پیام آذری

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

سهم مرند از رخداد بین المللی تبریز 2018 سياسي

  بزرگنمايي:

پیام آذری - مرند - شهر تاریخی و گردشگری مرند در مسیر اول گردشگری تبریز 2018 قرار گرفته و این در حالی است که حرکت مثبتی برای استفاده از این برنامه از سوی مسئولان و متولیان صورت نگرفته است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها - بیت اله احمدی : شهرستان مرند در شاهراه بین المللی آسیا و اروپا قرار گرفته و یکی از شهرهای زیبای استان آذربایجان‌ شرقی محسوب می شود، باغ‌ های زیبا در ورودی این شهر، خوش آمدگوی مسافران و گردشگران ملی و بین المللی است و در بدو ورود به شهر، تپه باستانی و مسجدهای تاریخی و بازار قدیمی اش، آغوش خود را به سوی گردشگران باز می کند.
سابقه تاریخی شهر مرند به چند قرن پیش از میلاد مسیح می ‌رسد و در دوره‌ های آشور و کلده اقوام بسیاری در این شهر سکونت داشته ‌اند، بر اساس نوشته‌ های تورات، مادر حضرت نوح(ع) در شهر مرند دفن شده البته برخی نیز آن را همسر حضرت نوح عنوان کرده اند و در روایتی احتمال دفن حضرت نوح نیز در این شهر آمده است.
اما انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، در تمام تاریخ ایران و آذربایجان شرقی اتفاق مهم و منحصر به فردی است که باید از این ظرفیت در جهت رشد و ترقی شهر و استان بهره برد، اما سهم مرند از این رخداد فرهنگی تاریخی بین المللی چیست؟
تبریز 2018 و انتخاب شهر مرند به عنوان یکی از سه مسیر گردشگری استان آذربایجان شرقی اتفاق مبارکی است که می تواند فرصت مناسبی را در شناساندن توانمندی های شهر مرند به جهانیان فراهم کند اما لازمه این امر، تدوین برنامه های منظم و ملزم کردن همه ادارات به تلاش برای ارائه برنامه های جامع مرتبط به این موضوع است؛ در این راستا توجه عموم ادارات و نهادها در پیگیری و یا احیاء و مرمت آثار باستانی و مهمانسرای موجود و نیز ایجاد زیر ساخت های لازم امری ضروری و لازم است.
آثار باستانی و سایر مکان های تاریخی شهر مرند مانند قلعه تاریخی، کاروانسرای عباسی، حمام های تاریخی و امامزاده سید احمد(ع) از ظرفیت هایی مورد استفاده برای گردشگران تبریز 2018 به حساب می آید که مسئولان امر باید در جهت احیای آن تلاش کنند.

ظرفیت فراموش شده گردشگری مرند
رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر مرند در گفتگو با خبرنگار مهر ، اظهارداشت: گردشگری ورزشی با توجه به وجود امکانات ورزشی زمستانی در منطقه گردشگری یام مرند، یکی از بخش های است که نقش بسیاری در جذب گردشگران خارجی به دلیل همزمانی شروع تبریز2018 با زمستان می توانست داشته باشد و دارد.
محمد بخشی افزود: درصورت برنامه ریزی اصولی می توان دراین ایام همچون کشورهای اروپایی در کنار این نعمت خدادادی با فعالیت نمایشگاهی ومیزبانی مسابقات مختلف در کنار تحرک بخشی درجامعه برای جذب گرشگر انجام داد.
این عضو شورای اسلامی شهر مرند با بیان اینکه منطقه گردشگری یام مرند (پیست اسکی) نقش مهمی در معرفی منطقه در 2018تبریز دارد، تصریح کرد: تبریز 2018ظرفیت بسیار مهمی در توسعه گردشگری هست که این امر می تواند در معرفی شهرستان مرند واشتغال زایی تاثیرات بسیاری داشته باشد.
رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و ورزشی شورای شهر مرند گفت: باید برنامه ریزی لازم را برای استفاده بیشتر از ظرفیت 2018تبریز به وجود آمده در شهرستان مرند برای معرفی سنت، آیین ها، فرهنگ وهنر، صنایع دستی ومحصولات کشاورزی (زعفران بناب مرند- زردآلو، خشکبار، پسته یامچی) بکنیم.
بخشی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به تشکیل ستاد 2018تبریز در مرند و استفاده از ظرفیت بوجود آمده متاسفانه آن گونه که شایسته است از این ظرفیت ها برای توسعه و ورزش های زمستانی و ایجاد اشتغال زایی دراین بخش اقداماتی صورت نگرفته، امیدواریم بتوانیم در وقت باقی مانده بسیار کم اقداماتی را انجام دهیم.

برند شهری و گردشگری مرند در 2018 چیست؟
کارشناس مدیریت گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه ظرفیت بازار گردشگری حلال یا اسلامی در سال 2016 به 169 میلیارد دلار رسید، عنوان کرد: طی سال های گذشته شهرهای تازه نفس نیز به گردونه رقابت گردشگری حلال پیوستند و با برنامه ‌های جامع سهم خود را از بازار میلیارد دلاری این عرصه بدست آوردند.
روح الله باقرپور با اشاره به دیپلماسی فعال اقتصادی کشورها در صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: اما همچنان جایگاه ایران و شهرهای ما در این عرصه نامعلوم و مبهم است و تکمیل کننده این نقطه ابهام در عرصه اقتصاد گردشگری، خروج ایران از فهرست مقاصد گردشگری حلال در جدیدترین رده ‌بندی کشورهای برتر مقصد گردشگری اسلامی است.
وی با بیان اینکه صحبت از ظرفیت های تبریز 2018 تکرار مکررات است، عنوان کرد: به حدی در این باره مقاله، یادداشت، رساله، میزگرد، سمینار، همایش و... ارائه و برگزار شده اما آنچه که تاکنون به آن پرداخته نشده مسئله برندینگ شهری و گردشگری مرند است؛ فعالیت‌های کوتاه مدت، عدم استفاده از نظرات کارشناسان متخصص گردشگری،عدم هدایت مناسب و هدفمند منابع و امکانات، نگرش سطحی و گذرا به مفاهیمی همچون برند گردشگری و برند شهری تبریز 2018– تبلیغات و بازاریابی در عرصه گردشگری، عدم بهره مندی از امکانات و تجربیات شهری های موفق و از مهم تر از همه نبود نگاه بلند مدت به موضوع، عرصه را برای فعالیت ‌های لحظه ‌ای و بی‌هدف باز کرده است.
این کارشناس مدیریت گردشگری با تاکید بر اینکه سال میلادی 2018 مدتی است که شروع شده اما مسئولین شهری مرند به یک برند واحد برای معرفی این شهر نرسیده اند، تصریح کرد: می توان مرند را با برند مدنظر به کشورهای اسلامی معرفی کرد اما به نظر می رسد به مقوله برندینگ شهری و گردشگری در این رخداد توجهی نشده و نخواهد شد، تبریز2018 با یک چشم برهم زدن به اتمام خواهد رسید وفرصت های زیادی که از دست خواهد رفت.

ثروت هایی برای رشد اقتصاد گردشگری
شهر مرند دارای ثروت های بالقوه ای است، نژاد طیور مرغ مرندی که جزء چند نژاد برتر دنیا در دیکشنری جهانی به ثبت رسیده، سیب زنوز، زعفران بناب، پسته یامچی، فرش باروج، سبد بافی دیزج حسین بیگ و کشکسرای، انار کردشت و جلفا و بسیاری محصول دیگر از جمله باغ های زردآلو و قیصی، گردو، بادام، انگور...، از جمله پتانسیل های این شهرستان است.
سوال اینجاست که چرا از این ثروت های بی نظیر، در جهت رشد اقتصاد گردشگری شهرستان مرند بهره برداری نمی شود، پس سهم مرند از رخداد بین المللی تبریز 2018 چه می شود؟

لینک کوتاه:
https://www.payameazari.ir/Fa/News/76888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی دفعه اول باباش رو بدون ریش میبینه!

حمید مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فصل تازه همکاری های امنیتی تهران - اسلام آباد

واژگونی خودروی سواری پژو 405 در محور سلماس - تسوج

فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد

خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود

نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر در آذربایجان غربی برگزار می شود

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

کشف بیش از 44 کیلوگرم تریاک در مراغه

گفت‌وگوی کامالا هریسر با رئیس رژیم صهیونیستی

طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز عملیات اجرایی پروژه هتل پنج ستاره ملل مشگین‌شهر

تلاش برای ایجاد پست برق 400 کیلو ولت در هشترود

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

تخصیص 8 میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

4 تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

ویدئوی پرویز پرستویی از کاسبی پسران خاوری در کانادا

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر/ ویدئو

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه

محرومیت 6داور کشتی جهان بخاطر رشوه آذربایجان!

میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر

افزایش 10 درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل

جابجایی حدود 1 هزار و 500 نفر مسافر از شهرستان نمین

میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی

مطهری سرمربی موقت تراکتور شد

مربی پیشین پرسپولیس سرمربی موقت تراکتور شد

فوری | مربی تیم ملی، سرمربی تراکتور شد | تصمیم غیرمنتظره؛ پرونده یحیی بسته نشده!

تراکتور انتخاب کرد: حمید مطهری در تبریز

آخرین خبر از توافق یحیی و تراکتور؛ دستیار سابق گل‌محمدی در راه تبریز

افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه

اشتباه زبانی عجیب مهران مدیری در برنامه اسکار/ ویدئو

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند