پیام آذری

آخرين مطالب

صنایع دستی قربانی اجناس خارجی فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه- صنایع دستی همواره چوبِ نبود بازاریابی، عرضه ی اجناس بی کیفیت خارجی و جیب خالی مردم مشتاق را خورده است تا هنر نزد ایرانیان اما بازار این صنایع در دستان واسطه ها و تولیدکنندگان خارجی باشد.
به گزارش ایرنا قالی های خوش رنگ و چشم نواز، چوب تراش های ظریف و سفالینه های نقش برجسته ی هنرمندان صنایع دستی، مجالس اعیانی مختلفی را در جای جای این کره خاکی مزین کرده است اما فروش تک اثرهای آنان حتی با قیمت های بالا هم دردی از این هنرآفرینان را درمان نمی کند.
برخی از آنان هم ستبر فولاد را با چکاچاک چکش ها، انحنایی چون گلبرگ می دهند و سختی های روزگار را به جان می خرند تا عزتمندانه نان دست خود را بخورند و روزی حلال را با هنر آشفته حال کسب کنند.
خاتم کاری از چهارمحال بختیاری که در پنجمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی آذربایجان غربی حضور داشت، به پایین بودن قدرت خرید مردم اشاره دارد و معتقد است که آثار صنایع دستی هنرمندان ایرانی، تماشاگران زیاد اما خریداران کم دارد.
سید یونس کاظمی که روستای "شیخ شبان" برای چند نفر دیگر هم شغل ایجاد کرده است، ادامه داد: درآمد محدود، گذران زندگی را با دشواری های عدیده مواجه کرده است اما مجبور به ادامه هستیم.
وی بیان کرد: عرضه اجناس بی کیفیت خارجی بسیاری از هنرمندان را آزار می دهد و واسطه ها، کالاهای صنعتی با قیمت های ناچیز را به جای صنایع دستی در بازار عرضه می کنند.
منبت کار ارومیه ای هم بر این عقیده است که برگزاری نمایشگاه های بین المللی در کشورهای مختلف به بازاریابی و فروش صنایع دستی فاخر کشور کمک می کند و یکی دیگر از راهکارها برای حمایت از صنایع دستی کشور، ایجاد محدودیت برای واردات کالاهای بی کیفیت خارجی است.
بابک سلیمان زاده ادامه داد: هنر ایرانی شهرت جهانی دارد اما در صورت ادامه این روند، غبار فراموشی بر صنایع دستی کشور سایه خواهد انداخت.
هنرمند دیگری از مینودشت گلستان که در زمینه تولید عروسک و اسباب بازی سنتی و همچنین گلیم بافی فعالیت می کند، گفت: مسوولان با ایجاد ارتباط بین مردم و هنرمندان صنایع دستی را تقویت کنند تا ارزش صنایع دستی فاخر ایرانی بیش از پیش برای مردم تبیین شود.
اعظم خواجه با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها به عرضه صنایع دستی ایرانی کمک می کند، گفت: مردم باید تفاوت صنایع به ظاهر دستی و بی کیفیت خارجی با صنایع فاخر ایرانی را به خوبی درک کنند.
دارنده نشان ملی مرغوبیت و هنرمندی از خراسان رضوی در رشته گلیم بافی نیز معتقد است که هنرمند نباید دغدغه فروش محصول را داشته باشد زیرا اگر دنبال بازار باشد، هنرش رنگ می بازد.
سهیلا هاشمی وند ادامه داد: هنرمند باید با خاطری آسوده به قلم زنی، حجاری، میناکاری، گلیم بافی، ریزه کاری و سایر فعالیت های هنری خود بپردازد و فرصت پرورش هنرش را داشته باشد.
وی به کپی برداری برخی کشورها از نقشه های گلیم و قالی ایرانی اشاره کرد و گفت: قیمت اجناس خارجی به دلیل نازل بودن کیفیت، پایین تر از صنایع دستی ایرانی است و مردم نیز بدون توجه به اصالت اثر نسبت به خرید اقدام می کنند.
امید مامندی، معرق کار بوکانی هم از مسوولان انتظار دارد تا جلوی ورود اجناس تقلبی خارجی به کشور را بگیرند و بیش از پیش از هنرمندان صنایع دستی حمایت کنند.
مجید کارگر، هنرمند دیگر اهل اهر از توابع آذربایجان شرقی که به میناکاری مشغول است، گفت: نخستین گام برای رونق بازار صنایع دستی ایرانی، نهادینه کردن فرهنگ استفاده و خرید این صنایع است.
یک ریزه کار برجسته آذربایجان غربی هم گفت: واردات بی رویه صنایع دستی بی کیفیت از پاکستان، چین و هند با قیمت پایین، کارگاه های صنایع دستی نظیر ریزه کاری، کنده کاری و منبت کاری را تعطیل کرده است.
حمید بهجت که در کارنامه کاری خود یک نشان ملی دارد، ادامه داد: اگر سازمان های دولتی و خصوصی برای خرید هدیه در آیین های مختلف از صنایع دستی محلی استفاده کنند، کارگاه ها از رکود خارج می شود.
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی هم به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل مهم هنرمندان صنایع دستی، فروش است و حل این مشکل نیازمند همراهی مردم و جامعه و توجه آنان به صنایع دستی ایرانی است.
افسانه رنجبر قاسمی با بیان اینکه خرید صنایع دستی نیازمند فرهنگ سازی است، افزود: اگر مردم هدایای خود را از میان صنایع دستی ایرانی انتخاب کنند، بدون شک بخش بزرگی از مشکل هنرمندان حل می شود.
وی به حضور اجناس خارجی در بازار صنایع دستی اشاره کرد و گفت: اجناس بی کیفیت خارجی به نام صنایع دستی، با ظاهری زیبا و قیمتی ناچیز عرضه می شود و توجه مردم را به خود جلب می کند.
به گزارش ایرنا صنایع دستی به مجموعه ای از هنرها و صنایعی اطلاق می شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی ساخته می شود و در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی می یابد؛ همین عامل، وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای است.
8135/3072

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/93310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌ غربی

استقبال از نخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌ غربی

مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل مهر و موم شد

مهرو موم محل غیرمجاز مامایی در اردبیل

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های سراسری اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

پاکستان: سفر ابراهیم رئیسی موفقیت‌آمیز بود/مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

بازدید رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های اردبیل از حوزه‌های امتحانی کنکور

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل

آبرسانی به واحدهای تولیدی سردشت دزفول+فیلم

نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است

آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در 28 روستای سیل زده

دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

کشف تخم مرغ‌های فاقد مجوز در هشترود

ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر

رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبره‌الشعرای تبریز

اعتبار 40 میلیارد تومانی برای احیای مقبرهالشعرای تبریز

اجرای عملیات ساماندهی ضلع شمالی اتوبان پاسداران تبریز

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان

اقدامات ایمنی مهم در زمان باران و سیلاب

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟

مقاوم سازی 350 هزار واحد نهضت ملی روستایی درکشور

بهره مندی هشتاد درصدی جمعیت روستایی ارومیه از شبکه آب و فاضلاب

تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی

توجه ویژه دولت سیزدهم به بخش مسکن و راه آذربایجان‌غربی

حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند

درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!

دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟

مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی

آغاز مزایده عمومی اکتشافی و معدنی سازمان صمت آذربایجان‌غربی

اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی

شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

هدف‌گذاری افزایش 1/5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی

دو نفر حین فروش دینار تقلبی در مراغه دستگیر شدند

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود

تراکتور با نسخه یحیی مقابل استقلال؛دوئل احتمالی گل‌محمدی با نکونام در تبریز

شناسایی و قطع 133 انشعاب غیرمجاز برق در تبریز

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

استقبال ازنخستین بانوی المپیکی تاریخ ورزش آذربایجان‌غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

افزایش 1.5 برابری اشتغال‌زایی در آذربایجان شرقی هدف گذاری شده است

فرار راننده سمند از صحنه تصادف در تبریز

فرماندار: توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد

طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید

55 برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل برگزار می‌شود

توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی اردبیل در اولویت قرار دارد