پیام آذری

آخرين مطالب

همتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی مقالات

همتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

  بزرگنمايي:

پیام آذری- قلب به عنوان مهمترین عضو بدن و موتور محرک همه اندام ها، بیشترین فعالیت و بیشترین اهمیت را در بین اندام های مختلف دارد.
این اندام بسیار مهم، روزانه حداقل 115 هزار بار، سالانه بیش از 42 میلیون بار و در طول عمر متوسط هر انسان افزون بر سه میلیارد بار می تپد و در هر تپش نیز عملیات تحویل و تحول خون در داخل آن و پمپاژ این مایه حیاتی به دیگر اندام های بدن انجام می شود.
این آمار نشان می دهد که فعالیت قلب، بسیار مهم، موثر و همیشگی است و پایان کار این اندام، برخلاف بسیاری از اندام های دیگر بدن، پایان کار انسان است.
با توجه به این موارد، نگهداری مناسب این عضو حیاتی و پیشگیری از بروز چالش در آن از جمله مهمترین مواردی است که باید مورد توجه هر فرد قرار گیرد و در این راستا پرهیز از خوردن غذاهای پرخطر، تحرک بدنی مناسب و دوری از استرس در صدر اقدامات مورد نیاز قرار دارد.
فوق تخصص بیماری های قلبی عروقی گفت: بیماری های قلبی عروقی نخستین علت مرگ و میر در دنیا، ایران و آذربایجان غربی محسوب می شود.
دکتر کمال خادم وطن افزود: در حال حاضر 17.3 میلیون مرگ در سال به علت بیماری های قلبی و عروقی در دنیا رخ می دهد که انتظار می رود تا سال 2030 به 23 میلیون نفر برسد.
وی اضافه کرد: اغلب این مرگ ها با کنترل عوامل خطر مانند مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی قابل پیشگیری است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه مراقبت از بیماری های قلبی عروقی با صرف هزینه گزاف همراه است و بخش عمده بودجه بهداشتی را به خود اختصاص می دهد، پیشگیری نقش اصلی و چشمگیری در کنترل این بیماری ها دارد.
وی ادامه داد: در خصوص بیماری های قلبی تمام سازمان های جهانی مرتبط، استراتژی های پیشگیرانه را انتخاب و توصیه می کنند که از جمله این سازمان ها اتحادیه جهانی قلب است.
متخصص بیماری های قلبی و عروقی گفت: برای داشتن قلب سالم باید در مصرف مواد غذایی دقت شود زیرا غذاهای آماده و فست فودها اغلب حاوی شکر، چربی و نمک فراوان است و مصرف این گونه غذاها باید محدود شود.
دکتر خادم وطن با اشاره به اینکه هر فرد باید روزانه پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف کند، گفت: این مواد غذایی سرشار از ویتامین ها، فیبر و ریزمغذی هاست و نقش بسزایی در سلامت قلب دارد.
وی ترک مصرف دخانیات، پویایی و فعالیت، محدود کردن تماشای تلویزیون، دوچرخه سواری، پیاده روی، کوهپیمایی، انجام معاینه های دوره ای و سنجش مقدار فشار خون، کلسترول و قند خون، وزن و نمایه توده بدنی را از جمله مواردی عنوان کرد که با توجه و رعایت آن می توان خود را دوستدار قلب دانست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: مراقبت های بهداشتی و توجه ویژه به موضوع خودمراقبتی مهمترین عامل جلوگیری از بروز بیماری های قلبی است.
رسول انتظارمهدی افزود: ایجاد تغییرات کوچک در زندگی می تواند زمینه سلامت قلب را فراهم کند که از جمله اینها می توان به استفاده از غذاهای سالم تر، انجام فعالیت و تمرین های بدنی بیشتر و پیشگیری از استعمال دخانیات اشاره کرد.
وی در خصوص شعار روز جهانی قلب امسال بیان کرد: "هم پیمان برای سلامت قلب" یا /MY Heart ,Your Heart/ برای سال جاری در نظر گرفته شده است که تشویق همگانی برای پیشگیری از بیماری های قلبی را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه همه افراد باید در راستای سلامت اجتماعی، سلامت فردی خود را مد نظر داشته باشند، افزود: آحاد مردم باید پیشگیری از بروز بیماری های مختلف به ویژه بیماری های قلبی را مدنظر قرار دهند.
کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز گفت: یکی از مهمترین و مطمئن ترین راه های نیل به اهداف پیشگیری وکنترل بیماری قلبی عروقی، آموزش همگانی و برگزاری پویش های عمومی است.
مریم گل میرزایی با اشاره به اینکه نامگذاری یک روز از سال به نام روز جهانی قلب، اقدامی ابتکاری در راستای ایجاد توجه همگانی به این عضو مهم بدن و بیماری های آن است، ادامه داد: این روز به منزله شروع برنامه و فعالیت هایی است که باید در طول سال ادامه یابد و به همین منظور می توان با استفاده از برنامه های مختلف شامل معاینات بهداشتی و غربالگری های سلامت، این امر را تحقق بخشید.
وی اضافه کرد: توجه ویژه به مولفه های سلامت نظیر وزن، قند، کلسترول و فشارخون و همچنین انجام فعالیت های ورزشی سازماندهی شده در کنار برگزاری گفت و گوهای عمومی در مورد بیماری قلبی عروقی می تواند در آگاه سازی اجتماعی در خصوص بیماری های قلبی موثر باشد.
وی افزود: در آذربایجان غربی نیز که بیماری های قلبی از مهمترین چالش های عرصه سلامت به شمار می رود، می توان از این فرصت و حتی یک هفته پس از آن برای اجرای طرح های بهداشتی و سلامتی بهره برد.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ارسال نزدیک به هزار اثر به دبیرخانه دومین جشنواره رسانه ای ابوذر

زمین های غرق در غرقابی و آب هایی که هدر می رود

اردبیل به سمت پیری حرکت می‌کند

مدرک یا مهارت کدام نیاز است؟

سیب هایی که تاناکورا شدند

خروج دارو از مرزهای اردبیل توسط اتباع کشور همسایه

سرعین در زمره 14 شهر نمونه گردشگری کشور

تهدید تجاری سازی پیرامونی برای بازار تبریز

غم ندیدن و نادیده گرفته‌شدن

بازیگر توانا تابع مکان نیست

آب گرم شوط ناشناخته ای که آوازه اش فراگیر خواهد شد

ثبات قیمت رهاورد سقوط ارز

بی وفایی با یار مهربان

همتی برای پیشگیری از بیماری های قلبی

آب درمانی؛ ظرفیت مغفول گردشگری استان اردبیل

امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنیم

سنگینی تمرکزگرایی بر گرده تجارت خارجی

محرم در میان اقوام ایرانی/ از شاه‌حسین‌گویان تا علم‌بندی

بهورزان را دریابیم - عبدالله رحمانی*

با دانه های سیاهت چه کنم؟

وقتی لباس کهنه مدرسه عزیز می شود

هنر دستمان را چند می خرید؟

نبض بازار لوازم خانگی کند می زند

اینجا گربه‌ها محترم هستند

گراوان

کوچ عشایر از فرهنگ و آیین های کهن

گام‌های تمام‌چرم به‌سوی جهانی‌شدن/ کفش تبریز نیازمند برندسازی است

مهدتمدن: از «بوز شوورن» غافل نشوید

تابستان گرم را با شربت خاکشیر خنک کنید

ترامپ تصویر مضحک تاریخ را تکرار کرد

فالگیر مشهور شهر، چه نسخه‎ای برای مردم می‏پیچد؟

جوانان همچنان دنبال شغل هستند/وجود145هزار بیکار در آذربایجان‌شرقی

خطر اعتیاد به فضای مجازی را جدی بگیریم

امرار معاش با چرخِ سختی/«کاش پای ماشین به بازار باز نشود!»

واریس، شناخت تا درمان

فرصتی مناسب برای ایجاد تحول در فوتبال استان

آتش رو به خاموشی تنور سازی

حمایت از کالای ایرانی

مرد تمام نشدنی سینمای ایران

صدای زنان: روایتی تلخ از زنانی که تسلیم افیون شده اند

طلای سبزی که هرساله خاکستر می شود

پدر شهید مدافع حرم: پیکر فرزندم را خودم به ایران آوردم

صرفه جویی، فرهنگ فراموش شده

زیبایی‌های بناب را بیشتر بشناسیم

ضرورت پیشگیری از «وبا» با رعایت بهداشت میوه و سبزی

پیشکسوت کیست؟

احیای دریاچه ارومیه؛ امیدی که رنگ نباخته

گردش در گنجینه ایران باستان؛ اینجا تاریخ با طبیعت گره‌خورده است

مزایده های مسموم

پنجره‌ای برای امیدآفرینی کارآفرینان