پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

لزوم صیانت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی/تخریب 154 بنای غیرمجاز اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - ارومیه- بهره برداری بهینه و حفاظت از اراضی کشاورزی به عنوان تضمین کننده تداوم حیات بشری و تامین امنیت غذایی و حفاظت از منابع پایه خاک لزوم صیانت از منابع ملی را دو چندان می کند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: آذربایجان غربی با دارا بودن 820 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب های مهم کشاورزی در کشور به شمار می رود ولی در سالهای اخیر زمین خواری و تصرف اراضی کشاورزی موجب شده زنگ خطر تخریب زمین های کشاورزی به صدا در آید.
در زمان حاضر ایجاد و احداث کوزه های آجرپزی، دپوی غیراصولی زباله، برداشت غیرمجاز شن و ماسه و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان به یکی از چالش های اصلی این بخش تبدیل شده است چالشی که روز به روز بر وسعت و مساحت تخریب و تصرف زمین های کشاورزی در استان افزوده است.
نبود امکان صدور اسناد مالکیت در اراضی کشاورزی استان، کندی روند اجرای طرح کاداستر، ضعف قوانین در مقابله با پدیده زمین خواری به همراه ضعیف بودن نظارت و بازرسی ها در سالهای گذشته موجب شده است شاهد افزایش تخریب زمین های کشاورزی و احداث خانه باغ های غیرمجاز در استان به خصوص در شهرستان ارومیه باشیم.
این چالش ها در حالی است که بهره برداری بهینه و حفاظت از این اراضی به عنوان تضمین کننده تداوم حیات بشری و تامین امنیت غذایی و حفاظت از منابع پایه خاک، یکی از ضرورت های انکارناپذیر است.

154 حکم قلع و قمع بنا در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی صادر شده است
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص وضعیت اراضی کشاورزی استان گفت: در بهمن ماه 1371 از ادغام تشکیلات سازمان اصلاحات اراضی و ستاد مرکزی هیئتهای هفت نفره، سازمان اموراراضی کشور تاسیس و مدتی بعد اساسنامه این سازمان از سوی هیئت دولت تصویب شد.
مهدی سرخوش با بیان اینکه سازمان امور اراضی کشور از این تاریخ به عنوان سازمانی مستقل و وابسته به وزارت کشاورزی (و پس از ادغام وزارت جهاد کشاورزی) با تنوعی از وظایف و ماموریت های حاکمیتی فعالیت می کند افزود: حفظ کاربری، یکپارچگی، ساماندهی و توسعه اراضی حوزه های اصلی ماموریتی سازمان در جهت مدیریت بر اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی برای طرح های کشاورزی و غیر کشاورزی است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تشریح اقدامات و فعالیتهای مدیریت امور اراضی استان در طی نه ماهه سال جاری، از اجرای 154 فقره حکم قلع و قمع بنا در سطح استان در 9 ماهه سال جاری خبرداد و اظهارداشت: از 154 مورد از قلع و قمع بنای انجام شده در این بازه زمانی 102 مورد از آن دارای حکم قطعی قضایی و 54 مورد نیز در راستای اجرای تبصره 2 ماده 10 انجام شده است.
سرخوش تاکید کرد: در این بازه زمانی واگذاری اراضی به طرح های وابسته به کشاورزی به تعداد شش مورد به مساحت 1.0656 هکتار، واگذاری اراضی به طرح های غیرکشاورزی به تعداد 9 مورد به مساحت 50.785 هکتار، فروش و انتقال سند عرصه نیز به تعداد هشت مورد به مساحت 11.4103 هکتار انجام گرفته است.
سرخوش با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره مهندسی و حدنگاری اراضی استان در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری بیان کرد: بررسی و استخراج سوابق اجرایی امور اراضی و تولید نقشه محدوده پهنه های غیرملی برای رفع تداخلات به مساحت 75 هزار و 253 هکتار، بررسی و استخراج سوابق اجرایی امور اراضی و تهیه نقشه قطعات اراضی کشاورزی به تعداد 39 هزار و 359 هکتار، جمع آوری اطلاعات توصیفی قطعات اراضی کشاورزی در سطح 15 هزار و 909 هکتار نیز از اهم اقدامات انجام شده در این راستا است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: تهیه نقشه نهایی حدنگار اراضی کشاورزی به همراه لایه های مربوط به اجرای قوانین و مقررات امور اراضی و ورود اطلاعات در سامانه های مربوطه در سطح 7298 هکتار، نظارت مهندسی بر قراردادها و نقشه های موضوع رفع تداخلات مقررات موازی 56485 هکتار، نظارت مهندسی بر نقشه های اماکن،تأسیسات و اراضی دولتی واگذاری و اراضی مربوط به حفظ کاربری و سایر نیز در سطح 66501 هکتار از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه حدنگاری اراضی استان است.

راه اندازی سامانه 131 و لزوم افزایش سطح اطلاع رسانی
سرخوش با اشاره به آخرین وضعیت رفع تداخلات اراضی محدوده اجرای طرح مذکور اظهار داشت: محدوده اجرای طرح رودخانه های مرزی شامل 53 قریه به مساحت کل 106هزار هکتار است که ازاین تعداد در سطح 22 روستا در راستای اجرای آیین نامه اجرایی ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر کشور، جهت رفع تداخلات بالغ بر 35 هزار هکتتار پرونده خوانی و اقدام شده است.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه 131جهت دریافت گزارش های مردمی برای حفاظت از اراضی کشاورزی استان از سال 94 در محل مدیریت امور اراضی استان، اظهارداشت: این سامانه با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و ساز های غیر مجاز در اراضی زراعی و باغی راه اندازی شده و آماده دریافت هر گونه خبر ها و اطلاعات مردمی در این خصوص است.
سرخوش بر لزوم افزایش سطح اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم در خصوص راه اندازی این سامانه و اهداف آن از طریق رسانه استانی تاکید و اضافه کرد : در حال حاضر ظرفیت های قانونی برای بهره برداری اصولی از اراضی استان وجود دارد و این سازمان آماده همکاری با متقاضیانی است که از دستگاه های ذیربط برای فعالیت های قانونی خود مجوز دریافت کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: در راستای توسعه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها در زمینه استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ترویج حفاظت و ساماندهی اراضی کشاورزی، فرهنگ‌سازی وآگاهی‌بخشی عمومی به کشاورزان و مالکین اراضی کشاورزی و جلب مشارکت های سازمان های مردم نهاد در این خصوص، ارتقاء سطح کمی و کیفی فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی، ترویجی و آموزشی ویژه بهره‌برداران برای پیشبرد برنامه‌های حفظ، ساماندهی و توسعه اراضی کشاورزی، تفاهم‌نامه‌ای فی‌مابین سازمان امور اراضی و سازمان نظام تحقیقات آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی منعقد گردیده و برای اجرا به سازمان جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ شده است.
سرخوش اهم برنامه ها و اقدامات انجام شده برای حفاظت و صیانت از تخریب اراضی کشاورزی و جلوگیری از خردشدن زمنیهای کشاورزی به قطعات کوچک در استان راشامل راه اندازی گشت های حفاظت از اراضی و سامانه ارتباطات مردمی 131 ذکر کرد و ادامه داد: در این راستا با حمایت های سازمان امور اراضی کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر داریم، تعداد 7 گشت حفاظتی موجود در سطح استان را به تعداد 9 گشت در سال آتی افزایش دهیم .

رفع تداخل بیش از 6 هزار و 400 هکتار ازاراضی در آذربایجان غربی
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی همچنین از رفع تداخل 6 هزار و 464 هکتار ازاراضی ملی و کشاورزی در استان از ابتدای سال 94 تا کنون خبرداد و اضافه کرد: مساحت کل اراضی تثبیت شده ملی در این بازه زمانی درحدود 57 هزار و 706 هکتار است که اراضی تثبیت شده ملی 37 هزار و 388 هکتار و اراضی تثبیت شده غیرملی 20هزار و 617 هکتار بوده و مساحت رفع تداخل شده نیز در حدود شش هزار و 464 هکتار است.
سرخوش با بیان اینکه از سال 94 تا کنون بیش از 1150 پلاک در کارگروه های شهرستانی بررسی و برای این منظور حدود 500 جلسه در کل استان برگزار شده است اظهارداشت: از این تعداد پلاک 200 مورد در حال نقشه برداری و تعداد 75 مورد عملیات نقشه برداری آنها خاتمه یافته که از این میزان نیز تعداد 50 پلاک در کمیسیون رفع تداخل استانی مطرح و در خصوص 37 پلاک اتخاذ تصمیم شده است.
وی با اعلام اینکه در این راستا مشکلات زارعین 37 روستا بالغ بر 3500 نفر که سالیان متمادی با اداره کل منابع طبیعی اختلاف داشتند، مرتفع شده است خاطر نشان کرد: در حال حاضر از طریق 8 شرکت مشاور نقشه بردار در حال نقشه برداری پلاک های دارای تداخل هستیم و تا کنون مبلغ 822 میلیون ریال اعتبار در این زمینه هزینه شده است.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برنامه آتی اجرای رفع تداخلات در مساحت 150 هزار هکتار در شهرستان های استان تا آخر سال 96 است بیان کرد: طرح پایلوت کاداستر اراضی کشاورزی نیزدر اراضی شهرستان پیرانشهر در سطح سه هزار و 750 هکتار خاتمه یافته و در سطح 40 هزار هکتار نیز با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در حال انجام است.

لزوم مشارکت همگانی در جهت حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در همایش بزرگداشت سالروز تاسیس امور اراضی در استان بر لزوم مشارکت همگانی در جهت حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی استان تاکید کرد و بر ترویج فرهنگ حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی و انتقال آن به نسل های آینده تاکید کرد.
اسمعیل کریم زاده با اشاره به تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری درزمینه حفظ آب و خاک، افزود: استراتژی و برنامه ریزی های سازمان جهاد کشاورزی در حوزه اراضی در راستای فرامین معظم له است و باید با قاطعیت از اراضی محافظت شود و جلوی تعدی سودجویان به اراضی کشاورزی گرفته شود.
وی با اشاره به پیشینه تاریخی امور اراضی در تشکیلات دولتی ،ادامه داد: حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی، باغ ها، جنگلها و سایر عرصه های منابع طبیعی و محیط زیستی صرفا با سازوکارهای اداری و اجرای صرف قوانین موجود قابل تحقق نیست و باید از توان و ظرفیت مردم و همکاری سایر اقشار و سازمانهای مردم نهاد در جهت این اهداف مهم فراسازمانی بهره بجوییم.
کریم زاده برلزوم افزایش ضریب دقت و تسریع در رسیدگی به پرونده های تغییر کاربری غیر مجاز اراضی ارجاع شده به محاکم قضایی طبق قوانین و مقررات تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به وسعت اراضی زراعی و باغی در سطح استان در مقایسه با استانهای دیگر باید این رسیدگی به این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در سطح استان نیروی انسانی شاغل در مدیریت امور اراضی باید با اهتمام ویژه در مواردی چون تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی ، دقت و جدیت در کارها را در اولویت اقدامات اجرایی خود قرار دهند.
وی تاکید کرد: مهمترین وظیفه و ماموریت امور اراضی حفظ کاربری اراضی است و سامانه ارتباطات مردمی و گشت های حفاظت اراضی به صورت شبانه روزی در این راستا آماده ارائه مشاوره و دریافت گزارش های مردمی است.

عدم جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی خیانت به نسل های آینده است
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این گردهمایی با بیان اینکه عدم جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی خیانت به نسل های آینده است گفت: خداوند برای هر چیزی حدود و اندازه قرار داده است که استفاده نادرست از مواهب و نعمت های الهی مسئولیت دارد و این زمین فقط مختص نسل حاضر نیست که آن راتخریب کنیم و از بین ببریم .
حجت الاسلام سید حامد ساجدی نژاد از زحمات و تلاش مسئولان و کارشناسان اموراراضی استان قدردانی کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی به ساختمان و موارد غیر کشاورزی کار خلاف و نوعی جرم است و نیاز است همه مردم در حفظ و نگهداری اراضی کشاورزی و جلوگیری از پدیده زمین خواری تلاش کنند.
وی عدم وجود مدیریت یکپارچه، استفاده های تجاری، پایین بودن فرهنگ عمومی مردم در مورد محیط زیست، منابع طبیعی، ورود تکنولوژی های جدید در زندگی انسان، مسائل و مشکلات قانونی، عدم آموزش های مختلف نحوه واگذاری اراضی را از جمله چالش های موجود در حوزه مدیریت امور اراضی ذکر کرد.
حجت الاسلام ساجدی نژاد با اشاره به اهمیت حفاظت از اراضی کشاورزی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت تخریب اراضی کشاورزی فرمود اند که نابودی زمین‌های کشاورزی خسارتی غیر قابل جبران است و نیاز است که مردم و مسئولان در این زمینه مشارکت و همکاری بیشتری داشته باشند.
به هر روی به اندازه کافی قوانین در خصوص صیانت و حفاظت از اراضی موجود است امید که با اجرای این قوانین زمینه ساز صیانت از منابع ملی فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/31240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در ششم اردیبهشت

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

رییس سازمان سنجش آموزش کشور: برخی ابزار‌های جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند

پرداخت 907 میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مرحله دوم رهاسازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

بستر‌های فسادزا در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل برچیده می‌شود

ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

افزایش 38 درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی

رقابت 2 هزارو 500 داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی

توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار

عدم پاسخگویی کتبی به ارباب رجوع تخلف اداری محسوب می شود

تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در 16 شهرستان آذربایجان غربی

انهدام باند سارقان احشام در بیله‌سوار

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

کشف بیش از 44 کیلوگرم موادمخدر در مراغه

همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

ثبت بیش از 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی