پیام آذری
fiogf49gjkf0d
بررسي سانحه برخورد دو قطار ادامه دارد/فهرستي جديد از متهمان اصلي حادثه
يکشنبه 14 آذر 1395 - 11:03:18 AM
ايسنا

آذري انلاين- پس از حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافري به يکديگر که به کشته شدن 48 مسافر اين قطارها انجاميد، دولت به طور رسمي پيگيري‌هاي خود را درباره چگونگي وقوع اين حادثه و البته شناخت قاصران و مقصران اين اتفاق آغاز کرد.

در کوتاه ترين زمان ممکن بعد از اين اتفاق، اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهوري در حکمي اکبر ترکان را به عنوان مسئول کميته بررسي اين سانحه مشخص کرد تا پس از آن جلسات مربوط به اين اتفاق به طور مداوم برگزار شود.

پس از طي شدن مراحل اوليه بررسي اين سانحه در جلسه صبح امروز ترکان جديد ترين گزارش خود را از اين اتفاق ارائه کرد. گزارشي که نشان مي‌دهد فرضيه‌هاي مربوط به نقص در سيستم کنترل هوشمند قطار ATC واقعيت ندارد و حداقل در اين حادثه هيچ گزارشي درباره نقص فني آن موجود نيست.

در گزارش جديد ترکان اعلام شده مامورين اين سيستم در زمان حادثه به دليل آن‌چه او يک خطاي حرفه‌اي خوانده سيستم کنترل هوشمند را خاموش کرده‌اند تا قطارها به طور دستي مديريت شوند. موضوعي که باعث شده در يکي از قوس‌هاي ريلي، قطار سمنان-مشهد که با سرعت 132 کيلومتر بر ساعت حرکت مي‌کرده تنها در فاصله 8 ثانيه مانده به تصادف قطار روبرو خود را ببيند و همين موضوع باعث شده اين قطار با سرعت 118 کيلومتر بر ساعت به قطار تبريز-مشهد برخورد کند.

با مشخص شدن محوريت خطاي نيروي انساني در اين حادثه قطعا مقصران نيز به طور دقيق‌تري قابل شناسايي هستند. موضوعي که منجر شده نماينده رسمي دولت در بررسي اين سانحه جزئيات دقيق‌تري از آن ارائه کند.

بر اساس گفته‌هاي ترکان ماموران قطار تبريز-مشهد بر اساس قواعد ايمني، نقص فني خود را به طور دقيق اعلام کرده‌اند و محل ايستادن قطار را نيز مشخص کرده‌اند. از اين رو هيچ‌يک از مسئولان اين قطار در انجام مسئوليت خود تخطي نداشته‌اند. بررسي‌ها نشان مي‌دهد مسئولان قطار سمنان-مشهد نيز متهم به اشتباه انساني نيستند. طبق گزارش‌ها مسئولين اين قطار به طور رسمي درخواست تعيين تکليف کرده‌اند اما با مجوزي که به آن‌ها داده شده هيچ اطلاعي از آن‌چه در مسير اتفاق افتاده نداشتند.

با رد احتمال نقش‌افريني اين افراد در حادثه قطار ترکان دو گروه از متهمان قصور در اين پرونده را معرفي کرده است. طبق گفته او مرتبه دوم تقصير در اين حادثه بر گردن ماموران ايستگاه شاهرود-مشهد است. هرچند ترکان جزئياتي درباره اين موضوع اعلام نکرده اما به نظر مي‌رسد عدم هماهنگي در انجام وظيفه آن‌ها باعث شده اين اتفاق تلخ به وجود بيايد.

در گزارش‌هاي جديد تقصير اصلي بر گردن يک نفر است. متصدي مرکز کنترل هوشمند قطار تهران-مشهد در ايستگاه شاهرود به عنوان مقصر اصلي اين اتفاق شناسايي شده است. شيفت ماموران اين ايستگاه در ساعت 7 صبح آن روز به پايان رسيده و وقتي قطار در حوالي ساعت 7:15 تقاضاي تعيين تکليف کرده است، مامور اين ايستگاه اجازه تردد داده که همين امر زمينه ساز اين حادثه تلخ شده است.

پس از اين گزارش‌ها، کميته بررسي سانحه کار خود را ادامه خواهد داد تا پس از رد احتمال نقش‌افريني سيستم کنترل هوشمند در اين حادثه و مشخص شدن مقصران اصلي، حکم‌هاي احتمالي قضائي براي اين افراد صادر شود


http://www.Azari-Online.ir/fa/News/4831/بررسي-سانحه-برخورد-دو-قطار-ادامه-دارد-فهرستي-جديد-از-متهمان-اصلي-حادثه
بستن   چاپ