقیت داشته باشیم
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت تهیه محتوا برای غذاهای سنتی آذربایجان، بیان کرد: بهتر است که مجموعه مستندات و اطلاعات تاریخی در مورد پیشینهی انواع غذاهای استان تهیه شود تا در مجموعهای یکپارچه بتوان در مورد این غذاها اطلاعات کسب کرد.
احد حاجی بلند، برگزاری دورههای آموزشی برای کارکنان مراکز پذیرایی، قنادی فروشان، و سوغاتی فروشان و نیز به کاربردن خلاقیت در طراحی جعبههای محصولات محلی استان را مهم دانست.
وی خاطر نشان کرد: باید نسبت به داشتههایمان در استان ارزش و توجه ویژهای قائل شویم و با همکاری بخش خصوصی و دولتی بتوانیم آنها را به جهانیان عرضه و معرفی کنیم.
-
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱:۱۵:۳۶ PM
-
۳۷۰ بازديد
-
ایسنا
-
غذاهای محلی
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/33761/