برگزاری کارگاه آموزشی دانشجو و مسئولیت اجتماعی در اردبیل
علمي
بزرگنمايي:
آذری آنلاین -
به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل و با همکاری پردیش علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل کارگاه آموزشی دانشجو و مسئولیت اجتماعی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل محمد زینالی محقق و پژوهشگر علوم اجتماعی در این کارگاه به تعریف مسئولیت اجتماعی پرداخت و گفت: ازآنجاکه انسان موجودی اجتماعی است و از لحظة تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر میبرد و پیوسته با انسانهای دیگر در تعامل است، همواره باید یاد بگیرد چگونه در جمع زندگی و نیازهای خود را ارضا کند. برای این کار آموختن مهارتهای اجتماعی لازم است. فرد طی فرآیند جامعهپذیری این مهارتها را فرامیگیرد و یادگیری درست آنها میتواند به شکلگیری مسئولیتپذیری اجتماعی منجر شود.
وی ادامه داد: مسئولیتپذیری اجتماعی نوعی احساس التزام به عمل یا واکنش فردی در موقعیتهای گوناگون به دلیل تقید به دیگران است. نوعی احساس تعهد و پایبندی به دیگران، تبعیت از قواعد و معیارهای اجتماعی و درک قواعد گروهی که در ذهن فرد شکل گرفته است و بر رفتارهای او اثر میگذارد.
زینالی با اشاره به اینکه در مقابل نقشهای اجتماعی خود در جامعه مسئولیت داریم، تصریح کرد: هر انسان در جامعه دارای نقش های متعدد است، در خیابان نقش عابر، در دانشگاه نقش دانشجو، در خانواده نقش فرزند و نقش های مختلف دیگر را داراست و در برخی از این نقش ها مداخله مستقیم نمی تواند داشته باشد. به عنوان مثال وقتی در خیابان نقش عابر را داریم و شاهد مشاجره مادر با فرزندش هستیم نمی توانیم در آن مداخله مستقیم داشته باشیم .
وی با علام اینکه در مقایسه با گذشته نقشهای فعلی ما متفاوت است، بیان کرد: جامعه مدرن امروزی با جامعه سنتی متفاوت است و نقش ما در جامعه مدرن نسبت به جامعه ستنی متعدد شده است .
محقق و پژوهشگر مسائل اجتماعی دوران دانشجویی را فرصت مناسب برای گفتگو و ارائه نظر عنوان کرد و افزود: دانشجو بودن فرصت مناسب برای دخالت در برخی مسائل اجتماعی است و دانشجو می تواند با فعالیت های مختلف در قالب کانونها و انجمن ها مسئولیت اجتماعی خود را در قبال برخی مسائل اجتماعی ایفا نموده در جامعه نقش فعال و موثری داشته باشد .
وی به تارخچه جنبش دانشجویی اشاره کرد و ادامه داد: این جنبش یک پیشینه تاریخی دارد که با تاسیس دانشگاه تهران در آغاز قرن حاضر شروع می شود و تا امروز ادامه می یابد. البته در مقاطعی با افت و خیزها و فراز و نشیبهایی روبه روست.
مسئول مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاددانشگاهی اردبیل، تحلیل دانشجو را دقیقتر دانست و افزود: دانشجو بسیار متفاوت از مردم عادی است دانشجو با علم روز حرکت می کند چرا که در محیط علمی فعالیت می کند و سطح فکری این قشر بسیار بالاتر از اقشار عمومی جامعه است .
زینالی افزود: دانشجو قشر انتقادگر است که با ارائه راهکار در راستای حل مشکلات اجتماعی در قالب نقش های اجتماعی خود فعالیت میکند .
وی ادامه داد: دانشجو بر اساس نقش اجتماعی خود همیشه مطالبه گر بوده و قدرت دخالت در بسیاری از مسائل اجتماعی از جمله محیط زیست و ... را دارند و جنبش های دانشجویی نشان میدهد که دانشجو دارای حس و ذوق برای حضور در صحنه های اجتماعی و سیاسی است که همه اینها ناشی از مسئولیت اجتماعی دانشجویان است که در طول تاریخ ایران دانشجو سعی کرده است در عرصه های مختلف از قبیل دفاع مقدس و ... نیز مشارکت داشته است.
یادآرو می شود کارگاه آموزشی دانشجو و مسئولیت اجتماعی به همت مرکز مطالعات فرهنگی و نیازسنجی جهاددانشگاهی اردبیل با همکاری پردیس علامه طباطبایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل برگزار شد.
انتهای پیام
-
چهارشنبه ۶ دي ۱۳۹۶ - ۳:۱۶:۵۸ PM
-
۱۰۱ بازديد
-
ایسنا - علمی - اردبیل
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/27298/