پیام آذری

آخرين مطالب

محصولات دستکاری شده بخوریم یا نخوریم؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - همزمان با روز جهانی غذا (بیست و چهارم مهر ماه)، مناظره ای با عنوان "محصولات دستکاری شده بخویم/نخوریم؟!" در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد. 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر علیرضا عباسی، عضو هیات علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران و دکتر بهرام باغبان، عضو هیات علمی گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی تبریز از سخنرانان این مناظره بودند. 
دکتر بهرام باغبان، عضو هیات علمی گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی تبریز در این مناظره با اشاره به برخی حواشی موجود در خصوص محصولات تغییر یافته ژنتیکی گفت: برخی تریبون‌ها، محصولات تراریخته را عامل نازایی می‌دانند و مردم را نگران می‌کنند، بسیاری تاکید کرده‌اند آمار مربوط به GMO (محصولات تراریخته ژنتیکی) منتشر نشوند، چرا می‌ترسیم؟ تا کی باید شاهد پیشرفت سایر کشورهایی که در این حوزه خلق نیاز کرده‌اند، باشیم و اسم به دنبال آن‌ها دویدن را پیشرفت بگذاریم. اگر بخواهیم ما هم برای دنیا تولیدی داشته باشیم، باید قفسه‌ها و محدودیت‌ها را بشکنیم. 
وی افزود: ما جوانانی داریم که اگر درست هدایتشان نکنیم، با دست خودمان آن‌ها را با پرچم علم کشته‌ایم، چرا باید جوانان مستعد ما به هاروارد بروند. 
دکتر علیرضا عباسی، عضو هیات علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه تهران در ادامه این مناظره با ارایه نقطه نظراتش تحت عنوان محصولات تراریخته از ادعا تا واقعیت اظهار کرد: بیوتکنولوژی یا زیست فناوری یک عرصه بسیار وسیع بوده و از آن به عنوان یک سری علوم مختلف که منجر به تولید سریع یک فراورده نهایی شده است، یاد می‌شود و شامل حوزه‌های مختلفی همچون نفت، محیطی، غذایی، زیست محیطی، تشخیصی، کشاورزی و ...است. 
وی ادامه داد: ما سال‌های مدیدی است که از کشت بافت مارکرهای مولکولی استفاده می‌کنیم، زمانی که از مهندسی ژنتیک صحبت می‌کنیم، تلاقی دو گیاه و ایجاد گونه‌ای جدید و انتقال یک صفت جدید با انتقال ژن (دور یا نزدیک) مد نظر است. 
وی بیان کرد: مقاومت به ویروس و علف کش‌ها نسل اول محصولات تراریخته و افزایش یا کاهش برخی مواد مثل ویتامین A، گلوتن و روغن، محصولات نسل دوم و تولید محصولات دارویی، نسل سوم محصولات تراریخته بوده است. 
وی تاکید کرد: تراریخته را درست تعریف کنیم، اما درشت تعریف نکنیم. البته نمی‌توانیم چششمان را بر روی ملاحظات مربوط به سلامت محیطی و انسانی این محصولات ببندیم، باید توجه داشت که معادل گرفتن تراریخته با زیست فناوری و مهندسی ژنتیک، خطا است. 
باغبان در ادامه در پاسخ به اظهارات طرف مناظره، گفت: هیچ یک از محصولات تراریخته نسل اول بدون مجوز صادر نشده‌اند، نسل سوم نیز از تولید چسب تا خنک کننده حفاری‌های نفتی، مورد نیاز است. معتقد هستم تمامی تراریخته‌هایی که از طریق تجارت جهانی وارد شده‌اند، مجوز دارند، اما اگر مردم ما اعتقاد دارند این محصولات را باید دوباره آزمود، این کار باید انجام بگیرد، باید گفت که محصولات تراریخته معادل بیوتروریسم نیستند. 
عباسی در ادامه مناظره با ارایه آمارهای جهانی در خصوص سطح زیر کشت محصولات تراریخته در دنیا بیان کرد: از 189 میلیون هکتار سطح زیر کشت محصولات تراریخته در دنیا در سال 2017، آمریکا، برزیل و هند بیشترین سهم را در سطح زیر کشت دارند که شامل محصولات سویا، ذرت، پنبه و کلزا می‌شود. نزدیک به 100 میلیون هکتار از این میزان به صفت مقاومت به علف کش و حدود 20 میلیون هکتار از آن مقاوم به آفت بوده و در مجموع 75 درصد پنبه، 29 درصد ذرت و 24 کلزا در جهان تراریخته هستند. 
وی عنوان کرد: نمی‌توانیم ادعا کنیم که چون کشت یک محصول تراریخته در سایر کشورها امتحانش را پس داده و کشوری که این محصول را کاشته است، امنیت غذایی دارد، ما هم می‌توانیم بدون بررسی، آن را کشت دهیم. باید اجازه دهیم وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و محیط زیست که متولی صدور مجوز برای کشت محصولات تراریخته هستند، به وظیفه خود عمل کنند. 
باغبان در ادامه عنوان کرد: در سند ملی ایمنی زیستی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری، وزارت‌های علوم، بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست مسئول صدور مجوز هستند و اگر شخصی ادعا می‌کند که در صدور مجوز خطایی رخ داده، می‌تواند از طریق مبادی قضایی شکایت کند. 
وی با بیان این که همواره باید مواظب باشیم سبد غذایی ما آلوده نشود، عنوان کرد: برخی با استفاده از اخبار و شایعات برای ایجاد تکنوفوبیا تلاش می‌کنند و این در حالی است که اروپا سالانه 33 میلیون تن و آمریکا پنج و نیم میلیون تن محصولات تراریخته وارد می‌کند. 
عباسی در ادامه در پاسخ به طرف دیگر مناظره گفت: انتظارات از وزارت بهداشت بیش از این است و اینکه چندین مقاله مروری را بررسی کنند و بگویند که کشت محصولات تراریخته مشکلی ندارد، پژوهش نیست، تکلیف این موضوع یکبار برای همیشه باید روشن شود. 
در ادامه این مناظره دانشجویان به ارایه نقطه نظرات خود و پرسش و پاسخ از دو طرف مناظره پرداختند. 
باغبان در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر مصرف محصولات ارگانیک به عنوان جایگزین محصولات تراریخته، بیان کرد: نمی‌توان با صراحت تمام در مورد ارگانیک بودن یک محصول قضاوت کرد، بارها با تقبل هزینه‌ برای تست محصولاتی که فروشنده مدعی بود کاملا ارگانیک است، داوطلب شده و با مخالفت فروشندگان روبه‌رو شده‌ام.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/95378/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟