پیام آذری

آخرين مطالب

متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری در گفت‌وگو با ایسنا:

شیوع کبد چرب و تغییرات ژنتیکی رابطه‎ی مستقیم با آلودگی هوا دارند علمي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - یک متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: شیوع کبد چرب و تغییرات ژنتیکی رابطه ‎ ی مستقیم با آلودگی هوا دارند. 
دکتر الهه بایبوردی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با ارائه ‎ ی تعریفی از آلودگی هوا بیان کرد: هر ماده‌ای در هوا که برای سلامت و رفاه انسان و محیط زیست مضر باشد به عنوان آلاینده هوا شناخته می‌شود و از نظر علمی نیز افزایش میزان گازهای سمی و ذرات ریز جامد و مایع در هوا در غلظت‌هایی که تهدیدکننده سلامتی باشند، آلودگی به شمار می‌آید. ذرات جامد معلق در هوا از سد دفاعی طبیعی بدن عبور و به طور عمقی به ریه‌ها نفوذ کرده و باعث تشدید آسم و اختلال عملکرد ریوی می‌شوند . 
وی با اشاره به رابطه ‎ آلودگی هوا با بروز برخی اختلالات و بیماری‌ها گفت: هشت درصد از 360 هزار مرگ و میر ایرانیان در سال 2016، منتسب به بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا بوده است. همچنین سهم بیماری‌های قلبی-عروقی نیز در این میان ‌21 هزار و 847 مرگ، بیماری‌های تنفسی سه هزار و 421، سرطان‌ها یک هزار و 604 و سایر بیماری‌ها دو هزار و 717 مرگ بوده است. تحقیقات انجام شده در کشور نشان داده که آلودگی هوا بیماری‌های قلبی و عروقی‌، تنفسی و سرطان‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. آلودگی هوا باعث تحریک انسداد راه‌های هوایی و تشدید آسم شده و بر رشد و نمو سیستم عصبی، تنفسی و ایمنی و غدد داخلی تاثیر می‌گذارد که این امر می‌تواند خطر سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایش دهد. 
وی با برشماری برخی از آلاینده‌های سرطان‌زا گفت: مواد آلی یا هیدروکربن‌ها از دلایل اصلی ایجاد سرطان ریه هستند. دی اکسید نیتروژن، منواکسید کربن، سرب، دی اکسید گوگرد، سولفات‌ها و سولفید هیدروژن، آکرولئین (Acrolein) و دیوکسین از دیگر ذرات آلوده‌کننده هوا به شمار می‎آیند که آکرولئین باعث تشدید آسم و دیوکسین سبب ایجاد اختلال در تکامل جنین و افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. برخی آلاینده‌ها نیز اثرات کوتاه مدت و شدیدی دارند؛ به طوری که افزایش مونواکسیدکربن، تشدید سردرد و سرگیجه را در فضاهای آزاد به دنبال دارد. اما در داخل منزل و فضاهای بسته منجر به مرگ نیز می‎شود. 
این متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری در ادامه با بیان این که کودکان و سالمندان بیش از سایر افراد در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، گفت: کودکان به دلیل سرعت بیشتر تنفس، بیش از بزرگسالان در معرض خطر آلودگی هوا قرار می‌گیرند. همچنین تنفس دهانی در کودکان سبب کم‎رنگ شدن نقش فیلتر بینی می‎شود. 
وی با تاکید بر لزوم رعایت برخی نکات تغذیه‎ای در هنگام آلودگی هوا اظهار کرد: استفاده از مایعات فراوان، مرکبات، سبزیجات پهن برگ، شیر و لبنیات و منابع غنی از ویتامین E و C از جمله راهکاری کاهش اثرات آسیب‌زای آلودگی هوا هستند که باید رعایت شوند. مطالعات انجام‌شده در دانشگاه بریتیش‌کلمبیا نشان می‌دهد، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C ، ویژگی آنتی‌اکسیدانی داشته و باعث حفاظت بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد می‌شود . 
وی افزود: سبزیجاتی به رنگ سبز تیره مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو سرشار از ویتامین C هستند و مصرف این خوراکی‌ها ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.
وی یادآور شد: باوجود این که ویتامین C جزو آنتی‌اکسیدان‌های قوی بوده و می‌تواند باعث کاهش اثرهای منفی ناشی از آلودگی هوا شود، این ویژگی در افراد سیگاری کمرنگ است؛ چرا که دود سیگار باعث از بین رفتن بخش اعظمی از ویتامین C دریافتی می‌شود . 
بایبوردی ادامه داد: ویتامین E یکی دیگر از ترکیبات مهمی است که بدن را درمقابل اثرات زیان‌آور آلودگی هوا مصون می‌کند. ویتامین E با اکسیژن ترکیب شده و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. همچنین ویتامین E ، چربی‌های اشباع‌نشده و دیگر ترکیبات حساس به اکسیژن مانند ویتامین A را از واکنش‌های اکسیدکننده محافظت می‌کند. 
وی خاطرنشان کرد: نوشیدنی ‎ هایی مثل شیر سرشار از فسفر و منیزیم بوده و دریافت این دو ماده، بدن را در مقابل مسمومیت ناشی از قرارگرفتن درمعرض آلاینده‌ها مصون می‌کند. ماست و دوغ نیز تاثیر مشابهی دارندو مصرف روزانه حداقل سه فنجان ماست برای جلوگیری از تاثیر آلاینده‌ها مناسب است. مصرف لبنیات پروبیوتیک نیز تاثیر زیادی برای جلوگیری از تاثیر آلاینده‌ها روی بدن دارد . 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/26584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟