پیام آذری

آخرين مطالب

ناشران محلی: دشواری های حوزه نشر زیاد است فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - تبریز- تعدادی از ناشران محلی حاضر در نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با ابراز گلایه از کم مهری ها به انتشارت محلی در استان های مختلف، تاکید کردند: سختی های حضور فعالانه در عرصه فرهنگی بسیار زیاد است، اما هنوز با عشق و علاقه در این مسیر پیش می رویم.
به گزارش ایرنا، برپایی شانزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز فرصتی مغتنم و مفید برای عرض اندام انتشارات محلی مستقر در منطقه شمال غرب است.
نبود تسهیلات ویژه به دلیل شرایط خاص اقتصادی، هژمونی ناشران مرکز، نبود حمایت های همه جانبه مادی و معنوی از سوی نهادهای مسوول و تبلیغات ناچیز انتشارات محلی در رسانه ها از جمله انبوه مشکلات انتشارات محلی برای حضور در نمایشگاه ها و متن جامعه فرهنگی است.
مدیر انتشارات " یاز " آذربایجان غربی که طی سال های گذشته پای ثابت نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز بوده است، به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه که به جهت فضای فیزیکی و حضور ناشران مختلف پس از تهران دومین نمایشگاه کشور است، باید عرصه ای بسیار موثر برای حضور ناشران مستقر در استان های شمال غرب باشد که متاسفانه تاکنون در این حد و اندازه نبوده است.
بهرام اسدی، حمایت نهادهای فرهنگی از ناشران محلی را بسیار پایین دانست و افزود: اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد 50 جلد از آخرین آثار منتشر شده را خریداری کند و مبلغ آن را نیز تا 6 ماه بعد پرداخت کند، ظلمی عجیب و نابخشودنی در حق ناشران عاشقی است که تنها با هدف ارتقای سطح فرهنگی مناطق خود گام به این عرصه گذاشته اند.
وی با اشاره به مشکلات مربوط به صدور مجوزهای لازم برای نشر کتب اظهار داشت: در پاره ای از موارد اشکالاتی برای نشر کتاب به زبان های محلی گرفته می شود که با مقداری اغماض و افزایش اطلاعات تصمیم سازان می توان آن را رفع کرد.
اسدی، گرانی کاغذ را از دیگر مشکلات مهم ناشران محلی و بومی بیان کرد و ادامه داد: با وجود اینکه نرح دلار به میزان قابل توجهی پایین آمده است، اما قیمت کاغذ به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی برای انتشارات خود دریافت نکرده ام، گفت: در اصل ما خبری هم در این زمینه دریافت نمی کنیم و در حقیقت اطلاعاتی در این زمینه نداریم که بخواهیم از آن بهره مند شویم.
اسدی با اشاره به عدم دریافت هزینه برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب تبریز در سال های دور ، اضافه کرد: اما از سه چهار سال از شرکت کنندگان در نمایشگاه هزینه اخذ می شود.
مدیر انتشارات یاز که در حوزه کتاب های عمومی، محلی و ادبیات فعالیت دارد، خواستار کاهش سخت گیری ها در ارایه مجوزهای کتب مربوط به تاریخ و ادبیات محلی اقوام شد.
یکی دیگر از ناشران آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه همواره در نمایشگاه کتاب تبریز حضور یافته است، مهمترین مشکل انتشارات محلی را بی توجهی رسانه ها در حوزه تبلیغ و تشویق مردم برای خواندن کتاب های منتشر شده توسط آنان بیان کرد.
نورالله پورشریف اظهار داشت: پارسال با شهرداری تبریز برای در اختیار گذاشتن تابلوهای شهری برای تبلیغ کتاب های تازه منتشر شده مذاکراتی انجام دادیم، اما با وجود موافقت مسئولان فرهنگی شهرداری، در عمل با مخالفت شهرداران مناطق، این مذاکرات به جایی نرسید و درخواست ما رد شد.
وی سطح حمایت های مادی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها از ناشران را ناچیز خواند و اضافه کرد: تنها حمایت این مجموعه از ما در سال گذشته، خرید 100 میلیون ریال کتاب بود که مبلغ آن را با 30 درصد تخفیف پس از هفت ماه پرداخت کردند.
پورشریف، سختگیری در حوزه صدور مجوز برای کتاب های ادبیات محلی را از دیگر مشکلات ناشران بومی بیان کرد و ادامه داد: در پاره ای موارد اشکالات بسیار جزیی در حد ایرادات نوشتاری و نگارشی به ما گرفته می شود که هیچ دلیل و استناد علمی و منطقی ندارند.
وی اضافه کرد: نهادهای مسوول حتی برای نام انتشارات نیز ایراد می گیرند، هر چند ما در نهایت به خواسته آنان احترام می گذاریم واسامی را تغییر می دهیم.
پورشریف، حمایت های مالی از ناشران محلی را ناچیز و در حد صفر خواند و ادامه داد: تاکنون ریالی از بابت حمایت از نشر کتاب و محصولات فرهنگی از دوایر دولتی دریافت نکرده ام.
یکی دیگر از ناشران آذربایجان شرقی که در حوزه ادبیات کودک فعالیت دارد با اشاره به سختی های کار در حوزه نشر ، یادآور شد: تنها عاملی که ما را در این مسیر نگه داشته است، اول عشق و علاقه خودمان و سپس همراهی و قبول برخی از هزینه ها از سوی نویسندگان است.
نورالدین مقدم گفت: خرید 30 جلد کتاب از انتشارات محلی با تخفیف های 30 درصدی از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد حمایت نیست، بلکه باید برای حمایت واقعی، تسهیلات ویژه و امکانات جدید و عملی در نظر گرفت.
وی، سخت گیری برای نشر کتاب کودک را مورد اشاره قرار داد و افزود: باید کسانی در این زمینه و حوزه ارزیابی و صدور مجوز حضور داشته باشند که حداکثر اطلاعات و دانش در حیطه وظایف خود داشته باشند نه اینکه افرادی در این بخش تصمیم گیری کنند که اطلاعات ناظران بسیار فراتر از آنها است.
مقدم ادامه داد: با وجود این همه سخت گیری ها و با وجود ارایه ادله و مستندات علمی که ناشی از تخصص ماست، هرگز موفق به تغییر عقیده ها نمی شویم.
وی که سالانه 30 عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک به زبان ترکی آذربایجانی چاپ می کند، استقبال از این گونه کتاب ها را خوب توصیف و اضافه کرد: طی سه سال اخیر به دلیل استقبال مناسب مردم که بیشتر آنها خانواده ها و قشر دانشگاهی است، تعداد عناوین چاپ شده خود را به 60 مورد رسانده ایم.
مدیر انتشارات «نباتی» نیز خواستار ایجاد نمایشگاه دایمی برای ناشران محلی و بومی در شهرهای مختلف شد تا بدین طریق تحرکی در این بخش به وجود آید.
شانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب و نشر دیجیتال تبریز از روز گذشته به مدت 6 روز در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز آغاز شده است که در آن 900 ناشر داخلی با 150 هزار عنوان و یک میلیون و 500 هزار نسخه کتاب، 150 ناشر خارجی از 20 کشور جهان با 33 هزار عنوان کتاب و 30 ناشر رسانه های دیجیتال شرکت دارند.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/97212/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاکستان: سفر آیت‌الله رئیسی موفقیت‌آمیز بود/ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

سلماس مهیای میزبانی جشنواره بین المللی شعر رضوی می شود

برنامه پروازهای فرودگاه بین المللی ارومیه در ششم اردیبهشت

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

رییس سازمان سنجش آموزش کشور: برخی ابزار‌های جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند

پرداخت 907 میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به جامعه ایثارگری آذربایجان‌غربی

رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مرحله دوم رهاسازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه آغاز شد

طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد

اختصاص یک هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی نیر

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک اردبیل

عدم صدور کد رهگیری و گرانفروشی؛ بیشترین تخلفات مشاوران املاک

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

بستر‌های فسادزا در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل برچیده می‌شود

ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند

افزایش 38 درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی

رقابت 2 هزارو 500 داوطلب رشته ریاضی فیزیک در آذربایجان غربی

توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است

پربازدیدهای خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته

ویدئو مهسا جاور به مناسبت صعود تیم دو نفره روئینگ زنان ایران

انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار

عدم پاسخگویی کتبی به ارباب رجوع تخلف اداری محسوب می شود

تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

آغاز مرحله نخست آزمون سراسری در 16 شهرستان آذربایجان غربی

انهدام باند سارقان احشام در بیله‌سوار

ظرفیت های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز

از کشف کود شیمیایی قاچاق در عجب‌شیر تا کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

کشف بیش از 44 کیلوگرم موادمخدر در مراغه

همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز

ثبت بیش از 70 هزار اشتراک‌پذیری جدید گاز در آذربایجان‌غربی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تالار چینی‌خانه اردبیل اولین موزه کشور

فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود

شایعات غیرفوتبالی یحیی گل‌محمدی

سنجش بینایی بیش از 162 هزار کودک در آذربایجان‌غربی