پیام آذری

آخرين مطالب

گزارشی از نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز/

یک نمایشگاه و هزار هنر فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- دانشگاه هنر اسلامی تبریز در اقدامی شایسته بخشی از سالن های ساختمان تاریخی این بنا را به محل دائمی نمایشگاه هنرآفرینان این شهر در رشته های مختلف تبدیل کرده است که این امر برای اولین بار در آذربایجان شرقی اتفاق می افتد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه دائمی مزبور در قسمت شمالی ساختمان بسیار زیبا و تاریخی کارخانه چرمسازی خسروی که اکنون دانشگاه هنر اسلامی تبریز در آن فعال است، با اختصاص دو سالن 600 مترمربعی و یک سالن 200 مترمربعی برای معرفی آثار هنری هنرمندان و فعالان صنایع دستی تبریز برپا شده است و بدون تردید در آینده ای نه چندان دور می تواند به یکی از برندهای مهم و تاثیرگذار حوزه های گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل شود.
دو سالن 600 و 200 مترمربعی طبقه همکف این محل به نمایشگاه فروش و عرضه آثار هنری هنرمندان، دانشجویان و مشاغل خانگی در رشته های مختلف همچون چرم، شیشه، فرش و بافتنی های دستی، آثار حجمی، چوب، فلز، سفال و سرامیک، نقاشی و خوشنویسی، ملیله کاری، گلدوزی دستی، نقاشی روز پارچه، طراحی فنی، خیاطی، منبت کاری، ابریشم بافی، لباس های محلی، قلمکاری، نقره کاری، معرق کاری، خاتم کاری، سوزن دوزی، نگارگری، میناکاری اختصاص دارد.
طبقه زیرزمین این محل نیز در مساحت 600 مترمربعی قرار است به یکی از گالری های زیبا و نفیس هنرآفرینان تبریزی اختصاص یابد که کارهای مقدماتی و آماده سازی آن به اتمام رسیده و در مرحله چینش آثار می باشد.
طراح، مجری و مسئول نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، هدف اصلی از ایجاد و راه اندازی آن را کمک به هنرمندان و هنرآفرینان گمنام تبریزی برای عرضه، نمایش و فروش آثار هنری و دستی خودشان بیان و اظهار کرد: وجود محل و نمایشگاه دائمی برای شهری که در حوزه ها و رشته های مختلف هنری در ایران و حتی جهان حرف های زیادی برای گفتن دارد، خالی بود.
حبیب دیدار افزود: با همت، تلاش و حمایت های رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز ماه ها قبل تصمیم برای ایجاد چنین نمایشگاهی در بخش از ساختمان دانشگاه گرفته شد و بلافاصله کارهای اجرایی آن آغاز و امروز شاهد راه اندازی نمایشگاه و حضور شهروندان در آن هستیم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه فوق همه روزه از ساعت 10 و 30 دقیقه تا ساعت 21 برای بازدید علاقمندان و گردشگران داخلی و خارجی آماده ارایه خدمات است، گفت: در این نمایشگاه علاوه بر ارایه و فروش آثار هنری، فعالیت زنده و آموزش رشته های مختلف نیز صورت می گیرد.
دیدار با بیان اینکه ایجاد انگیزه در میان هنرمندان و هنرآفرینان جوان و گمنام که تاکنون هیچ محل و مکانی برای عرضه آثار تولیدی خود نداشتند، اظهار کرد: با وجود اینکه تنها چند روز از افتتاح این نمایشگاه سپری شده است، اما شاهد حضور مناسب و رو به رشد هنرمندان شهر هستیم تا به نحوی آثار خود را به نمایش بگذارند.
وی اعلام کرد: ما از طریق تریبون ایرنا از تمامی هنرمندان و هنرآفرینان و تولید کنندگان صنایع دستی و هنری دعوت می کنیم تا حداقل برای یک بار در نمایشگاه یاد شده حضور یابند تا با تعامل دوطرفه و همکاری های دوجانبه نسبت به معرفی و فروش آثار اقدام شود.
دیدار با بیان اینکه برای حضور در نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز محدودیتی برای حضور هنرمندان و ارایه آثار وجود ندارد، گفت: برخلاف نمایشگاه های فصلی و مقطعی، در این نمایشگاه سطح هنری و کیفیت آثار ارایه شده مطرح نیست.
وی یادآور شد: نمایشگاه هنرآفرینان تبریز به هیچ هنرمند و تولید کننده ای برای حضور " نه " نمی گوید و حضور در آن رایگان است.
مسئول نمایشگاه هنرآفرینان تبریز با اشاره به اینکه جامعه هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی از دردمندترین اقشار جامعه هستند، گفت: بدون تردید ایجاد و راه اندازی چنین نمایشگاهی می تواند بخشی از دغدغه های کاری و فعالیت های آنها را رفع کند.
به گزارش ایرنا، مسئول بخش مشاغل خانگی نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز نیز با قدردانی از زحمات و حمایت های مسئولان دانشگاه هنر اسلامی در اختصاص بخش ویژه نمایشگاه به مشاغل خانگی، گفت: بدون تردید ایجاد چنین محلی برای عرضه و فروش آثار تولیدی بانوان فعال در تبریز می تواند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشد تا بخش اعظمی از مشکلات معیشتی این قشر برطرف شود.
فاطمه دلیری عبدی اظهار کرد: هم اکنون رشته های مختلف صنایع دستی در قالب فعالیت های بانوان هنرمند تبریزی در نمایشگاه آماده عرضه و فروش برای علاقمندان است.
وی با بیان اینکه توجه به آموزش جزو برنامه های مهم نمایشگاه مشاغل خانگی است، افزود: بحث آموزش برای زنان هنرمند را با جدیت پیگیری می کنیم اما وقتی بازار کار در دسترس نیست، بهره چندانی از این آموزش ها نمی توان برد، زیرا در فعالیت های اقتصادی نقطه آخر بازار کار است که هم اکنون در دسترس نیست، اما نمایشگاه فوق می تواند این مشکل اساسی را رفع کند.
دلیری عبدی، اشتغال زنان به ویژه در حوزه صنایع دستی را یکی از راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه دانست و افزود: بدون تردید می توان با توسعه چنین مشاغلی برای بانوان، جلوی بسیاری از ناهنجاری ها از قبیل طلاق، آسیب های اجتماعی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن را گرفت که این امر مستلزم حمایت همه جانبه دستگاه های متولی است.
به گزارش ایرنا، برپائی نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز همزمان با رویداد تبریز 2018می تواند افق های روشن و دائمی برای صنایع دستی و هنری آذربایجان بگشاید که بهره مندی از فواید و منافع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن برای سال ها مستدام خواهد شد.
مسئول نمایشگاه با اشاره به همین موضوع از تدارک بهره مندی نمایشگاه از راهنمایان گردشگران داخلی و خارجی در آینده خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، از نوروز سال 1397 این راهنمایان که مسلط به چند زبان خارجی هستند، در نمایشگاه برای ارایه خدمات ویژه به گردشگران خارجی فعالیت خواهند کرد.
دیدار، نوع و نحوه ساختار فیزیکی نمایشگاه دائمی هنرآفرینان تبریز را متفاوت تر از سایر نمایشگاه همطراز دانست و افزود: این نمایشگاه برخلاف سایر نمایشگاه ها غرفه بندی نشده و آثار ارایه شده به صورت تجمیع اما با آرایش های مشخص و جداگانه برای بازدید علاقمندان حاضر شده است.
حضور در نمایشگاه هنرآفرینان تبریز که در فضائی بسیار مناسب، بنای تاریخی و سنتی برپا شده است، فکر، ذهن و افکار هر بیننده و بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند تا در محیطی به دور از زندگی ماشینی و روزمره تصنعی، دقایق و ساعاتی را با فراغ بال روح خود را با آثار هنری و صنایع دستی سنتی صیقل دهد.
بدون تردید نمایشگاه هنرآفرینان نمایشگاهی است برای مشاهده هزار هنر ساخت دست بشر و رجوع به تاریخ گذشته ایران و آذربایجان.
کارخانه چرم خسروی تبریز با حدود 90 سال قدمت در انتهای خیابان شریعتی جنوبی تبریز از معماری زیبایی برخوردار است و از یادگارهای صنعت این خطه در آن سال ها محسوب می شود.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی **انتشار: عزیزی راد
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/33366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرحله دوم رهاسازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

بستر‌های فسادزا در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل برچیده می‌شود

ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

افزایش 38 درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی

رقابت 2 هزارو 500 داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی

توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار

عدم پاسخگویی کتبی به ارباب رجوع تخلف اداری محسوب می شود

تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در 16 شهرستان آذربایجان غربی

انهدام باند سارقان احشام در بیله‌سوار

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

کشف بیش از 44 کیلوگرم موادمخدر در مراغه

همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

ثبت بیش از 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان غربی

برنامه‌ریزی برای افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری

چتر حمایت بهزیستی آذربایجان غربی بر سر بیش از 9000 زن سرپرست خانوار

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

رئیس جمهور پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

تلویزیون آمریکا: هیچ کس به اندازه آیت الله خامنه‌ای از شعارتان خوشحال نمی‌شود!

چرا امیرعلی نبویان به رائفی‌پور نامه نوشت؟

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پویش کاشت 1500 اصله نهال زالزالک در پیرانشهر