پیام آذری
افزایش چشمگیر محبوبیت شیائومی در ایران/ 5 برند پرفروش را بشناسید
دوشنبه 5 آبان 1399 - 12:21:03
پیام آذری - پیوست / تمرکز هواوی بر توسعه سیستم عامل خاص خودش مستقل از گوگل، در حالی که همچنان نیمی از بازار در سلطه سامسونگ قرار دارد، زمین جدیدی برای دیگر برند جوان چینی‌ها یعنی شیائومی در بازار ایران باز کرده است و همه آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد که این برند چینی توانسته رتبه دوم بازار را به‌دست آورد.
براساس آماری که انجمن واردکنندگان موبایل، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال از وضعیت واردات و سهم از بازار برند‌های مختلف منتشر کرد، سامسونگ با 51 درصد از کل واردات، بیشترین تعداد واردات تلفن همراه به کشور را به خود اختصاص داده است. نوکیا با 19 درصد، هواوی با 10 درصد شیائومی با 7 درصد، اپل با 4 درصد و آنر با 3 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
در جدیدترین آماری که انجمن واردکنندگان تلفن همراه اواخر مهرماه از سوی سامانه همتا منتشر کرده‌ است، سامسونگ همچنان برند اول بازار موبایل کشور است اما نکته قابل توجه سبقت شیائومی از هواوی و نوکیا است. طبق اعلام دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، براساس آمار منتشر شده از سوی سامانه همتا در بازه زمانی شهریور 98 تا شهریور 99، سامسونگ با 52 درصد سهم از بازار، صدرنشین بازار موبایل کشور است.

پیام آذری

دلیل کم شدن سهم نوکیا می‌تواند مستقیما به اعلام این شرکت در مورد عدم فعالیت رسمی در ایران بازگردد. البته این نکته قابل توجهی است که درصد زیادی از سهم فروش نوکیا در ایران، گوشی‌های غیرهوشمند یا فیچرفون‌ها هستند. اما درمورد کم شدن سهم هواوی مشخصا 3 عامل تاثیر مستقیم داشته است. اولی اعمال تحریم‌ها و حذف سرویس‌های موبایلی گوگل از روی این گوشی‌ها است که بسیاری از کاربران را از گوشی‌های بدون گوگل فراری داده است. دلیل دوم بیشتر شدن واردات گوشی‌های شیائومی نسبت به سال‌های گذشته و فراوانی محصولات این برند ارزان‌قیمت در بازار است. اما دلیل مهم‌تر و اصلی، افزایش مدل‌های ارزان‌قیمت گوشی‌های سامسونگ، همزمان با حذف سرویس‌های گوگل از روی گوشی‌های هواوی در ایران است. سامسونگ به دلیل قدمت فعالیت و البته سابقه طولانی‌تری که در بازار ایران دارد، مشخصا اعتماد خیل عظیمی از کاربران تلفن همراه را در اختیار دارد. نکته‌ای که شاید ثروت اصلی این برند باشد. آن هم در جامعه‌ای که اکثریت مردمش کاری به تکنولوژی روز، مقایسه کیفیت، ارزش خرید و این داستان‌ها ندارند و تنها به شناخته شده‌تر بودن یک نام بسنده می‌کنند.
سامسونگ سال گذشته 9 مدل مختلف از گوشی‌های میان‌رده خود در قالب سری A را راهی بازار کرد که با استقبال چشمگیری همراه بود. پس از آن تنوع مدل‌های میان‌رده سری A و سری M را افزایش داد و تقریبا در طول 2 سال (از ابتدای 2019 تا انتهای 2020) بیش از 30 مدل مختلف از سری A و سری M را روانه بازار کرد. اگرچه از لحاظ تعداد تنوع در ساخت مدل‌های مختلف همچنان هواوی از سامسونگ جلوتر است اما اگر صرفا بازار ایران را در نظر بگیریم، سامسونگ در تنوع مدل‌های موجود در بازار ایران احتمالا سه هیچ از هواوی جلو است. این افزایش هولناک تنوع که شامل تنوع‌های قیمتی نیز می‌شد، باعث شد تا قشر ضعیف‌تر جامعه نیز که توان مالی خرید محصولات سامسونگ را نداشتند، حالا با گزینه‌ای به نام سامسونگ مواجه شوند. 

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/271273/افزایش-چشمگیر-محبوبیت-شیائومی-در-ایران--5-برند-پرفروش-را-بشناسید
بستن   چاپ