دکتری اقتصاد:
پیمان سپاری ارزی سبب کاهش انگیزه تولید می شود
دوشنبه 7 آبان 1397 - 12:22:51
ایسنا - اقتصادی - آذربایجان غربی
|
|
پیام آذری - یک دکتری اقتصاد گفت: پیمان سپاری ارزی نمی تواند سیاست مناسبی برای کنترل بازار ارز در بلندمدت باشد. فرشید سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با تاکید براینکه پیمان سپاری ارزی نمی تواند سیاست مناسبی برای کنترل بازار ارز در بلندمدت باشد و استفاده مداوم از آن در صورتی که منابع ورودی ارزی به کشور افزایش نیابد می تواند به کاهش انگیزه تولید، صادرات و کاهش اشتغال منجر شود افزود: بعبارتی دولت بجای استفاده از سیاست ها و افزایش انگیزه و رقابت تولیدکنندگان داخلی برای ورود ارز به کشور، از سیاست میخکوب ارزی و فروش ارز با قیمت دستوری و تعیین شده می نماید که منجر به کاهش انگیزه و رقابت میشود. وی با بیان اینکه پیمانسپاری ارزی سیاست کنترل ارز توسط بانک مرکزی و دولت می باشد و هدف از اجرای آن به تعادل رساندن تراز تجاری با گرفتن ارزهای حاصل از صادرات و محدود کردن واردات است افزود: زمانی که خروج سرمایه بدلیل عواملی چون بی ثباتی ارزش پول ملی به دلیل نوسانات نرخ ارز، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، کاستی های سیاستی در حمایت از سرمایه گذاری، کسری حساب های مالی و سرمایه ای و بدهی های بزرگ خارجی و تحریم های اقتصادی بیش از حد باشد و حساب سرمایه کشور با کسری مواجه شود، سیاست کنترل ارز و پیمانسپاری ارزی توسط اقتصاد بعضی از کشورهای در حال توسعه که با مشکلات ورود ارز مواجه هستند، اجرا می شود و صادرکنندگان موظف هستند که تمامی ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانده و به بانکهای تعیینشده از سوی بانک مرکزی بفروشند. سلیمی با اشاره به اینکه در مباحث مربوط به اقتصاد توسعه و حوزه بین الملل دو نوع سیاست وجود دارد که کشورها و دولت ها براساس پیشینه تاریخی و نوع شرایط کشور اقدام به اتخاذ این سیاست ها می کنندافزود: حالت اول سیاست توسعه صادرات میباشد که یک استراتژی برون نگر است و صنایع و بخش های مختلف تولیدی کشور از همان ابتدا موظف میشوند که برای رقابت با تولیدات خارجی وارد بازارهای جهانی شوند و با بکارگیری استراتژی رقابت از ابتدای کار بتوانند به مزیت هایی در تولید دست یابند و اکثر کشورهایی که در حال حاضر جز کشورهای توسعه یافته محسوب می شوند، از این سیاست بهره گرفته اند. وی ادامه داد: در حالت دوم که همان استراتژی جایگزینی واردات می باشد یک استراتژی دروننگر است، در این استراتژی سعی میشود تولیدات داخلی، جایگزین واردات شود و دولتها در این نوع سیاست، به صنایع خود فرصت 30یا حداکثر 35 ساله می دهد که بتوانند به مزیت نسبی در تولید برسند و بعد از این سالها وارد بازارهای رقابتی شوند، این استراتژی ابتدا توسط کشورهای آمریکای لاتین به کار گرفته شد و در دهههای 1950 و 1960 میلادی کشورهایی همچون هندوستان، پاکستان، کره، برزیل و مکزیک از این استراتژی جهت توسعه اقتصادی و صنعتی شدن استفاده کردند. این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به استراتژی اقتصادی بکار گرفته در کشور اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی ایران قابل مشاهده است که از استراتژی جایگزینی واردات استفاده کرده است ولی مشکلی که وجود دارد، باتوجه به حمایت بلند مدت دولت از اکثر صنایع، هنوز موفق به رقابت در بازارهای جهانی و ارز آوری مناسب برای کشور نشده اند. وی با بیان اینکه در این استراتژی بازگشت ارز و تسلیم آن به سیستم بانکی مطرح است تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی در شرایط حساس، صنایع و شرکتها را موظف می نمایند که ارز صادراتی را به سیستم بانکی با نرخی مشخص به فروش برسانند و در کشورهایی نظیر پاکستان و هند این سیاست تجربه شده است، بعبارتی برای اقتصاد نفتی کشور که در شرایط فعلی با محدودیت های زیادی در خصوص صادرات نفتی و ورود ارز به کشور مواجه شده است و حساب سرمایه با کسری مواجه شده است و نرخ ارز دولتی و بازاری فاصله زیادی پیدا کرده است، دولت مجبور به استفاده از سیاست هایی برای تصحیح تراز پرداختها، حمایت از صنایع داخلی، تثبیت نرخ ارز در سطحی پایینتر از مقدار واقعی آن و جلوگیری از خروج سرمایه و به تعادل رساندن بازار سرمایه می باشد که سیاست پیمان سپاری ارزی توسط دولت یکی از این سیاست ها می باشد. سلیمی خاطر نشان کرد: دو روش معمول در دنیا برای سیاست های ارزی وجود دارد یکی بازگشت ارز به کشور و دیگری تسلیم ارز به سیستم بانکی می باشد که در روش اول کشورهایی نظیر کره و ایتالیا نمونه موفق آن بوده اند و آنها بازگشت ارز به کشور را مطرح میکنند؛ در روش دوم بحث فروش ارز به سیستم بانکی با نرخی مشخص است که در کشورهایی نظیر پاکستان، هند و همچنین ایران تجربه شده است و در قالب پیمان سپاری ارزی می باشد و همین عامل و فروش ارز به سیستم بانکی با نرخی مشخص منجر به افزایش گلایه های صادر کنندگان از این پیمان شده است. وی گفت: طبیعی است که پیمان سپاری ارزی برای تولید کنندگان داخلی و افرادی که در بازارهای منطقه ای و بین المللی فعالیت دارند و بدنبال حداکثرسازی سود بهره خود می باشند، زیاد خوشایند نباشد، چون صادرکنندگان موظف هستند ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت تعیین شده به بانک مرکزی و بانکهای تعیین شده داخلی بفروشند و این سیاست اگر بشکل بلندمدت اجرایی شود، انگیزه تولید و صادرات را کاهش میدهد و در نهایت کاهش سرمایهگذاری داخلی و ورود سرمایه به کشور منجر به کاهش اشتغال در کشور می شود. این دکتری اقتصاد یادآور شد: استفاده مداوم از این سیاست منجر به ایجاد بازار سیاه ارز و افزایش فساد اداری و پرداخت رشوه با دستکاری در صورتهای مالی توسط صادرکنندگان می شود بنابراین واضح است که استفاده از این سیاست برای دوره زمانی بلند مدت دارای پیامدهای زیادی میباشد، ولی در شرایط فعلی بخاطر مشکلاتی چون بی ثباتی ارزش پول ملی به دلیل نوسانات نرخ ارز، بی ثباتی سیاسی و اقتصادی، کاستی های سیاستی در حمایت از سرمایهگذاری، کسری حساب های مالی و سرمایه ای و تحریم های اقتصادی و نفتی، تراز پرداختی کشور را با مشکل مواجه کرده است و طبق گزارش بانک مرکزی ایران در سال 1395 کسری حساب خالص سرمایه 18.3 میلیارد دلار و در شش ماهه اول 1396 میزان کسری 6.3 میلیارد دلار بوده است، بنابرین دولت و بانک مرکزی مجبور به کنترل بازار ارز با بکارگیری سیاست هایی می باشد. وی بیان کرد: البته در کنار این سیاست دولت راهکارهای موقتی دیگری چون بکارگیری سیستم تهاتر کالایی با کشورهای شریک تجاری چون چین، روسیه و ترکیه و همچنین بکارگیری تجارت با پول واحد هر کشور را بکار بسته است که این سیاست شاید بتواند کمبود تقاضای بازار و افزایش نسبی قیمتها را در کوتاه مدت تا حدودی بگیرد، ولی مشکل بلند مدت کشور، کاهش پشتوانه ارزی و منفی شدن کسری حساب خالص سرمایه و تراز پرداختها می باشد که نیازمند تعامل با دنیا در خصوص کاهش تحریمهای اقتصادی و فروش نفت در بازار جهانی و ورود این منابع ارزی به کشور می باشد. انتهای پیام
http://www.Azari-Online.ir/fa/News/100093/پیمان-سپاری-ارزی-سبب-کاهش-انگیزه-تولید-می-شود
|