دومین روز از نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی
علمي
بزرگنمايي:
پیام آذری - دومین روز از نشست روسای واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی در سالن جلسات دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجانشرقی برگزار شد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست با تاکید بر اینکه اختیارات روسای استانها باید سرجایش باشد، افزود: اگر در شورای مناطق کارهای مشورتی، تصمیم گیری، ارشادی و راهنمایی برای دانشگاه دارید منتقل کنید.
دکتر محمد حسین امید با تاکید بر اینکه سالانه حداقل چهار جلسه در مناطق برگزار شود، افزود: تصمیمات دانشگاه در شورای نظارت گرفته میشود و بنده تاکنون هیچ تصمیمی را بطور شخصی نگرفتهام.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مراکزی را میشناسم که باید در جایگاه بهتری(در سطح یک یا دو) قرار میگرفتند، افزود: 17 مرکز موجود در سطح دو نیز امتیازاتشان بین 50 تا 60 است.
امید با بیان اینکه فرآیند سطحبندی مراکز با پیشنهادات ارائه شده قطعاً بهتر خواهد شد، افزود: قبل از پذیرش مهر 98(خرداد ماه) نتایج را اعلام خواهیم کرد.
دبیر منطقه سه دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این نشست با ارائهی گزارشی از برگزاری جلسات در منطقه سه، گفت: جلسه بعدی منطقه در چهارم مهر برگزار میشود.
فرزان قالیچی بیان کرد: در نشست برگزار شده در آذربایجان غربی هشت دستور داشتیم که صحبتهایی در رابطه با دستورات انجام شد و بیشتر وقت جلسات به درخواست های ستاد مرکزی از واحدهای استانی اختصاص داده شد.
وی با اشاره به ارزیابی کارایی ستادهای واحدی افزود: در این رابطه نظارت خودارزیابی را مطرح کردیم و آذربایجانغربی شاخصهای اصولی را تدوین میکند تا مورد استفاده قرار دهیم.
وی بیان کرد: در جلسات در مورد "عدم پذیرش دانشجو توسط مراکز دولتی و نحوه واگذاری مراکز" بحثهای خوبی شد.
سرپرست دفتر هماهنگی امور واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در ادامه با بیان اینکه در سالجاری جلسهای در منطقه 9 برگزار نشده و امید است در اولین فرصت برگزار شود، افزود: حضور مسئولان دانشگاه در جلسات مناطق به جهت تسریع پیشنهادات و نظرات مناطق، تهیه برنامه سالانه توسط دبیران مناطق برای برنامه راهبردی دانشگاه، بومیسازی نیازهای شغلی مناطق و اولویتهای آموزشهای عالی مهارتی در دستور کار مناطق قرار گیرد.
محمد فتحی با بیان اینکه مناطق در کنار برنامههای ریز، اولویتهای دانشگاه را نیز جزو برنامهها قرار دهند، خاطرنشان کرد: مسئولان مناطق توجه ویژهای به موقعیتهای جغرافیایی مناطق به ویژه حوزههای دریاچه خزر، خلیج فارس و عمان -که ظرفیتهای خاصی دارند- داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه باتوجه به سیاستهای جدی دانشگاه در جذب دانشجو، ارتباط گیری با آموزش و پرورش و اصناف مرتبط ضروری است، افزود: لزوم توجه به تربیت مدرس مهارتی، لزوم رعایت وحدت رویه در پالایش مدرسان، استفاده از فناوری ویدیو کنفرانس در جلسات مناطق برای کاهش هزینهها، تغییر مجموعه جلسات مناطق به مجموعهی اندیشه ورز و اتاقهای فکر از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مشاور رئیس، معاون فرهنگی و سرپرست اداره کل حوزه ریاست، روابط عمومی و پاسخگویی به شکایات دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در این نشست بیان کرد: ساختار منطقه بندی در وزارت علوم وجود دارد اما ساختار و تشکیلات مناطق بصورت مشخص معلوم است.
احمدرضا پیشبین با بیان اینکه مقرر بود که در منطقهبندیها متولی مناطق گردشی باشد و این حرکت خوب است، افزود: از اینکه جلسات مناطق به عنوان اتاقهای فکر عمل کرده و در جهت هم افزایی فعالیت کنند استقبال میکنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه حداقل ماهانه باید یک جلسه در سطح مناطق برگزار شود، متذکر شد: در سال 97 دو جلسه ملی داشتیم، اما در سطح منطقه صرفاً یک جلسه برگزار شده است.
دبیر منطقه دو نیز در این نشست با اشاره به فعالیتهای انجام شده در دبیرخانه منطقه، تاکید کرد: کارهای که توسط اعضای دبیرخانه انجام میگیرد حجم و زمان زیادی دارد که خواستاریم تمهیدی در این رابطه اندیشیده شود.
صادقی با تاکید بر تاثیرگذاری بعد مسافت، بیان کرد: جلسات منطقه فعالیتهای زیربنایی را هدف قرار نمیدهد.
وی در این رابطه گفت: محورهای منطقه شامل گردشگری، کشاورزی، صنایع دستی و صنایع غذایی است که نیازهای مالی گستردهای داشته و برنامههای راهبردی میطلبد، از اینرو پیشنهاد میکنیم که برنامههای راهبردی در سازمان ستاد مرکزی درنظر گرفته شود.
دبیر منطقه هفت نیز در این نشست با اشاره به جزئیات برگزاری جلسات در منطقه، گفت: در حوزه پذیرش دانشجوی خارجی مقدمات فراهم شده و تحقق این هدف برای واحدهای فارس، بوشهر و خوزستان مفید است.
وی افزود: برای بالابردن ارتباط واحدهای استانی و ستاد، پیشنهاد برگزاری کارگاههای تخصصی را به واحدهای استانی دادهایم.
دبیر منطقه هشت نیز در این نشست با اشاره به اینکه یک سری ابهامات در شرح وظایف دبیرمنطقه وجود دارد، افزود: پیگیر پذیرش دانشجوی خارجی نیز هستیم.
جاودان در ادامه با بیان اینکه پیگیر برنامههای جشنواره و مسابقات منطقه جنوب شرق بودهایم، افزود: جلسهای نیز در مورد برپایی نمایشگاه دستاوردهای منطقه برگزار شده و پیشنهاد دادهایم که این نمایشگاه برگزار شود.
وی ادامه داد: برگزاری یک سری مسابقات ورزشی و همچنین نمایشگاه دستاوردهای منطقه در حوزه صنایع دستی را نیز پیشنهاد کردهایم.
دبیر منطقه چهار نیز در این نشست گفت: در جلساتی که در سال 97 در منطقه برگزار شده صحبتهای زیادی پیرامون برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه مدرسان و کارشناسان مراکز آموزشی و واحدهای استانی، برگزاری مسابقات ورزشی - فرهنگی بصورت منطقهای و مشکلات و آسیبهای کارورزی در تابستان مطرح شده است.
وی تاکید کرد: در این جلسات پیشنهاداتی چون تعریف پروژه تحقیقاتی برای نیازسنجی فرهنگی دانشجویان و رصد شغلی دانش آموختگان منطقه چهار که انتظار میرود از سال 97-98 اجرایی شود، مطرح شد.
ا کرمی، دبیر منطقه یک دانشگاه علمی کاربردی کشور نیز در این نشست با ارایه گزارشی از عملکرد این منطقه اظهار کرد: در سال 97 دو جلسه و یک پیش جلسه داشتیم و تلاش کردهایم مسایل و مشکلات منطقه را مورد بررسی قرار داده و راهکارهایی برای آن پیشبینی کنیم، مشکلاتی که به طور ساختاری گریبانگیر منطقه یک بوده، واحدهای استانی را نیز درگیر کرده است.
وی در ادامه بر ضرورت ساماندهی برنامه بودجه دانشگاه، ساماندهی پذیرش دانشجو در مهر و بهمن ماه، انتظار اعتماد بیشتر از سوی ستاد به واحدهای استانی تاکید کرد و گفت: کمبودهای تجهیزات و منابع انسانی مشکلات کارورزی، دانشجویان مشغول به تحصیل و فارغالتحصیل از جمله مشکلات موجود هستند.
وی اضافه کرد: در واحد استانی تهران، برنامه خوبی برای ترغیب مراکز برای اولویت قرار دادن منافع جمعی در مقایسه با منافع فردی داشتهایم، بر همین اساس شاخصهایی تعیین شده و سعی کردهایم با توافق جمعی، دستور سیاستمداری دانشگاه را تلقین کنیم.
اکرمی عنوان کرد: دانشگاه سعی میکند وضعیتش در حوزههای رقابتی را بهبود ببخشد و حدود 11 خط قرمز به این منظور تعیین شد تا سنت اصرار بر گرفتن برخی کد رشتهها از بین برود و توانستهایم نیمی از رشتهها را از این طریق حذف کنیم.
اعلام گزارش در خصوص عدم پذیرش مدرک دانشجویان دانشگاههای علمی کاربردی، ضرورت حضور نمایندهای از استان در شورای نظارت و وجود نشریه منطقهای و مطرح کردن افزایش اختیارات در واحدهای استانی در حوزههای آموزشی و گسترشی و مسئلهی مالکیت معنوی مراکز نوآوری، از مطالبات مطرح شده در جلسات منطقه پنج بود که توسط دبیر این منطقه، ارایه شد .
قاضی اصغر، دبیر منطقه شش نیز با ارایه گزارشی از جلسات برگزار شده در این منطقه، موضوع مشکلات اینترنت و سایت و اعتباربخشی به تک درسها، افزایش اختیارات استانها در حوزه تغییر مواد درسی در صورت توانمندی را از موارد مطرح شده در جلسه منطقهای عنوان کرد.
دبیر منطقه هشت نیز تعداد زیاد دانشجویان در سنوات قبل و تعداد کارآفرینان و طراحی اپلیکیشنی برای ایجاد شبکه مجازی مهارت را از مفاد مطرح شده در جلسه منطقه هشت برشمرد.
تشکری، دبیر منطقه 9 نیز در این نشست بیان کرد: صدور مجوزهای کوتاه مدت و پودمانهایی که منجر به مدرک تحصیلی نمیشوند، ضرورت اتخاذ تدابیری برای درآمدزایی و خودگردانی و واگذاری زمان پذیرشها و فراخوان مدرسان به واحدهای استانی از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
دبیرنیا، مدیر امور حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامهی این نشست اظهار کرد: قرار است تا از تجارب، هم افزایی و تاثیرگذاری بر حوزههای مدیریتی دانشگاه، بهرهمند شویم. باید بدون توجه به مسئلهی تفویض اختیار، از ظرفیتهای خود شورا استفاده کرد.
وی ادامه داد: بر اساس مسایل حقوقی، شورای مناطق نمیتوانند به طور مستقیم تصمیم بگیرند، تفویض اختیار به معنای تضعیف ساختار معاونت و خلاف قوانین اداری است.
دکتر فرزان قالیچی، دبیر منطقه سه نیز در پاسخ به این که شوراهای استانی نباید ادعای تفویض اختیار داشته باشند، گفت: با وجود 600 مرکز با نزدیک به 14 هزار دانشجو در کشور، مرکز چگونه میتواند به تمامی مشکلات کمیسیون موارد خاص رسیدگی کند، این در حالی است که معاون قبلی ارزیابی و سنجش استانها بیان کرده بود که سیاستها در راستای تفویض اختیار به استانها است.
دکتر جواد حاتمی، معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در ادامه با تاکید بر این که، بحثی به نام تفویض اختیار نداریم، گفت: شورای مناطق باید منجر به همافزایی و همفکری شود، از ما دانشگاهیان بیشتر انتظار میرود که همافزایی داشته باشیم.
وی در ادامه تاکید کرد: اولین وظیفه دبیرخانه هماهنگی منطقه، شناسایی وظایف و مزیتهای نسبی و بومی منطقه است.
وی خاطرنشان کرد: بدون سازگاری فکری و هماهنگی نمیتوان کاری کرد، یکی از اقدامات جدی ما عضویت دبیران مناطق در شوراهای ما است که قبلا وجود نداشت.
حاتمی در پایان، خاطرنشان کرد: به عنوان مسئول شورای مرکزی مناطق توصیه میکنم، برای استفاده از ظرفیتهای یکدیگر، اغناسازی و بحث کنیم.
وی در پایان با جمع بندی مطالب ارایه شده در دومین روز از نشست روسای دانشگاههای علمی کاربردی کشور در تبریز با اشاره به شاخصهای رتبهبندی دانشگاهها در نشست اوراسیا، اظهار کرد: طبق این شاخصها، فرهنگ خودارزیابی، توجه به کیفیت، ایجاد جو رقابتی در مراکز، آشنا بودن با جنبههای مختلف موثر بر کیفیت نظام آموزشی علمی کاربردی، ایجاد وفاق و فهم مشترک در بین ارزیابان و بازرسان نظام آموزش علمی کاربردی از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی در ادامه با تاکید بر این که ارزیابی باید غیرمستقیم باشد، گفت: در برخی موارد، بازرسان به عنوان دانشجو در جلسه امتحان شرکت میکنند، در حالی که نیازی به این کار نیست. ارزیابی باید از طریق سامانههای دانشگاه صورت بگیرد، نگاه باز رسانه به دانشگاه یکی از ویژگیهای عدم توسعه است، اما با همهی کم و کاستیها، سیستم ارزیابی را داریم.
وی ادامه داد: با سیستمی شدن راستی آزمایی، ارزیابی کارشناس نظارت مرکز بدون نیاز به پیگیری حضوری، مورد بررسی قرار میگیرد، باید توجه داشت که مدیریت بدون ارزیابی ممکن نیست.
حاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تجارب ناموفق دانشگاه جامع علمی کاربردی، عنوان کرد: دادههایی جمع آوری شده بود که خیلی قابل اعتماد نبودند و عدم بهرهمندی کیفی از نتایج موجود و نظام تصمیم گیری و پراکندگی و فقدان دادهها از علل بروز این مشکلات بود.
وی در ادامه در خصوص بررسی موردی صلاحیت حرفهای مجدد مدرسان، اضافه کرد: در بررسی مجدد صلاحیتها، افرادی مدرس بودند که واقعا صلاحیت لازم را نداشتند.
وی با اشاره به منابع اطلاعاتی شاخصهای ارزیابی مراکز علمی کاربردی بیان کرد: 28 درصد این ارزیابی از طریق سامانهها و 72 درصد با استناد بر اظهارات مراکز، انجام شده است.
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰:۵۰
-
۳۸ بازديد
-
-
پیام آذری
لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/85183/