پیام آذری

آخرين مطالب

بایسته های جهش صادراتی استان از دید فعالان بخش تولید/

صادرات 1.3 میلیارد دلاری آذربایجان شرقی به 101 کشور جهان اقتصادي

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین - تبریز- آذربایجان شرقی از زمان های دور تا به امروز همواره از مهم ترین مبادی صادرات و واردات کالای کشور بوده است به طوری که بر اساس آمار رسمی در مدت سپری شده از سال جاری بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از این استان به مقصد 101 کشور ججهان صادر شده است.
به گزارش ایرنا، اهمیت تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی در برنامه های میان و بلندمدت توسعه آذربایجان شرقی به اندازی است که استاندار در نشست امروز کارگروه های توسعه صادرات غیر نفتی و تجارت خارجی اقتصاد مقاومتی و ستاد تجارت فرامرزی استان با تاکید اعلام کرد که حاضر است روزانه 2 ساعت از وقت خود را به منظور بررسی و احصاء مشکلات بخش خصوصی در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال اختصاص دهد.
ضرورت رفع موانع و محدودیت های قانونی سر راه صادرات، همگرایی و هم افزایی رویکردها و تدوین ضوابط و ساز و کارهای اداری دستگاه های اجرایی در راستای تحقق سیاست ها و برنامه های کلان کشور از جمله مباحثی است که در تسهیل مسیر توسعه صادرات از طریق افزایش تولید و رونق اشتغال موثر است.
فعالان بخش خصوصی و صادرات آذربایجان شرقی معتقدند ایجاد دفاتر نمایندگی پس از فروش شرکت ها و تولید کنندگان بزرگ در کشورهای هدف، تدبیر و برنامه ریزی جهت حمایت لازم و کافی سفارتخانه ها ازتجار و بازرگانان در کشورهای هدف صادراتی کالاهای غیرنفتی و تدبیر و طراحی بسته های حمایتی امور مالیاتی و امور گمرکی برای زمان های خاص علی الخصوص در زمان تحریم از جمله راهکارهای تحرک بخشیدن بیشتر به بخش صادرات استان است.
از دید آنان، برنامه ریزی و طراحی بسته های حمایتی از تشکیل شرکت های کنسرسیوم و هلدینگ با برند مشترک صادراتی برای کالاهای مزیت دار صادراتی استان، بررسی اعطای مشوق ها و حمایتهای صادراتی در قالب کسر از مالیات و شیوه های دیگر از تجار، بازرگانان و صادرکنندگان و اهتمام دولت برای تثبیت نرخ ارز در راستای کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی نیز از دیگر راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی می باشد.
تولیدکنندگان و صادرکنندگان آذربایجان شرقی می گویند که بسترسازی به منظور مشارکت تجار و بازرگانان و شرکت های خدمات فنی و مهندسی استان در بازسازی کشور سوریه توسط وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت
ایران، اصلاح و بازنگری تعرفه های ترجیهی کالاهای صادراتی غیرنفتی با کشورهای هدف، و تقویت بسترهای لازم برای استفاده تجار و بازرگانان از تجارت الکترونیکی و رفع موانع مربوط به تبادلات مالی نیز می تواند در افزایش صادرات غیرنفتی استان مفید باشد.
** صادرات یک میلیارد و 342 میلیون دلار تولیدات غیرنفتی استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این جلسه اظهار کرد: در هشت ماه سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان از تمام گمرکات کشور یک میلیارد و 342 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد افزایش یافته است.
حسین نجاتی افزود: میزان واردات در سال جاری 704 میلیون دلار می باشد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات استان 45 درصد است، ادامه داد: همچنین سهم کالاهای کشاورزی 11 درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی 11 درصد، فلزات 7 درصد، سنگ و مواد معدنی 5.4 درصد و فرش و صنایع دستی 7.2 درصد است.
نجاتی اظهار کرد: عمده بازارهای هدف صادراتی استان کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان است.
وی با اشاره به افزایش 184.9 درصدی میزان صادرات از منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس ، گفت: دلیل این افزایش رفع محدویت سازمان حفظ نباتات در امر صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار و همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ازمنطقه آزاد به دلیل رفع محدودیت های صادراتی محصولات و افزایش بازارهای صادراتی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به رشد 103 درصدی مجموع صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی استان افزود: این امر به دلیل افزایش تعداد بازارهای هدف از جمله کره جنوبی، چین، فرانسه، ارمنستان و آذربایجان و همچنین رفع محدودیت و افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از جمله پلی استایرن مقاوم ، پلی اتیلن سنگین وسبک ، پلی استایرن معمولی و بوتادین می باشد.
** بهره برداری از دستگاه ایکس ری کانتینری در گمرک نوردوز
مدیرکل گمرک تبریز و ناظر گمرکات آذربایجان شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: میزان واردت گمرکات استان در هشت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7 درصد کاهش یافته است.
علی اصغر عباس زاده افزود: در این مدت میزان صادرات کالا از گمرکات استان 22 درصد افزایش یافته است.
وی رقم ضمانت های ماخوذه گمرکات آذربایجان شرقی در هشت ماه سپری شده سال جاری را 55 میلیارد تومان و میزان معافیت های ماشین آلات را 19 میلیارد تومان عنوان کرد.
عباس زاده در خصوص اقدامات انجام شده نیز اظهار کرد: راه اندازی و اجرایی کردن تمامی سامانه های الکترونیکی در گمرکات استان، برقراری ارتباط الکترونیکی با 27 سازمان همجوار بصورت برخط و برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان تجاری و سازمان های همجوار به میزان 2 هزار نفر ساعت از جمله این اقدامات می باشد.
وی اضافه کرد: گمرکات مرزی استان به دستگاه های "ایکس ری" مسافری مجهز شده اند و تا پایان سال جاری نیز دستگاه "ایکس ری" کانتینری در گمرک نوردوز به بهره برداری می رسد.
** توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل، ضرورت بخش صادرات
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه حمل و نقل بخش مهمی از صادرات است، گفت: رسیدگی به بخش حمل و نقل از جمله مباحثی است که در استان به آن متمرکز خواهیم شد.
مجید خدابخش افزود: اگر گمرکات استان با بالاترین تکنولوژی نیز فعالیت کند، نقص ناوگان حمل و نقل این زنجیره را برهم می زند.
وی تاکید کرد: نوسازی ناوگان حمل و نقل باید مساله اصلی اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان باشد .
وی افزود: با توجه به اینکه موضوع صادرات از مسایل مهم و اصلی توسعه استان است باید برای رفع مشکلات موجود چهار جلسه دیگر با حضور مسوولان و نمایندگان بخش خصوصی به صورت فشرده برگزار شود.
استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر رونق تولید و رفع مشکلات این بخش افزود: حاضر هستم روزانه 2 ساعت از وقت خود را برای رفع مشکلات بخش خصوصی اختصاص دهم .
وی اضافه کرد: خوشبختانه در قانون بودجه ، احکامی وجود دارد که می توان بر اساس آن 25 درصد اعتبارات دائمی استان را تحت عنوان کمکهای فنی و اعتباری برای توسعه استفاده کرد.
کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که تقویت و اهتمام ویژه برای برگزاری دوره های آموزشی تجاری برای بازرگانان و آموزش کارشناسان مرتبط در امر تجارت خارجی در بخش خصوصی و دولتی، رفع موانع ورود موقت کالاهای مواد اولیه و محصولات کشاورزی در راستای تقویت تولید، اشتغال زایی با صادرات مجدد توسط گمرک استان و برقراری نمایندگی صندوق ضمانت صادرات ایران در استان و صدور ضمانت نامه صادرات بدون نیاز به مراجعه حضوری صادرکنندگان به تهران در راستای تمرکز زدایی می تواند زمینه ساز جهش در تولید وصادرات آذربایجان شرقی باشد.
از این نگاه، پیگیری و به روز نمودن ماشین آلات واحدهای صنعتی صادرات گرا به منظور رقابت با کشورهای خارجی رقیب و پیگیری و برگشت ارزش افزوده کالاهای صادراتی در کوتاهترین زمان که در حال حاضر عودت نمی شود از دیگر اقدامات ممکن برای کمک به رونق تولید و صادرات استان است.
گفتنی است آذربایجان شرقی با 3.9 میلیون نفر جمعیت در شمال غرب کشورمان با گمرک های تبریز، جلفا، نوردوز، بناب و مراغه در عرصه صادرات و واردات کالا فعال است.
داشتن ظرفیت های تولیدی- صنعتی بالا در سایه فعالیت نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی، داشتن مرز مشترک با جمهوری های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مزیت های نسبی استان در حوزه صادرات است.
آذربایجان شرقی همچنین دروازه صادرات کالای کشورمان به بازار 300 میلیونی کشورهای همسود و نیز اروپا از طریق ترکیه محسوب می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/25366/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟