پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

دپوی سیب درکنار جاده ها ممنوع شد/افزایش صادرات با وجود کاهش تولید سياسي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - ارومیه – امسال با وجود کاهش 430 هزارتنی تولید سیب در آذربایجان غربی با شناسایی و رایزنی بازارهای هدف جدید، پیش بینی می شود میزان صادرات این محصول افزایش خوبی داشته باشد.

خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- سکینه اسمی: آذربایجان غربی با سهم 40 الی 45 درصدی تولید سیب کشور از سالیان گذشته تا کنون رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و امسال نیز با وجود کاهش 430 هزارتنی محصول، همچنان رتبه اول را دارد.
هر سال دپوی نامناسب سیب های زیردرختی در کنار جاده های استان به سوژه روز و اول رسانه ها در خصوص این محصول استراتژیک تبدیل می شد که امسال بر اساس تدابیر اندیشیده شده دپوی این محصول در کنار جاده ها ممنوع است.
در حال حاضر معیشت بیش از 80 هزار خانوار استان به ‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین می‌شود اما هر سال بازار پس از تولید، به صرفه نبودن هزینه های تولید و فروش، هزینه بالای کارگر، نبود سورت و بسته بندی مناسب، وجود دلالان و واسطه ها، سودجویی صنایع تبدیلی و خرید با قیمت نازل محصولات کشاورزی از جمله سیب مشکلات زیادی را پیش روی این خانوارها و اقتصاد استان قرار می دهد.
این مشکلات در کنار نبود تجهیزات و ماشین آلات روز در کنار بازارهای سنتی سیب استان از جمله عراق و ترکیه نیز موجب شده بود بازار سیب آذربایجان غربی سود چندانی عاید باغداران و استان نکند اما در دو سال اخیر شناسایی بازارهای جدید، ممنوعیت دپوی سیب های زیردرختی در کنار جاده ها و افزایش قیمت خرید سیب زیردرختی بارقه های امید را در دل باغداران زنده کرده است.

امسال کاهش 430 هزارتنی سیب در آذربایجان غربی داریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت تولید سیب در استان گفت: امسال پیش بینی می شود از باغات سیب استان 770 هزارتن محصول برداشت شود. این در حالی است که سال گذشته میزان سیب تولیدی استان یک میلیون و 200 هزارتن بود.
اسمعیل کریم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر سرمازدگی بارش تگرگ و سرمای بهاره را از عوامل کاهش میزان سیب تولیدی استان عنوان کرد و گفت: از میزان سیب تولیدی 150 هزارتن سیب درجه یک، 300 هزارتن سیب ممتاز، 170 هزارتن سیب درجه یک و 100 هزارتن نیز سیب درجه سه است.
وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی از لحاظ مقدار کشت و تولید سیب درختی، رتبه نخست کشور را دارد ادامه داد: پراکندگی باغهای سیب به وسعت شهرهای آذربایجان غربی است و شهرستان ارومیه با دارابودن 59 درصد از این باغها رتبه نخست تولید سیب آذربایجان غربی را داراست و شهرستانهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی سطح زیرکشت باغات سیب در استان را 56 هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: با وجود کاهش سیب تولیدی در استان بخشی از محصول تولیدی به مصرف تازه خوری رسیده و پس ازذخیره سازی میزان سیب مورد نیاز به خصوص برای تنظیم بازار شب عید بخشی نیز به کشورهای خارجی صادر می شود.

دپوی سیب های زیردرختی در کنار جاده ها ممنوع است
کریم زاده در خصوص مشکل بازار پس از تولید سیب در استان گفت: امسال تدابیر زیادی برای جلوگیری از بروز مشکلات از جمله دپوی سیب های تولیدی در کنار جاده ها، رایزنی با بازارهای جدید از جمله افغانستان و پاکستان، حذف دلالان و واسطه ها انجام گرفته شده است.
وی با بیان اینکه هر سال بخشی از سیب های زیردرختی تولیدی در کنار جاده های استان نگهداری می شد افزود: این اقدام ضمن بدنام شدن بازار سیب استان، به لحاظ بهداشتی نیز موجب بروز مشکلاتی می شد که امسال مقرر شده است با همکاری انتظامی استان و تشدید نظارت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از دپوی سیب های زیردرختی در کنار جاده ها جلوگیری شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه سیب های زیردرختی که به صورت فله ای برای فروش به کارخانجات صنایع تبدیلی استان دپو می شدند امسال در کیسه های نایلونی نگهداری خواهند شد اضافه کرد: امسال سیب های صنعتی و زیر درختی به قیمت 6 الی 7 هزار ریال خریداری می شود که با توجه به افزایش قیمت پیش بینی می شود مشکلی در بازار سیب زیردرختی مثل سالهای گذشته شاهد نباشیم.
کریم زاده در خصوص حذف دلالان و واسطه ها از بازار سیب استان گفت: دلالان و واسطه ها نه تنها در بازار سیب بلکه در تمامی بخش های خرید و فروش همیشه عده ای واسطه و دلال وجود دارد یکی از کارهایی که می توان در این بخش انجام داد ساماندهی این دلالان و واسطه ها هستند چرا که خذف آنها تقریبا امکانپذیر نیست.

ایجاد خط ویژه و سبز برای محصولات کشاورزی در گمرکات آذربایجان غربی
وی در خصوص صادرات سیب های تولیدی استان گفت: سال گذشته در مجموع 700 هزار تن سیب از کل کشور به خارج صادر شده که از این میزان 50 درصد سهم استان آذربایجان غربی بود و امسال با توجه به رایزنی با بازارهای جدید پیش بینی می شود این میزان افزایش یابد.
کریم زاده راه اندازی پایانه صادراتی، ایجاد غرفه های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، ایجاد بورس منطقه ای و تقویت حضور تشکلهای بخش کشاورزی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی را از اقدامات این سازمان در راستای تسهیل برای حل مشکلات پیش روی بازار سیب استان عنوان کرد.
وی در خصوص مشکل نبود کامیون های یخچال دار و نیز موضوع بسته بندی مناسب سیب های تولیدی گفت: در طول دو سال گذشته برای حل مشکل سورت و بسته بندی اقدام به اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به صادرکنندگان کرده ایم که امسال نیز برنامه ریزی شده 100 میلیاردتومان وام به صورت سرمایه در گردش به صادرکنندگان سیب استان پرداخت شود.
کریم زاده در خصوص مشکل کامیون های یخچال دار نیز گفت: از محل خط اعتباری نوسازی و بهسازی مکانیزاسیون کشاورزی و نیز از محل وام های ایجاد اشتغال پایدار روستایی تلاش داریم اقدام به خرید و نوسازی ناوگان کنیم که امیدواریم این هدف امسال محقق شود.
وی از ایجاد خط ویژه و سبز در گمرکات استان برای تردد راحت خودروهای حامل محصولات کشاورزی صادراتی از جمله سیب خبر داد و افزود: به دلیل کمبود کامیون های یخچال دار بخشی از محصولات کشاورزی از جمله سیب با ماشین های ویژه حمل محصولات صادراتی کشاورزی به خارج صادر می شود ولی به دلیل صف خودروها در برخی مواقع در گمرکات رایزنی شده است خط ویژه و سبز برای تردد خودروهای حامل محصولات صادراتی کشاورزی از سیب بدون معطلی در صف توسط گمرکات در استان ایجاد شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را از مهمترین بازارهای صادراتی سیب عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود امسال صادرات قابل توجهی از سیب های تولیدی به این کشورها داشته باشیم.

هزینه های تولید محصولات کشاورزی با ارز شناور حساب می شود
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه در خصوص وضعیت بازار سیب استان در سالجاری به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه امسال به دلایل شرایط جوی و بارش تگرگ شاهد کاهش قابل توجهی در زمینه تولید سیب در استان بودیم که به تنهایی موجب ضرر و زیان باغداران استان شده است.
امیر مرادی با بیان اینکه سال گذشته میانگین تولید سیب در هر هکتار 25 تن بود که امسال این میزان به 12 تن کاهش یافته است اظهار داشت: این در حالی است که هزینه های صرف شده در هر هکتار ثابت بوده و حتی امسال افزایش زیادی داشته اما میانگین تولید کمتر از سال گذشته بود که این امر موجب گلایه مندی باغداران شده است.
وی با بیان اینکه امسال باغدار با افزایش دو برابری قیمت نهاده ها از جمله کود و سموم شیمیایی، جعبه های بسته بندی پلاستیکی و کاغذ های بسته بندی به همراه هزینه های آبیاری و کارگر مواجه بود افزود: اما به دلیل سرمازدگی محصول کمتری در واحد سطح برداشت می کند که گویای میزان ضرر و زیان باغداران است.
مرادی با بیان اینکه در زمان حاضر هزینه های انجام شده توسط باغداران بر اساس ارز آزاد و شناور بازار حساب می شود گفت: این در حالی است که سال گذشته قیمت هر کیلو سیب زیردرختی 400 تومان بود که امسال با رشد 20 درصدی به 600 تومان رسیده اما قیمت نهاده ها و هزینه تولید محصول برای باغدار با توجه به وضعیت ارز 150 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل شرکت تعاونی باغداران ارومیه همچنین با انتقاد از اقدام دولت در خصوص سپرده گذاری ارزی افزود: لااقل بخش کشاورزی باید از این اقدام مستثنی شود چرا که به شدت باعث ضرر و زیان باغداران می شود چون باغداران هزینه های تولید را با نرخ سوم ارز پرداخت می کنند و سپرده گذاری ارزی با نرخ دولتی به ضرر بخش کشاورزی است.

خرد بودن باغات مشکل اساسی بازار سیب در آذربایجان غربی است
مرادی همچنین با بیان اینکه هر سال کارخانجات تبدیلی استان برای سود بیشتر همزمان با فصل خرید ظرفیت خود را کاهش می دهند و بهانه های نبود سرمایه در گردش دارند تا محصولات را با قیمت کمتری بخرند افزود: امسال به مانند سال گذشته اعلام کرده ایم اگر سیب و محصولات کشاورزی تولیدی در ارومیه و استان با نرخ مناسب و مصوب خریداری نشود بر اساس رایزنی با سایر استانها محصول تولیدی به کارخانجات صنایع تبدیلی سایر استانها منتقل کرده و به فروش می رسانیم تا باغداران بیش از این متضرر نشوند.
مدیرعامل تعاونی باغداران ارومیه کارخانجات صنایع تبدیلی و نبود قیمت مشخص خرید را از دیگر چالش‌های پیش روی بازار سیب استان اعلام و اضافه کرد: نبود قیمت خرید مناسب و مشخص، وجود دلالان و واسطه‌ها در کنار وجود کارخانجات صنایع تبدیلی که نهایت تلاش را برای خرید ارزان محصولات کشاورزی از جمله سیب می‌کنند متاسفانه معضل حل نشده ای است که کشاورزان استان هر سال با آن درگیر هستند.
مرادی خرد بودن باغات سیب در استان را از دیگر مشکلات پیش روی بازار سیب استان عنوان کرد گفت: خرد بودن باغات سیب استان سبب شده کشاورزان به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن از تکنیک‌های روز و مکانیزاسیون بخش کشاورزی نتوانند استفاده کنند و همچنان محصولات تولیدی افت کیفیت داشته باشند.
اظهارات مرادی در حالی صورت می گیرد که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی امسال به بازار خوب صادرات سیب از استان خوش بین است و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: سال گذشته بر اساس رایزنی با بازارهای جدید از جمله افغانستان صادرات خوبی در بخش سیب را شاهد بودیم که امسال پیش بینی می شود این اتفاق تکرار شود.
جعفر صادق اسکندری با بیان اینکه سال گذشته 250 الی 300 هزار تن سال گذشته سیب تولیدی استان به خارج از کشور صادر شد افزود: امسال ضمن رایزنی با بازارهای سنتی سیب استان از جمله عراق و ترکیه بازارهای جدید از جمله روسیه، افغانستان و پاکستان نیز علاقمند به سیب های تولیدی استان هستند.
وی در خصوص دپوی سیب های زیردرختی در کنار جاده ها نیز گفت: امسال بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این مشکل حل شده که امیدواریم با اجرایی شدن نظارت بهداشت و اقدام به موقع انتظامی استان دیگر شاهد دپوی نامناسب این محصول استراتژیک در کنار جاده ها نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/89691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات تتلو که بود؟

اشک‌های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش بهار/ ویدئو

آذربایجان‌ غربی گرم‌تر می‌شود

حکم قطعی پرونده فساد مدیریت شهری تکاب صادر شد

افزایش تدریجی دمای هوا در استان اردبیل

نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است

اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت

افزایش 32 درجه‌ای دمای هوا در اردبیل

حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی

آبرسانی به 6 روستای گرمی خرداد ماه بهره‌برداری می‌شود

حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو

نخبگان مهارتی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره دریافت می‌کنند

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

«در سایه سرو» جایزه جشنواره فیلم ایتالیا را از آن خود کرد

یحیی گل‌محمدی سکوتش را شکست؛ مشکلی برای کار ندارم و آماده خدمت به جوانان کشورم هستم!

واکنش یحیی به حضور در تراکتور و ممنوعیت کار کردن

سکوت گل‌محمدی درباره مذاکره با تراکتور شکست

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار

مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تغییر چهره «مریم افشار» سریال در پناه تو بعد 29 سال در 58 سالگی

محمد صادقی از ایران خارج شد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید

حضور واحدهای تولیدی استان اردبیل در نمایشگاه ایران «اکسپو»

زن قاتل در کمتر از 24 ساعت دستگیر شد

هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود

دستگیری زن قاتل در اردبیل در کمتر از 24 ساعت

افزایش 32 درجه‌ای دمای هوا در اردبیل تا هفته آینده

حل مشکل شهروندان با پیگیری خبری

هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس در اشنویه برگزار می‌شود

نخستین همایش منطقه‌ای حجاب، عفاف و زیست عفیفانه برگزار می‌شود

دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل برق با 30 فقره سرقت

بازرگان: بمب اتم برای نزدن است/ کریمی: قدرت الزاماً تابعی از سلاح نیست +فیلم

بهره برداری از مدرسه 6 کلاسه خیر ساز در خوی

پایان کار اسطوره اتلتیک بیلبائو؛ ایکر مونیائین، سن مامس را ترک می‌کند

98 درصد رانندگان تبریز قانونمند هستند

اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان 90 تا 150 متری چند؟

اختصاصی - اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

فوری | گل محمدی تایید کرد؛ از مردم تبریز ممنونم | دلیل نرفتن یحیی به شهر پرشورها مشخص شد

اولین واکنش یحیی گل‌محمدی به پیشنهاد تراکتور؛ هیچ منعی ندارم ولی...

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند بستان آبادی

پایتخت یونان در میانه طوفان گرد و غبار به رنگ نارنجی درآمد + تصاویر

ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سمپاشی شد

آذربایجان‌غربی گرم‌تر می‌شود

فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی

تزریق 5.5 هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی