پیام آذری

آخرين مطالب

تبریز بیدار: ارزی که طعمه ماهیان خارجی می شود اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - پایگاه خبری تبریز بیدار در گزارش از صنعت لوکس ماهی های زینتی، به بررسی وضعیت بازار این نوع ماهی ها پرداخته و نوشته است: ارزی که طعمه ماهیان خارجی شده و از کشور خارج می شود.
صنعت رو به رشد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در جهان با گردش مالی ده‌ها میلیارد دلاری آن به صورت سالیانه و با ایجاد اشتغال، درآمد و توان صادراتی بسیار مناسب، می تواند فرصت های شغلی و اقتصادی مناسبی را برای کشور ایجاد کند.
با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران و نیاز بیش از پیش به جلوگیری از خروج بی مورد ارز از کشور و همچنین توجه به تولیدات داخلی، حمایت و گسترش فعالیت های اقتصادی که رقیب واردات هستند می تواند کمک زیادی به بهبود و رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
عرصه های فعالیت اقتصادی متنوع و گوناگون اند و افراد با مهارتها،تجربیات،علایق و سرمایه اولیه متفاوت می توانند در عرصه های مختلف وارد عمل شوند و فعالیت تولیدی و اقتصادی خود را شروع کنند..
عرصه تولید و پرورش آبزیان از جمله عرصه های تحقق اقتصاد مقاومتی است که بسیج سازندگی نیز در سالهای اخیر در این زمینه آموزشها،تسهیلات و حمایتهایی را در دستور کار خود قرار داره است.
صنعت رو به رشد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در جهان با گردش مالی ده‌ها میلیارد دلاری آن به صورت سالیانه و با ایجاد اشتغال، درآمد و توان صادراتی بسیار مناسب، می تواند فرصت های شغلی و اقتصادی مناسبی را برای کشور ایجاد کند.
پرورش ماهیان زینتی از جمله طرح های اشتغالزایی است که نیاز به سرمایه اولیه چندانی ندارد و در عرصه های اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار می گیرد.
ناصر علیزاده یکی از کسانی است که در عرصه تکثیر و پرورش آبزیان زینتی فعالیت می کند. سالن پرورش ماهی او در شهر تیمورلوی آذرشهر قرار دارد. او که در حال حاضر به عنوان عضو شورای شهر تیمورلو هم انتخاب شده می گوید از سال 74 که در دوره متوسطه تحصیل می کرد همزمان به صورت آزمایشی فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرده است و پس از دوران خدمت سربازی به صورت جدی وارد این کسب و کار شده است.
ماهیان زینتی 90درصد وارداتی هستند
پای گفت و گو و درد دل های آقای علیزاده نشستیم تا از روزهای پر فراز و نشیبش در این کسب و کار و مشکلاتی که در مسیر فعالیتهایشان قرار داشته بگوید.
علیزاده می گوید از سال 88 و بعد از اینکه خدمت سربازیش را به پایان رسانده فعالیت خود را در عرصه پرورش ماهیان زینتی به صورت رسمی آغاز کرده است.
او می گوید: در آن سالها بیش از 90 درصد ماهیان زینتی که در بازار کشورمان بودند از خارج وارد می شدند و تنها 10 درصد تولید داخلی بودند و همبن مسئله انگیزه ما را برای احداث و راه اندازی کارگاهمان بیشتر مسمم می کرد. سال اول درآمدمان خوب بود و باعث شد تا کارگاهمان را گسترش دهیم. سال اول فضایی که برای کارگاه اختصاص داده بودیم 200 متر بود که بعد از آن رفته رفته افزایشش دادیم و حالا هم کارگاهمان را به بیش از 100 متر مسقف رسانده ایم
این تکثیرکننده ماهی زینتی در مورد ماهیانی که پرورش داده می شود توضیح می دهد؛ ماهیان زنده زا و ماهیان تخم گذار دو نوع ماهیانی است که ناصر علیزاده در کارگاه خود در کنار گیاهان آکواریومی تکثیر و پرورش می دهد و هرکدام هم شرایط نگهداری خاص خود را دارند.
این کارگاه پرورش ماهی حدود 300 آگواریوم و چندین استخر پرورشی دارد و سالانه بیش از 600 هزار قطعه ماهی پرورش می دهد که با این حال به نظر می رسد جا برای گسترش هست.
علیزاده می گوید با همه این تبلیغات و تاکیداتی که روی توجه به تولید داخل و اقتصاد مقاومتی می شود و با این همه گسترش تکثیر کنندگان و پرورش دهنده ها و کارگاههای ماهی زینتی در این سالها باز هم بیش از 70 درصد واردات داریم.
به خاطر شرایط اقلیمی مناسب و متنوع کشور امکان پرورش اکثر گونه هادر کشور وجود دارد
آمارهایی که این تکثیرکننده کهنه کار می دهد تکان دهنده است. او می گوید کالای لوکسی مثل ماهی زینتی که در داخل کشور به خاطر شرایط اقلیمی مناسب و متنوع کشور امکان پرورش اکثر گونه هاست سالها میلیاردها تومان و دلار پول و ارز از کشور خارج می شود در حالی که با حمایت مناسب، ایران می تواند علاوه بر تامین نیاز خود به صادر کننده بزرگ این صنعت به کشورهای همسایه و منطقه تبدیل شود.
او ادامه می دهد، درست است که قیمت همه کالا ها در بازار افزایش پیدا کرده اما مواد اولیه ای که برای پرورش ماهی زینتی مورد نیاز است رشد بعضا چند هزار درصدی داشته. او می گوید تخم میگو(آرتمیا) را که غذای اولیه برای پرورش ماهیان تخم زا است و تقریبا می توان گفت حکم شیر مادر را برای بچه ماهی دارد پیش از اینها 8هزار تومان قیمت هر کیلوی آن بود اما حالا قیمت هر کیلوی آن به بالای 1 میلیون تومان رسیده آن هم اگر پیدا شود.
علیزاده می گوید زمانی بود که هر هفته به عراق و آذربایجان و ترکیه صادرات ماهی داشتیم اما حالا همه این صادرات هم قطع شده و در چند سال گذشته شرایط به گونه ای شده که کارگرهایی را هم که در این مرکز مشغول بودند را مرخس کردیم و حال 3 نفره در اینجا فعالیت می کنیم.
علیزاده در پایان می گوید: توصیه ای هم به آنهایی که می خواهند این حرفه را شروع کنند دارم، بدون پشتوانه و حمایت دولتی در شرایط فعلی واقعا شروع کار سخت است. با متوقف کردن واردات می توان هم اشتغال قابل توجهی را برای جوان ها ایجاد کرد و مانع خروج ارز از کشور شد که این هم مربوط به دولت می شود که باید تصمیمات درستی اتخاذ کنند.
افزایش چندین برابری لوازم آکواریومی و واردات محض
پس از گفت و گو با تولید کننده ماهیان زینتی سراغی به فروشنده ها و بازار این کالای لوکس و زینتی می رویم.
خیابان سعدی تبریز یکی از مراکز تجمع فروشگاههای ماهیان و لوازم آکواریوم است. به سراغ یکی از همین فروشگاهها می رویم. سعید جوان بلند قدی است که مشغول تمیز کردن آکواریوم ها و مرتب کردن مغازه است، سر صحبت را با او باز می کنیم. از شرایط بازار و افزایش قیمت ها گلایه دارد می گوید: قیمت کالاهای مربوط به آکواریوم نسبت به بقیه کالا ها افزایش چند برابری داشته.
او می گوید به خاطر افزایش قیمت دلار و به خاطر وارداتی بودن اکثر ماهی ها قیمت ها جهش زیادی داشته و همین مسئله روی بازار اثرگذار بوده است.
در مورد خریدهایش از پرورش دهنده ها می پرسیم : اما پاسخ سعید در مورد کیفیت ماهیان خارجی است او نظرش این است که ماهیانی که از خارج وارد می شوند کیفیت بالایی دارند و در این مورد صحبت می کند اما در آخر که کمی یخش آب شده با خنده می گوید از شما چه پنهان قیمتها هم اثر دارد. او می گوید پیش از افزایش دلار ماهی خارجی را می شد به قیمت پایین تر هم خرید و همین مسئله باعث شده تا کارگاههای کوچک و خانگی پرورش ماهی در همین تبریز تعطیل شود. چندین مورد بود که آکواریوم ها و وسایلشان را در همین مغازه یک جا خریدم و خودم خورد خورد فروختم .
سعید در پایان می گوید فقط توجهتان را به ماهی معطوف نکنید، الان برای تکمیل کردن یک آکواریوم معمولی وسایل و لوازم مختلفی لازم دارد که تنها یک بخشش ماهی است. الان پمپ و بخاری و لوازم اینچنینی ساده که فناوری خاصی هم برای ساختش لازم نیست از خارج به خصوص چین وارد می شود و یکی دو کارخانه سازنده داخلی لوازم آکواریوم هم که قبلا بودند، تعطیل شدند.
در حال صحبت هستیم که یکی دو نفر دیگر هم وارد مغازه سعید می شوند که بعد متوجه می شویم هم صنف های او هستند که آنها هم حرف های سعید را تصدیق می کنند.
بازار یا بهتر بگوییم صنعت و تجارت ماهی زینتی که سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور مستقیم و غیر مستقیم خارج می کند به نظر با یک برنامه ریزی درست می تواند به یک تجارت سود آور برای کشور بدل شود و اشتغال آفرین هم باشد.
3038/518

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/77499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سانسور یکی از خالکوبی‌های امیر تتلو؛ تتوی رو دست تتلو چه بود؟

عکس/ تصاویری زیبا از مزارع کلزا در بوکان

اهدای 7 سری جهیزیه در بستان‌آباد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان اردبیل

شکوفه های بهاری در مشگین شهر

تسهیلات کم‌بهره برای نخبگان مهارتی استان اردبیل

جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند

نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد

ساخت گرمخانه شهرداری ارومیه در حال اجرا است

بررسی روند عملیات اجرایی و میزان پیشرفت پروژه‌های امور آب و فاضلاب سلماس

اصلاح 100 متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی

برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

برآورده کردن آرزوی دانش آموز توسط معلم هنرمند و مهربان

اهدای 7 سری جهیزیه در شهرستان بستان آباد

آغاز عملیات احداث فاز اول پیست تارتان در اهر

حمید مطهری رسما در تبریز معارفه شد!

رسمی: حمید مطهری در تبریز معارفه شد!

ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب

آیت الله خامنه ای : برخی توصیه می‌کنند یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود / تحریم‌ها موجب شکوفایی استعداد‌ها شده

رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

برگزاری جلسات انسجام بخشی و برنامه ریزی ورزش بانوان شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی

اعتبار هشت هزار میلیاردی برای مسکن نیرو‌های مسلح

جابه‌جایی 252 هزار تن کالا از استان اردبیل

بهره‌برداری از 240 پروژه عمران روستایی در استان اردبیل

تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد

قطعی برق برخی از مناطق ارومیه

پیشرفت 70 درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع 16 روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو

اجرای طرح پاکسازی کیسه های پلاستیکی حاشیه سایت زباله شهری آواجیق چالدران

برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک

تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری

بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان

بررسی آخرین وضعیت روستاهای برده میش و کپه‌کند بخش مرکزی مهاباد

پلیس فتا حق170میلیاردی کشاورز قلعه گنجی را از یک کلاهبردار گرفت

شاهنشاه آریامهر حقوق دهخدا را قطع کرد / بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران منتهی شد / سرگذشت غم انگیز سیاستمدار میانه‌رو و ادیب دانشمند

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

بلیت فروشی دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن

رسمی: مطهری در تبریز معارفه شد!

همدان استانی ممنوعه برای اشتغال اتباع

بررسی 15 پرونده در کمیسیون ماده 5 آذربایجان غربی

دیدار دادستان ویژه روحانیت شمالغرب کشور با رئیس کل داگستری استان آذربایجان غربی

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

مقاوم سازی پنج هزار واحد آذربایجان‌غربی به برنامه بنیاد مسکن اضافه شد

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی