نماینده مجلس: راه آهن تبریز - اهر احداث می شود
سه شنبه 24 ارديبهشت 1398 - 07:08:49
ایرنا - اقتصادی - آذربایجان شرقی
|
|
پیام آذری - تبریز - نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت وزارت راه و شهرسازی برای اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز-اهر گفت: با احداث این خط آهن، اهر به راهآهن سراسری می پیوندد. بیتالله عبدالهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: با پیگیریهای انجام شده و طرحهای توجیهی ارائه شده به وزارت راه و شهرسازی و همچنین بررسی و مطالعه کارشناسی از سوی این وزارتخانه، وزیر راه و شهرسازی طی نامهای به معاون رئیس و رئیس سازمان برنامه و بودجه موافقت اجرای طرح مطالعه و احداث قطار تبریز به اهر را اعلام کرد. وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در نامهای به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که محور اهر – تبریز با متوسط ترافیک روزانه 25 هزار وسیله نقلیه دارای تصادفات جرحی و فوتی بوده و نظر به اینکه حدود90 درصد ترافیک این محور وسایل نقلیه سبک است، ایجاد یک مد ریلی مسافری در این مسیر موجب ارتقای ایمنی و رضایتمندی اجتماعی می شود. نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر راه و شهرسازی در این نامه موافقت خود را با ایجاد طرح احداث قطار حومه تبریز - اهر با مشارکت بخش خصوصی در لایحه بودجه سال 1398 اعلام کرده است. عبداللهی اجرای این پروژه را به علت موقعیت ویژه منطقه ارسباران و شاهراه ارتباطی به مناطق گردشگری و همجواری با سایر استانها و مناطق مرزی یک ضرورت دانست و افزود: تمام تلاش خود را در راستای تحقق این امر که یکی از نیازهای اساسی و از شاخص های مهم توسعه منطقه است، به کار می گیرم. به گزارش ایرنا، اداره کل راهآهن آذربایجان در سال 1291 شمسی به عنوان اولین راه آهن رسمی کشور فعالیت خود را آغاز نمود و در سال1336 با تبدیل عرض خطوط از 1524 میلی متر به 1435 میلی متر (بینالمللی) به راهآهن سراسری کشور متصل شد وعملیات اجرایی احداث خطوط راهآهن شرفخانه – رازی ازسال 1347 آغاز و با احداث پل قطور در سال 1347 توسط دو شرکت ایرانی ( رانکین ) و شرکت اتریشی (پور) بر روی دره قطور ، در سال 1350 ارتباط راهآهن سراسری ایران از طریق راهآهن ترکیه با کشورهای اروپایی برقرارشد. طول خطوط اصلی راه آهن این منطقه از 468 کیلومتر در سال 1357 با 96 درصد رشد به 720 کیلومتر افزایش پیدا کرده است. راه آهن منطقه آذربایجان به دلیل امکان ارتباط با سایر کشورهای همجوار از نقش و اهمیت بالایی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور برخوردار است. طول خطوط تجاری و صنعتی راه آهن آذربایجان از 36.2 کیلومتر در سال 1357 به 81 کیلومتر در سال 1396 افزایش پیدا کرده است که حاکی از 2.5 برابر شدن طول این خطوط نسبت به قبل از انقلاب است. در این مدت تعداد لوکوموتیوها نیز از 21 رام به 25 رام افزایش یافته و در سال گذشته 651 کیلومتر از خطوط موجود بهسازی شده است. راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و 100 کیلومتر می رسد. 6132/518
http://www.Azari-Online.ir/fa/News/142044/نماینده-مجلس--راه-آهن-تبریز---اهر-احداث-می-شود
|