پیام آذری

آخرين مطالب

چگونه با برف فرصت گردشگری درست کنیم؟

برف راه گردشگران تبریز را نمی‌بندد/ گردشگری زمستانی در آذربایجان مقالات

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز - آذربایجان شرقی و در راس آن تبریز، دارای ظرفیت‌های بسیاری برای میزبانی از گردشگران زمستانی است اما مسئولان برای کتاب «تبریز2018» فصل زمستان را نادیده گرفته‌اند.

 با آغاز سال نو میلادی از 11دی امسال، تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شد؛ یعنی شهری نمونه بین شهرهای 57کشور اسلامی در حوزه گردشگری. این رویداد فراملی گردشگری که با عنوان «تبریز2018» شناخته می‌شود یک‌سال است و در واقع 4فصل از سال را در برمی‌گیرد.
با اعلام خبر برگزاری افتتاحیه رسمی رویداد «تبریز2018» در سوم فروردین 97 توسط سازمان میراث فرهنگی، معلوم شد مسئولان برای برگزاری برنامه‌های «تبریز2018» 3 فصل بهار، تابستان و پاییز را در نظر گرفته‌اند و چشم‌شان را بر روی زمستان بسته‌اند.
عده‌ای از شهروندان معتقدند چون زمستان‌های تبریز کم‌رونق و سرد و خلوت است، موکول کردن افتتاحیه و برنامه‌های «تبریز2018» به بهار چندان هم بد نشد. مسئولان نیز در این فرصت 3ماهه می‌توانند کم‌کاری‌های خود را جبران کنند و برنامه‌ها را به جمع‌بندی برسانند.

یک سال طلایی منهای 90روز سفید
اما چیزی که در این میان زیر پا گذاشته می‌شود، یک فصل است. یک فصل 90روزه از سالی که در آن تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی شده. به گفته خود مسئولان شهرهای ایران بعد از 57سال دوباره فرصت این را خواهند داشت که مدعی دریافت عنوان پایتختی گردشگری جهان اسلام باشند.
«زمستان‌های تبریز هرچند نسبت به بسیاری از نقاط کشور روزهای سردی را در برمی‌گیرد و نیز در بسیاری از مواقع همراه با بارش است، اما در عین حال می‌تواند برای عده‌ای جاذبه‌های خود را داشته باشد.» این را محمد عیاری، کارشناس گردشگری می گوید.
او همچنین به برخی داشته‌های تبریز در زمینه برف و زمستان اشاره می‌کند که کم‌یاب هستند و با ساماندهی آن‌ها و با الگوگیری از کشورهایی که برنامه‌های خوبی برای گردشگران زمستانی اجرا می‌کنند، تاکید می‌کند که می‌شود زمستان سبزی به لحاظ حضور گردشگران داشت.

شهری که هم به کولر نیاز دارد و هم بخاری
تبریز و آذربایجان شرقی 4فصل را به معنای رنگارنگ خود تجربه می‌کند. سال‌هاست در خانه اهالی آذربایجان هم می‌توانید کولر پیدا کنید و هم بخاری و این یعنی باید تمام فصول را در این خطه به رسمیت شناخت و از مزایای هرکدام بهره جست.
برف با زمستان‌های تبریز و استان غریبه نیست؛ هرچند در سال‌های اخیر کم‌رنگ‌تر شده اما هم‌چنان رنگ سفید را می‌توان در ارتفاعات استان مشاهده کرد که در نوع خود یک رنگ بسیار ارزشمند در بساط رنگ‌آمیزی طبیعت به‌شمار می‌آید.
برف در دومورد از نقاط کوهستانی تبریز دوجاذبه استوار گردشگری و تفریحی به‌وجود آورده است که اغلب برای گردشگرانی که به تبریز سفر می‌کنند ناآشناست. همانطور که وجود کویری به‌نام قوم‌تپه در این استان برای گردشگران دور از انتظار بنظر می‌رسد؛ اما حقیقت این است که با تکیه بر توانایی‌های این خطه می‌توان در هر فصلی میزبان گردشگران بود.
در این گزارش بیش‌تر به معرفی دو پیست اسکی سهند و پیام می‌پردازیم. پیست اسکی سهند، در جنوب شرقی شهر تبریز و در دامنه‌های کوه سهند واقع شده است.

پیست اسکی سهند از امکاناتی همچون تله اسکی، مدرسه اسکی به‌منظور آموزش و فراگیری خردسالان و بزرگسالان، یک‌دستگاه خودرو برف کوب، اقامتگاه و دیگر تأسیسات رفاهی و امکانات پذیرائی نیز برخوردار می باشد. دامنه های سهند در زمستان به دلیل وجود اراضی کوهستانی و دامنه‌های برف‌گیر مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به ورزش مفرح اسکی بوده و در تابستان نیز به‌لحاظ آب و هوای مطبوع و خنک منطقه و همچنین امکان طبیعت گردی و استراحت در روستاهای زیبای همجوار با رودخانه‌های پر آب و خروشان، گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. پیست اسکی سهند در استان آذربایجان شرقی، بزرگترین پیست اسکی شمالغرب کشور است که با توجه به وسعت منطقه و امکانات داخل پیست از جمله طول 1200 متری مسیر اسکی، ورزشکاران بسیاری را جهت انجام ورزش‌های زمستانی، به خود جلب کرده است.
پیست اسکی سهند از امکاناتی همچون تله اسکی، مدرسه اسکی به‌منظور آموزش و فراگیری خردسالان و بزرگسالان، یک‌دستگاه خودرو برف کوب، اقامتگاه و دیگر تأسیسات رفاهی و امکانات پذیرائی نیز برخوردار می باشد. پیست اسکی سهند، حدود 6 ماه از سال مورد توجه گردشگران و طبیعت دوستان و علاقه مندان به ورزشهای زمستانی است. چندی پیش با برپائی دومین تله اسکی پیست اسکی سهند، سرعت و ظرفیت نقل و انتقال اسکی بازان در مسیر اسکی افزایش چشمگیری یافته و ضمن برخورداری از سیستم ایمنی پیشرفته و استاندارد، ظرفیت اسکی استان را به دو برابر افزایش داده است.

بمنظور تأمین رفاه هرچه بیشتر گردشگران و طبیعت‌دوستان، امکانات زیرساختی این منطقه در دستور کار سازمان های ذیربط بوده و در بسیاری موارد عملیاتی و به مرحله بهره برداری رسیده است. عملیات گازرسانی و آبرسانی پیست اسکی سهند نیز که از مشکلات اساسی این منطقه بود، با مساعدت سازمان های مربوطه در شرف تکمیل شدن می باشد. مجموعه پیست اسکی سهند به عنوان یکی از بزرگترین دهکده‌های ورزش‌های زمستانی کشور شناخته شده و با نهائی شدن عملیات زیرساخت، این منطقه به یکی از مناطق مهم گردشگری استان آذربایجان شرقی تبدیل خواهد شد.
پیست اسکی سهند تبریز ازسوی فدرسیوان جهانی اسکی به عنوان پیست اسکی بین اللملی ثبت جهانی شده و اصلی ترین منطقه استان بمنظور انجام ورزش و تمرین ورزشکاران رشته اسکی بشمار می‌آید. پیست سهند، با افتخار میزبانی بسیاری از مسابقات داخلی، قهرمان کشوری و بین اللملی را بعهده داشته است.
پیست اسکی پیام را رقیب و رفیق پیست اسکی سهند می‌توان دانست. منطقه «پیام» یکی‌ از زیباترین و مهمترین تفرجگاه‌های‌ مردم آذربایجان شرقی می‌باشد که در طول سال مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است و در طول فصل سرما کمتر خانواده‌ای‌ در تبریز و دیگر شهرهای‌ آذربایجان شرقی و استان های همجوار را می‌توان یافت که برای‌ انجام ورزش‌های زمستانی‌ و نیز استفاده از طبیعت بکر و زیبای زمستانی پیام به این منطقه نرفته باشد.

زمستان های‌ سرد و برف گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند. پیام منطقه‌ای‌ روستایی‌ را شامل می‌شود که در بخش مرکزی‌ شهرستان مرند و در دامنه ارتفاعات رشته کوه میشو واقع شده و از مرتفع ترین گردنه‌های‌ حد فاصل تبریز به ماکو در استان آذربایجان غربی‌ است که تنها با مرکز استان 56 کیلومتر فاصله دارد و نام محلی پیام (یام) می‌باشد که هم اکنون نیز همین نام در گفت و گوهای‌ محاوره‌ای‌ مردمان آذربایجان بر زبان‌ها جاری‌ است.
زمستان های‌ سرد و برف گیر از دیگر ظرفیت‌های‌ بسیار مناسب جلب گردشگر به منطقه پیام است که داشتن پیست اسکی‌ در این منطقه باعث شده است سالانه عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به این سمت روانه شوند.
پیست اسکی پیام که در ارتفاعات این منطقه واقع شده است در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از خانواده های آذری است. البته تابستان های پیام نیز به دلیل مطبوع بودن آب و هوا و داشتن طبیعت زیبا، آبهای‌ روان و چمنزارهای چشم‌نواز همه‌روزه علاقه‌مندان طبیعت و گردشگری‌ را به خود جلب می کند.
البته گردشگری زمستانی در آذربایجان شرقی تنها به دو پیست اسکی محدود نمی‌شود و نباید فکر این را بکنید که با سوار شدن به اسکی می‌توانید تمام جاذبه‌های زمستانی تبریز و آذربایجان را زیر پا بگذارید.

روستاهای زیادی اطراف تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان شرقی وجود دارند که طبیعت بکرشان زمانی که به برف و سرما آمیخته می‌شوند و درختانشان بی‌وزنی را در قالب بی‌برگی تجربه می‌کنند، صحنه‌های زیبایی به‌وجود می‌آورند.
البته وقتی حرف از طبیعت می‌شود، نمی‌توان «شمال کوچک» آذربایجان شرقی را نادیده گرفت که جنگل‌های ارسباران نام دارد. این جنگل‌ها جزو بهترین مناطق سبز ایران به شمار می‌آیند و همانطور که بهار و تابستان‌شان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، دارای زمستان‌های بسیار زیبا و دیدنی نیز هستند.
حتی در داخل تبریز نیز مکان‌هایی همچون پارک بزرگ ائل‌گلی که یکی از نمادهای این‌شهر به شمار می‌آید، بخش قابل‌توجهی از شهرت خود را به تصاویر خود از زمان سرما و زمستان مدیون هستند. عده بسیاری از کودکان و جوانان با تجمع در ائل‌گلی رسم برف‌بازی را به‌جای می‌آورند و علی‌رغم سرما باز شور و نشاط را برقرار می‌سازند.
یکی از گردشگران اهل تهران بعد از بازدید از تبریز و آذربایجان شرقی در سردترین روزهای زمستان سال پیش، بخاطر یک موضوع بسیار تعجب کرده بود: «این‌همه سوز و سرما و برف، باز مانع جریان زندگی عادی در تبریز نمی‌شود.» و البته دلیل این موضوع را می‌توان در آن دید که ریشه شهروندان نیز همچون درختان بر سرما و برف کاشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/31765/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس