پیام آذری

آخرين مطالب

بعد از 16 سال تأخیر؛

راه آهن ارومیه – مراغه آماده بهره برداری شد/اتمام مراحل ریل گذاری گفتگو

  بزرگنمايي:

آذری آنلاین -  بعد از 16 سال تأخیر راه آهن ارومیه – مراغه تا سه هفته آینده با اتمام مراحل ریل گذاری، ایستگاه ارومیه آماده بهره برداری می‌شود.
 عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال 80 به طول 185 کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده و روند اجرای آن هنوز به پایان نرسیده و 16 سال است مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.
نکته قابل تأمل این طرح ملی تأخیر طولانی روند اجرای آن نیست بلکه وعده‌های متعدد و بی نتیجه‌ای است که از رئیس جمهوری گرفته تا کوچکترین مقام محلی مبنی بر اتمام آن داده‌اند و هر بار مردم را سردرگم اتمام این زیرساخت اساسی و مهم کرده‌اند.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است.
آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.
موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.
تاکنون وعده های مقامات کشوری، استانی و محلی در خصوص اتمام این طرح مهم و ملی محقق نشده و در وعده ای جدید اعلام می شود این طرح آبان ماه به اتمام می رسد. حال باید منتظر ماند و دید به این حرف ها جامه عمل پوشانده می شود یا نه و مردم ارومیه بعد از نزدیک دو دهه صدای سوت قطار را خواهند شنید یا نه؟

آبان ماه سوت قطار در ارومیه شنیده می‌شود
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود.
تقی کهوریان با بیان اینکه مشکلات اعتباری، معارض ملکی و روند کند تخصیص اعتبارات به همراه مشکلات پیمانکاری در سالهای گذشته موجب تأخیر در روند اتمام این طرح شد اظهارداشت: اتصال مرکز استان به شبکه ریلی دردولت یازدهم بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با تلاشهای مجموعه مدیران استانی و ملی بخش عمده‌ای پروژه انجام شد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه از مسیر ایستگاه نقده تا ارومیه 50 کیلومتر ریل گذاری به اتمام رسیده است افزود: از محل ایستگاه ارومیه نیز بطول 20 کیلومتر بصورت دستی ریل گذاری انجام شده است.
در حال حاضر عملیات ریال گذاری ایستگاه ارومیه با شتاب قابل توجهی در حال اجراست و تا آبان ماه این طرح ملی به اتمام رسیده و آماده بهره برداری می‌شود کهوریان افزود: همچنین ساختمان اصلی ایستگاه ارومیه با بیش از 93 درصد در حال اجراست و از مراحل زیرسازی و ریل گذاری نیز کمتر از چهار کیلومترمانده است که تمام نیروی کاربرای مرحله استحکام بخشی ریل گذاری های دستی و برای تکمیل نواقصات و آماده سازی مسیر متمرکز شده است.
وی در خصوص زیرساخت‌های ارتباطی استان با توجه به هم مرزی با سه کشور خارجی گفت: راه آهن مراغه به ارومیه، باقی مانده کریدور غرب کشور و تکمیل آن تا ایواوغلی، آزاده راه ارومیه به تبریز از جمله طرحهای استان است که با تسریع در روند اجرایی آن تلاش می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی استان گسترش و توسعه یابد.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی یاد آور شد: پروژه راه آهن ارومیه به تبریز از دیگر طرح‌های است که سرمایه گذار طرح آماده احداث این پروژه است و با توجه به حمایت های دولت از این طرح با بهره برداری از آن تحرک بزرگی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان را شاهد خواهیم شد.

اداره کل راه آهن در آذربایجان غربی ایجاد می‌شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص آخرین وضعیت راه آهن ارومیه – مراغه  گفت: مراحل ریل‌گذاری راه‌آهن ارومیه-مراغه به پایان رسیده و قطار پس از 16 سال در پاییز امسال به ارومیه می‌رسد.
هادی بهادری با بیان اینکه این طرح تا سه هفته آینده آماده بهره برداری می‌شود اظهارداشت: هم اکنون تنظیمات ریل از لحاظ اندازه انجام گرفته و تا سه هفته دیگر به پایان می‌رسد و هیچ مانعی برای افتتاح رسمی آن وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایجاد اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی در دست پیگیری است گفت: این در حالی است که وجود برخی موانع در وزارت راه و شهرسازی مانع از ایجاد آن می‌شود.
وی بیان کرد: هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد.
بهادری با بیان اینکه اعتبار 170 میلیارد تومانی که سال گذشته به این پروژه تزریق شد باعث تسریع عملیات شد عنوان کرد: قبل از آن هر سال معمولاً 5 تا 10 میلیارد تومان به این پروژهٔ مهم داده می‌شد که سال قبل با پیگیری‌های مداوم و مستمر این پروژه را نیز در اولویت قرار گرفت و با اختصاص این مبلغ به این طرح، تقریباً نفس پروژه باز شد.
وی در خصوص کسب برخی مجوزهای لازم برای استفاده از قطار سریع السیر ارومیه - تبریز خبر داد و افزود: به زودی مطالعات آن شروع خواهد شد و به دنبال آن با اجرا و بهره برداری از آن، مسیر ارومیه به تبریز در 45 دقیقه قابل طی خواهد بود.

راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی نیز در خصوص اتمام این طرح ملی گفت: بعد از سالها راه آهن ارومیه – مراغه در ایستگاه پایانی به سر می‌برد و مراحل ریل گذاری آن روبه اتمام است.
ابراهیم مبارک قدم در آخرین جلسه شورای حمل و نقل استان طی هفته جاری با بیان اینکه بخش کمی از ریل گذاری راه آهن مراغه به ارومیه باقی مانده است، افزود: پروژه راه آهن مراغه به ارومیه در مراحل پایانی اجرا است و هم‌اکنون ریل گذاری از دو سمت به صورت دستی و مکانیزه انجام می‌شود.
هم اکنون اداره کل راه‌آهن در هشت منطقه کشور وجود داشته و با توجه به وجود مشکلاتی، دولت درصدد است در آذربایجان‌غربی به جای اداره کل، پایانه وجود داشته باشد وی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن ارومیه بیش از 90 درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است گفت: تلاش می‌کنیم بهره برداری کامل از پروژه راه آهن مراغه – ارومیه و برقرای حمل و نقل ریلی در مرکز آذربایجان غربی بزودی محقق شود.
مبارک قدم با اشاره به اتصال پنج مرکز استان تا پایان امسال به شبکه ریلی کشور اظهارداشت: پروژه احداث راه آهن مراغه- ارومیه به طول 182 کیلومتر از جمله پروژه‌هاست که در حال حاضر کمتر از 12 کیلومتر عملیات ریل گذاری آن باقی مانده است.
استان آذربایجان غربی با داشتن 891 کیلومتر مرز مشترک و همسایه بودن با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق نیازمند راه آهن، آزادراه، بزرگراه است، که بتواند روابط بین المللی و بازرگانی و جذب توریسم را افزایش دهد ولی متاسفانه این ظرفیت بالقوه با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه و اعتبارات دست و پنجه نرم می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/16561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصادف زنجیره‌ای عجیب در روگذر مدرس ارومیه

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه

رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی

بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی

میزبانی انتخابی تیم‌ملی برای مسابقات آسیایی پرس‌سینه به مهاباد رسید

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی

نشست تخصصی سلامت در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

دستگاه قضا؛ نماد اعتمادمردم به نظام اسلامی

7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود

بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس

توجه ویژه برای توسعه راه های آذربایجان غربی

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

بررسی روند جذب اعتبارات عمرانی در آب و فاضلاب آذربایجان غربی

آبیاری بیش از 80 درصد کشت‌های سبزی و صیفی در آذربایجان غربی با سیستم نوار تیپ

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سمفونی رنگ‌ها در مدرسه هدایت ارومیه

نبود تیر برق در محله‌ای از روستای اوغلی تبریز

ساخت 50 درصدی مدارس تخریب شده در زلزله‌های خوی

کشف کالاهای قاچاق 5/6 میلیاردی در اردبیل

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهروموم شد

پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

تصویب طرح تفصیلی اردبیل/ شهر اردبیل آماده‌ی ساماندهی حوزه ساخت و ساز شد

موزه‌ها باید پاسخگوی مشکلات امروز جامعه باشند

برگزاری آزمون سراسری در پلدشت

معرفی 30 بسته جدید سرمایه گذاری ماکو در نمایشگاه اکسپو

1200 میلیارد تومان اعتبار آسفالت‌ریزی شهرداری تبریز

رسمی؛ ژاوی در بارسلونا ماندنی شد

کشف 360 هزار دینار تقلبی در مراغه

فوت پیرمرد 70 ساله بر اثر برخورد قطار

برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر

اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران

تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخهشای گردشگری و کشاورزی

تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی

آغاز اعزام کاروان‌های عمره مفرده آذربایجان شرقی

80 درصد آبیاری مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوارتیپ است

معرفی رییس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدشت

به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض 50 گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی

آغاز اعزام کاروان‌های حج عمره آذربایجان شرقی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

شاخص کیفی 22 شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

کشف کالا‌های قاچاق 56 میلیاردی در اردبیل

برگزاری 55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل

پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد

توسعه فضا‌های بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد