پیام آذری

آخرين مطالب

آغاز مرمت نخستین هتل مدرن ایران در تبریز فرهنگي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - "گراند هتل" تبریز در بلوک تاریخی "پاساژ" این شهر از جمله یادگارهای رونق گردشگری تبریز در زمان های قدیم است که به دلیل تعطیلی در 15 سال گذشته، رو به ویرانی نهاده و حال اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قصد دارد راستای رویداد بین المللی تبریز 2018 آن را بازسازی کند.
به گزارش ایرنا، اقدام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازسازی و مرمت "گراند هتل" تبریز، عمل به آرزوی دیرینه علاقه مندان به صیانت از داشته های میرثی- فرهنگی "شهر اولین ها" است.
"گراند هتل" تبریز در بلوکی تاریخی واقع شده است که در آن سینما، کلیسا و مدارس قدیمی با بیش از یک قرن قدمت وجود دارند و هر یک به تنهایی می توانند به نمادی برای تاریخ معاصر حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این کلان شهر 1.8 میلیون نفری تبدیل شوند.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در این باره گفت: مرحله اول مرمت "گراند هتل تبریز" به عنوان اولین هتل مدرن ایران تا پایان سال جاری آغاز می شود.
محمد فتحی افزود: یکی از بالکن ها به همراه سقف این بنا نیاز به مرمت اضطراری دارد که با بهره گیری از اعتبارهای اضطراری استان، مرحله اول مرمت این بنای تاریخی با بیش از 700 میلیون ریال آغاز می شود.
وی با بیان اینکه حفظ و صیانت از این بنا به علت پیشینه تاریخی و کلیدی آن ضروری است، اظهار کرد: پیش از احداث این هتل اقامت مسافران در شهرها از طریق کاروانسراها انجام می شد و با آغاز به کار آن تحولی شگرف در حوزه گردشگری و آشنایی با صنعت هتلداری در ایران روی داد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان اینکه بنای فعلی "گراند هتل" تبریز نیازمند بازسازی و مرمت است، یادآوری کرد: میراث فرهنگی استان اقدام های اولیه را جهت بازسازی این مکان تاریخی طرح ریزی کرده است.
فتحی ادامه داد: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طبق رایزنی های به عمل آمده و انعقاد تفاهم نامه ای مشترک با "خانواده توفیق" به عنوان بهره برداران این هتل، برنامه های اولیه مرمت این بنای تاریخی را آغاز کرده است.
وی گفت: تلاش می شود تا در اعتبارهای سال 97 بودجه لازم را از طریق منابع ملی و استانی جهت بازسازی و احیای این هتل تخصیص داد.
فتحی با بیان اینکه مرمت کامل "گراند هتل" تبریز نیازمند بیش از 30 میلیارد ریال است، افزود: میراث فرهنگی استان در تلاش است تا با دریافت اعتبار لازم، مرمت کامل این هتل تاریخی را در بازه زمانی 5 ساله تکمیل کند.
گراند هتل تبریز، اولین هتل مدرن ایران محسوب می‌شود که در خروجی کوچه تاریخی "پاساژ" به چهارراه شریعتی واقع شده است.
کوچه‌ پاساژ به عنوان محل استقرار "گراند هتل"، به علت واقع شدن کنسول‌گری‌ 7کشور خارجی از قبیل روسیه، آمریکا، انگلیس، آلمان، عثمانی، اتریش و فرانسه، تا سر کار آمدن رضاشاه از اهمیت ویژه ای برای بیش از چهار هزار نفر خارجی ساکن در تبریز برخوردار بود.
گراند هتل تبریز به دلیل شاخص‌های معماری همچون آجرکاری و نمای خاص مربوط به دوره پهلوی اول، مهر سال 1394 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
آراز توفیق از نوادگانِ صاحب اولیه گراند هتل نیز گفت: بنای هتل در اواخر دوره‌ قاجاریه توسط شوروی‌ها و فرانسوی‌ها ساخته شده است.
وی اضافه کرد: از آن زمان تا آغاز جنگ تحمیلی این هتل روبه‌راه بود و مشتری‌های زیادی داشت. اما در طول دوران جنگ به دلیلِ کم شدنِ توریست‌های خارجی، هتل هم از رونق افتاد.
بهره‌بردارِ گراند هتل نیز اظهار داشت: این هتل را پدر من ساخته است. سرقفلی کامل گراندهتل متعلق به ماست و 100 سالی است که سرقفلی آن را در اختیار داریم. بنیاد مستضعفان به خاطر سینمایی که در کنار گراند هتل واقع شده بود هر دو را با هم در اوایل انقلاب مصادره کرد.
حسین توفیق افزود: ما می‌خواهیم اینجا را دوباره فعال کنیم. چند سال بود که اینجا تعطیل بود. میراث فرهنگی به ما گفته که شما اگر مثلاً 50 میلیون خرج کنید، ما 100 میلیون بلاعوضش انجام می‌دهیم.
توفیق درخصوص پیشینه‌ هتل می‌گوید: سن من آنقدر نمی‌رسد که تاریخ دقیقی از تأسیس آن را بگویم ولی خواهر من که 85 ساله است، می‌گوید تا چشمش را بازکرده، گراند هتل را داشتیم. می‌شود حدس زد که تقریباً 100 سال قدمت دارد. وی یادآور شد: من در دوره‌ جوانی‌ام به هندوستان رفتم. اما 35 سال پیش از هند برگشتم و تقریباً 18 سال خودم هتل را اداره می‌کردم. خیلی هم کارش خوب بود و رفت و آمدِ زیادی به آن می‌شد. ولی حدودِ 15 سال می‌شود که گراند هتل بسته شده است.
وی می‌گوید: هتل خرابی‌هایی دارد. حرف ما به میراث فرهنگی این است که شما اینجا را ثبت کرده‌اید. خیلی هم خوب. ولی فقط اسماً که نمی‌‌شود ثبت کنید. ثبت‌کننده موظف است برای حفظ بنای ثبتی کمک مالی هم بکند. میراث فرهنگی هم قول داده به ما کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/32946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصرف 20 هزار تن گندم ماهیانه در اردبیل

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به 15 هزار و 400 هکتار رسید

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان، شلیک پدافند بوده است

تکذیب خبر جلسه اضطراری شورای‌عالی امنیت ملی

ببینید | اولین تصاویر از تبریز پس از ادعای حمله به تاسیسات انرژی

شلیک پدافند منشا صدای انفجار در تبریز

(ویدئو) در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | آیا پای اسرائیل در میان بود؟

در اصفهان و تبریز چه خبر بود؟ | تصاویر

ماجرای انفجار در تبریز مشخص شد!

فیلم/ آرامش کامل در آسمان تبریز

تبریز در امنیت و آرامش کامل

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فوری/ فعال شدن پدافند هوایی در تبریز /علت صدای انفجار در غرب تبریز چه بود؟ +جزئیات

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

آرامش کامل در آسمان تبریز

تحویل هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

فعال شدن پدافند هوایی در تبریز +جزئیات

منشاء صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در تبریز | منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شلیک پدافند، منشا صدای انفجار در تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

شلیک پدافند به شیء مشکوک منشا صدای انفجار در تبریز بود

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

منشأ صدای انفجار در تبریز چه بود؟

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان