پیام آذری

آخرين مطالب

نقبی به مشکلات آزادراه مراغه - هشترود/

شاهرگ ارتباطی شمال غرب در پیچ کمبود اعتبار اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - مراغه - آزادراه مراغه - هشترود به عنوان یک طرح ملی زیرساختی حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور، با وجود گذشت چند سال از آغاز رسمی عملیات اجرایی آن، با سرعتی لاک پشتی در حال اجراست و همانند برخی طرح های ناتمام و بلاتکلیف، آینده ای مبهم در انتظار آن است.
به گزارش ایرنا، جاده فعلی مراغه - هشترود به دلیل حادثه خیز بودن آن به "جاده مرگ" معروف است، به گونه ای که تنها در سال گذشته 40 نفر از هموطنان مان به دلیل تصادفات رانندگی در آن جان خود را از دست دادند.
از سوی دیگر جاده فعلی مراغه - هشترود، تقاطع و شاهرگ ارتباطی استان های آذربایجان شرقی، کردستان و آذربایجان غربی با حدود 10 میلیون نفر جمعیت است و همین امر، اهمیت تسریع در ساخت آزادراه در این مسیر را دوچندان می کند.
با این نگاه بود که طرح ملی احداث آزاداره مراغه - هشترود خرداد ماه سال 94با حضور وزیر راه و شهرسازی کلنگ خورد؛ طرحی راهبردی در حوزه حمل و نقل که هم اکنون با وجود پیشرفت هایی در قطعات میانی، با مشکل کندی عملیات در مجموع آن مواجه است.
کارشناسان می گویند این طرح راه سازی 92 کیلومتری می تواند زمینه ساز رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد کریدوری برای حمل و نقل، صادرات و واردات درون و برون مرزی در خطه شمال غرب باشد.
از این دیدگاه، در حالی که قرار بود آزادراه مراغه - هشترود در چهار قطعه با هفت هزار و 900 میلیارد ریال سرمایه گذاری مشترک بین بانک سپه و وزارت راه و شهرسازی در مدت 30 ماه اجرا شود، امروز با گذشت 39 ماه و افزایش اعتبار پیش بینی شده به 10 هزار میلیارد ریال، تنها از 30 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
از سوی دیگر در طول سه سال گذشته، اجرای این طرح ملی دستخوش تحولات بسیاری شده که از جمله آن می توان به اضافه شدن یک قطعه (قطعه اول) در سال 96 در حدفاصل مراغه و ملکان و بروز برخی اختلاف ها در عبور آزادراه از مسیر موسسه تحقیقات دیم کشور و کنارگذر و رمپ های دسترسی به شهر مراغه اشاره کرد.
وجود معوقات پرداختی به صاحبان اراضی واقع شده در مسیر این طرح، کمبود اعتبارات تخصیصی و برخی مشکلات منطقه ای مهم ترین عوامل کندکننده اجرای طرح ساخت آزادراه مراغه - هشترود در سال های اخیر بوده است.
معاون شرکت مجری آزادراه های شمالغرب می گوید: هم اکنون قطعه اول این طرح با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
علی بیمقدار اضافه می کند: عدم تملک بخشی از اراضی این قطعه به دلیل کمبود و عدم تخصیص اعتبارات لازم از مشکلات این قطعه از طرح است.
وی ادامه می دهد: از مجموع 16 کیلومتر طول این قطعه فقط چهار کیلومتر تملک شده و در سال جاری تنها هشت میلیارد ریال اعتبار برای کل طرح پرداخت شده است.
وی یادآوری می کند: با توجه به روند مناسب اجرای طرح در قطعات دوم و سوم، حدود 16 کیلومتر از این قطعات آماده آسفالت ریزی است.
به گفته معاون شرکت مجری آزادراه های شمالغرب، از ابتدای آغاز این طرح تاکنون یک هزار و 400 میلیارد ریال از سوی دولت برای ساخت آن هزینه شده است؛ از این رقم، یک هزار و 250 میلیارد ریال در قالب کارکرد، صورت وضعیت ها و پیش پرداخت ها به پیمانکاران قطعات مختلف پرداخت و 150 میلیارد ریال نیز برای تملک اراضی هزینه شده است.
بیمقدار می گوید: 950 میلیارد ریال اعتبار برای ادامه تملک اراضی محدوده این طرح ملی لازم است.
به گزارش ایرنا، عدم تخصیص اعتبار لازم از سوی بانک سپه به عنوان یکی از سرمایه گذاران آزادراه مراغه -هشترود، زمینه ساز تغییر در ترکیب سهامداران آن و ورود قرارگاه خاتم الانبیا به این جمع شده است.
مدیر پروژه‌ های آزادراه‌ های شمالغرب کشور نیز از توافقات انجام شده با قرارگاه خاتم الانبیا برای سرمایه گذاری در این طرح خبر می دهد و می گوید: بر این اساس، سهم سرمایه گذاری دولت در آزادراه مراغه - هشترود 60 درصد، سهم بانک سپه 20 و قرارگاه خاتم الانبیا نیز 20 درصد خواهد بود.
اروجعلی علیزاده مدعی است که با ورود یک پیمانکار جدید به جمع سرمایه گذاران شاهد تسریع در تخصیص اعتبارات و روند اجرای این طرح خواهیم بود.
مدیر پروژه‌ های آزادراه‌ های شمالغرب کشور با اشاره به فعال بودن قطعات پنج گانه آزادراه مراغه - هشترود تشریح می کند: این طرح هم اکنون به طور متوسط 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بیشترین میزان پیشرفت در قطعات 2 و 3 به ترتیب با 41 و 52 درصد است.
وی اضافه می کند: براساس پیش بینی های انجام شده و در صورت تامین اعتبار، 35 کیلومتر از این آزادراه تا پایان امسال زیرسازی و آسفالت ریزی خواهد شد.
گزارش میدانی ایرنا حاکی است با گذشت چند ماه از پایان زمان بندی انجام شده برای اجرای این طرح مهم زیرساختی، مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان به ناچار از جاده باریک فعلی مراغه -هشترود که در سال های اخیر به دلیل غیراستاندارد بودن قربانیان زیادی گرفته است، برای تردد استفاده می کنند.
جاده کنونی مراغه - هشترود، مسیری حادثه خیز با آسفالت نامناسب نیازمند مرمت و بهسازی می باشد و عدم وجود شانه های خاکی، چاله ها و دست اندازها و پیچ های بسیار خطرناک، این مسیر را به قتلگاهی وحشتناک تبدیل کرده است.
فرماندار مراغه با تاکید بر لزوم تسریع در روند اجرای طرح آزادراه مراغه - هشترود می گوید: با رایزنی های موثر مسئولان استانی و شخص استاندار آذربایجان شرقی در روزهای آینده با بانک سپه به عنوان سرمایه گذار، بخشی از اعتبارات مورد نیاز این طرح تامین خواهد شد.
حمید شکری اضافه می کند: با تعامل و همکاری دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، مشکلات شهرستانی و برخی موانع پیش روی تسریع در روند اجرایی این طرح بزرگ و حیاتی منطقه مرتفع خواهد شد.
با توجه به حادثه خیز بودن جاده فعلی مراغه - هشترود، تکمیل و بهره برداری از آزادراه مراغه - هشترود علاوه بر کاهش تصادفات و تلفات رانندگی، با کاهش 9 کیلومتری مسیر و بالارفتن میانگین سرعت، موجب کاهش مصرف سوخت نیز می شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/89911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شیوه صحیح آفتاب‌گرفتن بدون آسیب به پوست

پاکسازی کبد چرب و چربی سوز ترین دمنوش لاغری ها کدام هستند؟

آپنه خواب به قدرت حافظه آسیب می رساند

جدیدترین کمپین برند آمبرلا با نام سفر خوشبو

شیوع «تب طوطی» در اروپا؛ تایید مرگ 5 بیمار تاکنون

نوشابه‌های رژیمی احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد

کمبود آهن عاملی برای ابتلا به کرونای طولانی

دانشمندان برای اولین بار به کمک سلول‌های بنیادی «اندام‌های کوچک» ساختند

روند افزایشی مسمومیت با شوینده‌ها طی سال‌های اخیر

سازمان نظام پزشکی : 80 درصد افراد دچار اختلالات ستون فقرات هستند

خطرات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟

ابتلا به نقرس با مصرف این نوشابه‌ها

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

تعداد داروخانه‌های شهرستان خوی به 2 برابر افزایش یافت

تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه

در ارومیه چه خبر است؟ از قمه کشی رعب آور تا کورس های شبانه (فیلم)

دستگیری 4 نفر از اراذل و اوباش درگیری شب گذشته ارومیه

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

پرداخت 15 میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل خانگی در مراغه

بیش از 260 کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است

زنان باردار از این مشکل بهداشتی بی‌خبرند

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

آذربایجان‌شرقی منتظر خبرهای خوب در حوزه راه است

تصرف و برداشت غیر مجاز بستر رودخانه تا گرانفروشی توسط ماسه شویی‌ها در اهر

ساعت و ترکیب احتمالی تراکتور - ذوب‌آهن در جام حذفی (امروز جمعه 7 اردیبهشت)

افتتاح 8404 واحد نهضت مسکن ملی در آذربایجان‌شرقی

رقابت 52 هزار نفر برای ورود به دانشگاه در آذربایجان‌غربی

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه

افتتاح هشت هزار و 404 واحد مسکونی در آذربایجان شرقی

4 کشته و مصدوم در تصادف محور مرگنلر-چایپاره

وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد

دستور رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به دادستانها و فرمانده نیروی انتظامی

هشت هزار و 404 واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی افتتاح شد

بوکان در سکوی نخست المپیاد آماده آذربایجان غربی

تخصیص اعتبار فوری برای آزادراه‌های آذربایجان شرقی

دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه

ارتباط میکروپلاستیک‌ها با حمله قلبی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

میزان ماندگاری تزریق مزوژل جالپرو چقدر است؟

درمان تومورهای مغزی با فناوری شتاب‌دهنده ذرات «سرن»

زیبایی‌های غیرمتعارف؛ از «نصف کردن زبان» تا «گوش الاغی»

جدیدترین آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در جهان

ابداع یک فناوری جدید برای درمان ناباروری

هشدار؛ این دارو تقلبی است

قطعی‌ترین درمان ریزش مو در زنان چیست؟