نگاهی به برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت
سه شنبه 1 آبان 1397 - 13:24:49
ایرنا - اقتصادی - آذربایجان شرقی
|
|
پیام آذری - تهران- «رضا رحمانی» گزینه پیشنهادی رییسجمهوری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه های راهبردی خود را اعلام کرد. به گزارش ایرنا، رییسجمهوری یکشنبه گذشته (بیست و نهم مهرماه) در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، «محمد اسلامی» را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، «فرهاد دژپسند» را برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمد شریعتمداری» را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «رضا رحمانی» را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد. خلاصه مهترین نکات برنامه های ارائه شده رحمانی برای سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح زیر است: ** شعارهای کلیدی - تامین مناسب کالا و کاهش فشارعمومی به اقشار جامعه - توسعه فراگیر تجارت الکترونیکی - بهرهگیری از توان بخش خصوصی - ارتقای سطح تولید وتجارت نوین - جذب مشارکت و سرمایهگذاری داخلی و خارجی - نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط - افزایش نظارت بر خودروسازی - رفع انحصار در تولید و عرضه ** محدودیتهای موجود - محدودیتهای صادراتی فروش نفت و کاهش درآمد ارزی - محدودیت درنقل وانتقال مالی - ضعف درهماهنگی کامل سیاست های نظام بانکی با سیاستهای توسعه وحمایت از تولید - غفلت از روزآمد سازی و بازسازی تکنولوژیک دربخشهایی از صنایع تولیدی - غیررقابتی و انحصاری بودن برخی از بخشهای تولیدی کشور ** الزامات ضروری تحقق اهداف و اجرای برنامه ها - وفاق ملی، همسویی و حمایت همه جانبه از برنامه ها (در مجلس، قوه قضائیه و دستگاههای اجرایی مرتبط به ویژه شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد، سازمان، برنامه و بودجه و بانک مرکزی) - حرکت به سمت ثبات نسبی اقتصاد کشور به ویژه سیاست های پولی و بانکی - قابل پیش بینی شدن متغیرهای مهم اقتصادی - تامین منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت ، معدن و تجارت - محور قرارگرفتن بخش خصوصی برای مشورت دهی و اجرا - تأمین و تجهیز زیرساختها - اصلاح و بازنگری قوانین مخل تولید و تجارت و ثبات قوانین و مقررات جاری - برقراری ارتباط موثرجهانی و همکاریهای گسترده بین المللی - ثبات در تصمیم گیریها و رویههای تجاری - توجه به رفع انحصارها و برقرارکردن فضای رقابتی ** برنامه های محوری بخش صنعت - رفع مشکلات مدیریتی برخی بخش های صنعتی و مدیریتی - اصلاح نگرش سیستمی ، استراتژیک و انسجام بخشی بین حوزههای مختلف - ارتقای اعتماد عمومی به تولید ملی - افزایش بهره وری عوامل تولید - توجه به تولید وتجارت نوین - افزایش جذب مشارکت و سرمایهگذاری خارجی - نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط - انسجام دهی بین بخش های تامین (تولید و واردات) و تجارت (واردات و صادرات) - توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه - توجه به آمایش سرزمینی در انجام سرمایه گذاریهای صنعت - حمایت از تولید و توسعه صنایع منتخب - حمایت از شرکت های دانش بنیان - افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیتهای بخش صنعت و کاهش تصدی گری دولت - افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور - توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت - بهبود محیط سرمایهگذاری و فضای کسب و کار - تقویت بنگاه های تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه ها - حمایت از تولیدات داخلی به طور هدفمند با رعایت اصل رقابتی شدن - رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی - توسعه تجارت و تعاملات بین المللی با مشارکت بنگاه های داخلی و خارجی - توسعه خوشه ها و شبکه های تولیدی و صادراتی بر محور صنایع پیشران - توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه - حمایت از استقرار صنایع پیشرفته و شرکت های دانشبنیان - گسترش دیپلماسی تجاری برای بستر سازی و حمایت بنگاه ها با اولویت کشورهای منطقه، مسلمان و آسیایی ** اقدامات اجرایی بخش صنعت - بازنگری، تکمیل و به روز رسانی برنامه راهبردی وزارتخانه - بازنگری در سیاست های تجاری و نظام تعرفه ای - به روزرسانی و تکمیل فهرست کالایی توانمندسازی ساخت داخل - ارائه همه خدمات وزارتخانه و سازمان های تابع به صورت الکترونیکی - شناسایی قوانین و مقررات بازدارنده تولید و پیگیری مراحل اصلاح آنها - سنجش و رتبه بندی اعتباری بنگاه های خرد، کوچک و متوسط - طرح به روز رسانی ظرفیت های تولید و روزآمدی آمار و اطلاعات بخش - توسعه شبکه یکپارچه اطلاعاتی (دسترسی عموم ذینفعان به اطلاعات و درگاه های اطلاع رسانی) - تکمیل و راه اندازی سامانه رهگیری و ردیابی الکترونیکی کالا - توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک در شهرکهای صنعتی کشور (ایجاد و راه اندازی 11 مرکز کسب و کار، دفتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاورهای فنی، مهندسی و مدیریتی شفاف سازی و اطلاع رسانی همه خدمات/ فعالیت های قابل ارائه به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در کشور) - ارائه تسهیلات کارآفرینی به بنگاه های کوچک و متوسط با نرخ ترجیحی - اجرای طرح های سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران - ایجاد شبکه واحد اطلاع رسانی استانی و ملی به منظور حمایت از سرمایه گذاران - پیگیری حقوق مالکیت صنعتی - سرمایهگذاری مستقیم بنگاههای خارجی که بیش از 11 درصد بازار محصولات وارداتی یک محصول مشخص (کالا یا خدمات) در کشور را دارند - حمایت از شکلگیری انجمن های تخصصی مراکز پژوهش بخش صنعت - اجرای پروژه های ویژه در راستای بهینه سازی مصرف انرژی (طرح نوسازی ناوگان خودرو تجاری سنگین/ حمایت از تولید محصولات کم مصرف و پربازده/ اجرای طرح جایگزین ماشین آلات کشاورزی فرسوده) - حمایت از واحدهای صنعتی از محل طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع ** برنامههای محوری بخش معدن - تقویت نقش تشکل های غیر دولتی در تصمیم سازی های بخش معدن - یکپارچگی سیاست های صنعتی، معدنی و تجاری - ارتقای سهم پایین معدن در تشکیل سرمایه ثابت کل اقتصاد - افزایش بهره وری کل عوامل تولید و استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی - کاهش شکاف فناوری و فرسودگی ماشین آلات - ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه - فقدان الگوهای کارآمد رفع تعارها با محیط زیست و منابع طبیعی - برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و دسترسی به آب های آزاد - اجرای نقشه راه معدن - ارتقای سهم معدن و فرآورده های معدنی در تولید ناخالص ملی و جلوگیری از خام فروشی - توسعه زنجیره ارزش و ارتقای بهره وری بخش معدن با هدف افزایش ارزش افزوده در کشور - افزایش رقابت پذیری، سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیت های بخش معدن - افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی - توسعه پایدار معادن و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی - توسعه تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع آینده - تامین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم سازی محیط کار ایمن و مناسب - تکمیل زنجیره ارزش همه مواد معدنی بویژه فلزات اساسی مانند آلومینیوم، مس و فولاد ** اقدامات اجرایی بخش معدن و صنایع معدنی - توسعه اکتشاف بر پایه تامین پایدار - بهبود فضای کسب و کاربخش معدن و صنایع معدنی - توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی - افزایش بهره وری، بازسازی و نوسازی معادن - اجرای برنامه شناسایی منابع و ذخایر معدنی در مناطق اولویت دار - افزایش استفاده از دانش و فناوری روز دنیا در زمینه اکتشاف - تکمیل طرح کاداستر - استفاده از فاینانس و خطوط اعتباری برای اکتشاف - تدوین بسته های تشویقی مناسب مالیاتی، گمرکی، حقوق و عوارض دولتی و تصویب آنها - توسعه اکتشافات معدنی کشور - هدایت فعالیتهای اکتشافی کشور به سمت اکتشافات عمقی - مدیریت زنجیره تامین و زنجیره ارزش مواد معدنی - ساماندهی و تعیین تکلیف پروانه های بهره برداری معادن و مجوزهای صادره صنایع - تکمیل سامانه آنلاین صدورمجوزهای حاکمیتی و امکان ردیابی - انجام پنجره واحد - همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها و منابع طبیعی کشور و طراحی سیاست های جبران - فرهنگ سازی با هدف تغییر نگاه جامعه به حوزه معدن - توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی - افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر معدن و صنایع معدنی - تقویت بورس کالای داخلی و رینگ صادراتی وگسترش تنوع ابزارها وخدمات مالی - برندسازی محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی - افزایش بهره وری، بازسازی و نوسازی معادن برای تکمیل زنجیره ارزش فعالیتهای معدنی و صنایع مرتبط - تشکیل کارگروه ویژه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی فناوری های نوین و استفاده از تجارب - اولویت دهی و افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر بانک ها و اخذ فاینانس و کاهش ریسکهای اعتباری - افزایش بهره وری در حوزه آب و بازیابی آن در خطوط تولید و استفاده از تکنولوژی های کم آب بر - تامین و توسعه زیرساخت های بخش معدن منطبق با آخرین آمایش سرزمینی - تاسیس دفاتر خدمات فنی و مهندسی برای تسریع امور فنی معدنکاران ** برنامههای محوری بخش بازرگانی - توسعه تجارت الکترونیکی - امنیت غذایی به ویژه در دوران تحریم - ارتقای تعداد بنگاه های بزرگ مقیاس صادراتی - بهبود سیستم خدمات بازرگانی کشور (حمل و نقل، بسته بندی، درجه بندی، استاندارد و غیره) - افزایش بهره وری کل عوامل تولید - جذب سرمایه گذاری خارجی - ضعف بنیه مالی اغلب بنگاه های تولیدی صادراتی - کاهش سهم اقتصاد غیررسمی و واردات قاچاق - کاهش هزینههای مبادله کالا وخدمات و ضعف کارایی نظام توزیع - ارتقای بهره وری دربخش بازرگانی و بهبود نظام توزیع کاال و خدمات - افزایش سهم ارزش افزوده بخش تجارت و بازرگانی کشور در تولید ناخالص داخلی و تجارت جهانی - افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور - توسعه اشتغال پایدار در بخش بازرگانی کشور - افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه بازرگانی کشور - نهادینه کردن رعایت حقوق مصرف کنندگان در نظام بازرگانی کشور - افزایش سهم تجارت الکترونیکی از کل تجارت کشور - افزایش صادرات غیرنفتی ** اقدامات اجرایی بخش بازرگانی - تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف امنیت غذایی - بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی - تسهیل تجارت در فضای رقابتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی - تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی - هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی - بهره گیری موثرتر از ظرفیت های بخش خصوصی و تشکل های مربوط - ارتقای جایگاه ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش کردن تصمیم های آن - هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای تامین مواد - توسعه و نوین سازی اصناف از طریق اصلاح ساماندهی شرکت های پخش و توسعه شهرکها ی صنفی و لجستیکی - مدیریت بازار و خدمات از طریق روان سازی و نوین سازی شبکه ها - تدوین سند جامع نظام توزیع کشور - راه اندازی سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور - اصلاح نظام کنترل، بازرسی و نظارت و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار - پیگیری خرید و ذخیره سازی کالاهای منتخب برای تنظیم بازار - ایجاد و ساماندهی مراکز لجستیک و ذخیره سازی - شناسایی، ساماندهی و حمایت از توسعه شبکه های نوآوری و فروشگاه های مجازی و استارت آپ های لجستیکی و بازرگانی - واگذاری هدفمند تنظیم بازار کالاهای منتخب به تشکل های بخش خصوصی - بهبود و توسعه روابط تجاری بین المللی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیر نفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی - کاهش زمان ترخیص- کاهش هزینه های ترخیص - کاهش تعداد مجوزها - برندسازی و ارتقای نام و نشان تجاری محصولات تولیدی- صادراتی - اجرای برنامه های ارتقای توان صادراتی بنگاه های کوچک و متوسط - استفاده از ظرفیت استان های مرزی و مرزنشینان در توسعه روابط تجاری - کمک به تبلیغات، بازاریابی، اطلاع رسانی، آموزش، فرهنگ سازی و حضور در نمایشگاه های بین المللی و هیات های تجاری - تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی - توسعه زنجیره ها و شبکه های توزیع مویرگی کالاهای تولید داخلی در کشورهای هدف - توسعه تجارت و انعقاد پیمان ها و قراردادهای دو یا چند جانبه برای دسترسی به بازارهای صادراتی - پشتیبانی از ایجاد و توسعه شرکت های تخصصی مدیریت صادرات - تشویق بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط برای همپیوندی و ایجاد هلدینگ های تجاری - حمایت از ایجاد و توسعه صنایع خدمات تجاری محصولات صادراتی (بسته بندی، درجه بندی، شستشو و غیره) - برنامه ریزی برای ساخت داخل محصولات وارداتی با مشارکت شرکت های صادرکننده - استفاده از نظام تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای منتخب - هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی - اجرای برنامه های مرتبط با همکاری دستگاه های فرهنگی و رسانه ای - بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل های مربوطه در جهت بهبود نظام بازرگانی کشور - تشکیل اتاق فکر با هدف بهره گیری از دیدگاه های تخصصی فعالان و تشکل های بخش خصوصی به گزارش ایرنا بر پایه اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی عصر شنبه آینده (پنجم آبان ماه) بررسی می شود. اقتصام*3061*1961*
http://www.Azari-Online.ir/fa/News/98260/نگاهی-به-برنامه-های-وزیر-پیشنهادی-صنعت،-معدن-و-تجارت
|