پیام آذری

آخرين مطالب

روایت قصه گویان از جشنواره قصه گویی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- قصه گویانی از شهرستان های مختلف آذربایجان غربی در مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی روند برگزاری این رویداد فرهنگی را از زاویه های مختلف روایت کردند.
به گزارش ایرنا علاقه مندان به هنر قصه گوی در بخش های «دختر و پسر»، «زن و مرد» و «پدربزرگ و مادربزرگ» با رویکرد «تمرین زندگی» قصه هایی با موضوع های متنوع را بر روی صحنه اجرا کردند.
قصه گویان بین پنج تا 15 دقیقه اجراهای خود را در برابر یک داور از آذربایجان غربی و 2 داور خارج از استان به نمایش گذاشتند و در قالب 2 نشست تخصصی از دانش و تجربه های استادان این فن بهره مند شدند.
شرکت کنندگان این جشنواره دیدگاه های خود را درباره این رویداد مهم به گفت و گو نشستند و پیشنهادهای خود را برای ارتقای سطح کیفی آن بیان کردند.
قصه گوی نقده ای در چهارمین حضور خود در این جشنواره گفت: قصه ای فولکلوریک با عنوان «فایدالی مصلحت / به زبان فارسی: مصلحت سومند» را با پیام توجه به صبر و انتخاب راه درست در زندگی در این رویداد اجرا کردم.
توحید اسکندرزاده افزود: قصه نقشی مهم در تربیت کودکان ایفا می کند و نباید پیشرفت در عرصه تکنولوژی مانع استفاده از این ظرفیت مهم شود.
وی پیشنهاد کرد تا «انجمن قصه گویی» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل و ماهانه 2 نشست برای تبادل نظر پیرامون ریزه کاری هایی درباره قصه، ورود و پایان و انتخاب آن برگزار شود.
جوان میاندوآبی که با قصه "آش سنگ" از میاندوآب برای نخستین بار در مرحله استانی این جشنواره شرکت کرده بود هم اظهار داشت: «همکاری به حل سریع مشکلات می انجامد»، مهم ترین پیام این قصه و سطح برگزاری مرحله شهرستانی قصه گویی نیز خوب بود.
فرشته جمالی وند پیشنهاد کرد تا قبل از برگزاری جشنواره هم دوره های آموزشی برای آشنایی هرچه بیشتر قصه گویان با نحوه اجرای این رویداد مهم برگزار شود.
قصه گوی 14 ساله ارومیه ای با اشاره به اینکه پارسال به علت استرس زیاد به مرحله استانی راه پیدا نکرده بود، گفت: قصه «ماه من ، ماه ما» را با پیام حفاظت از سرمایه های عمومی در این جشنواره خوب روایت کردم.
زهرا خلیلی با اشاره به اینکه نوجونان استان در قصه گویی مستعد هستند، افزود: مباحثی چون «لباس» و «فضاسازی» در این جشنواره مورد تاکید قرار گرفت در حالی که در جشنواره قبلی این موارد اطلاع رسانی نشده بود.
قصه گویی از مهاباد نیز با اشاره به اینکه قصه گویان این جشنواره بر روی "بیان" کار کرده بودند، گفت: قصه ام با عنوان «دیو قرمز چرا گریه کرد» این پیام را می رساند که «قدر دوستان قدیمی را بدانیم».
پیمان معروفی با اشاره به اولین حضور خود در مرحله استانی این جشنواره پیشنهاد کرد جشنواره به جای 2 روز در سه روز اجرا شود تا خستگی حضور چند ساعته از جذابیت این رویداد نکاهد.
قصه گوی پیشکسوت خوی نیز با اشاره به اینکه در دومین حضور خود در این جشنواره قصه «بلبل سخن گو» را اجرا کرد، گفت: پارسال کیفیت قصه گویی در مرحله های شهرستانی، استانی و کشوری به صورت مطلوب برگزار شد.
سلطان علی دریادل با اشاره به اینکه قصه گویی تنها در خوانش دیالوگ خلاصه نمی شود، افزود: برگزاری دوره های فن بیان و فضاسازی در مرحله شهرستانی کلاس هاست تا موفق تر باشند.
وی اضافه کرد: حرکت های چهره و بدن در حین قصه گویی باید باهم هماهنگ بوده و قصه گو برای تاثیرگذاری بهتر با مخاطب ارتباط چهره به چهره داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در مرحله استانی استفاده از ابزار قصه گویی با استقبال عوامل اجرایی روبرو نشد، بیان کرد: سال گذشته در مرحله کشوری به این مهم توجه شد و قصه گویان از ابزارهای قصه گویی نظیر مجسمه های کوچک برای افزایش تاثیرگذاری پیام قصه بهره بردند.
این قصه گوی پیشکسوت گفت: احیای آموزه های فولکلوریک و توجه به آداب و سنن بومی در کنار پیشرفت تکنولوژی باید مورد توجه قرار بگیرد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه 63 نفر به مرحله استانی بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی راه پیدا کرده بودند، افزود: 24 نفر در بخش «دختر و پسر»، 33 نفر در بخش «زن و مرد» و 6 نفر در بخش «پدربزرگ و مادربزرگ» طی 2 روز با یکدیگر به رقابت پرداختند.
جواد زاهدی با بیان اینکه مرحله منطقه ای این رویداد فرهنگی 19 و 20 آبان در اردبیل برگزار می شود، اضافه کرد: در پایان مرحله استانی سه نفر از بخش «دختر و پسر»، پنج نفر از بخش «زن و مرد» و سه نفر از بخش «پدربزرگ و مادربزرگ» جهت حضور در مرحله منطقه ای این جشنواره انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه «قصه 90 ثانیه ای» بخش جدید این دوره از جشنواره قصه گویی بود، ادامه داد: 75 نفر از شهرستان های مختلف برای شرکت در این بخش فیلم های 90 ثانیه ای خود را ارسال کردند و نتیجه آن همزمان با شب یلدای سال جاری اعلام می شود.
«زاهدی» قصه گو، قصه و مخاطب را سه رکن اصلی هنر قصه گویی عنوان کرد و استقبال کودکان و نوجوانان از این جشنواره را مشوق و انگیزشی برای برنامه ریزی های آتی عنوان کرد.
وی بیان کرد: مبانی آشنایی با قصه در طول سال به علاقه مندان آموزش داده می شود و مربیان در مراکز کانون و مدارس به صورت مستمر این فعالیت ها را انجام می دهند.
وی اعلام کرد: راه اندازی انجمن قصه گویی با هدف شناسایی قصه گویان مستعد و استفاده مداوم از دانش و تجربه های اساتید از مهم ترین برنامه های پیش روی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
به گزارش ایرنا امروزه نقش قصه گویی در انتقال مفاهیم درسی، پرورش سبک زندگی اسلامی - ایرانی، احیا سنت ها و آیین های فرهنگی، تاریخی، بومی و محلی مورد توجه متولیان فرهنگی قرار گرفته است.
قصه گویی علاوه بر ایجاد آرامش به شکوفایی، بیداری و نشاندن بذر مطالعه در استعدادهای بالقوه کودکان منجر می شود؛ قصه گویان به منظور تاثیرگذاری بهتر از ابزارها و رنگ های مختلف و فن بیان در این جشنواره استفاده می کنند.
23 مرکز ثابت و 10 مرکز سیار، روستایی و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آذربایجان‌غربی فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، ادبی، دینی و علمی را در قالب 40 نوع برنامه با محوریت ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب ارائه می کنند؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با 60 هزار نفر عضو مشغول ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان است.
7129/3072
گزارش از: توحید محمودپور

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/96693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟