پیام آذری
فرصت های تجاری ایران، قطر و عمان در تهران بررسی شد
سه شنبه 28 خرداد 1398 - 16:32:34
پیام آذری - تهران- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: فرصت های اقتصادی ایران، قطر و عمان در تهران بررسی و زمینه افزایش مبادلات تجاری میان این سه کشور فراهم شد.

یدالله صادقی در اولین همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری و اقتصادی ایران، قطر و عمان که با حضور مسئولان و مدیران ملی و استانی در مرکز همایش‌های صداو سیما برگزار شد گفت: این همایش کمک می‌کند در شرایطی که ما در تحریم قرار گرفته‌ایم از تجربه‌ها و فرصت‌های بازرگانان فعال کشورهای همسایه استفاده کنیم و به افق‌های بلندی دست یابیم.
وی با بیان اینکه کشور ما توانمندی و پتانسیل روبه رشدی برای صادرات کالا به کشورهای همسایه بخصوص عمان و قطر، دارد، تصریح کرد: محصولات خوبی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود که می‌توانیم آنها را در بازارهای هدف ارائه کنیم.
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: از 18 هزار واحد صنعتی کشور، سالانه 500 واحد در صدد سرمایه گذاری در خصوص محصولاتی که هستند که در کشورهای همسایه مصرف دارد.
صادقی افزود: در این همایش ما توانمندی‌های کشور را به صورت تخصصی مطرح و از تجربیات کشورهای قطر و عمان در زمینه صادرات و برقراری ارتباطات استفاده می‌کنیم.
وی درباره توسعه صادرات تولیدات کشور به کشورهای همسایه گفت: باید تراز بازرگانی ما با برخی کشورها که زیر یک میلیارد دلار است افزایش یابد.
ارزش واردات سالانه محصولات صنعتی 62 میلیون دلار است
رایزن اقتصادی ایران در قطر نیز در این همایش گفت: ارزش واردات سالانه محصولات صنعتی نظیر کلاهای ساختمانی ماشین آلات، مواد غذایی و … 62 میلیون دلار است.
وی افزود: در قطر بازار جذابی وجود دارد و میزان جمعیت این کشور در سطح جهانی می‌تواند اثرگذاری مطلوبی داشته باشد در این بازار ساختار شرکت‌های قطر و راهکارهای عملی آن بیان می‌شود.
رایزن اقتصادی ایران در قطر با بیان اینکه ساختار شرکت‌های قطری در هلدینگ های بزرگ بخش خصوصی، نقش مهمی از اقتصاد قطر را تشکیل می‌دهد، ادامه داد: ده‌ها شرکت زیر مجموعه در بخش‌ها و حوزه‌های کاری مختلف نحوه کار در زمینه شراکت براساس 49 و 51 درصد را به بازرگانانی که قصد سرمایه گذاری در این کشور را دارند، آموزش می‌دهند.
وی گفت: شرکت‌های دولتی قطر وارد کارهای تجاری و وارداتی کالاهای ساختمانی و غذایی می‌شوند و شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقیم کالاهای خود را به فروش برسانند.
باقری با بیان اینکه 250 میلیون دلار روابط تجاری، نشانگر وجود پتانسیل‌های بالا برای همکاری اقتصادی بین دو کشور است، گفت: قطر کشوری ثروتمند و جذاب برای سرمایه گذاری و تجارت است اما به همان اندازه رقابت شرکت‌ها در آن زیاد و ورود به آن سخت است.
وی افزود: شناخت فرهنگ قطر رمز ورود به بازار این کشور است و برای برقراری ارتباط با قطر باید هزینه‌های آن را در نظر گرفته شود.
رایزن اقتصادی ایران در کشور قطر نخستین اقدام برای ورود به بازار قطر را شرکت در نمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی عنوان کرد و تصریح کرد: بازرگانان خارجی بعد از شرکت در این همایش‌ها متوجه می‌شوند با ارائه چه محصولاتی می‌توانند وارد این کشور شود.
باقری با بیان اینکه باید نیازمندی‌های بازار قطر سنجیده شود افزود: کسی جای دیگری را در این کشور تنگ نمی‌کند و شرکت‌های زیادی از ترکیه، چین و ایران با نیاز سنجی کشور قطر وارد این کشور شده‌اند.
بوروکراسی بین ایران و عمان باید مرتفع شود
همچنین نماینده کشور عمان و رئیس مجموعه بین المللی سیپراس نیز در این همایش گفت: تبادل تجاری بین ایران و عمان بسته شده اما چیزی را که مشاهده می‌کنیم بروکراسی زیاد است که باید با گفت و گو این چالش مرتفع شود.
ذکریا الفسانی با بیان اینکه سلطنت عمان از سرمایه گذاران ایرانی استقبال می‌کند، افزود: ویزای بین دو کشور برداشته شده و این فرصت مناسبی برای توسعه صادرات است.
وی ادامه داد: برای پروژه‌ای صنعتی و زیر ساختی 70 درصد برای سرمایه گذار ایرانی و 30 درصد برای سرمایه گذار عمانی در نظر گرفته شده است.
نماینده کشور عمان و رئیس مجموعه بین المللی سیپراس با بیان اینکه بازار این کشور برای سرمایه گذاری در همه زمینه‌ها باز است، گفت: ما تجارت زیادی با بازرگانان ایرانی داریم ولی نمی دانم اخیراً چه مانعی بر سر راه قرار گرفته است.
الفسانی ادامه داد: تحولات روز افزون در اطراف ما نیازمند این است که روند دیگری را به دور از سیاست طی کنیم و فقط باید وارد بخش اقتصادی شویم، شاخص‌های پیش رو نشان می‌دهد تبادل نزدیک به یک میلیون دلار برآورده می‌شود اما با سرمایه بیشتری باید تبادل تجاری را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بین ایران و عمان بازاریابی است که باید این بخش مورد بررسی قرار گیرد چراکه ایران نیروی انسانی توانمندی دارد.
الفسانی گفت: در سال 2020 یک بحران اقتصادی ایجاد می‌شود لذا باید دیدگاه‌ها تغییر کنند و ابداع و نوآوری به وجود آید و با هوشمندی و اعتماد متقابل در روابط اقتصادی تعامل داشته باشیم.
تهرام/‌3036/‌/‌1348

http://www.Azari-Online.ir/fa/News/148708/فرصت-های-تجاری-ایران،-قطر-و-عمان-در-تهران-بررسی-شد
بستن   چاپ