پیام آذری

آخرين مطالب

همه چیز درباره گسل‌های موجود در فلات آذربایجان علمي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - دانشیار رشته تکتونیک دانشگاه تبریز مطرح کرد: در بسیاری از بخش­ های فلات آذربایجان ­شرقی، گسل‌های راندگی پنهان و جوان " Blind Fault " در زیر رسوبات آبرفتی گسترده شده­اند که برونزد نداشته و قابل شناسایی نیستند؛ فعالیت این گسل‌­ها گاهی باعث ایجاد زلزله­های بزرگ و گاهی فاجعه ­بار می‌­شوند.
"بهزاد زمانی" در گفت­‌و­گو با ایسنا، منطقه آذربایجان­ شرقی، اظهار کرد: استان­‌های آذربایجان­ شرقی و اردبیل از نظر موقعیت تکتونیکی، در شرق دریاچه ارومیه با ارتفاع متوسط بیش از دو هزار متر از سطح این دریاچه، یک فلات را تشکیل می­دهند که به آن "فلات آذربایجان­ شرقی" می­‌گوییم.
وی ادامه داد: محدوده­ ی این فلات به غیر از مرزهای استانی بوده و در واقع بین افتادگی دریای خزر در شرق و افتادگی دریاچه ارومیه در غرب و از طرف دیگر در جنوب قفقاز کوچک قرار گرفته که از سمت جنوب نیز از طریق مرز گسلی "گسل شمال تبریز" با ایران مرکزی و یا به عبارت دیگر از فروافتادگی شمال زنجان فاصله پیدا کرده است.
وی افزود: بعضی از محققین، نام "میکروپلیت" را به آذربایجان داده­اند، در حالی­که آن خصوصیات میکروپلیتی را ندارد؛ ما میکروپلیت را به­عنوان قطعه کوچکی می­شناسیم که در مرزهای آن زلزله اتفاق می­افتد اما در داخل آن انتظار رویداد زلزله را نداریم.
وی در این خصوص تأکید کرد: در حالی که در فلات آذربایجان این چنین نبوده و در داخل آن زلزله­های متعددی رخ می­دهد، از جمله­ آن زلزله اهر و ورزقان است که در بخش مرکزی این فلات اتفاق افتاده بود؛ به همین دلیل بهتر است که نام فلات را برای این محدوده استفاده کنیم.
زمانی اضافه کرد: این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ که از نوع گسل­های امتدادلغز هستند، از جمله در بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب­شرق با گسل فیروزآباد یا "گسل میانه- اردبیل" مشخص شده­ است.
به گفته وی این چهار گسل یک بلوک لوزی شکل را به وجود می­آورند که در داخل آن، فلات آذربایجان­شرقی قرار گرفته است؛ این گسل­ها فعال، جوان و زلزله­زا هستند، به­طوری که در تاریخ نوشته شده در مدت 1500 سال بعد از اسلام، زلزله­های متعددی از آن ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه بعضی از گسل­ها مانند گسل­های تبریز، میانه-اردبیل و آستارا-اردبیل، زلزله­های ثبت شده دستگاهی نیز دارند، یادآور شد: توان لرزه­زایی این چهار گسل زیاد بوده به­طوری که زلزله­ بزرگ سال 1995 میلادی در اردبیل منسوب به گسل میانه-اردبیل است.
وی همچنین افزود: سه زلزله ثبت شده با بزرگای پنج تا شش ریشتر برای گسل اردبیل-آستارا داریم. یک زلزله دستگاهی نیز با بزرگی 5.3 و همچنین 12 زلزله تاریخی با بزرگی 6.5 تا 7.5 برای گسل تبریز در تاریخ ذکر شده­اند.
دانشیار تکتونیک دانشگاه تبریز با بیان اینکه در مورد گسل ارس زلزله دستگاهی ثبت شده ­­ ­ی بزرگ وجود ندارد و زلزله­های تاریخی آن نیز به دلیل فاصله گسل از شهرهای بزرگ گزارش نشده است، اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که سه سال پیش در قالب یک پایان­نامه و دو مقاله در رابطه با این گسل انجام داده­ایم و همچنین با توجه به نشانه‌های مورفوتکتونیکی آن، گسل ارس یک گسل جوان و فعال محسوب می­شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر این گسل­ها که بخش­های مرزی فلات آذربایجان­شرقی را تشکیل داده­اند، گسل­های دیگری نیز در بخش داخلی فلات وجود دارند.
وی در این خصوص ادامه داد: از جمله این گسل­ها در بخش جنوبی، گسل­های شمال و جنوب بزقوش است که مرزهای رشته­کوه­های بزقوش را تشکیل می­دهند؛ این دو گسل از جمله گسل­های فعال داخل فلات محسوب می‌شوند.
زمانی افزود: بعضی از محققان معتقدند که گسل جنوب بزقوش، ادامه شرقی گسل تبریز است که به گسل بناروان در شمال میانه منتهی می­شود؛ این گسل از گسل­های فعال و مهم در این بخش بوده و در فاصله حدود 15 کیلومتری شمال شهر میانه قرار گرفته است و طول حدود 40 کیلومتر دارد.
وی ادامه داد: گسل شمال بزقوش نیز در فاصله تقریبی 15 کیلومتری جنوب شهر سراب قرار گرفته و مرز دامنه شمالی رشته کوه بزقوش با دشت سراب را به­وجود آورده است.
وی اظهار کرد: مطالعات دو سال گذشته حاکی از فعال و جوان بودن هر دوی این گسل­ها بوده به طوری که بعضی از زلزله­های تاریخی نیز به این گسل­ها نسبت داده شده­اند.
وی همچنین با تأکید بر چند شاخه فرعی و موازی گسل شمال بزقوش در شمال­شرق شهر تبریز، در مجاورت شهرهای مهربان و شربیان، گفت: این­ها از جمله گسل­هایی هستند که با سیستم راندگی متأثر از گسل تبریز و گسل شمال بزقوش هرازگاهی حرکت داشته و موجب ایجاد زلزله­هایی با بزرگای در حد چهار تا 5/5 می­شوند.
زمانی اضافه کرد: رو به شمال در بخش­های میانی فلات در دامنه شمالی گردنه گویجه­بل، گسل راندگی جنوب اهر قرار دارد که کنگلومرای پلیستوسن را بر روی شیل­های کرتاسه رانده که به وضوح قابل تشخیص است و از جمله دیگر گسل­های جوان و فعال محسوب می­شود.
وی ادامه داد: این گسل در سال 1389 شناسایی و مطالعه شده و در کنفرانس انجمن زمین­شناسی ایران معرفی گردیده است؛ از این گسل به فاصله حدود 500متر، گسل اهر-ورزقان قرار گرفته که یک گسل امتدادلغز است و از آن در سال1391، دو زلزله پی­در­پی با بزرگای 2/6 و 4/6 ثبت شده است.
وی همچنین با بیان اینکه به فاصله حدود دو کیلومتر از شمال شهر تبریز و گسل شمال تبریز، گسل نهند قرار گرفته است، گفت: طول تقریبی گسل نهند 25 کیلومتر بوده که در سال 1389 در قالب یک پایان­نامه مطالعه و معرفی شده است؛ این گسل نیز جزء گسل­های فعال محسوب می­شود به­طوری­که در صورت حرکت می­تواند روستاهای اطراف از جمله اسپران، نهند و حتی شهر تبریز را تا حدودی تحت تأثیر قرار دهد.
دانشیار تکتونیک دانشگاه همچنین با اشاره به گسل نهند- ورکش، گسل دیگر موجود در منطقه با طول بیش از 40 کیلومتر و روند شمال­غرب- جنوب­شرق، بیان کرد: این گسل، مرز سازندهای جوان در غرب با سازندهای مزوزوئیک در شرق را تشکیل داده و می­تواند زلزله­های در حد 5/5 ریشتر را در بخش­های غربی استان به­وجود آورد.
وی اظهار کرد: از دیگر گسل­های فعال، گسل شبستر در جنوب کوه­های میشو است که در بخش غرب به سمت گسل تسوج ادامه پیدا می­کند.
وی ادامه داد: گسل­های شمال و جنوب میشو، گسل­هایی جوان و فعال هستند، به­طوری که گسل تسوج در سال­های گذشته چند زلزله با بزرگای در حد پنج تا 5/5 و حتی زلزله­های تاریخی بزرگ­تر نیز داشته است.
زمانی همچنین تأکید کرد: راندگی­­های شمال­شرق ­شهر قره­آغاج در مجاورت روستای ساری­قمیش، راندگی­های جوانی هستند که با توجه به طول حدود 40 کیلومتری که دارند، حرکاتشان می­تواند در این محدوده مخاطراتی را در پی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در بخش شمال فلات آذربایجان­شرقی در مجاورت شهر کلیبر، در بخش­های جنوبی و شمالی آن، گسل­ها و راندگی­های متعددی وجود دارند، خاطرنشان کرد: این گسل­ها با توجه به طول، مکانیسم و سازوکارشان، در زمره گسل­هایی قرار دارند که خطرپذیری آن­ها باید به­طور دقیق مطالعه و شناسایی شود؛ در این خصوص از راندگی خاروانا می­توان نام برد که سازندهای جوان را بر روی چین­های مزوزوئیک رو رانده است.
وی همچنین به دیگر گسل­های شمال کلیبر مانند گسل منجاو و گسل هوراند اشاره کرد و گفت: گسل منجاو با طول بیش از 20 کیلومتر و گسل هوراند نیز با طول بیش از 30 کیلومتر از گسل­های راندگی در بخش شمالی فلات آذربایجان­شرقی به­شمار می­رود.
زمانی اضافه کرد: گسل مجیدآباد با طول بیش از 35 کیلومتر و با روند شمال­شرق- جنوب­غرب از دیگر گسل­های جوان و فعال منطقه است که حرکات آن در این ناحیه می­تواند باعث ایجاد مخاطراتی شود.
وی همچنین با اشاره به گسل­های فعال دیگر در این منطقه یعنی گسل محمدآباد با بیش از 20 کیلومتر طول و گسل قلعه­ملک- مختکان با بیش از 45 کیلومتر طول، ادامه داد: این گسل­ها به دلیل جوان بودنشان در صورت حرکت می­توانند زمین­لرزه­های بیش از پنج ریشتر را به­وجود آورند؛ گسلی به موازات آن­ها نیز از روستای جوان­شیخ تا شهر کلیبر به طول 30 کیلومتر، دیگر گسل جوانی است که در این منطقه می­تواند مخاطره ایجاد کند.
وی اظهار کرد: در بخش­های شمالی­تر در کوه­های ارسباران، گسل­های مختلفی در سیستم رانده-چین­خورده این رشته کوه­ها وجود دارند که به طور متوسط طول­های بیش از 40 تا 50 کیلومتر را دارا هستند.
وی با تأکید بر اینکه تعدادی از این گسل­ها نام­گذاری نشده­اند، ادامه داد: در این میان می­توان به گسل محمدان چارقشلاق که در بخش میانی این رشته کوه در شمال تاقدیس تک­داغ قرار گرفته است و همچنین گسل شمال ناودیس شاعرلو، گسل شمال خروس­لو­داغ و گسل شمال تاقدیس دیگ­داش اشاره کرد.
دانشیار تکتونیک دانشگاه تبریز، تأکید کرد: این گسل­ها از طول­های بزرگی برخوردار هستند و می­توانند توان لرزه زایی پنج تا شش ریشتری را داشته باشند؛ بنابراین مطالعات بیشتری را از نظر توان لرز­ه­خیزی می­طلبند.
وی همچنین اظهار کرد: در بخش جنوبی شهر سیه­رود، گسل­های مهم سیه­رود-پهناور به طول 20 کیلومتر، گسل دوزال­جنگللو با طول تقریبی 25 کیلومتر، گسل راندگی لیلاب-علی­یار با طول 12 کیلومتر، گسل کمار-ایری­چای با طول 20 کیلومتر و گسل راندگی استرخان-کمار با 25 کیلومتر طول وجود دارند.
وی افزود: در شمال شهر اسکو، گسل مهمی که این منطقه را تحت تأثیر قرار می­دهد، گسلی است که از محدوده­ی روستای اربط آغاز شده و از جنوب روستای ارشدچمن تا شمال کوه سهند و درویش­داغی امتداد داشته و طولی بالغ بر 35 کیلومتر دارد.
زمانی یادآور شد: یکی از مهم­ترین گسل­هایی که در تاریخچه رویداد زلزله­های آذربایجان­شرقی گزارش شده، زلزله گسل­های شهر دهخارقان یا آذرشهر بوده است؛ این شهر چند بار در اثر زمین­لرزه ویران شده­، هر چند که تاکنون زمین­لرزه دستگاهی مهمی در مجاورت این شهر ثبت نشده است.
وی با اشاره به یکی از گسل­های مهم از نوع راندگی در این محدوده و در جنوب شهر آذرشهر یعنی گسل بوکت داش­کسن گفت: این گسل طولی بیش از 25 کیلومتر دارد اما اگر قطعات دیگری را هم به آن اضافه کنیم طول آن بیشتر هم خواهد شد؛ زلزله­های تاریخی این محدوده نیز مربوط به این گسل عمده و گسل­های پنهان در زیر رسوبات جوان شهر آذرشهر و به موازات گسل بوکت-داش­کسن هستند.
وی همچنین تأکید کرد: در بسیاری از بخش­های فلات آذربایجان­شرقی، گسل ­ ­های راندگی پنهان و جوان " Blind Fault " در زیر رسوبات آبرفتی گسترده شده­اند که برونزد نداشته و قابل شناسایی نیستند.
وی در ادامه یادآور شد: گاهی فعالیت این گسل­ها باعث ایجاد زلزله­های بزرگ و حتی گاهی فاجعه­بار می­شوند که در این خصوص می­توان از زلزله اهر- ورزقان یاد کرد که در امتداد یک گسل ناشناس و پنهان صورت گرفته بود.
وی با اشاره به مطالعاتی که در زمینه فلات آذربایجان­شرقی انجام داده است، گفت:­­ نتایج این مطالعات را در قالب مقاله­ای در سال 2014 میلادی با همکاری پروفسور " Masson Fredric " به چاپ رسانده­ایم که بر اساس آن، فلات آذربایجان­شرقی متشکل از مجموعه­ای از چند رشته کوه بوده که شامل رشته­کوه­های رانده و چین­خورده­ی بزقوش، قره­داغ و ارسباران است.
وی خاطرنشان کرد: در درون این رشته کوه­ها، راندگی­های متعدد بصورت پنهان نهفته است که مطالعه مخاطرات آن­ها نیاز به بررسی­های زیرزمینی، ژئوفیزیکی و مطالعات ریزلرزه­ها دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/25421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحویل یک هزار و 257 واحد مسکونی به مددجویان آذربایجان شرقی

قدردان دغدغه مندی وزیر صمت درباره شرکت مس آذربایجان هستیم

رگبار باران و رعدوبرق آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد

دستبند پلیس بر دستان اختلالگر امنیت عمومی در بوکان

دعوت از ٧ والیبالیست ناشنوای آذربایجان غربی به اردوی تیم ملی

نیکان قهرمان والیبال نوجوانان دختران آذربایجان شرقی

پیشرفت90درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

سالانه 3 هزار و 500 تن قارچ‌خوراکی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

برگزاری رقابت‌های هندپلو توسط شهرداری ارومیه

افتتاح سامانه تلفنی رایگان مشاوره حقوقی در تبریز

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

سی ام فروردین، روز آزمایشگاه

تحقق بودجه شهرداری ارومیه در سال 1403 منوط به مشارکت مردم است

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

ترابی هم از عالیشاه عقب نیفتاد!

عملیات عمرانی سردرب بازار حرم‌خانه تبریز آغاز شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

3 مصدوم حاصل تصادف 2 دستگاه پژو 405 در محور ایرانخواه تکاب

علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است

دو برابر شدن کشت دانه روغنی کلزا در میاندوآب

روحانی جهادی خوی درگذشت

سیلاب به 5 هزار هکتار موزستان زرآباد خسارت سنگین وارد کرد +فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

3 اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور هم خارجی است

سرمربی جدید تراکتور خارجی و در حال مذاکره است

خانم های باردار میوه های بهاری بخورند یا نه؟

60 درصد اعتبارات ملی و استانی تخصیص یافته است

افزایش سرانه فضای ورزشی مدارس اردبیل

تاکید بر اتمام طرح عظیم راه آهن اردبیل تا پایان سال

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

سرو گیراسی بهترین بازیکن ماه مارس 2024 بوندسلیگا

معارفه اعضای نظام دامپزشکی آذربایجان غربی

میاندوآب از قطب‌های مهم دامپروری آذربایجان غربی است

توسعه همکاریهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی با صاحبان صنایع و خدمات

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

وضعیت نامطلوب محیط کسب و کار اصلاح می شود

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

سومین یادواره شهیدِ مدافع حرم سردار حجازی در اردبیل

راهپیمایی سراسری حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق پس از نماز جمعه در اردبیل

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

72 میلیارد تومان کسری فوق العاده ویژه کارکنان جبران شود

فعالیت 40 کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس